چرا دوست داریم موسیقی غمگین گوش کنیم؟

با آهنگ های غمگین حال خود را خوب کنید

چرا دوست داریم موسیقی غمگین گوش کنیم؟

موسیقی  یکی از تاثیرگذارترین هنرهای بشری است و در همه حالت های روحی از شادی و هیجان گرفته تا غم و افسردگی بسیار کاربرد داشته و حال و هوای انسان را به طور کلی تغییر می دهد.

در باشگاه های ورزشی از موسیقی های شاد به عنوان محرک برای انجام تمرینات بهره گرفته می شود، یا در مواقعی که به تمرکز نیاز دارید، موزیک کلاسیک بسیار کمک کننده به نظر می رسد. اما بد نیست در همین راستا اشاره کنیم که موسیقی های غمگین از محبوبیت بیشتری در میان مردم برخوردار هستند و شاید بتوان گفت حجم گسترده ای از آهنگ های ماندگار در تاریخ، مضامین غمگینانه داشته اند.

با اینکه برخی از عموم مردم اعتقاد دارند که نباید آهنگ غمگین گوش کرد زیرا باعث ایجاد افسردگی می شود، اما باید بدانید که مطالعات علمی محققان دانشگاه دورهِم به رهبری «توماس ایرولا» ثابت کرده اند که انسان ها به سه دلیل اصلی دوست دارند موسیقی غمگین گوش کنند.

نخست اینکه آهنگ های غیرشاد موجب تقویت و عمیق شدن احساس دلتنگی و غم می شود. در ظاهر، تجربه چنین حسی چندان خوشایند نیست اما باید بدانید که خاصیت روان درمانی دارد. دوم اینکه، موجب ایجاد نوعی دلتنگی می گردد که شاید بتوان به حس و حال روزهای بارانی آن را تشبیه نمود.

با اینکه غم، نوعی احساس منفی محسوب می گردد اما بر اساس یافته های علمی، موجب تقویت خلاقیت و فعال سازی ذهن می شود.

دلیل سوم هم اینکه، موسیقی غمگین حسی از زندگی و در حرکت بودن را به فرد القا می نماید. با استناد به تحقیقات انجام شده توسط ایرولا، بیشتر افرادی که در آزمایشات شرکت کرده بودند، پس از گوش سپردن به موزیک های مملو از غم احساس خود را «شدید، دوست داشتنی و البته غمگین » توصیف نموده بودند.

همچنین مشخص شد که این افراد در همدلی کردن و برقراری رابطه سرشار از محبت بسیار موفق تر از دیگران هستند.

به طور کلی، انسان های مهربان و همدل، پس از شنیدن موسیقی های غمگین بیشتر از حالت عادی به اطرافیان خود توجه نموده و اصطلاحا احساساتشان برانگیخته می شود. دلیلش هم این است که موسیقی هایی با این سبک، حسی از لذت را به آنها القا می نمایند.

مهربانی و همدلی جزو مهم ترین بخش های هر رابطه ای محسوب می گردند که برای داشتن یک ارتباط سالم و ماندگار، هر فردی باید آن را در وجود خود پرورش دهد.

بنابراین، با توجه به تحقیقات یاد شده در این مطلب، خودتان را از گوش کردن به موزیک های غمگین منع نکنید و به حرف افرادی که نمی دانند این سبک از موسیقی تا چه اندازه در بهبود احوال درونیتان موثر است نیز گوش ندهید.

منبع: lifehacker
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود