بهترین کرم های مرطوب کننده برای سلامت پوست

پیشنهادهایی برای داشتن صورتی زیباتر

بهترین کرم های مرطوب کننده برای سلامت پوست

خارش، پوسته دادن، خشکی و زبری پوست از جمله مواردی هستند که بخشی از مردم دنیا با آن دست و پنجه نرم می کنند.

می توان تقصیر این امر را به گردن وراثت انداخت، اما باید بدانید که روش های مراقب از پوست و عادت های روزانه افراد نیز در این امر بی تاثیر نیستند و یکی از این موارد، حفظ رطوبت پوست است.

عواملی که موجب خشکی پوست می شوند

پوست هر انسانی به صورت طبیعی روغن تولید می کند که میزان آن در افراد مختلف، متفاوت است. برخی از غدد چربی برای پوست مفید هستند زیرا به حفظ رطوبت آن کمک نموده و موجب نرمی و زیبایی بیشتر پوست می گردند. اما وقتی پوست بیش از حدِ طبیعی چرب گردد، موجب ایجاد جوش و لک می شود.

خشکی پوست عموما هنگامی روی می دهد که پوست چربی یا آب یا هر دو این موارد را به اندازه کافی نداشته باشد. اینگونه پوست ها را می توان از دور هم تشخیص داد زیرا کمی تیره بوده و خطوط روی آن کاملا دیده می شوند و چندان لطیف به نظر نمی رسند.

پوست های خشک در فصل سرما بیشتر خشک می شوند که برای رفع آن باید از شوینده های مناسب و مرطوب کننده کمک بگیرید.

پوست هایی که خشکی آنها بیش از حد است می تواند منجر به ایجاد ترک و خونریزی گردند. البته چنین مواردی عموما به بیماری های پوستی همانند اگزما مربوط می شوند.

انتخاب مرطوب کننده مناسب

مرطوب کننده ها علاوه بر آبرسانی، با استفاده از چربی های موجود، رطوبت باقی مانده در پوست را نیز حفظ می نمایند. بر اساس توصیه متخصصان آکادامی مراقبت از پوست آمریکا، بهترین راهکار برای رفع خشکی پوست این است که بلافاصله پس از شست‌وشوی آنها، از مرطوب کننده ها استفاده نمایید.

مرطوب کننده در مدل های مختلف همانند لوسیون، روغن، پماد یا کرم عرضه می شوند. پس از شستن صورت، مرطوب کننده مناسب پوست خود را روی آن استعمال کنید. مناسب بودن یا نبودن کرم را می توانید بلافاصله پس از مصرف تشخیص دهید. به این صورت که پس از استفاده از کرم، پوست باید نرم و لطیف گردد. پس از مصرف مرطوب کننده هایی که مناسب پوست شما نیستند، پوست دوباره زبر و خشک خواهد شد. حتی ممکن است به سوزش یا خارش پوست نیز منجر گردند.

برای پوست های چرب

با اینکه پوست های چرب، رطوبت بیشتری را در خود حفظ می نمایند اما همچنان در معرض آسیب های هوای سرد، باد و هوای خشک قرار دارند و به همین خاطر نباید از آبرسانی به آنها غافل شد. برای چنین پوست هایی باید از روغن های چرب همانند روغن نارگیل پرهیز نمود زیرا حسی از سنگینی و براق بودن را روی پوست ایجاد می کنند.

دکتر «سینثیا بیلی»، کارشناس ارشد پوست شناسی از کالیفرنیا در این رابطه بیان داشته: «مناسب ترین مرطوب کننده برای پوست های چرب، انواع بدون روغن است که اسید هیالورونیک و گلیسیرین در خود دارند.»

برای پوست های خشک

افرادی که از خشکی مفرط پوست خود رنج می برند به جای استفاده مکرر از مرطوب کننده در طول روز، بهتر است از لوسیون هایی که حاوی روغن جوجوبا یا روغن نارگیل هستند، استفاده کنند. ترجیحا از کرم هایی استفاده کنید که همزمان با آبرسانی به پوست، چرب هم هستند. همچنین برای پوست های خیلی خشک باید از روغن های طبیعی، معدنی، لانولین یا اسید لاکتیک کمک گرفت.

برای پوست های حساس

پوست های حساس، همانند نمونه هایی که دچار اگزما می شوند، از ویژگی های دفاعی ضعیفی برخوردار هستند. به این مفهوم که با سرعت بیشتری در برابر مواد و عناصر موجود در مرطوب کننده ها ممکن است از خود واکنش نشان دهند. به همین خاطر، کرم های آبرسان ضد حساسیت همانند آنهایی که حاوی عصاره بابونه هستند برای چنین پوست های مناسب تر خواهند بود.

دکتر بیلی در این رابطه توصیه می کند از «ترکیبات ضد پیری» همانند رتینوئیدها و اسید هیدروکسی پرهیز کنید.

برای پوست های نرمال

وقتی پوست شما نه خیلی چرب و نه چندان خشک است، می توانید از انواع مرطوب کننده های طبیعی، سبک و غیرروغنی بهره بگیرید. بیشتر آبرسان های مخصوص پوست های نرمال، روغن های سبک همانند سیکلومتیکون هستند.

برای پوست های ترکیبی

پوست های ترکیبی به آن دسته ای گفته می شود که در قسمت گونه و اطراف چشم نرمال بوده و در مناطقی همانند اطراف بینی یا پیشانی چرب هستند. این قسمت ها عموما حالت T شکل دارند و لازم نیست از مرطوب کننده زیادی در این بخش از صورت استفاده کنید. اما در دیگر قسمت های صورت، آبرسان های قوی و چرب استعمال نمایید.

مرطوب کننده های خود را با توجه به فصل عوض کنید

باید بدانید که پوست های خشک در فصل های گرم و مرطوب به کرم های مرطوب کننده سبک و در زمستان و هوای سرد به کرم های چرب و مرطوب نیاز دارند. در آب و هوای بسیار سرد نیز بهتر است از  پمادهای مرطوب کننده استفاده کنید که سنگین تر هستند و لایه ضخیم تری روی پوست ایجاد می کنند.

همچنین بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که انتخاب مرطوب کننده مناسب ممکن است مدت ها به طول بیانجامد. برخی از کرم ها با اینکه به برند خیلی خوبی تعلق دارند، اما شاید روی پوست شما کارائی مناسبی نداشته و هیچ کمکی به رفع خشکی پوستتان نکنند. بنابراین لازم است چندین نوع گوناگون از انواع لوسیون و کرم و پماد را امتحان نموده و بهترین گزینه را برای استفاده خود انتخاب کنید.

به طور مثال، اگر چربی روی پوست آزارتان نمی دهد، وازلین گزینه خوبی برای رفع خشکی است. اما اگر پوست چرب دارید، حتما از استعمال مرطوب کننده اضافی روی پوست پرهیز کنید.

در آخر هم اشاره کنیم که بهتر است پیش از استفاده از ضدآفتاب، یک لایه مرطوب کننده روی پوست صورت خود بمالید.

منبع: lifehacker
دیجیاتو
بدون نظر

ورود