۲۰۴ کانتینر کالای قاچاقی که یک ماهه دود شد

سیاست پشه بگیر و شتر ول کن

۲۰۴ کانتینر کالای قاچاقی که یک ماهه دود شد

 پدیده قاچاق کالا  ، یکی از چالش های مهم اقتصادی و اجتماعی است که  تهدیدی جدی بر هرکشوری محسوب می شود. زیرا این پدیده هزینه های زیادی نیز بر زیرساخت های اقتصادی کشور تحمیل می کند . قاچاق کالا از یک سو درآمدهای گمرکی و مالیاتی دولت را کاهش می دهد و از طرفی سبب خروج بی حاصل ارز ، فرار گسترده سرمایه  و از همه مهمتر  باعث وارد آمدن آسیب جدی به  تولید داخل و درنتیجه افزایش بیکاری می شود.

به گفته کارشناسان اقتصادی  مهمترین عوامل موثر بر قاچاق کالا در ایران عبارتند از

۱- سود آوری بالای کالای قاچاق در مقابل ریسک پایین آن
۲-  پرداخت یارانه به برخی از کالاها در داخل کشور
۳- بالا بودن تعرفه های گمرکی
۴- کیفیت پایین کالاهای تولید داخل
۵-  بورکراسی و ساختار اداری ناکارآمد
۶- محرومیت ساکنان نقاط مرزی

بنا بر آمار رسمی سالانه حدود  ۲۵ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد ایران می شود که برابر است با درآمد فروش نفت . البته میزان کشفیات فقط ۲ تا ۳ درصد این میزان است . باید در نظر داشت که قاچاق کالا ضمن خدشه دار کردن اهداف حمایتی دولت موجب از بین رفتن آثار سیاستهای تعرفه ای و غیر تعرفه ای دولت می شود . ضمن آنکه عدم پرداخت حقوق دولت از سوی قاچاقچیان موجب کاهش سرمایه گذاری در صنایع ، کاهش حجم فعالیت های تولیدی در کشور و در نتیجه کاهش اشتغال می شود و با توجه به آنکه صنایع تولید داخلی مجبورند زیر ظرفیت خود فعالیت کنند ، در نتیجه قیمت تمام شده تولیدات بالا رفته منجر به افزایش تورم در  کشور می شود .

farhangnews_223623-598775-1470747562-w900-h600

به علت همین اثار سوء ی که بخشی از آنها در بالا ذکر شد مسئولان کشور همواره بر مبارزه با قاچاق کالا  تاکید می کنند و در ماه های اخیر و البته در پی تاکیدات رهبر انقلاب مبارزه با ورود کالاهای قاچاق تشدید شده است .  به گفته مسئولان ذی ربط ازجمله وزیر دادگستری  بیشتر کالاهای قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور می شود.

این موضوع از واقعیتی دردناک حکایت دارد و آن فساد گسترده در مبادی رسمی یا همان گمرکات کشور است .

حدود  ۳۸ روز پیش بود ( ۲۷ خرداد  ۹۵ ) که خبری مبنی بر کشف بزرگترین  محموله قاچاق در تاریخ کشور  روی خط تمام خبرگزاری ها قرار گرفت . خبری که در آن به نقل از معاون فرمانده نیروی انتظامی استان هرمزگان اعلام شد ، ۲۱۰ کانتینر کالاهای قاچاق شامل کریستال و اسباب بازی به ارزش تقریبی  ۱۹۰ میلیارد تومان  کشف و ضبط شده است .  همچنین اعلام شد که دراین خصوص ۲۲ نفر از کارکنان گمرک هرمزگان که در ترخیص این محموله قاچاق نقش داشته اند بازداشت شدند.

اما حدود ۲ روز پیش استاندار هرمزگان پس از ۳۶ روز سکوت ، دراظهار نظری اعلام کرد، خبر کشف بزرگترین محموله قاچاق تاریخ کشور صحت ندارد و چنین خبری به علت بی تدبیری، منتشر شده است . وی مدعی شد که  فقط ۸ کانتینر کشف و ضبط شده است .

درهمین چارچوب  دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان  روز گذشته اعلام کرد، در تاریخ ۲۷ خرداد ۹۵ فقط ۲ کانتینر حاوی کالای قاچاق در محور بندرعباس ـ سیرجان کشف شده است و پس از  اعتراف رانندگان  مشخص شد  ۴ کانتینر هم در انباری در بندرعباس دپو شده که پس از صدور دستور بازرسی، این چهار کانتینر نیز کشف و مجموع کانتینرهای قاچاق به ۶ عدد رسید. این درحالی است که  نیروی انتظامی استان هرمزگان همچنان بر خبر اعلامی خود  مبنی بر کشف ۲۱۰ کانتینر کالای قاچاق تاکید دارد.

اسدی  دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان  همچنین گفت: در این پرونده ۲۴ نفر که ۲۲ نفر آن‌ها از کارکنان شرکت‌های تحت قرارداد بنادر و گمرک هستند، احضار و تفهیم اتهام شده و مورد تحقیق قرار گرفتند که از این تعداد ۶ نفر در بازداشت هستند و مابقی با وثیقه آزاد شدند.

بانگاهی گذرا به مجموعه مطالب بالا این موضوع به ذهن هر مخاطبی متبادر می شود که ظاهرا بحث قاچاق کالا در ایران  مساله ای بسیار پیچیده و دشوار  است زیرا از شواهد این گونه برمی آید که مافیایی قدرتمند در پس پرده ورود کالاهای قاچاق به کشور قرار دارد .

قطعا  حجم انبوه کالاها ی قاچاق در بازارهای کشور نمی تواند  توسط مسافران یا قاچاقچیان کوله بر در مناطق غربی کشور  وارد شده باشد  . این ادعا زمانی بیشتر به واقعیت نزدیک می شود که بدانیم  ظرفیت یک کانتینر  حدود ۱۱ تن است و نهایتا یک فرد کوله بر می تواند ۵۰ کیلو بار را به صورت قاچاق و از مسیر های صعب العبور وارد کشور کند . بنابراین هر کانتینر برابر است با  حدود ۲۲۰ کوله بر .

IMAGE635650645338058989-w900-h600

بنابراین  مبارزه با قاچاق کالا و نجات تولید کنندگان داخلی از این معضل که درنهایت به ایجاد اشتغال در کشور  و جلوگیری از معضلات اقتصادی و البته اجتماعی منجر می شود  نیاز به اراده ای آهنین دارد ،اراده ای که بتواند با سلاطین قاچاق کالا در کشور  که با نفوذ و قدرت کالاهای خود را از مبادی رسمی وارد می کنند ، مبارزه کند .

و البته این نکته نیز قابل ذکر است که تازمانیکه  کانتینر کانتینر کالای قاچاق وارد کشور می شود مقابله با  خرده فروشان این کالاها در شهرهای مختلف کاری بیهوده و عبث است .

به نظر می رسد دولت و به طور خاص ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز  به جای مقابله با کوله بران مرزنشین که برای تامین معیشت خود به قاچاق کالا آن هم به صورت محدود و غیر سازمان یافته اقدام می کند دست بردارد و به سراغ  دانه درشت ها که با قلدری و دور زدن قانون  به اقتصاد کشور دهن کجی می کنند مقابله کند. به اصطلاح دولت تازمانیکه سیاست پشه بگیر و شتر ول کن خود را در این خصوص رها نکند  نمی تواند از این رهگذر طرفی ببند.

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود