کارآفرینی دیجیتالی از نوع سوئدی‌

اسکایپ اپلیکیشنی سوئدی با صدها میلیون کاربر

کارآفرینی دیجیتالی از نوع سوئدی‌

سوئد با ۹ میلیون جمعیت در قاره اروپا واقع شده است . این کشور  نخستین کشور دنیاست که از شرکت های دولتی خواسته است ،  بیانیه سالانه مسئولیت اجتماعی (CSR ANNUAL REPORT) منتشر کنند تا جامعه بداند که وظیفه آنها در برابر محیط زیست و شهروندان، چگونه بوده است. استکهلم را اکنون یکی از قطب های شرکت های نوظهور می دانند.

خلاقیت و کارآفرینی، یک فرهنگ عمومی در سوئد است . سوئدی ها حتی زبان انگلیسی را از رسانه ها یاد می گیرند  و اکثر برنامه های تلویزیونی سوئد، به زبان انگلیسی و زیر نویس سوئدی پخش می شود. آشنایی سوئدی ها به زبان انگلیسی، برگ برنده آن ها در مقیاسه با سایر ملت های اروپا و دنیا شده است.

3-w600-h600

برخی ها، سوئد را با برندهای معروفی چون IKEA، VOLVO، SAB، H&M، Lindex، METRO و SKANIA می شناسند. شرکت هایی که در زمینه های تولید لوازم خانگی، تولید خودرو، مد و لباس، اطلاع رسانی و تولید لوازم سنگین فعالند. نام هایی که درامد سالانه هر یک، بعضا با درآمد یک کشور آفریقایی برابری می کند. در سوئد، خلاقیت و نواوری، یک اصل است و به آن بهای زیادی داده می شود.

زندگی در کشوری با آب و هوای قطبی، شرایط خاص خود را می طلبد و به همین خاطر، سوئدی ها سعی کرده اند که برای کوچکترین با بزرگ ترین چالش ها، راه حل های خلاقانه پیدا کنند. فرهنگ خلاقیت و ایده پردازی در سوئد، زمینه کارهای جالبی شده است که یکی از آن ها در عرصه کارآْفرینی دیجیتالی نمود عینی پیدا میکند.

سایت هایی مانند اسکایپ و اسپوتیفای که سایت های فعال در زمینه پیام رسانی تصویری و ویدئویی و هم چنین به اشتراک گذاری فایل های موسیقی هستند، بخشی از دنیای کارآفرینی اینترنتی سوئدی هاست .

داستان اسکایپ

اسکایپ، نرم افزاری سوئدی است. این اپلیکیشن پیام رسان ، خدمات ویدئویی و تصویری برای کاربران خود فراهم می کند و در عین حال، می توان با شارژ کردن اعتبار، تماس بین المللی نیز با آن گرفت. خدمات رایگان اسکایپ برای کاربران عضو سبب شده که از سال ۲۰۰۳ میلادی تا کنون، صدها میلیون نفر در سراسر جهان از این فناوری  برای ارتباطات خود استفاده کنند. اسکایپ خدمات جالبی را برای کاربرانش فراهم کرده است که از ان جمله می توان به ایجاد ویدئو کنفرانس بین اعضا اشاره کرد. در پایان سال ۲۰۱۰ میلادی، شمار کاربران اسکایپ به بیش از ۶۰۰ میلیون نفر رسید که ازاین تعداد، ۳۰۰ میلیون نفر تا پایان آگوست ۲۰۱۵ میلادی به صورت فعالانه از این سرویس استفاده می کردند.

4-w600-h600

آقای Niklas Zensstrom سوئدی با کمک همکارش دانیل ژانوس فریس دانمارکی،  توانست این محصول را به دنیای اینترنت عرضه کند. نیکلاس کارآفرین دنیای آنلاین در سوئد است که برای گسترش فعالیت های خود شرکتی به نام Atomico  راه اندازی کرد. وی به فعالیت های بشر دوستانه نیز علاقمند است و بنیاد انسان دوستی زنستروم را نیز پایه گذاری کرد. وی یکی از دانش آموختگان دانشگاه معتبر اوپسالاست و پیش تر در اپراتور موبایل سوئد به نام Tele2 کار می کرد.

در سپتامبر ۲۰۰۵ میلادی، پرتال حراجی آنلاین ebay.com با رقمی بالغ بر ۲.۶ میلیارد دلار اسکایپ را خریداری کرد. شش سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۱ میلادی، مایکروسافت با پرداخت ۸.۵ میلیارد دلار، مالک اسکایپ شد. دفتر اسکایپ مایکروسافت در لوکزامبورگ قرار دارد اما نیمی از کارمندان اسکایپ در شهر تالین استونی قرار دارند. این کسب و ادغام (Merger & Acquisition) که توسط مایکروسافت اتفاق افتاد، گران ترین خرید یک شرکت اینترنتی در چند دهه اخیراست.

5-w600-h600

واژه Skype از اصطلاح sky peer-to-peer می آید و فعالان اسکایپ را skyper می گویند.

در ژوئو ۲۰۰۳ میلادی، قرارداد همکاری اسکایپ با پرتال لهسانی Onet.pl امضا شد و این شرکت سوئدی وارد فضای کسب و کار لهستان شد. البته در سپامبر ۲۰۰۹ میلادی، ebay توانست ۶۵درصد سهام خود در این شرکت را به Silver Lake و Andresson Horwitz اعضای هیات مدیره شرکت کانادایی Pension Plan Investemnt به ارزش ۱.۹ میلیارد دلار به فروش رساند. مایکروسافت از خرید اسکایپ، به عنوان بخشی از برنامه های بازاریابی و توسعه ای خود استفاده کرد. ارائه خدمات اسکایپ به خریداران محصولات مایکروسافت مانند Windows و MS OFFICE از جمله برنامه های مایکروسافت در سال های اخیر بوده است.

6-w600-h600

(امکانات ویدئو کنفرانس رایگان در اسکایپ زمینه محبوبیت بیشتر این نرم افزار را در  عرصه های خبری هم فراهم کرد)

مثلا با عرضه آفیس ۲۰۱۳،  مایکروسافت ۶۰ دقیقه مکالمه رایگان از طریق اسکایپ را به کاربرانش هدیه کرد. یکپارچه کردن خدمات یا پیام رسان windlows live از جمله دیگر برنامه های غول نرم افزار دنیا برای توسعه فعالیت ها در بستر اسکایپ بود. جدید ترین محصولی که مایکروسافت برای اسکایپ ارائه کرد، Skype for Business بود که در کنار نرم افزار Lync در اختیار کاربران قرار گرفته است.اکنون مایکروسافت به ارائه تبلیغات تصویری و فلشی روی این نرم افزار اقدام کرده است که درآمد زایی مطلوبی برای این شرکت دارد. البته ظرفیتی که برای تماس های بین المللی کم هزینه در اسکایپ فراهم شده است، بخش دیگر درآمد زایی این شرکت را از اسکایپ سوئدی فراهم می کند.

داستان Spotify

شاید سایت Spotify.com   همچون اسکایپ شناخته شده نباشد . مخصوصا آن که خدمات این سایت بیش تر به کار علاقمندان به دنیای موسیقی و هنر می آید . درواقع این سایت  یکی از پرتال های فعال در به اشتراک گذاشتن فایل ها و آلبوم های موسیقی خوااننده گان مختلف در سراسر جهان است.

7-w600-h600

(موسیقی برای هر کس، شعار Spotify.com)

شرکت های تولید  و پخش آثار موزیکال، با شرکت اسپوتیفای همکاری دارند تا محصولات آن ها در این بستر ارائه و به فروش برسد. فایل های موسیقی در این سایت ، با درج نام هنرمند، آلبوم، ژانر اثر و هم چنین شرکت تولید کننده قابل جست و جو و مشاهده است.

8-w600-h600

اسپوتیفای در سپتامبر ۲۰۰۸ میلادی توسط شرکت سوئدی Spotify AB را ه اندازی شد. تا جون ۲۰۱۵ میلادی بیش از هفتاد و پنج میلیون کاربر فعال در این سایت مشغول به فعالیت بودند. بیش از بیست میلیون کاربر اسپوتیفای، از خدمات غیر رایگان سایت بهره می برند. ماه گذشته، شمار کاربران غیر رایگان این سایت به بیش از سی میلیون نفر رسید. دفتر مرکزی SPOTIFY در لندن قرار دارد و واحد تحقیق و توسعه ان کماکان در استکهلم، پایتخت سوئد واقع شده است. بیش از هزار و پانصد نفر در سراسر جهان برای این شرکت سوئدی کارآفرین مشغول به فعالیت هستند.

9-w600-h600

اسپوتیفای بر اساس جدید ترین آمارهای الکسا، در فهرست ۲۸۰ سایت پر بیننده اینترنت قرار دارد. این خدمات به بیش از ۵۰ زبان در دسترس است و دانیل ای کی و مارتین لورنتزون، مدیریت مجموعه را بر عهده دارند. کارآفرینان دیجیتالی اسپوتیفای، پیش تر خدمات tRADEdOUBLER راه اندازی کرده بودند.

ریشه شناسی Spotify را به ترکیب واژه هایی مانند Spot و Identify مرتبط دانسته اند. پس از راه اندازی این دامنه، سایت های زیادی از کارکتر fy‌در نام گذاری domain خود استفاده کرده اند.

10-w600-h600

(تصویر ایندکس جدید سایت اشتراک گذاری فایل های موسیقی)

 ویژگی دیگر Spotify جنبه شبکه اجتماعی بودن آن است. این سرویس با وصل شدن به فیس بوک ،شما را به کشف و اشتراک گذاری موسیقی با دوستانتان همراهی می کند. تنها با درگ (کشیدن) و دراپ (رها کردن) نام موسیقی، آن را با دوست خود به اشتراک میگذارید! در واقع مشارکت این سایت با پرتال های شبکه اجتماعی اینترنت مانند فیس بوک و یوتیوب، سبب معروفیت هر چه بیشتر این مجموعه در فضای موسیقی آنلاین شده است.

شعار Spotify، موسیقی برای همه (Music for everyone)‌ است. این سایت موفق سوئدی درعرصه موسیقی آنلاین، خدمات خود را در در دو سطح FREE – PREMIM  ارائه می کند. هزینه خدمات غیر رایگان این سایت که طیف وسیعی از دسترسی به فایل ای موسیقی هنرمندان در سراسر جهان است، ماهانه ۱۰ دلار می باشد.

ظرفیت هایی که اسکایپ و اسپوتیفای در زمینه ارائه خدمات اینترنتی پیام رسانی ویدئویی و هم چنین به اشتراک گذاری فایل های موسیقی به کاربران وب به وجود آورد، فرصت های بسیاری را برای فعالان کسب و کارهای اینترنتی فراهم کرده است که بتوانند از این امکانات برای توسعه کسب و کار آنلاین خود استفاده کنند. در واقع اسکایپ و اسپوتیفای سوئدی ها، هم اکنون بستری برای بازاریابی، تبلیغات و تعامل میلیون ها کاربر علاقمند به ارتباطات اینترنتی رایگان ویدئویی و هم چنین آشنایی عاشقان موسیقی با یکدیگر شده است. در واقع ۲ مقوله ای که امروز در دنیای دیجیتال، محبوبیت فراوانی داشته و بسیاری از کاربران را به سمت و سوی این فعالیت های نوآورانه جذب کرده است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود