خوراکی های سرطانزا کدامند ؟

تقریبا هر روز هم این خوردنی ها را می خوریم!

خوراکی های سرطانزا کدامند ؟

برخلاف آنچه گاهی تصور می کنیم، مواد غذایی که روزانه مصرف می کنیم، در مواردی سلامتی مان را به مخاطره می اندازند. متاسفانه سبک زندگی ماشینی و سریع امروز باعث شده بیشتر خوراکی های روزانه به فست فودها، غذاهای کنسروی و نوشیدنی های پرشکر خلاصه شوند. هشدار جدی در مورد مصرف مواد زیر وجود دارد که به بررسی علل آنها خواهیم پرداخت:

۱- نوشابه 

 1-w900-h600

نوشابه ها که مملو از شکر هستند و هیچ کالری مفیدی برای بدن ندارند، برای سلامتی بسیار مضرند. نوشیدنی هایی از قبیل نوشابه که حاوی کافئین گازدار هستند برای افراد مبتلا به رفلکس های معده مضرند. تحقیقات  نشان داده است، که مصرف این نوشیدنی ریسک سکته را افزایش می دهد. این تنها در مورد نوشابه نیست بلکه شامل تمامی نوشیدنی های که ترکیبات شیمیایی دارند نیز می شود.

تعجب آور تر آنکه  ریسک ابتلا به سرطان درمصرف کنندگان این نوع نوشیدنی بیشتر است.

۲- چیپس سیب زمینی 

2-w900-h600

تقریبا کسی نیست که چیپس دوست نداشته باشد، آن هم ترد و تازه. بدترین آسیب آن مربوط به معده می شود. چیپس منبع چربی است و کالری بسیار بالایی دارد و به چاق کننده هم معروف است. سدیم فراوان موجود در چیپس هم عامل اصلی بالابردن فشار خون محسوب می شود. مواد نگهدارنده موجود در چیپس و تولید آن در حرارت بسیار بالا، ماده ای به نام آکریلامید Acrylamide را تولید می کند. این ماده به کارسینوژن carcinogen معروف است و در سیگار نیز یافت می شود.

۳- گوشت های فرآوری شده
3-w900-h600

گوشت های فرآوری شده مانند هات داگ، سوسیس، بیکن بسیار برای سلامتی مضرند. این نوع گوشت ها، حاوی مقادیر فراوانی ماده شیمیایی و نمک است. در پژوهش اخیر انجام شده که در نشریه بی ام سی مدسین BMC Medicineبه چاپ رسید، آمده است ، کسانی به مدت ۱۲ سال در وعده غذایی روزانه خود، بیش از ۱۶۰گرم گوشت فرآوری شده مصرف می کنند تا ۴۴ درصد بیشتر به انواع سرطان مبتلا می شوند. این پژوهش درمدت ۱۳ سال و در ۱۰ کشور جهان انجام شد.

مواد شیمیایی و نگهدارنده ای چون نیترات سدیم در گوشت های فرآوری شده و به منظور نگهداری آنها در فروشگاه ها و مغازه ها فراوان است. این مواد نیز به کارسینوژن ها carcinogens معروفند.

۴- رب گوجه فرنگی کنسروی 
4-w900-h600

اگرچه مصرف گوجه فرنگی برای سلامتی بسیار توصیه می شود اما از نوع کنسروشده آن برای سلامتی بسیار مضر است. دلیل اصلی آن هم این است که این گوجه فرنگی های کنسروی بسیار اسیدی هستند و ماده ای به نام بیسفنول ای bisphenol-a را تولید می کنند که به بی پی ای BPA معروف است. در بسیاری از موارد توصیه می شود که از استفاده گوجه فرنگی کنسروی خصوصا به کودکان جلوگیری شود.

۵- ذرت بوداده در ماکرو ویو
5-w900-h600

فیلم دیدن برای برخی بدون خوردن ذرت بو داده یا همان پاپ کورن تقریبا محال است. اما به نظر می رسد که چندان هم برای سلامتی مفید نباشد، آن هم هنگامی که در بسته های نیمه پخته خریداری و داخل ماکرو بو داده شود. چرا که ماده شیمیایی را به نام perfluorooctanoic acid را تولید می کند. بنابراین پیشنهاد می شود که به جای بودادن ذرت در ماکرو، از ظرف تفلون استفاده شود.

نتایج تحقیقات  محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان می دهد ، ذرت بوداده در ماکرو  برای زنان باردار بیشترین ضرر را دارد. همچنین ریسک افزایش سرطان کبد، مثانه، کلیه و بیشه را نیز افزایش می دهد.

در برخی از بسته های ذرت بو داده ، به علت وجود روغن سویا، ماده شیمیایی به نام دیاکتیل diacetyl تولید می کند. این ماده توسط بسیاری از کارخانه های تولید موادغذایی ممنوع شده است و علت اصلی آن بالابردن ریسک ابتلا به بیماری های ریوی است.

۶- روغن های هیدروژنه

2-w900-h600

این نوع از روغن ها مستقیما با ابتلا به بیماری های قلبی، پایین آوردن سیستم دفاعی بدن و نیز ابتلا به سرطان مرتبط هستند. سازمان بهداشت جهانی FDA نیز مردم را از مصرف این نوع روغن برحذر می دارد.

بهترین جایگزین برای این از روغن ها، استفاده از روغن هایی چون، زیتون، نارگیل و روغن دانه انگور است که بهترین این گزینه ها برای پخت و پز (در دمای بالا) روغن دانه انگور است.

۷- سیب زمینی سرخ کرده

7-w900-h600

البته که سیب زمینی سرخ شده بسیار خوشمزه و خوش نمک است اما کالری و نمک فراوانی دارد، خصوصا اگر با روغن های هیدروژنه سرخ شده باشد. مصرف این ماده غذایی ریسک فشارخون بالا، چاقی و بسیاری دیگر از بیماری ها را به همراه دارد. همچنین ماده آکریلامید را که در موارد قبلی به آن اشاره شد ، تولید می کند. همگی این موارد در کنار بالا بردن ریسک ابتلا به سرطان، مصرف سیب زمینی سرخ شده را نیز در لیست خوراکی هایی قرار می دهد که بهتر است مورد بازبینی ما قرار گیرند.

۸- ماهی پرورشی 

8-w900-h600

ماهی منبع بسیار مفیدی برای پروتئین و چربی مفید به شمار می رود اما روی سیاهی نیز دارد. ماهی های مزرعه ای همچون سالمون و تیلاپیا، مقادیر فراوانی آنتی بیوتیک، حشره کش و سایر مواد شیمیایی موجود را در خود دارد که براثر اضافه کردن بر آب محل نگهداری آنها وارد خود ماهی شده است. این نتیجه حاصل پژوهش های اخیر محققان دانشگاه آلبانی است.

شاید چنین نتیجه ای چندان قانع کننده نباشد، اما از آنجا که هرکدام از مواد شیمیایی نام برده شده، ریسک ابتلای به سرطان را افزایش می دهد، می تواند تامل برنگیز باشد.

۹- الکل

9-w900-h600

در پژوهش انجام گرفته روی  دو هزار  زن یائسته آمریکایی در طول ۱۴ سال متمادی، مشخص شد که زنانی که هر روز الکل مصرف می کردند ریسک ابتلا به سرطان پستان در آنها ۳۰ درصد افزایش داشته است.

الکل دومین عامل سرطان به شمار می رود هرچند ممکن است چندان هم منطقی به نظر نرسد.

علاوه بر ابتلای به سرطان، الکل مضرات دیگری چون، از کار انداختن کارآیی قلب، سکته و مرگ ناگهانی را نیز به همراه دارد.

۱۰- شکر غیرطبیعی10-w900-h600

بسیاری از مردم به اشتباه گمان می کنند که مصرف انواع شکرهای غیرطبیعی بهتر از مصرف خود شکر است. اما این فکر اشتباه است . چنین شکرهای غیرطبیعی از جمله آسپارتام aspartame، به صورت افراطی کنترل میزان شکر را دچار اختلال می کند و در بیماران مبتلا به دیابت، در تنظیم میزان انسولین بدن اختلال وارد می کند.

اگرچه تحقیق انجام پذیرفته بر این نوع از شکرها هنوز کامل نشده است، شواهد نشان می دهد زمانی که این نوع از شکر در بدن تجزیه می شود تبدیل به ماده ای به نام دی کی پی DKP می شود. این ماده سمی و کشنده می تواند مواد شیمیایی را تولید کند که منجر به تومورهای مغذی می شوند.

در این نوشته به ۵ خوردنی دیگر هم اشاره شده که در ادامه به اختصار و تنها با ذکر عناوین آمده اند.

 ۱۱- شکرهای پالایش یافته (Refined Sugars)
11-w900-h600

۱۲. گوشت های دودی (Smoked Meat)
12-w900-h600

۱۳. خوراکی های شورشده (Pickled Foods)

13-w900-h600

۱۴. غذاهای رژیمی (“Diet” Foods)
14-w900-h600

۱۵. آرد سفید پالایش یافته (Refined White Flour)
15-w900-h600

منبع: preventionpulse
بدون نظر

ورود