۷ عادتی که مانع از ثروتمند شدن شما می شوند

ولخرجی با دست و دل بازی فرق دارد

۷ عادتی که مانع از ثروتمند شدن شما می شوند

این روزها بسیاری از افراد بیشتر وقت و پول خود را صرف رفتن به کافه، رستوران، کنسرت، سینما و تئاتر می کنند. اینها سرگرمی های نرمال در یک کلان‌شهر محسوب می گردند که ساکنین آن برای سپری نمودن اوقات خود به آنها پناه برده و به روزمره گی های خود تنوع می بخشند.

اما تمامی این فعالیت ها هزینه های اضافی زیادی در بر دارند که موجب می شود آخر ماه جیبتان کاملا خالی شده و به این فکر بیفتید که ایکاش کمتر خرج می کردید. مثلا وقتی به کافه موردعلاقه تان می روید و یک فنجان قهوه سفارش می دهید، احتمالا هوس می کنید یک کیک نیز در کنارش میل کنید و همین موارد باعث می شوند یک تفریح تقریبا کم خرج، به یک وقتگذارنی گران تبدیل شود.

یا به طور مثال، وقتی در یک هایپرمارکت قدم می زنید، حتی اگر به وسیله ای نیاز نداشته باشید، احتمال وسوسه شدن برای خرید آن زیاد است و در آن لحظه بدون توجه به اینکه اصلا به آن کالا نیازی ندارید، آن را خریداری می کنید.

برای پیشگیری از چنین ولخرجی هایی، بهترین کار این است که مخارج خود را مدیریت نمایید، اما مهم از آن، باید در وهله اول عادت های بد خود را کشف نموده و به طور کامل به آنها واقف شوید تا بتوانید در مسیر رفع آنها، بر خرج های روزانه خود نیز نظارت درست و کاملی داشته باشید.

در همین راستا، در ادامه این مطلب ۷ عادت انسان های بدخرج را برایتان معرفی نموده اید که در میان بیشتر آنها عمومیت داشته و موجب می شود تا در انتهای ماه با حساب بانکی خالی خود مواجه شوند.

۱- پرداخت انعام های بزرگ برای موارد کوچک

در رستوران های بین المللی یکی از منابع درآمد کارکنان، انعام هایی است که مردم به میل خود پرداخت می نمایند. این کار جنبه بسیار مثبتی دارد اما باید به این مساله نیز توجه داشته باشید که هر رستوران و هر نوع غذایی که صرف می کنید، ارزش پرداخت انعام را ندارد. به طور مثال، اگر یک ساندویچ ساده برای صبحانه خود میل کرده باشید، بدون شک لزومی ندارد که مثلا ۲۵ درصد از هزینه آن را به صورت انعام به خدمه پرداخت کنید. در انجام چنین دست و دل بازی هایی باید بیشتر تامل نموده و منطقی تر رفتار کنید.

۲- جا گذاشتن ظرف غذا در خانه

بعضی از آدم ها اصولا فراموشکار و حواس‌پرت هستند اما برخی هم بدشان نمی آید گاهی خود را به فراموشی بزنند و مثلا ظرف غذایشان را در خانه جا بگذارند؛ که در نتیجه آن مجبور می شوند ساندویچ موردعلاقه خود را برای ناهار سفارش داده و در محل کار میل کنند.

اما این یکی از بزرگ ترین اشتباه های مالی است که می توانید در زندگی مرتکب شوید. در واقع دور ریختن پولی است که با زحمت آن را به دست آورده اید. بنابراین، اگر جزو کسانی هستید که به طور مرتب یادشان می رود که ناهارشان را بردارند، توصیه می کنیم ریماندر موبایل خود را برای ساعتی که از خانه خارج می شوید، تنظیم نموده و به خودتان یادآوری کنید که حتما غذایتان را با خود سرکار ببرید.

همچنین در این روزهای گرم بهتر است بطری های خالی آب را دور نریخته و آنها را از شیر پر کرده و در یخچال بگذارید تا هنگام خروج از خانه همراهتان باشد و مجبور به خرید یک بطری جدید نشوید.

۳- نادیده گرفتن حراج ها و تخفیف ها

سعی کنید در زندگی از فرصت هایی که در اختیارتان قرار داده می شوند، بهترین استفاده را داشته باشید. مثلا اگر رستورانی برای تبلیغ کار خود تخفیف زده، برای دورهمی با دوستان آنجا را انتخاب کنید تا علاوه بر شاد بودن در کنار دوستان، پول کمتری هم برای صرف خوراکی پرداخت کنید. یا اگر شرکتی که در آن مشغول کار هستید، بن تخفیف باشگاه، استخر یا کنسرت دارد، حتما از آنها استفاده کنید.

۴- خریدهای غیرضروری از فروشگاه یا داروخانه

فروشگاه ها و داروخانه های بزرگ این بدی را دارند که وقتی آدم وارد آنجا می شود آیتم های گوناگونی به چشمش می خورند و نمی توان به راحتی بر وسوسه خریدشان غلبه کرد. اما سعی کنید همیشه را در نظر داشته باشید که در اینگونه مکان ها، فقط باید اقلام موردنیاز خود را خریداری کنید و به همین لحاظ بهتر این است که مستقیما به بخش موردنظر رفته و کالایی که لازم دارید را بردارید. با این خویشتن داری در آخر ماه از خودتان کاملا راضی خواهید بود زیرا از خرج کردن اضافی پول پیشگیری نموده اید.

۵- نداشتن قدرت «نه» گفتن

اینکه بخواهید دوستان زیادی داشته باشید و همه آنها را هم راضی نگه دارید خیلی بد نیست، اما برای چنین هدفی لازم نیست حتما در تمامی دورهمی ها، کافه گردی ها یا برنامه های تفریحی آنها شرکت کنید. اگر به دوستانتان بگوئید که قصد دارید هزینه های ماهیانه خود را مدیریت کنید و به همین واسطه در برخی از برنامه های آنها حضور نخواهید داشت، مطمئن باشید که آنها شما را انسان خسیسی فرض نخواهند کرد. حتی می توانید پیشنهاد دهید که دیدارهایتان در یک فضای سبز و با یک نوشیدنی ارزان برگزار شود.

۶- مهمان کردن دوستان

بعضی از آدم ها دست خودشان نیست و به طور کلی بدخرج هستند. آنها عادت دارند اگر مثلا با دوستان به رستوران رفته اند، همیشه اولین نفر باشند که پول را پرداخت می کند و این را افتخار هم می دانند. اما در حقیقت اشتباه بزرگی مرتکب می شوند زیرا افرادی که همراهشان هستند، به دلخواه خود بیرون آمده و بدون شک هزینه های احتمالیشان را نیز تخمین زده اند. پس نیازی نیست یک نفر، هزینه بقیه را پرداخت کند. اگر مادرخرج شده اید، بدون خجالت سهم هر کسی را حساب کرده و از او دریافت نمایید.

۷- خرید نوشیدنی های صبحگاهی

اگر عادت دارید هر روز یک لیوان آیس کافی، شیرکاکائو یا آب میوه خریده و با کیک یا بیسکوئیت برای صبحانه میل کنید، توصیه می کنیم آن را ترک نمایید. دلیلمان هم این است که با بخش کوچکی از پولی که به این واسطه پس انداز می کنید، می توانید به کافه موردعلاقه تان رفته و یک کیک تازه با یک فنجان قهوه داغ میل کنید و حسابی از طعمشان هم لذت ببرید.

اگر یکبار با خودتان به صورت سرانگشتی حساب کنید که در ماه چقدر برای خوراکی های بی ارزش پول خرج می کنید، بدون شک در هزینه هایتان تجدید نظر نموده و مدیریت مالی بهتری را برای خود رقم خواهید زد.

منبع: businessinsider
بدون نظر

ورود