از کاخ سعد آباد بیشتر بدانیم

کاخی با ده ها موزه و 18 کاخ کوچک

از کاخ سعد آباد بیشتر بدانیم

کاخ سعد آباد تهران یکی از مراکز گردشگری معروف پایتخت هست که گردشگران داخلی و خارجی زیادی هر روز از ان بازدید می کنند.

2-w900-h600

از مجموعه فرهنگی تاریخی سعد آباد تهران که یکی از نقاط اصلی گردشگران پایتخت به شمار می رود، فقط در ۴ روز نخست امسال هشتاد هزار نفر بازدید کردند.

کاخ موزه سعد آباد چند دهه است که با استقبال گردشگران داخلی و بین المللی همراه است و کم تر تور های گردشگری خارجی در سال های اخیر، ایران را بدون بازدید از کاخ سعد آباد تهران ترک کرده اند. کاخی که امروزه، استفاده های دیپلماتیک فراوانی از آن می شود و محل استقبال رسمی ریاست جمهوری اسلامی ایران از شخصیت های عالی رتبه خارجی است که به کشورمان سفر می کنند.

33-w900-h600

 

درباره کاخ سعد آباد

مجموعه فرهنگی هنری و تاریخی سعد آباد، متشکل از موزه و ۱۸ کاخ است. کاخی در شمال شهر تهران در محله ای که امروزه متمول ترین شهروندان پایتخت در آن سکنا گزیده اند و مسیر عبور و مرور مهمانان خارجی عالی رتبه رییس جمهور است. کاخی در پهنه پر طراوت کوهپایه های توچال و دره سرسبز دربند, بخش دل انگیزی از شمال شهر تهران شکل می گیرد که مجموعه سعدآباد با یک میلیون و صد هزارمترمربع وسعت دراین گستره غنوده است.

3-w900-h600

(تصویر اتاق خواب رضا شاه)

سعدآباد که از شمال با کوههای البرز,از شرق با گلابدره, از غرب با ولنجک و از جنوب با تجریش همسایگی دارد, در زمان قاجار, محل استقرار و سکونت تابستانی شاهان این سلسله بوده است.پس از کودتای ۱۲۹۹, در وسعتی تازه و الحاق باغ های مختلف, به اقامتگاه تابستانی رضاخان اختصاص یافته, کاخ و کوشک هایی به مناسبت و ضرورت های گوناگون در جای جای این پهنهء برتافته از درختان کهن و سپیدار و سرو, به فاصله ای از بازمانده بناهای قاجار سر برآورده که طی سالیان به چهارده کاخ کوچک و بزرگ, هرکدام به سبک و شیوه ای در معماری رسیده است.

4-w900-h600

سعد آباد همان طور که گفتیم شمال ۱۸ کاخ است که اکثر آن ها امروزه برای بازدید عموم باز هست. اما برای بازدید از ان ها باید بلیط جداگانه تهیه کرد و با یک بلیط نمی توان کل کاخ را مشاهده نمود.

هیجده کاخ کوچک و بزرگ از دوره های قاجاریه و پهلوی در سعدآباد وجود دارند:
۱- کاخ احمدشاهی (در اختیار بسیج خواهران) .

۲- کاخ شهوند (کاخ موزه سبز فعلی) .

۳- کاخ سفید (کاخ موزه ملت).

۴- کاخ اختصاصی (موزه تاریخ طبیعی سابق در حال حاضر در اختیـار نهاد ریاســت جمهوری) .

۵- کاخ اسود (سیاه) موزه هنرهای زیبا فعلی .

۶- کاخ شمس (موزه مردم شناسی) .

۷- کاخ اشرف (موزه ظروف و صنایع دستی) .

۸- کاخ غلامرضا (ساختمان تبصره ۳۶) .

۹- کاخ ملکه مادر (ســــاختمان جمهوری) .

۱۰- کاخ احمدرضا (در اختیار نهاد) .

۱۱- ساختمان عبدالرضا (امور اداری سعدآباد) .

۱۲- کاخ بهمن پهلوی پسر غلامرضا (ساختمان یونسکو) .

۱۳- کاخ شهرام پسر اشرف (موزه نظامی) .

۱۴- کاخ فریده دیبا (موزه آفرینشهای هنری)
۱۵- کاخ قدیم ولیعهد رضا پهلوی (موزه بهزاد).

۱۶- کاخ جدید ولیعهد رضا پهلوی (موزه دفینه سابق و در اختیار نهاد)

۱۷- کاخ فرحناز و علیرضا فرزندان محمدرضا شاه ( موزه خط و کتابت میرعماد).

۱۸- کاخ لیلا (موزه آبکار)

علاوه بر کاخ های مذکور و چندین ساختمان قدیمی دیگر , تاسیسات و امکانات دیگری همچون : سالن های مرغداری و گاوداری , موزستان و گلخانه های گوناگون , استخرهای مختلف , چشمه سارها , زمین های تنیس و سالن بولینگ , سینما و آمفی تئاتر روباز در این مجموعه ۱۱۰ هکتاری وجود دارند.

گشتی در سایت کاخ سعد آباد

5-w900-h600

(تصویر بخش بالایی ایندکس سایت کاخ سعد آباد تهران)

سایت کاخ سعد آباد در نشانی http://www.sadmu.ir قرار دارد و یکی از سایت های قدیمی دولتی گردشگری ایران به شمار می رود. بعضی از قسمت های سایت تاریخ به روز رسانی ان به سال ۱۳۸۸ باز می گردد که بهتر است برای ارتقای بخش های اطلاعاتی سایت، به روز رسانی محتوایی شود. سایت کاخ سعد آباد اطلاعات خوبی را به بازدید کننده می دهد اگر چه بخش انگلیسی ندارد و شمار زیادی از بازدید کننده های این کاخ در طول سال را بازدید کننده گان خارجی تشکیل می دهد.

22-w900-h600

سایت دارای بخش های اصلی ۷ گانه است که عبارتند از : تاریخچه، موزه ها، امکانات، گردشگری مجازی، ارتباط با ما و اخبار سازمان.

در بخش تاریخچه، به معرفی اجمالی مجموعه سعد آباد اشاره شده است.

در بخش موزه ها، ۱۰ موزه ایی که در داخل کاخ قرار داد معرفی شده است که عبارتند از: موزه آلبوم های سلطنتی و اسناد سعد آباد، موزه ظروف سلطنتی، موزه آب، موزه خط و کتابت میرعماد، باغ موزه، موزه آشپزخانه سلطنتی، موزه اتومبیل های سلطنتی، موزه سلاح های دربار و موزه برادران امیدوار.

در بخش امکانات، به معرفی امکانات کاخ اشاره شده ات که گالری فرض و صنایع دستی همای در سعد آباد از آن جمله است.

در بخش گردشگری مجازی، می توان به بخشی از موزه های کاخ به صورت مجازی سر زد. مثلا کاخ موزه ملت، با بیش از ۱۰ تصویر مختلف در این بخش ارائه شده است که شامل خوابگاه فرح و تالار تشریفات مجلل است.

در بخش اخبار، اخرین خبر ها از برنامه های فرهنگی، هنری و تاریخی و گردشگری که در مجموعه سعد آباد برگزار می شود در این قسمت به نمایش در آمده است. این قسمت شامل بیش از ۲۰۰ خبر در چند سال اخیر است.

6-w900-h600

در سمت راست ایندکس سایت نیز بخش هایی چون: معرفی آثار  موزه ها، راهنمای بازدید  ، نمایشگاه ها، گزارش تصویری، نشریات داخلی و مقالات تحقیقاتی و سوالات متداول درج شده که منبع اطلاعاتی خیلی خوب برای علاقمندان است.

از طریق بخش هایی که در بالا اشاره شد می توان درک خوبی به صوتی متنی و تصویری از کاخ سعد آٖباد و مجموعه فعالیت های ان داشت.

 

توصیه هایی به وب مستر

در ادامه به معرفی ۱۸ توصیه به وب مستر محترم سایت کاخ سعد آباد برای تقویت سطح اطلاع رسانی پرتال و کسب مخاطب بیشتر اشاره می کنیم:

۱-راه اندازی بخش انگلیسی زبان و حتی عربی و فرانسوی زبان در سایت کاخ سعد آباد ضروری تصور می شود. با توجه به رشد بازدید کننده از این مجموعه گردشگری شمال تهران در سال های آینده، انتظار می رود اطلاع رسانی چند زبانه در این سایت در نظر گرفته شود.

۲-سایت کاخ سعد آباد باید چند رسانه طراحی مجدد شود. این سایت می بایست اطلاعات ویدئویی و صوتی و تصویری را به طور همزمان در اختیار مخاطبان قرار دهد تا بررسی محتوای سایت،‌جذاب تر و زیبا تر شود و با استقبال مخاطبان داخلی و بین المللی همراه شود.

۳-کاخ سعد آباد به دلیل تولید محتوا و اخبار در طول هفته،‌یکی از سایت های گردشگری پر مخاطب است و به همین خاطر اطلاع رسانی خبری آن باید برد بهتری داشته باشد. پیشنهاد می شود خبرهای مهم کاخ در سایت های خبرگزاری رسمی ایران منعکس شود.

۴-برنامه های متنوع کاخ سعد آباد در طول هفته می تواند بااستقبال مخاطبان به خصوص شهروندان تهرانی و البرزی همراه شود. راه اندازی خبرنامه اینترنتی برای تعامل بهتر و بیش تر با مخاطبان برنامه های گوناگون مجموعه سعد آباد و اطلاع رسانی گسترده و سریع به آن ها پیشنهاد می شود.

۵-اختصاص سامانه پیامکی برای اطلاع رسانی برنامه های کاخ و هم چنین نظر سنجی پیامکی از مراجعه کننده گان و مخاطبان کاخ، یکی از برنامه های جالب برای توسعه ظرفیت های اطلاع رسانی و تکریم مخاطبان خواهد بود.

۶-کاخ سعد آباد می بایست ویدئو های خود را در سایت های به اشتراک گذاری محتوای ویدئویی داخلی و بین المللی مانند آپارات و یوتیوب به اشتراک بگذارد تا تبلیغ خوبی برای نشان دادن ظرفیت های گردشگری ایران و هم چنین معرفی کاخ به مخاطبان بین المللی شود.

۷-حضور فعال روابط عمومی کاخ سعد آباد در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام، می تواند طیفی از کاربران جوان ایرانی را که آشنایی زیادی با این مجموعه ندارند، به سمت این مجموعه بکشاند. از ظرفیت اطلاع رسانی رسانه قدرتمندی مانند اینستاگرام و توییتر نباید غافل شد.

۸-کاخ سعد آباد باید خدمات گسترده اطلاع رسانی خود را از طریق اپلیکیشن های گوشی هوشمند نیز در اختیار مخاطبان قرار دهد. هم چنین نسخه موبایلی سایت کاخ سعد آباد در آینده نزدیک طراحی و رونمایی شود.

۹-بخش ارتباطی سایت، می بایست فرم الکترونیکی داشته باشد و کد رهیگری به مخاطبان بدهد.

۱۰-برخی از مراجعه کننده گان به سایت کاخ سعد آباد را جوانان و محققان عرصه تاریخ و گردشگری تشکیل می دهند. وب مستر سایت تلاش کند بخش اطلاعاتی سایت را بعد از تکمیل و به روز رسانی محتوا، از طریق فایل های پی دی اف غنی سازی کرده تا دسترس یمخاطبان و استفاده ان ها به مطالب راحت تر و حرفه ای تر شود.

۱۱-معرفی صفحات سایت به موتورهای جست وجوی اینترنت مانند یاهو و گوگل و لایو، ارتقا پیدا کند. اکنون بیش از نیم میلیون صفحه در گوگل، درباره کاخ سعد آباد اطلاعات ارائه می کنند که با seo‌خوب می تواند این رقم را به چند برابر افزایش داد.

۱۲-یکی از راه های جذب مخاطب و مراجعه کننده حضوری، معرفی بهینه صفحات و اخبار و محتوای کاخ در اینترنت به خصوص موتور های جست و جو هست. وب مست رمحترم از این قضیه غافل نشود.

۱۳-معرفی مدیران کاخ و بخش های مختلف به صورت متنی و صوتی توصیه می شود.

۱۴-بخش گردشگری مجازی سایت به صورت کاملا مجازی همانند روش پیاده شده در موزه عبرت ایران، طراحی  و بارگذاری شود.

۱۵-لینک کلیه سایت های گردشگری رسمی ایران در فضای مجازی در بخش پیوند های مفید ارائه شود.

۱۶-معرفی سایت کاخ سعد آباد در کلیه سایت های رسمی ایران در دستور کار قرار بگیرد.

۱۷-نظر گردشگران بین المللی و شخصیت های بین المللی که از ایران بازدید می کنند، در بخشی از سایت کاخ سعد آباد منعکس شود.

۱۸-کتاب ها و مقالات نویسندگان بین المللی درباره کاخ سعد آبادو تاریخ سیاسی معاصر ایران به زبان های مختلف که قابل عرضه هست، در پرتال به اشتراک گذارده شود.

 

 

مطالب مرتبط
یک نظر

ورود

  • ایمان فروردین ۲۰, ۱۴۰۱

    چه حالی میکردن بچه های بالا