یازدهمین روز؛ روزی که سر بهداد را بریدند + عکس

در حال بروز رسانی

یازدهمین روز؛ روزی که سر بهداد را بریدند + عکس

یازدهمین روز رقابت های المپیک ۲۰۱۶ ریو نیز با انجام مسابقات در رشته های مختلف پیگیری شد. شبی که با ناداوری رسمی، ایران از رسیدن به سومین مدال طلایش در رقابت های دوره سی و یکم بازماند تا نتواند به رتبه های بالای جدول نزدیک شود.

با کاروان ایران

سهم ایران ۲ طلا بود؛ مدال سلیمی را دزدیدند

بهداد سلیمی توانست در حرکت یک‌ضرب بار دیگر تاریخ را تغییر داده و با مهار وزنه ۲۱۶ کیلوگرم، رکورد جهان و المپیک را جابه‌جا کند. این اتفاق سبب شد او با روحیه‌ای بالا به سراغ حرکت دوضرب برود. سلیمی برای حرکت اول خود وزنه ۲۴۵ کیلوگرمی را در دو‌ضرب انتخاب کرد که با وجود بالای سر بردن وزنه، اما دو چراغ قرمز از داوران دریافت کرد تا ناکام شود. او در حرکت دوم خود، دوباره وزنه ۲۴۵ کیلوگرم را انتخاب کرد و این بار هم وزنه را بالای سر برد و سه چراغ سفید گرفت اما هیئت ژوری قبول نکرد. در حرکت سوم این وزنه‌بردار در مهار وزنه ۲۴۵ کیلوگرمی موفق نبود.

بهداد سلیمی

بهداد با روحیه ای فوق العاده که جو مثبت ورزشگاه هم با او همراه بود حرکت دو ضرب را شروع کرد. همیشه خیال ایرانی ها از بابت حرکت دو ضرب وزنه برداران راحت بود اما این بار و در ریو اتفاقی افتاد که برای هیچ کس قابل پیش بینی نبود. او در درخواست اول وزنه ۲۴۵ کیلوگرم را درخواست کرد و با مهار آن می توانست طلایی شود اما داوران ۲ چراغ قرمز و یک چراغ سفید به او دادند. او در حرکت دوم یک بار دیگر و شبیه به دفعه اول وزنه ۲۴۵ را مهار کرد و این بار داوران ۳ چراغ سفید دادند اما ماجرای تلخ از اینجا شروع شد.

بهداد سلیمی

وقتی بهداد برای استراحت به سالن گرم رفته بود هیات ژوری ۳ چراغ سفید داوران را رد کرد و حرکت بهداد را خطا اعلام کردند تا او یک بار دیگر پشت این وزنه بیاید. ثانیه های معکوس شروع شده بود و هیچکس باورش نمی شد که این تصمیم را برای او گرفته باشند، حالا که داوران هم قبول کرده اند هیات ژوری نظر آنها را رد می کند. در این شوک ثانیه ها کم می شدند تا بهداد برای حرکت سوم روی تخته برود. ثانیه های کمی تا پایان زمان مانده بود و بهداد که طبیعتا تمرکز لازم را نداشت وزنه را تا زانوهای خود بالا کشید و انداخت تا همین صحنه آخرین تصویر او در المپیک ریو باشد. سجاد انوشیروانی و بهداد سلیمی فقط توانست برای هیات ژوری اظهار تاسف کنند اما کار از کار گذشته بود و این تصمیمات علیه قوی ترین مرد جهان گرفته شد.

بهداد سلیمی

بهداد با تلاش بسیار زیاد خود را به این المپیک رسانده بود و تنها ۵ روز بعد از جراحی سنگین زانو تمرینات خود را برای حضور در ریو شروع کرده بود. رکوردشکنی در یک ضرب نوید المپیکی فوق العاده را برای او می داد اما زور قوی ترین مرد جهان به داوران نرسید تا سه گانه طلای وزنه برداری ایران در المپیک ریو کامل نشود. او فاصله چندانی با طلا نداشت اما با آرای غیرمنصفانه مدال او را از چنگش بیرون کشیدند. بهداد که پس از مصدومیت روزهای سختی را پشت سر گذاشته بود، با گریه تخته را ترک کرد تا دل یک ایران با او بشکند.

برنز رضایی؛ حذف نوروزی

دیدار رده بندی کشتی فرنگی وزن ۹۸ کیلوگرم المپیک ریو میزبان قاسم رضایی بود که برای کسب مدال برنز با فرنگی کار سوئدی پیکار کند. در همان زمان اول رضایی به آسانی خاک شد و در همان ابتدا ۲ امتیاز را به حریف داد. پس از آن داور او را در خاک نشاند تا بارانداز حریف سوئدی زمان اول را ۴ بر صفر به سود او کند. زمان دوم کاملا متقاوت برای رضایی آغاز شد. داور حریف را به خاک برد تا قاسم با دو بارانداز پی در پی مبارزه را در امتیاز ۴ برابر کند تا مسابقه به اوج حساسیت برسد. رقابت با همین نتیجه به پایان رسید تا رقابت های فرنگی المپیک ریو با مدال برنز قاسم رضایی برای ایران به پایان برسد.

قاسم رضایی

امید نورزی در دور دوم رقابت‎های دسته ۶۶ کیلوگرم کشتی فرنگی بازیهای المپیک ۲۰۱۶ ریو به مصاف شامالی بولاکوادزه از گرجستان رفت. دارنده مدال طلای المپیک ۲۰۱۲ لندن که در دیدار اول خودش حریف ونزوئلایی را ۲ بر یک شکست داده بود، در این دیدار با نتیجه ۲ بر یک شکست خورد و از رسیدن به مرحله نیمه نهایی باز ماند. شامالی بولاکوادزه از گرجستان پس از برتری مقابل امید نوروزی در مرحله نیمه‎نهایی به مصاف استفانک از صربستان رفت و با نتیجه ۷ بر صفر بازی را باخت. نماینده گرجستان با این شکست به دیدار رده‎بندی رفت و با توجه به این باخت، امید نوروزی از ادامه بازی‎های المپیک کنار رفت.

امید نوروزی

از فرنگ چه خبر

در ادامه رقابت های المپیک ریو مسابقات پرش ارتفاع برگزار شد و دروین از کانادا با پرشی به ارتفاع ۲.۳۸ متر قهرمان شد و مدال طلا را بر گردن آویخت. عیسی موتاز بارشیم از قطر با پرشی به ارتفاع ۲.۳۶ متر بر سکوی دوم ایستاد و مدال نقره گرفت و بودان بوندارنکو از اوکراین با پرشی به ارتفاع ۲.۳۳ متر در جایگاه سوم قرار گرفت و برنزی شد.

در ادامه رقابت های المپیک ریو مسابقات دوچرخه سواری کایرین برگزار شد و جیسون کنی از بریتانیا قهرمان شد و مدال طلا را بر گردن آویخت. ماتیس بوچلی از هلند بر سکوی دوم ایستاد و مدال نقره گرفت و عزیزا…حسن آوانگ از مالزی در جایگاه سوم قرار گرفت و برنزی شد.

در ادامه رقابت های المپیک ریو مسابقات شیرجه از تخته سه متر برگزار شد و یوآن کائو از چین با امتیاز ۵۴۷.۶۰ قهرمان شد و مدال طلا را بر گردن آویخت. جک لاگر از بریتانیا با امتیاز ۵۲۳.۸۵ بر سکوی دوم ایستاد و مدال نقره گرفت و پاتریک هاوس‌دینگ از آلمان با امتیاز۴۹۸.۹۰ در جایگاه سوم قرار گرفت و برنزی شد.

کائو یوان شیرجه

 تیم ملی سوئد با برتری ۴ بر ۳ در ضربات پنالتی اولین بازی نیمه‌نهایی مقابل برزیل میزبان به بازی نهایی رقابت‌های فوتبال بانوان المپیک ۲۰۱۶ راه یافت. تیم ملی آلمان نیز با برتری ۲ بر صفر مقابل کانادا، رقیب سوئد شگفتی‌ساز در بازی نهایی رقابت‌های فوتبال بانوان المپیک ۲۰۱۶ شد. در دومین بازی مرحله نیمه‌نهایی این رقابت‌ها، آلمان با گل‌های برینگر در دقیقه ۲۱ و دبریتز در دقیقه ۶۰، ۲ بر صفر کانادا را شکست داد تا در فینال رقیب سوئد شود که در نهایت شگفتی در ضربات پنالتی، برزیل میزبان را برد.

در شنای ۱۰ کیلومتر (ماراتن) مردان، فری ورتمن از هلند طلایی شد. اسپیروس جیانیوتیس از یونان به نقره دست یافت و مارک اولیور از فرانسه گردن آویز برنز را به خود اختصاص داد.

در کانو ۱۰۰۰ مترمردان، سباستین برندل از آلمان طلاگرفت؛ ایزاک کویئروز از کشور میزبان به نقره دست یافت و نماینده مولداوی به برنز رسید.

در دوومیدانی و در رقابت های پرش سه گام، کریستین تیلور و ویل کلای از آمریکا طلا و نقره را به خود اختصاص دادند. مدال برنز نیز به بین دونگ از چین رسید.

پرش سه گام

رکوردشکنی‌ها

شب آخر وزنه برداری المپیک ریو با رقابت فوق سنگین ها ادامه دارد. از سال ۲۰۰۰ سیدنی مدال این مسابقه برای ایرانی ها بوده است و تنها وقفه ای که در پکن افتاد اجازه قهرمانی کشوری دیگر جز ایران را داد. حالا بهداد سلیمی بعد از پشت سر گذاشتن یک مصدومیت جدی و طولانی روی تخته رفته است تا سومین طلای ایران را به دست بیاورد. او با اینکه مصدوم بود اما همچنان امید طلای ایران محسوب می شد. بهداد در درخواست اول وزنه ۲۰۶ و بعد ۲۱۱ کیلوگرم را بالای سر برد اما وزنه بردار گرجستانی درخواست وزنه ۲۱۵ کیلوگرمی را داد، یعنی تجاوز ۲ کیلوگرمی به رکورد المپیک که دست بهداد بود. او موفق شد این وزنه را بالای سر ببرد تا استرس و هیجان به بالاترین حد خود برسد.

بهداد سلیمی
بهداد در حرکت سوم روی تخته آمد و درخواست وزنه ۲۱۶ کیلوگرمی را داد. مصدومیت او دلیلی شد تا کمی نگرانی و استرس به دل ایرانی ها راه پیدا کند اما بسیار مسلط و با غیرت وزنه ۲۱۶ کیلوگرمی را بالای سر برد تا رکورد جهان و المپیک یک بار دیگر در اختیار ایرانی ها بماند. او با این وزنه مهم با حضور در صدر جدول کار خود را در یک ضرب پایان داد تا سالن مملو از فریاد ایرانی ها و البته سایر تماشاگرانی شود که از قدرت بهداد به وجد آمدند.

در پایان رقابت‎های سنگین‌وزن وزنه‎برداری بازی‎های المپیک لاشا تالاخادزه با ثبت رکورد ۲۵۸ کیلوگرم در حرکت دوضرب و مجموع ۴۷۳کیلوگرم به مدال طلای این دسته رسید. وی با این وزنه، رکورد مجموع المپیک و جهان را به نام خود کرد. رکورد مجموع المپیک این وزن پیش از این با ۴۷۲ کیلوگرم در اختیار حسین رضازاده از کشورمان بود. رکورد دوضرب المپیک که ۲۶۳ کیلوگرم است همچنان در اختیار رضازاده قرار دارد.

                                                                                  طلا   نقره  برنز  مجموع

۱ آمریکا ۲۸ ۲۸ ۲۸ ۸۴
۲ بریتانیا ۱۹ ۱۹ ۱۲ ۵۰
۳ چین ۱۷ ۱۵ ۱۹ ۵۱
۴ روسیه ۱۲ ۱۲ ۱۴ ۳۸
۵ آلمان ۱۱ ۸ ۷ ۲۶
۶ ایتالیا ۸ ۹ ۶ ۲۳
۷ هلند ۸ ۳ ۳ ۱۴
۸ فرانسه ۷ ۱۱ ۱۱ ۲۹
۹ استرالیا ۷ ۸ ۹ ۲۴
۱۰ ژاپن ۷ ۴ ۱۸ ۲۹
۱۱ کره جنوبی ۶ ۳ ۵ ۱۴
۱۲ مجارستان ۶ ۳ ۴ ۱۳
۱۳ اسپانیا ۴ ۱ ۲ ۷
۱۴ نیوزلند ۳ ۶ ۱ ۱۰
۱۵ برزیل ۳ ۴ ۴ ۱۱
۱۶ کنیا ۳ ۳ ۰ ۶
۱۷ کانادا ۳ ۲ ۹ ۱۴
۱۸ کرواسی ۳ ۲ ۰ ۵
۱۹ جامائیکا ۳ ۰ ۲ ۵
۲۰ قزاقستان ۲ ۳ ۵ ۱۰
۲۱ کره شمالی ۲ ۳ ۲ ۷
۲۲ کوبا ۲ ۲ ۴ ۸
۲۳ لهستان ۲ ۲ ۳ ۷
۲۴ کلمبیا ۲ ۲ ۰ ۴
۲۵ بلژیک ۲ ۱ ۲ ۵
۲۵ سوئیس ۲ ۱ ۲ ۵
۲۷ تایلند ۲ ۱ ۱ ۴
۲۷ یونان ۲ ۱ ۱ ۴
۲۹ آرژانتین ۲ ۱ ۰ ۳
۳۰ ازبکستان ۲ ۰ ۴ ۶
۳۱ ایران ۲ ۰ ۲ ۴
۳۲ آفریقای جنوبی ۱ ۵ ۱ ۷
۳۳ اوکراین ۱ ۴ ۲ ۷
۳۴ سوئد ۱ ۴ ۱ ۶
۳۵ دانمارک ۱ ۳ ۵ ۹
۳۶ ارمنستان ۱ ۳ ۰ ۴
۳۷ بلاروس ۱ ۲ ۲ ۵
۳۸ اسلوونی ۱ ۲ ۱ ۴
۳۹ جمهوری چک ۱ ۱ ۵ ۷
۴۰ گرجستان ۱ ۱ ۴ ۶
۴۱ اتیوپی ۱ ۱ ۳ ۵
۴۲ رومانی ۱ ۱ ۲ ۴
۴۳ اسلواکی ۱ ۱ ۰ ۲
۴۳ ویتنام ۱ ۱ ۰ ۲
۴۳ بحرین ۱ ۱ ۰ ۲
۴۶ چین تایپه ۱ ۰ ۲ ۳
۴۷ ورزشکاران مستقل ۱ ۰ ۱ ۲
۴۸ پورتوریکو ۱ ۰ ۰ ۱
۴۸ سنگاپور ۱ ۰ ۰ ۱
۴۸ صربستان ۱ ۰ ۰ ۱
۴۸ باهاما ۱ ۰ ۰ ۱
۴۸ فیجی ۱ ۰ ۰ ۱
۴۸ کوزوو ۱ ۰ ۰ ۱
۵۴ آذربایجان ۰ ۲ ۴ ۶
۵۵ ترکیه ۰ ۲ ۱ ۳
۵۶ ایرلند شمالی ۰ ۲ ۰ ۲
۵۶ اندونزی ۰ ۲ ۰ ۲
۵۸ لیتوانی ۰ ۱ ۲ ۳
۵۹ مغولستان ۰ ۱ ۱ ۲
۵۹ مالزی ۰ ۱ ۱ ۲
۶۱ فیلیپین ۰ ۱ ۰ ۱
۶۱ قطر ۰ ۱ ۰ ۱
۶۱ ونزوئلا ۰ ۱ ۰ ۱
۶۱ گرنادا ۰ ۱ ۰ ۱
۶۱ الجزایر ۰ ۱ ۰ ۱
۶۶ نروژ ۰ ۰ ۳ ۳
۶۷ مصر ۰ ۰ ۲ ۲
۶۸ اتریش ۰ ۰ ۱ ۱
۶۸ استونی ۰ ۰ ۱ ۱
۶۸ قرقیزستان ۰ ۰ ۱ ۱
۶۸ پرتغال ۰ ۰ ۱ ۱
۶۸ مراکش ۰ ۰ ۱ ۱
۶۸ تونس ۰ ۰ ۱ ۱
۶۸ امارات ۰ ۰ ۱ ۱

?چهارشنبه ۲۷ مرداد

تکواندو وزن ۵۸- کیلوگرم : فرزان عاشورزاده

دوومیدانی پرتاب چکش : کاوه موسوی و پژمان قلعه نویی

قایقرانی کانو انفرادی ۲۰۰ متر : عادل مجللی

والیبال : مرحله یک چهارم نهایی

?پنجشنبه ۲۸ مرداد

تیراندازی تفنگ ۵۰ متر سه وضعیت زنان : نجمه خدمتی

تکواندو وزن ۵۸-کیلوگرم : فرزان عاشورزاده

تکواندو وزن ۵۷- کیلوگرم زنان : کیمیا علیزاده

?جمعه ۲۹ مرداد

کشتی آزاد وزن ۵۷ کیلوگرم : حسن رحیمی

کشتی آزاد وزن ۷۴ کیلوگرم : حسن یزدانی

تکواندو وزن ۸۰- کیلوگرم : مهدی خدابخشی

تکواندو وزن ۵۷- کیلوگرم زنان : کیمیا علیزاده

والیبال : نیمه نهایی

?شنبه ۳۰ مرداد

تکواندو وزن ۸۰- کیلوگرم : مهدی خدابخشی

تکواندو وزن ۸۰+ کیلوگرم : سجاد مردانی

کشتی آزاد وزن ۸۶ کیلوگرم : علیرضا کریمی

کشتی آزاد وزن ۱۲۵ کیلوگرم : کمیل قاسمی

?یکشنبه ۳۱ مرداد

تکواندو وزن ۸۰+ کیلوگرم : سجاد مردانی

کشتی آزاد وزن ۶۵ کیلوگرم : میثم نصیری

کشتی آزاد وزن ۹۷ کیلوگرم : رضا یزدانی

دوومیدانی ، دو ماراتن : محمد جعفر مرادی

والیبال : دیدارهای رده بندی و نهایی

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود