خودروهایی که صنعت اتومبیل سازی را متحول کردند

آیا می دانید اولین خودروی بنز با چوب ساخته شده بود ؟

خودروهایی که صنعت اتومبیل سازی را متحول کردند

BENZ’S PATENT-MOTORWAGEN – ۱۸۸۵

Benz-Patent-Motorwagen

پیش از آن که اتومبیل ابداع شود، مردم از اسب و سایر حیوانات برای جابجا شدن از نقطه ای به نقطه دیگر استفاده می کردند. این ماشین، نخستین طرح ابداع شده از اتومبیل بود. سه چرخ داشت و بدنه آن از چوب و استیل ساخته شده بود. به منظور درک ارزش این وسیله برای خریداری، برثا، همسر بنز و دو فرزندشان، مسافتی ۱۹۳ کیلومتری (۱۲۰ مایل) را با آن طی کردند. وقتی که آن ها از این سفر کوتاه بازگشتند، برثا تعریف کرد که چگونه از جوراب شلواری و سنجاق کلاهش برای تعمیر ماشین استفاده کردند.

 

FORD’S MODEL T – ۱۹۰۸

Ford-Model-T

فورد مدل تی، از ۳ طریق صنعت اتومبیل را دگرگون کرد: معرفی اتومبیل به عنوان یک خط تولید مجزا، فراهم آوردن امکان خرید اتومبیل برای اقشار متوسط جامعه و گشایش بازاری جهانی برای صنعت خودرو سازی. البته باید اشاره کرد که هنری فورد طراحی این مدل را تنها به منظور اقتصادی تر بودن آن طرح ریزی نکرده بود.

CADILLAC’S TOURING EDITION – ۱۹۱۲

Cadillac-57-1918-Sieber-Copyright-Egger-eu-moto-images-classic-cars-5001

در ابتدا هنری فورد کادیلاک را طراحی کرد اما همواره بر سر این ابداع، بحث و جدل های فراوانی وجود داشت. سپس کمپانی سایر مراحل ساخت را برعهده گرفت و در سال ۱۹۱۲ میلادی بالاخره این مدل بیرون آمد. در این مدل تجملی از اتومبیل، استارت الکترونیکی طرح ریزی شد. پیش از آن مردم موتور اتومبیل را با استفاده از دست به کار می انداختند که همواره برای دست و انگشتانشان مخاطراتی را نیز به همراه داشت. این نوع اتومبیل بسیار مورد توجه خانم ها قرار گرفت چرا که دیگر مجبور به استفاده از دست برای راه انداختن ماشین نبودند. به همین خاطر، کادیلاک از زنان برای تبلیغ بهره فراوانی برد.

ESSEX’S CLOSED COACH – ۱۹۱۸

Essex

اسکس در سال ۱۹۱۸ میلادی و به وسیله کمپانی موتور هادسون، تاسیس شد. در طول ۴ سال از ساخت این اتومبیل، اسکس کوچک تر و مقرون به صرفه تر گردید. با گذشت زمان، امکان باز شدن سقف این اتومبیل در کنار کاملا بسته بودن آن نیز به وجود آمد.

FORD’S MODEL 18 – ۱۹۳۲

Ford-Model-18-V8-UP-53-48-Ford-Model-A-DD-71-29-Zwitserland-1967

در سال ۱۹۳۲، فورد مدل ۱۸، با داشتن اولین موتور وی ۸، سریع تر از گذشته تولید شد. در همین زمان، مدل بی ۴ سیلندر نیز به عنوان مدل ۱۸ معرفی شد. ابداع مدل ۱۸ حقیقتا تحولی عظیم در صنعت اتومبیل به حساب می آید.

BUICK’S Y-JOB – ۱۹۳۸

1938-Buick-Y-Job-

بیوک در سال ۱۹۳۸ میلادی و برای نخستین بار معرفی شد. از تحولات موجود در این اتومبیل می توان به پنجره های الکترونیکی، چراغ های اتوماتیک، دستگیره در و سپر اشاره کرد که این تغییرات تا سال های ۱۹۵۰ ادامه پیدا کرد.

VOLKSWAGEN’S BEETLE – ۱۹۳۸

Volkswagen-Beetle-Kafer-Garbus

کمپانی آلمانی فولکس واگن در سال ۱۹۳۸ به معرفی نوعی ساده، قابل اعتماد و اقتصادی از اتومبیل مبادرت کرد. پس از پایان جنگ جهانی دوم و در سال های ۱۹۴۵، در سراسر جهان محبوب و شناخته شد و با تولید بیش از ۲۱ میلیون، بیش از بیش شهرت یافت.

BANTAM’S JEEP – ۱۹۴۰

 

General-Patton-s-1941-Bantam-Jeep-Peep-

جیپ، از کمپانی ماشین بنتام در باتلر پنسیلوانیا منشعب شد و داستان جالبی نیز در پس تولید آن وجود دارد. جیپ بنتام چهارچرخ، در سال ۱۹۴۰ میلادی، به طور ناباورانه ای، صنعت خودروسازی را متحول کرد. این اتومبیل در ابتدا به منظور تسهیل اهداف نظامی و در جریان جنگ جهانی دوم طراحی شد و از یک کمپانی ورشکسته کوچک شکل گرفت تا بتواند در خدمت ارتش قرار گیرد. طراحی اسپرت آن به این دلیل بود که باید قابلیت عبور از کویر، جنگل و ساحل و  هر منطقه دیگری را داشته باشد. پس از گذشت سال های متوالی، جیپ هنوز هم قابلیت های منحصربفرد خود را حفظ کرده است.

BMC’S MINI – ۱۹۵۹

60s-Minis-in-the-21st-Century-234

این اتومبیل بازار تولید ماشین ها در ابعاد کوچک را متحول کرد و مزایای اقتصادی فراوانی را نیز به دنبال داشت. وزن سبک آن یکی از ویژگی های منحصربفردش به حساب می آید. بی ام سی مینی، هنوز هم در بسیاری از مسابقات اتومبیل رانی، موفقیت های چشم گیری را به دست می آورد.

COOPER’S T43 – ۱۹۵۷

1957-Cooper-T43

این اتومبیل در سال ۱۹۵۷ ساخته شد و در سال ۱۹۵۸، به عنوان اولین ماشینی که در مسابقات اتومبیل رانی گرند پریکس مقام نخست را کسب کرد، معرفی شد.

FORD’S MUSTANG – ۱۹۶۴

Ford-Mustang-No-Stripes

این اتومبیل نوع اقتصادی و مقرون به صرفه فورد است که بر پایه طرح فورد فالکون شکل گرفت. اما این طراحی تغییریافته، در مقایسه با انواع قدیمی فورد، جذابیت های ظاهری بیشتری داشت و از قدرت موتور بیشتری نیز برخوردار بود. فورد ماستانگ یک اتومبیل خانوادگی به شمار نمی رفت با این حال تا بیرون آمدن مدل A آن در سال ۱۹۳۱، جزو پرفروش ترین اتومبیل ها به شمار می رفت که البته این ماشین اسپورت هنوز نیز محبوبیت خود را از دست نداده است.

CHEVY’S EL CAMINO SS 454 LS6 – ۱۹۷۰

1970-Chevrolet-El-Camino-SS-Pickup-Truck

ال کامینو در سال ۱۹۵۹ بیرون آمد اما با تولید نوع  SS 454 LS6 در سال ۱۹۷۰، تحول عظیمی را در انواع قبلی خود به وجود آورد. این ماشین قدرت موتور ۴۵۰ اسب بخار را دارد که هنوز هم دز میان انواع پرقدرت اتومبیل در نظر گرفته می شود.

AUDI’S SPORT QUATTRO – ۱۹۸۰

Audi-Sport-quattro

این اتومبیل در سال ۱۹۸۰ در کمپانی ژنوا موتور تولید شد. در واقع اولین ماشین مسابقه ای بود که توانایی استفاده از قدرت چهارچرخ و به طور همزمان را داشت. بدین سان توانست، در مسابقات متعددی به کار گرفته شود.

 CHRYSLER’S MINIVAN – ۱۹۸۴

Walter-P-Chrysler-Museum-1984-Plymouth-Voyager

با تولید این اتومبیل در سال ۱۹۸۴ تحولی عظیم در صنعت تولید ماشین های خانوادگی در امریکا به وجود آمد و در طول کمتر از یک سال توانست جایگزین فولکس واگن شود و در پی آن به تولید انبوه برسد. ظاهر جعبه ای شکل در کنار قدرت موتور و طراحی منحصربفرد موتور آن بسیار مورد توجه قرار گرفت.

TOYOTA’S PRIUS – ۱۹۹۷

Toyota-Prius-XW10-

اولین مدل این اتومبیل در سال ۱۹۹۷ بیرون آمد و در همین سال جایزه اتومبیل سال ژاپن را بدست آورد. در سال ۱۹۹۸ جایزه سال Automotive Researchers’ and Journalists’ Conference Car را نیز از آن خود کرد و با رسیدن به تولید انبوه در سال ۲۰۰۰ در تمامی دنیا شناخته شد.

بدون نظر

ورود