مدالی که تاریخ را عوض کرد؛ فیجی تعطیل شد

مدالی که تاریخ را عوض کرد؛ فیجی تعطیل شد

از روستاهای گرد و خاک گرفته تا بازارهای شلوغ پایتخت، مردم فیجی کار و کاسبی را تعطیل کردند تا به جشن و پای‌کوبی بپردازند؛ جشنی در ستایش قهرمانی راگبی المپیک. تیم فیجی در فینال رقابت‌های راگبی هفت نفره المپیک ریو بریتانیا را ۴۳ بر ۷ در هم کوبید و قهرمان شد تا نخستین طلای تاریخی فیجی را به دست بیاورد. فیجی که در روزهای گذشته المپیک ریو در بسیاری از رشته‌ها و رقابت‌ها از جمله فوتبال شکست‌های سنگینی خورده بود، سرانجام با رسیدن به مدال طلای رقابت‌های راگبی مردان نام خود را بر سر زبان ها انداخت. مردم فیجی که به راگبی مثل یک آیین سنتی نگاه می‌کنند و توی خون‌شان است، در ورزشگاه اصلی شهر سووا پایتخت فیجی جمع شدند تا دیدار پایانی مقابل بریتانیا را تماشا کنند. پس از قهرمانی تاریخی‌شان این مردم خیابانهای شهر را به میدان رقص و شادی تبدیل کردند.

فیجی المپیک

نخست وزیر فیجی به مناسب کسب اولین مدال المپیک این کشور در راگبی، یک روز را در این کشور تعطیل عمومی اعلام کرد. فرانک باینی ماراما نخست وزیر فیجی اعلام کرد که بدنبال کسب مدال طلای تیم راگبی یک روز تعطیل عمومی می شود.  نخست وزیر فیجی در تمام سه روز مسابقات راگبی در ورزشگاه حضور داشت و از جایگاه تماشاگران به تماشای بازی نشست. وی بعد از کسب مدال طلای کشورش گفت که دستکم یک روز دیگر به تعطیلات اضافه می شود.

وی به خبرنگاران گفت: همه در کشور جشن گرفته اند. ما برنامه جشن را برای بازگشت تیم تدارک دیده ایم و به فیجی بودن افتخار می کنیم.

فیجی با حدود ۹۰۰ هزار جمعیت، در مسابقات راگبی بین المللی به ویژه راگبی هفت نفره موفق عمل کرده است. نخست وزیر فیجی گفت: اضافه شدن راگبی به بازیهای المپیک برای اولین بار از سال ۱۹۲۴ تاکنون، به سرپا نگه داشتن کشورهای کوچکی مثل فیجی کمک کرده است.

وی با اشاره به دستاوردهای قبلی فیجی در راگبی از جمله پیروزی های متوالی در جهان در دو سال گذشته گفت: آن پیروزی ها با این فرق می کند. این المپیک است و به بازیکنان راگبی فیجی و سرمربی آن پاداش داده خواهد شد. وی ابراز امیدواری کرد که کشورش بعد از جشن به زودی فعالیت عادی خود را از سر بگیرد.

دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • عامر مرداد ۲۹, ۱۳۹۵

    درسته که میگن المپیک فرهنگ رو زنده میکنه وگرنه کی میدونست فیجی کجاست