نخستین قطعه موسیقی گوگل که توسط هوش مصنوعی و مستقل از انسان ساخته‌شده

نخستین قطعه موسیقی گوگل که توسط هوش مصنوعی و مستقل از انسان ساخته‌شده

امروز شرکت گوگل از نخستین ملودی ۹۰ ثانیه‌ای که تماما توسط هوش مصنوعی و فقط با استفاده از ۴ نت بالا ساخته‌شده، رونمائی نمود.

پیش از ارائه این قطعه موسیقی، غول جست‌وجوهای اینترنتی به دنبال کشف این بود که آیا با امکانات علم یادشده می‌توان آثاری هنری نیز خلق نمود یا خیر، زیرا بدون شک می‌دانید که هنر مستلزم خلاقیت است و دنیای پیشرفته فناوری از آن بی‌نصیب. همه دستاوردهای تکنولوژی به آموزه‌هایی محدود می‌گردند که انسان آنها را تعریف نموده. اما این طرز فکر چندان مورد تایید و توجه اهالی مانتین ویو قرار نداشت زیرا درست برخلاف این دیدگاه، پروژه‌ای موسوم به Magenta راه‌اندازی نموده‌اند تا با نرم‌افزار یادگیری ماشینی ساختِ خودشان، بدون نیاز به انسان و احساسات بشری به خلق هنر و موسیقی بپردازد.

پروژه «مگنتا» هفته گذشته در جشنواره سالانه موسیقی Moogest در کالیفرنیای شمالی رونمایی گشت و در طی آن اعلام شد که هدف از آن پاسخگوئی به این پرسش است که آیا هوش مصنوعی قادر خواهد بود مستقل از انسان، موزیک یا هنر تصویری خلق نماید یا خیر.

هم‌زمان با رونمائی از این قطعه موسیقی، گوگل مقاله جدیدی را نیز در بلاگش منتشر نموده و در آن از جاه‌طلبی‌ها و چشم‌اندازهای هنری خود سخن رانده است.

در طولانی‌مدت، Magenta قرار است موجب ارتقا سطحِ آثار هنری ساخته‌شده توسط هوش مصنوعی و ایجاد اجتماع هنرمندان در این حوزه بشود. اما هدف آن در کوتاه‌مدت، تولید دستگاه‌های تولیدی است که فعلا به ابزار کار هنرمندان متصل شده و به‌واسطه آن‌ها کار می‌کند.

همچنین بد نیست بدانید که در معرفی این اثر  نوشته‌شده: «ما کار خود را با تولید محصولات صوتی و تصویری، ابزارهایی برای کار با فرمت‌هایی همانند MIDI و پلتفرم‌هایی که کمک می‌کنند تا هنرمندان به مدل‌های گوناگون یادگیری ماشینی متصل باشند، کار خود را آغاز خواهیم کرد. هدفمان نیز این است که با استفاده از مگنتا نواختن موسیقی به امری بسیار ساده تبدیل گردد.»

در انتها جا دارد اشاره‌کنیم Magenta که با کمک نرم‌افزار یادگیری ماشینی گوگل به نام TensorFlow  توسعه‌یافته، نخستین تلاش گوگل برای تولید اثر هنری با استفاده از هوش مصنوعی نیست. پیش از آن نیز پروژه DeepDream  از الگوریتم‌هایی برای خلق نقاشی‌های انتزاعی استفاده کرده بود.

بدون نظر

ورود