رسوایی بزرگ لوکته و رفقا؛ احمق های دروغگو

رسوایی بزرگ لوکته و رفقا؛ احمق های دروغگو

چند روز پیش خبری عجیب در رسانه‌ها منتشر شد و آن هم این بود که ۴ شناگر آمریکا در ریو مورد سرقت مسلحانه قرار گرفته‌اند؛ خبری که بازتاب‌های منفی زیادی درباره شرایط برزیل برای میزبانی یورو داشت اما با بررسی های پلیس برزیل ادعای ۴ شناگر آمریکایی مبنی بر سرقت از آنها توسط پلیس در جریان بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو دروغ از آب درآمد. اتفاقی که جنجال بزرگی را به پا کرد و بازتاب های فراوانی داشت که هنوز ادامه دارد.

۴ شناگر آمریکایی حاضر در المپیک ۲۰۱۶ ریو به نام‌های رایان لوکته، گونار بنتز، جک کونگر و جیمی فیگن چند روز قبل مدعی شدند تاکسی آنها توسط افرادی که لباس پلیس بر تن داشتند، متوقف شده و این افراد پول و وسایل آنها را دزدیده‌اند. بر همین اساس پلیس برزیل مدارک بنتز و کونگر را قبل از بازگشت به آمریکا ضبط کرد و مانع سوار شدن آنها به هواپیما شد تا تحقیقاتش در مورد سرقتی که از آنها صورت گرفته را تکمیل کند.

شنا آمریکا رایان لوکته مایکل فلپس

قاضی پرونده‌ها نسبت به اظهارات ضد و نقیض ۴ شناگری که به گفته آنها مورد دستبرد قرار گرفته‌اند، مشکوک بود و می‌خواست بداند که دقیقا چه اتفاقی برای آنها افتاده و چطور این سرقت مسلحانه از آنها صورت گرفته است. بررسی‌های لازم و تماشای فیلم‌های دوربین‌های مدار بسته نشان داد که این شناگران دروغ گفته‌اند. پلیس برزیل عنوان کرد که شناگران آمریکایی با توقف در یک پمپ بنزین، ضمن شکستن یک درب، با مامور امنیتی آن مکان نیز درگیر شده‌اند.

رییس پلیس برزیل در این باره گفت: این داستان کاملا دروغ بود و زاییده تخیل این شناگران آمریکایی بوده است. تنها یک درگیری کوچک در ایستگاه پمپ بنزین رخ می‌دهد که فاصله چندان زیادی با ورزشکارانی که در تاکسی حضور داشتند نداشت. تنها نکته درستی که آن‌ها در این داستان سر هم کردند این بود آن‌ها مست بودند. این مقام مسئول در ادامه گفت: نیروهای امنیتی مسلح بودند ولی از آن‌ها استفاده نکردند و قضیه درگیری در پمپ بنزین خیلی زود تمام شد و در ادامه این ورزشکاران می‌خواستند خودشان را سرگرم کنند که چنین داستانی را سر هم کردند.

شنا آمریکا رایان لوکته مایکل فلپس

پس از این اظهار نظرها، رایان لوکته سکوت خود را شکست و گفت: من نمی‌توانم داستان درست کنم و یا مثل بقیه باشم. من کار احمقانه ای انجام دادم و من باید بیش از این احساس مسولیت می کردم.

در همین راستا قاضی برزیل حکم مصادره پاسپورت این ۴ شناگر را داده است. دادگاه ریو در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: این شناگران نمی‌توانند از برزیل خارج شوند و پاسپورت آن‌ها مصادره می‌شود.

سخنگوی کمیته المپیک آمریکا در این‌باره اظهار کرد: پلیس محلی به دهکده المپیک آمد و به دنبال مصادره کردن پاسپورت شناگران بودیم. تیم شنا پیش از این از دهکده خارج شده بود و ما نمی‌توانستیم کاری انجام دهیم. به دو تن از این شناگران اجازه ورود به هواپیما برای بازگشت به کشورشان داده نشد اما در نهایت با تلاش مسئولان دوباره پاسپورت به آن‌ها بازگردانده شد.

کمیته المپیک آمریکا در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: ما از میزبانان‌مان در ریو و مردم برزیل عذرخواهی می‌کنیم. رفتار این ورزشکاران غیر قابل قبول است. این رفتار نشانگر ارزش‌های تیم آمریکا و اکثریت اعضای این تیم نیست. ما این مسئله را بررسی می‌کنیم و بعد از بازگشت این ورزشکاران اقدامات لازم انجام می‌شود.

شنا آمریکا رایان لوکته مایکل فلپس

در مقابل، ادواردو پائز شهردار ریودوژانیرو، با پذیرفتن ضمنی عذرخواهی این ورزشکاران آمریکایی، گفت: اعتراف می کنم که تنها احساس من در مورد این اتفاق، حق ترحم است. واقعا شرم آور است که آنها چنین شخصیت ضعیفی دارند. البته این به کمیته المپیک آمریکا برمی گردد که این موضوع را حل و فصل کند.

ماریو آندراده سخنگوی کمیته برگزاری المپیک ریو در دفاع از این شناگران اعلام کرد: این بچه‌ها تنها می‌خواستند کمی تفریح کنند. آن‌ها تحت فشار بوده‌اند و به بهترین شکل در بازی‌ها نماینده‌ کشورشان بودند. آن ها اشتباه کردند اما بگذارید کمی به آن ها استراحت بدهیم. انتظار عذرخواهی از او و سایر ورزشکاران را نداریم.

بدون نظر

ورود