نهمین روز؛ ریو ۲۰۱۶ + عکس

نهمین روز؛ ریو ۲۰۱۶ + عکس

نهمین روز المپیک ریو هم به پایان رسید. جایی که ما خیلی امید داشتیم تا ۲ مدال خوشرنگ در کشتی بگیریم اما اتفاقات و شاید ناداوری ها باعث شد تا آنطور که می خواستیم، این روز برای ما دلچسب نباشد و تنها ماحصل آن یک مدال برنز و اتفاقی تلخ در اولین روز رقابتهای کشتی باشد.

با کاروان ایران

نابغه ضربه شد؛ عبدولی برنزی

سوریان المپیک ۲۰۱۶ را با شکست آغاز کرد. نابغه کشتی جهان در نخستین دیدار خود در حالیکه ۴-۰ از حرثیف ژاپنی خود جلو بود و خیلی خوب و مقتدرانه کشتی را آغاز کرده بود، به یکباره انگار که کم آورد و با عدم تمرکز کافی ۵-۴ بازی را واگذار کرد تا در صورت حضور رقیب ژاپنی در فینال، شانسی برای برنز داشته باشد. انصافا کشتی گیر ژاپن هم نامردی نکرد و تا فینال پیش رفت و مدال نقره را کسب کرد. حالا سوریان شانس داشت تا با شکست رقبا مدال برنز را مال خود کند. حمید در حالی که بخوبی رقیب را اداره کرده و امتیازات زیادی را از حریف قزاق جلو بود اما به یکباره در یک فعل و انفعال ضربه فنی شد. آری، نابغه کشتی جهان، دارنده ۷مدال طلای جهان و المپیک به زانو درآمد تا وداعی تلخ با المپیک ریو داشته باشد.

این تلخ ترین پایان برای ستاره کشتی ایران و اسطوره دهه اخیر کشتی فرنگی جهان بود. سوریان محبوب که در پایان کشتی از فرط ناباوری روی زمین نشسته بود و دنیا دور سرش می چرخید، با این شکست مردم ایران و طرفداران پرشمارش را با یک شگفت زدگی و غم بزرگ رو به رو کرد نه به خاطر آنکه سوریان نتوانسته طلای هشتم را به ارمغان بیاورد بلکه به خاطر اینکه مرد بزرگی مثل او نباید این چنین در المپیک شکست می خورد.

سعید عبدولی در مبارزه با مارک مادسن  دانمارکی به نتیجه یک بر یک رسید اما امتیاز آخر را حریف گرفت تا عبدولی هم سرنوشت سوریان دچار شود. سعید در دیدار اول خود مقابل فرنگی‌کار دانمارکی با اندکی ناداوری شکست خورده بود در انتظار فینالیست شدن او ماند تا برای کسب مدال برنز به جدول بازنده‌ها راه پیدا کند. مارک مادسن دانمارکی در دیدار نیمه نهایی با امتیازات یک بر صفر پیتر باسکی مجارستانی را شکست داد تا عبدولی هم مثل سوریان راهی جدول شانس مجدد شود.

سعید عبدولی

کشتی طوفانی سعید عبدولی برای کسب مدال برنز ۳ امتیاز پی در پی را همان ثانیه های ابتدایی داشت. یک خاک به همراه خارج شدن پای پیتر باسکی این امتیازات را برای ایران داشت. عبدولی فنون را یکی پی از دیگر می زد اما سوبلس باسکی اختلاف را به حداقل رساند تا کشتی ۳ بر ۲ شود. حمله های پی در پی عبدولی فرنگی کار مجار را مجبور به ادامه کار در گارد دفاعی داشت و همین مساله اخطارهایی پی در پی را برای باسکی همراه می آورد اما فرنگی کار ایرانی مبارزه را در سرپا دنبال می کرد تا اینکه در یکی از حملات خود پای باسکی را از تشک خارج کرد تا به همراه یک اخطار دیگر امتیازات ۵ بر ۲ به سود عبدولی شود. پیکار دو کشتی گیر برای کسب مدال برنز در نهایت با همان امتیاز ۵ بر ۲ به سود عبدولی به پایان رسید تا صورت زخمی اولین مدال کشتی ایران را به دست بیاورد.

پسر باد به فینال نرسید

ساعت ۴:۳۰ صبح دوشنبه بوقت تهران ، ایرانیان برای اولین بار رویدادی را می بینند که یکی از قهرمانانشان در گروه اول مرحله نیمه نهایی دو ۱۰۰ متر با سریعترین مردان جهان رقابت می کند. در اعلام اولیه کمیته برگزار کننده حسن تفتیان در گروه سوم قرار گرفته بود که خوشبختانه در اعلام نهایی جایگاه حسن تفتیان با سو بینگتیان چینی که هر دو رکورد ۱۰.۱۷ در مرحله مقدماتی عوض شد و تفتیان در گروه ساده تری قرار گرفت.

حسن تفتیان دونده ۱۰۰ متر ایران که با رکورد ۱۰/۱۷ ثانیه خود را به نیمه نهایی المپیک ریو رسانده بود در دور دوم با بهترین های جهان در یک خط ایستاد. رقابت راس ساعت ۴:۳۰ بامداد امروز آغاز شد که حسن تفتیان در خط یک با بهترین های جهان دوید. سریع ترین مرد ایران در پایان با رکورد ۱۰/۲۳ به مقام هشتم رسید تا از صعود به فینال جا بماند. جیمی ویکات جامائیکایی در این دور زودتر از همه توانست خط را رد کند.

او با رکورد شخصی خودش فاصله بسیاری داشت چرا که حسن به زمان ۱۰/۰۴ هم رسیده بود اما در دور مقدماتی و سپس نیمه نهایی رفته رفته با بهترین رکورد خود فاصله گرفت. با این حال حضور تفتیان در نیمه نهایی یک موفقیت برای او و دو و میدانی ایران محسوب می شد چرا که در تاریخ این رشته چنین جایگاهی بی سابقه بوده است.

حسن تفتیان

نوروزیان حذف شد

پوریا نوروزیان تیرانداز ایران آخرین رقابتش را در المپیک ۲۰۱۶ ریو در تفنگ سه‌وضعیت ۵۰متر انجام داد. در حالی که هشت نفر اول این رقابت به فینال صعود می‌کردند، نوروزیان در وضعیت نشسته با حدنصاب ۹۷، ۹۸، ۹۹ و ۱۰۰ در مجموع رکورد  ۳۹۴ را ثبت کرد و به‌سراغ وضعیت درازکش رفت.

او در درازکش نیز با مجموع ۳۹۱ کارش را به پایان رساند و در وضعیت آخر که ایستاده بود، رکورد مجموع ۳۸۳ را ثبت کرد. نوروزیان با مجموع رکورد ۱۱۶۸ در هر سه وضعیت از راهیابی به فینال بازماند.

پوریا نوروزیان

از فرنگ چه خبر

سریعترین طلا برای بولت؛ هت تریک صاعقه کامل شد

در یکی از جذاب ترین رقابت های المپیک ۲۰۱۶ ریو و در فینال دوی ۱۰۰ متر، هشت دونده در خط استارت ایستادند که در نهایت اوسین بولت جامائیکایی موفق شد به مدال طلا برسد. او با پشت سر گذاشتن گاتلین آمریکایی با زمان ۹.۸۱ از خط پایان گذشت و سومین مدال طلای دوی ۱۰۰ متر و هفتمین طلای مجموع خود را در المپیک‌ها به دست آورد. او در دوهای ۱۰۰ متر، ۲۰۰ متر و ۴ در ۴۰۰ متر امدادی المپیک‌های پکن و لندن هم به مدال طلا رسیده بود و با طلای این دوره، افسانه‌ای‌تر و دست‌نیافتنی‌تر از گذشته شد. جاستین گاتلین نیز با زمان ۹.۸۹ و آندره دگراس با زمان ۹.۹۱ دوم و سوم شدند.

اوسین بولت

قهرمانی بولت در المپیک در ۳ دوره گذشته به اتفاقی عادی تبدیل شده است اما حرکات او در گام های پایانی هر دوره عجیب تر می شود تا جایی که این سوال پیش می آید آیا او با تمام توان می دود یا المپیک هم برای او یک شوخی است؟ نگاه های تمسخرآمیز به رقبا و خنده های عجیب بولت رکورد این دونده را جذاب تر می کند و این راز که چه طور ممکن است یک دونده در آن سرعت و فشار این طور مسلط باشد.

دبل ماری در المپیک

اندی ماری نفر اول المپیک لندن در فینال نفس گیر ریو هم حاضر شد و توانست در نهایت پس از مدت زمان بیش از ۴ ساعت خوان مارتین دلپوترو آرژانتینی، پدیده این المپیک را شکست دهد. دلپوترو با شکست نواک جوکویچ صرب در مرحله اول نشان داد برای درخشش در ریو آماده است و حضور او در فینال امیدهای آرژانتین را برای کسب یک طلای ارزشمند در المپیک چند برابر کند اما تجربه ماری مدال نقره را برای آنها کرد.

اندی ماری
پرچم‌دار کاروان ورزشی بریتانیا ست‎های اول، سوم و چهارم این دیدار را به ترتیب با نتایج ۷ بر ۵، ۶ بر ۲ و ۷ بر ۵ به سود خود پایان داد و تنها ست دوم را با نتیجه ۶ بر ۴ به نماینده آرژانتین واگذار کرد. پیش از این دیدار،‌ نیشیکوری ژاپنی با برتری مقابل رافائل نادال به مدال برنز المپیک ریو دست یافته بود.

۴۰۰ متر و قهرمانی از آفریقا

فینال دوی ۴۰۰ متر المپیک ۲۰۱۶ ریو در حالی برگزار شد که دونده آفریقای جنوبی با شکستن رکورد جهان و المپیک توانست مدال طلا را از آن خود کند. در این مسابقه وایدی ون نیکرک با رکورد ۴۳.۰۳ ثانیه قهرمان شد و مدال نقره و برنز هم به دوندگان گرانادا و آمریکا با رکوردهای ۴۳.۷۶ ثانیه و ۴۳.۸۵ ثانیه رسید. این دونده آفریقای جنوبی پس از رکورد شکنی هم در کنار تابلوی رکوردش عکس یادگاری گرفت.

400 متر

طلای تیمی اپه برای فرانسه

در فینال بخش تیمی اسلحه اپه شمشیربازی تیم‌های فرانسه و ایتالیا به مصاف هم رفتند که این بازی با نتیجه ۴۵ بر ۳۱ به سود فرانسوی‌ها به پایان رسید تا این تیم مدال طلا را از آن خود کند. در دیدار رده بندی هم مجارستان با شکست اوکراین صاحب مدال برنز شد.

شمشیربازی

 آمریکا بدون باخت صعود کرد

در رقابت های بسکتبال المپیک ۲۰۱۶، شب گذشته چند دیدار برگزار شد که در مهم ترین آنها آمریکا موفق شد ۱۰۰-۹۴ فرانسه را مغلوب کرده و تنها تیمی باشد که بدون شکست راهی دور حذفب می شود. در دیگر بازی، استرالیا ۸۱-۵۶ ونزوئلا را برد و با قدرت راهی دور بعد شد. صربستان نیز ۹۴-۶۰ چین را در هم کوبید.

بسکتبال آمریکا

رکوردشکنی‌ها

در رقابت های تیراندازی ۵۰ متر ۳ وضعیت مردان، روز گذشته ۲ بار رکورد المپیک جابه جا شد. بار اول، سرگی کامنسکی از روسیه و در مرتبه دوم، نیکولو کامپریانی از ایتالیا موفق شدند نام خود را در تاریخ این ورزش ثبت کنند.

در دوومیدانی و در فینال ۴۰۰ متر، دونده آفریقای جنوبی با شکستن رکورد جهان و المپیک توانست مدال طلا را از آن خود کند. در این مسابقه وایدی ون نیکرک با رکورد ۴۳.۰۳ ثانیه قهرمان شد و ۱۵ صدم ثانیه رکورد جهان و ۴۶ صدم ثانیه، رکورد المپیک را بهبود بخشید.

در دوچرخه سواری پیست و در ماده اومنیوم (همه مواد دوچرخه سواری پیست را شامل می شود)، نورمن هانسن از دانمارک با زمان ۴:۱۴.۹۸۲ موفق شد، رکورد قبلی (۴:۱۵.۰۳۱) که در اختیار بردلی ویگینز نامدار و بریتانیایی بود را به نام خود تغییر دهد.

در ماده اسپرینت (سرعت) بانوان، ربکا جیمز، رکورد هموطن خود یعنی پندلتون را به میزان ۳ هزارم ثانیه کاهش داد.

                                                                            طلا   نقره  برنز  مجموع

۱ آمریکا ۲۶ ۲۱ ۲۲ ۶۹
۲ بریتانیا ۱۵ ۱۶ ۷ ۳۸
۳ چین ۱۵ ۱۳ ۱۷ ۴۵
۴ روسیه ۹ ۱۱ ۱۰ ۳۰
۵ آلمان ۸ ۵ ۴ ۱۷
۶ فرانسه ۷ ۸ ۷ ۲۲
۷ ایتالیا ۷ ۸ ۶ ۲۱
۸ ژاپن ۷ ۴ ۱۶ ۲۷
۹ استرالیا ۶ ۷ ۹ ۲۲
۱۰ کره جنوبی ۶ ۳ ۵ ۱۴
۱۱ مجارستان ۵ ۳ ۵ ۱۳
۱۲ هلند ۴ ۲ ۳ ۹
۱۳ اسپانیا ۳ ۰ ۲ ۵
۱۴ نیوزلند ۲ ۶ ۰ ۸
۱۵ کانادا ۲ ۲ ۹ ۱۳
۱۶ قزاقستان ۲ ۲ ۴ ۸
۱۷ کلمبیا ۲ ۲ ۰ ۴
۱۸ سوئیس ۲ ۱ ۲ ۵
۱۹ تایلند ۲ ۱ ۱ ۴
۱۹ بلژیک ۲ ۱ ۱ ۴
۲۱ کرواسی ۲ ۱ ۰ ۳
۲۲ جامائیکا ۲ ۰ ۱ ۳
۲۲ ایران ۲ ۰ ۱ ۳
۲۴ آفریقای جنوبی ۱ ۵ ۱ ۷
۲۵ سوئد ۱ ۴ ۱ ۶
۲۶ دانمارک ۱ ۳ ۳ ۷
۲۷ کره شمالی ۱ ۳ ۲ ۶
۲۸ برزیل ۱ ۲ ۳ ۶
۲۹ بلاروس ۱ ۲ ۱ ۴
۳۰ کنیا ۱ ۲ ۰ ۳
۳۱ کوبا ۱ ۱ ۳ ۵
۳۲ لهستان ۱ ۱ ۲ ۴
۳۲ رومانی ۱ ۱ ۲ ۴
۳۴ اسلوونی ۱ ۱ ۱ ۳
۳۵ اسلواکی ۱ ۱ ۰ ۲
۳۵ ویتنام ۱ ۱ ۰ ۲
۳۵ آرژانتین ۱ ۱ ۰ ۲
۳۸ جمهوری چک ۱ ۰ ۵ ۶
۳۹ ازبکستان ۱ ۰ ۴ ۵
۴۰ اتیوپی ۱ ۰ ۳ ۴
۴۱ چین تایپه ۱ ۰ ۲ ۳
۴۲ ورزشکاران مستقل ۱ ۰ ۱ ۲
۴۲ یونان ۱ ۰ ۱ ۲
۴۴ کوزوو ۱ ۰ ۰ ۱
۴۴ فیجی ۱ ۰ ۰ ۱
۴۴ پورتوریکو ۱ ۰ ۰ ۱
۴۴ سنگاپور ۱ ۰ ۰ ۱
۴۸ اوکراین ۰ ۳ ۱ ۴
۴۹ اندونزی ۰ ۲ ۰ ۲
۴۹ آذربایجان ۰ ۲ ۰ ۲
۵۱ لیتوانی ۰ ۱ ۲ ۳
۵۲ مغولستان ۰ ۱ ۱ ۲
۵۲ گرجستان ۰ ۱ ۱ ۲
۵۴ گرانادا ۰ ۱ ۰ ۱
۵۴ مالزی ۰ ۱ ۰ ۱
۵۴ بحرین ۰ ۱ ۰ ۱
۵۴ فیلیپین ۰ ۱ ۰ ۱
۵۴ ایرلند شمالی ۰ ۱ ۰ ۱
۵۴ ونزوئلا ۰ ۱ ۰ ۱
۵۴ ترکیه ۰ ۱ ۰ ۱
۶۱ نروژ ۰ ۰ ۳ ۳
۶۲ مصر ۰ ۰ ۲ ۲
۶۳ قرقیزستان ۰ ۰ ۱ ۱
۶۳ استونی ۰ ۰ ۱ ۱
۶۳ پرتغال ۰ ۰ ۱ ۱
۶۳ تونس ۰ ۰ ۱ ۱
۶۳ امارات ۰ ۰ ۱ ۱

?دوشنبه ۲۵ مرداد

والیبال ایران – روسیه : ساعت ۲۲:۳۰

کشتی فرنگی ۸۵ کیلوگرم : حبیب اله اخلاقی

کشتی فرنگی ۱۳۰ کیلوگرم : بشیر باباجان زاده

?سه شنبه ۲۶ مرداد

وزنه برداری دسته ۱۰۵ کیلوگرم : محمدرضا براری

کشتی فرنگی ۶۶ کیلوگرم : امید نوروزی

کشتی فرنگی ۹۸ کیلوگرم : قاسم رضایی

?چهارشنبه ۲۷ مرداد

وزنه برداری دسته ۱۰۵+کیلوگرم : بهداد سلیمی

تکواندو وزن ۵۸- کیلوگرم : فرزان عاشورزاده

دوومیدانی پرتاب چکش : کاوه موسوی و پژمان قلعه نویی

قایقرانی کانو انفرادی ۲۰۰ متر : عادل مجللی

والیبال : مرحله یک چهارم نهایی

?پنجشنبه ۲۸ مرداد

تیراندازی تفنگ ۵۰ متر سه وضعیت زنان : نجمه خدمتی

تکواندو وزن ۵۸-کیلوگرم : فرزان عاشورزاده

تکواندو وزن ۵۷- کیلوگرم زنان : کیمیا علیزاده

?جمعه ۲۹ مرداد

کشتی آزاد وزن ۵۷ کیلوگرم : حسن رحیمی

کشتی آزاد وزن ۷۴ کیلوگرم : حسن یزدانی

تکواندو وزن ۸۰- کیلوگرم : مهدی خدابخشی

تکواندو وزن ۵۷- کیلوگرم زنان : کیمیا علیزاده

والیبال : نیمه نهایی

?شنبه ۳۰ مرداد

تکواندو وزن ۸۰- کیلوگرم : مهدی خدابخشی

تکواندو وزن ۸۰+ کیلوگرم : سجاد مردانی

کشتی آزاد وزن ۸۶ کیلوگرم : علیرضا کریمی

کشتی آزاد وزن ۱۲۵ کیلوگرم : کمیل قاسمی

?یکشنبه ۳۱ مرداد

تکواندو وزن ۸۰+ کیلوگرم : سجاد مردانی

کشتی آزاد وزن ۶۵ کیلوگرم : میثم نصیری

کشتی آزاد وزن ۹۷ کیلوگرم : رضا یزدانی

دوومیدانی ، دو ماراتن : محمد جعفر مرادی

والیبال : دیدارهای رده بندی و نهایی

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود