گزارش روزیاتو از صنعت گردشگری مزرعه در سوئیس

درآمد میلیون دلاری صنعت گردشگری سوئیس از مزرعه گردی

گزارش روزیاتو از صنعت گردشگری مزرعه در سوئیس

سرویس گردشگری روزیاتو تلاش می کند تا ضمن معرفی ظرفیت ها و قابلیت های گردشگری شهری، روستایی و باستانی ایران زمین به مخاطبان گرامی، علاقمندان به صنعت گردشگری جهان را با فرصت ها و پدیده های نوین در این عرصه از جنبه های مختلف تئوریک و فناوری آشنا کند.

امروزه صنعت گردشگری از جمله صنایع فعال در توسعه پایدار بوده و نقش ویژه ای در اقتصاد ملی کشور ها بازی می کند. فناوری اطلاعات نیز به کمک گردشگری آمده و امروز شاهد هستیم که تجارت الکترونیک در این حوزه‌، سالانه بیش از ۱ هزار میلیارد دلار برآورد می شود و نقش سایبر توریسم در گردشگری سنتی، غیر قابل اجتناب است.

در دنیا، گردشگران زیادی وجود دارد که علاقه ای به اقامت در هتل های لوکس ۵ ستاره یا استفاده از رستوران های بین المللی گردان سوپر لوکس را ندارند و ترجیح می دهند به جای ساحل گردی و موزه گردی، به تماشای سبک زندگی مردمان خطه ای که سفر کرده اند رفته و از نزدیک، با سنت ها و رسوم آنان آشنا شوند.

گردشگری خودمانی، گردشگری بک پکری یا گردشگری مزرعه، مفاهیم جدید در عرصه صنعت گردشگری امروز دنیا بوده و میلیون ها نفر را در اقصی نقاط جهان،‌ به سمت فرصت های جالبی که در این نوع گردشگری وجود دارد، سوق می دهد.

رایگان سوار ها، کسانی که با پول اندکی،‌ مسافت های سرسام آوری را طی می کنند نیز در زمره همین گردشگران خودمانی قرار دارند که روز به روز بر تعداد آن ها افزوده می شود. در گزارشات اخیر سرویس گردشگری روزیاتو، درباره گردشگرانی که با دوچرخه و سه چرخه، کیلومترها رکاب زده تا به ایران رسیده اند را منتشر کردیم و به نظر می رسد، فناوری GPS و COUCHSURFING و InterNations، ‌اکنون به کمک گردشگران خودمانی ماجراجو آمده است تا لذت بیشتری از گردشگران رسمی را تجربه کنند.

به هر حال، در روزگار امروز که گردشگری مجازی (cyber tourism)، با Tripadvisor و booking.com و LonelyPlanet، صدها میلیون کاربر اینترنت را به مشاوران رایگان و حتی هم سفرهای بالقوه برای گردشگران آماتور تبدیل کرده است، گردشگری آسان، کم هزینه، با ماجراجویی و لذت بهتر و بیش تر در دسترس است و باید از ظرفیت های آن به خوبی استفاده نمود.

همان طور که گفتیم، یکی از ظرفیت های جدیددر عرصه صنعت گردشگری که با فناوری اطلاعات و ارتباطات توانسته است مخاطبان بسیاری را به سوی خود جلب کند، گردشگری مزرعه (farm tourism) است که در کشورهای مختلف اروپایی، آسیایی و آمریکایی، مخاطبان بسیار دارد که سوئیس، یکی از آنهاست.

گزارش امروز سرویس گردشگری روزیاتو، شما را با ظرفیت های گردشگری مزرعه در سوئیس آشنا می کند. با ما همراه باشید.

کشور ساعت، پایتخت گردشگری مزرعه می شود

s5

سوییس، تنها یکی از آرمانی ترین کشورهای دنیا برای سفر و زندگی و تجارت و البته تحصیل نیست، این جا جایی است که آلبرت انیشتن، سال ها در آن زندگی کرد و خانه اش نیز امروزه موزه شده و مقر برخی از سازمان ها و شرکت های معتبر بین المللی به شمار می رود.

سوئیس، تنها جای صنعتی و اقتصادی صرف نیست،‌ محیط زیست و ظرفیت های گردشگری طبیعی فوق العاده ای دارد که افرادی که به این خطه سفر کردند،‌ حیران مناظر و چشم انداز های طبیعی کوه ها ، جنگل ها و مزارع آن شده اند.

‌ کشور صلح طلب و کوچک سوئیس در مرکز اروپا، در طول سده های مختلف، از نظر صنعتی، اقتصادی و فرهنگی برای ایرانیان، همچون کشورهای اسکاندیناوی، مفید و پر فایده بوده است و همواره الگوها و تجارب سوئیسی، نقش زیادی در توسعه صنعتی و علمی کشور ایفا نمود.  روابط سیاسی مطلوب، البته زمینه بروز چنین فرصت های گسترده را تسهیل و تسریع کرد.

اکنون، یکی از تجربه های خوبی که کشور ما می تواند برای تقویت صنعت گردشگری خود از الگوهای سوئیسی بهره برداری کند، الگوهای موفق گردشگری روستایی و کشاورزی این خطه از قاره سبز است. سوئیسی ها، مقصد گردشگری در اروپا و جهان نیستند.

اما جذابیت سازی روستایی و اقلیم بکر آن ها سبب شده تا شمار زیادی از گردشگران بین المللی به مدد ویزای شنگن از سال ۲۰۰۹ میلادی، به این سرزمین سفر کنند. سوئیس تلاش کرده تا گردشگران را به سبک زندگی عامه مردم به خصوص بخش های غیر شهری نزدیک کند.

امری که صنعت گردشگری کشورمان نیز باید برای نیل به آرمان های گردشگری مولد و توسعه پایدار، به این موضوع توجه کند. ما می توانیم خیلی از گردشگران خارجی را به نخلستان های جنوب ببریم. خیلی از آن ها در قالب تورهای مزرعه گردی، به شمال ایران برد و با سبک زندگی روستایی جذاب و شیرین و نوستالژیک مردمان این خطه آشنا کرد.

s6
تصویر مزارع کشاورزی سوئیس که مقصد گردشگری شده است

تجاربی که مزرعه گردی در ایران به گردشگران می دهد، کم تر از جذابیت های وصف نشدنی غار چال نخجیر نراق و تالاب شادگان خوزستان و سایت بین المللی پاسارگاد شیراز نیست.

سوئیس را خیلی ها در دنیا با شکلات سوئیسی می شناسند. بعضی ها هم با ساعت. سوئیس، یکی از کوچک ترین کشورهای اروپا و از ثروت مند ترین کشورهای جهان محسوب می شود. کشوری حاصل خیز با مردمی تحصیل کرده که شهرهای مختلفش، پس از عضویت سوئیس به معاهده شنگن، مملو از گردشگران از سراسر جهان شد.

سوئیس نه عضو اتحادیه اروپا است و نه عضویت در واحد پولی مشترک (یورو) را تایید نمود. اما، فیلم ها و حتی کارتون های زیادی بر اساس لوکیشن های روستایی این کشور سرسبز با مردمانی صلح طلب، طراحی و ساخته شده است که زمینه را برای جذب گردشگر فراهم نموده است.

untitled-1
توجه به گردشگری روستایی در سوئیس، باعث حضور گردشگران بین المللی در بازدید از زمین های کشاورزی و تجربه مشاهده کاشت و برداشت محصولات کشاورزی در این کشور حاصل خیز شود

گردشگری روستایی سوییسی ها

در سوئیس، گردشگری روستایی در پرتال های زیاد دولتی و خصوصی معرفی شده است که یکی از آن ها در نشانی زیر قابل مشاهده است. معرفی هایی که به صورت مالتی مدیا و چند زبانه بوده و فرصت آشنایی ملیت های مختلف را به آسانی مهیا می کند. همه مناطق روستایی و غیر شهری دارای پرتال چند زبانه هستند. ما نی زدر کشور باید در راستای تقویت روستاهای اینترنتی و توسعه فناوری اطلاعات در روستاها، به این مقوله توجه شایانی داشته باشیم.

در پرتال گردشگری روستایی سوئیس، درباره فرصت های گردشگرس روستایی و نقاطی که گردشگران می توانند با طبیعت زیبا و سبک زندگی مردم حاشیه شهرها و مزارع آشنا شوند، در اختیار بازدید کننده گان و گردشگران قرار گرفته که مخاطبان زیادی هم دارد. فعالیت های گردشگری روستایی در این کشور تحت حمایت های مادی و معنوی مرکز تعالی گردشگری روستایی سوئیس یا Western Switzerland Competence Center for Rural Tourism صورت می گیرد.

s7
سالانه ده ها هزار گردشگر بین المللی برای بازدید از مزارع سوییس و گردشگری روستایی به این کشور می رود

برای اطلاعات تکمیلی درباره برنامه های سوئیس جهت توسعه و رونق ظرفیت های گردشگری روستایی خود به نشانی اینترنتی به این آدرس مراجعه کنید. این پرتال، به معرفی مقصد های گردشگری روستایی در شهرهای مختلف سوئیس می پردازد و برنامه ها و اصطلاحا event هایی که در زمان های خاص، برای گردشگران خارجی در روستاها و بین مزارع برقرار می شود، معرفی کرده و امکان ثبت نام را در اختیار بازدید کننده قرار می دهد.

برنامه های مزرعه گردی در سوئیس، فرصت های نابی را در اختیار گردشگران قرار میدهد تا با غذاهای سنتی، شیوه کشت و زرع این منطقه زیبای اروپا و هم چنین شیوه عرضه و فروش محصولات دامی و لبنی آشنا شوند.

s8
صدها خانه روستایی در سوییس در فضای مجازی برای جذب گردشگر آگهی شده است

بخش غیر شهری در این کشور، از طریق فناوری اطلاعات، آموزش های  لازم را برای تعامل با گردشگران می بیند و از طریق خبرنامه های اطلاع رسانی دیجیتالی، اطلاعات لازم را دریافت می کند.  البته باید توجه داشت که کشور چند زبانه ای مانند سوئیس، کشاورزان و بخش روستایی آن، به دلیل تسلط به زبان های مهم بین المللی، توانایی برقراری ارتباطات بهتری با گردشگران بین المللی دارند.

این فرصتی هست که در اختیار صنعت گردشگری روستایی سوئیس قرار گرفته تا با تعامل بهتر با گردشگران به واسطه قرابت زبانی و هم چنین، جذابیت سازی برای آن ها با خلق برنامه های مفرح و ایجاد رویدادهای خاص غذا خوری و برنامه های محلی، زمینه رونق مناطق  روستایی با مزرعه گردی فراهم شود.

s2
پرتال ۳ زبانه معرفی جذابیت های گردشگری روستایی سوئیس

رونق بخشی به فعالیت های کشاورزی از مزارع گرفته تا دامپروری با ابزارهای گردشگری، یکی از مهم ترین فعالیت های روستاییان در این کشور زیبای اروپای مرکزی به شمار می رود. رونق گردشگری با ظرفیت های بکر زندگی غیر شهری در روستاهای سوئیس، موجب پدیدار شدن کشاورزان کارآفرین (Farmers turned entrepreneurs) شده است که از طریق صنعت گردشگری، درآمد مضاعف دارند. موضوعی که در مقالات بسیاری مورد توجه قرار گرفته است.

s9
مقاله ای درباره اهمیت گردشگری روستایی سوئیسی ها به عنوان ابزاری برای زنده نگهداشتن سنت های کشاورزی درجامعه سوئیس ( تصویر منطقه Emmantal در سوئیس

در کتاب جدیدی که با عنوان هندبوک گردشگری سلامت و تحرک بیماران (Handbook of Medical Tourism) توسط Neil Lunt و Johanna Lanefeld در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، به موضوع چشمه های آب گرم و خواص آب های معدنی در سوئیس اشاره شده است که یکی از جذابیت های گردشگری روستایی و سلامت این کشور را تشکیل می دهد.

s10
کتاب گردشگری پزشکی که به مقوله گردشگری روستایی سوئیس در توسعه گردشگری پزشکی اشاره می کند

یکی از اساتید رشته کشاورزی در سوئیس معتقد است که یکی از خاصیت های گردشگری روستایی برای سوئیس آن هست که گردشگران به مناطق روستایی آمده و غذاهای ارگانیک که سوئیسی ها به آن Bio foods‌ می گویند، مصرف کنند. از نوشیدنی های سنتی سوئیسی ها استفاده کرده و مدتی را با سبک زندگی مردمان قدیم در سوئیس سپری کنند.

حتی این رفتار و سبک زندگی آن قدر مورد استقبال گردشگران در داخل و خارج از سوئیس قرار گرفته که برخی از فروشگاه ها در سوئیس نیز، تبلیغ نوشیدنی ها و غذاهای ارگانیک دست ساز می کنند و به طور غیر مستقیم، گردشگری حاکم بر روستاها را ترویج می دهند. قصر قرن شانزدهمی Château de Villa یکی از مکان های بکر و تاریخی در منطقه فرانسوی زبان به شمار می رود که ارتباط بین گردشگری روستایی و صنعت سرگرمی را در سوئیس فراهم نموده و فرصتی را برای آشنایی گردشگران با فرهنگ و تاریخ این کشور خلق کرده است.

نمونه چنین مکان های چند منظوره در جهت رونق گردشگری روستایی در سوئیس بسیار یافت می شود. سازمان توسعه گردشگری روستایی در سوئیس، می تواند الگوی خوبی برای توسعه این روش در کشورمان باشد.

گردشگری مزرعه سوئیسی ها در فضای مجازی

بیش از ۶۷۰ هزار صفحه در اینترنت درباره صنعت گردشگر مزرعه سوئیسی ها، ایندکس شده که نشان دهنده اهمیت این صنعت در کشور شکلات است. در واقع تعدد استفاده از کلید واژه گان خاص در عرصه گردشگری در فضای مجازی نشان می دهد که شمار زیادی از گردشگران، به دنبال موضوع خاص بوده و تنوع تولید محتوا نیز بیانگر اهمیت موضوع در عرصه اطلاع رسانی گردشگری به شمار می رود.

در پرتال های مطرح اینترنت، درباره گردشگری مزرعه در سویس، تولید محتوای بسیاری انجام شده و به نظر می رسد در داخل اروپا و بیرون آن، گردشگری مزرعه سویسی ها طرفداران بسیار دارد که حتی در airbnb و Tripadvisor و حتی booking.com، شاهد ارائه فرصت هایی برای معرفی ظرفیت های این نوع گردشگری در سویس هستیم.

یکی از معروف ترین پرتال های معرفی قابلیت های گردشگری مزرعه در این کشور، این پرتال است که می کوشد شما را با صد ها فرصت گردشگری مزرعه در شهر های مختلف سوییس آشنا کند.

s1
تصویر ایندکس فرصت های اقامتی در مزراع سویس برای گردشگران

اکثر مکان های اقامتی در عرصه گردشگری مزرعه سوئیس، برای ۱۰ تا ۴۰ نفر تدارک دیده شده است تا گردشگران بتوانند به صورت گروهی به این مکان ها مراجعه کرده و سبک زندگی روستایی بخشی از مردمان این کشور صلح طلب را از نزدیک مشاهده کنند. هم چنین در گردشگری مزرعه سویسی ها،‌ گردشگران امکان مشارکت در بخشی از فعالیت های گشاورزی کشاورزان صنعتی این کشور را دارا هستند.

در این پرتال، در ۱۶ منطقه سوئیس، ده ها فرصت اقامتی در داخل مزارع معرفی شده  که امکان بررسی و رزرو آنلاین و پرداخت هزینه های اجاره برای مخاطبان فراهم است.

البته گردشگری در سویس در اینستاگرام هم پر مخاطب است که از طریق این درگاه می توانید پیگیری کنید.

درگاه برخی از شهرداری های سوئییس مانند بخش InterLaken، دارای بخشی برای معرفی ظرفیت های گردشگری کشاورزی در این کشور کوچک مرکز قاره سبز به شمار می رود که ایده جالبی برای جلب گردشگر است. این درگاه به واسطه حجم بالای مخاطبان، به ۸ زبان اطلاع رسانی می کند.

در سویس، کمپینی به نام Swiss Farmers Welcome You راه اندازی شده است که گردشگران داخلی و خارجی را به سمت قابلیت های گردشگری مزرعه این کشور ترغیب می کند.

از طریق این روش، کودکان و نوجوانان و خانواده های آنان، می توانند با شیوه های دوشیدن شیر از حیوانات، کاشت و برداشت در باغ ها و مزارع و هم چنین شیوه های پخت نان و پنیر و غذاهای محلی و آتش روشن کردن آشنا شوند.

s3

سایت مطرح بوکینگ دات کام که یکی از پر بیننده ترین سایت رزرواسیون آنلاین به شمار می رود، فرصت های گوناگونی برای گردشگری مزرعه در این کشور تدارک دیده که مخاطبان زیادی دارد. در بخش Farm holidays، می توان به ظرفیت های مختلف گردشگری کشاورزی در سوییس دسترسی داشت.

s4

تجربه های سوئیس و فرصت های ما

۱- الگوهای مزرعه گردی سویسی ها برای تقویت ظرفیت های گردشگری روستایی، باید مورد توجه برنامه ریزان مطالعات توسعه در کشورمان قرار بگیرد.

۲- ظرفیت های آب گرم پول ساز سوئیس، در ایران به راحتی امکان پیاده سازی و گسترش هست و باید از ظرفیت گردشگری سلامت در توسعه فرصت های گردشگری روستایی در ایران به خوب استفاده کرد. چشمه های آب گرم با خواص درمانی بسیار در ایران کم نداریم.

۳- مزرعه گردی و توسعه گردشگری روستایی در سوئیس نشان می دهد که اطلاع رسانی دیجیتالی چند زبانه و آموزش فعالان این بخش که عمدتا در مناطق غیر شهری هستند، در فهرست اولویت های نخست قرار دارد. یعنی نباید هیچ روستایی در ایران که فرصت گردشگری روستایی در آن فراهم است، سایت اطلاع رسانی چند زبانه نداشته باشد. تقریبا همه مناطق غیر شهری  سوئیس که چنین فرصت هایی دارد، موضوع اطلاع رسانی دیجیتالی را در دستور کار  قرار داده و آن رادر پرتال های رسمی و دولتی نیز  تبلیغ می کند.

۴- دنیای گردشگری، صنعتی میان رشته ای بوده و اکنون همان طور که در این گفتار هم خواندیم، مقوله گردشگری پزشکی با گردشگری روستایی پیوند خورده است. ایران، یکی از قطب های گردشگری پزشکی منطقه خاورمیانه بوده و باید این ظرفیت ها برای توان بخشی، به مناطق خوش آب و هوای روستاهای ایران نیز گسترانده شود.

۵- اقتصاد روستاهای ایران را می توان همانند روشی که عباس برزگر در دهکده گردشگری خود پیاده کرد یا در کپر های کرمان شاهد بودیم، توسعه داد و در بستر گردشگری کشاورزی، در آمدهای مولدی برای روستا نشینان مهمان نواز ایرانی فراهم نمود.

۶- در رشته های مدیریت گردشگری و جهانگردی و مطالعات منطقه ای در دانشگاه های ایران، موضوعات مرتبط با گردشگری روستایی و گردشگری مزرعه و شیوه های بومی سازی تجارب جهانی (مانند روش های انگلیسی ها و سوئیسی ها) در دستور کار برنامه ریزی این رشته ها قرار بگیرد.

نباید فراموش کرد که بومی سازی تجارب موفق در عرصه گردشگری روستایی در جهان، جذابیت سازی مطلوبی را برای فرصت های گردشگری روستایی ایران فراهم می کند که نباید از آن غافل شد. آن هم در عصر اقتصاد مقاومتی و در راستای نیل به آرمان های جذب ۲۰ میلیون گردشگر تا ۱۰ سال آیند.

اگر شما هم تجربه گردشگری روستایی یا گردشگری کشاورزی در ایران یا خارج از کشور را دارید، تجارب خود را از طریق کانال های ما در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

[ منابع: شهرداری شهر اینترلیکن سوییس، درگاه گردشگری سوییس،  گردشگری کشاورزی سوییس ]

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۷ نظر

ورود

  • ریحانه هراتی آبان ۲۲, ۱۳۹۵

    تور گردشگری های سنتی در اطراف وین اتریش، یکی از تورهایی بود که من رفتم. خیلی جالب بود. مخصوصا پنیر های اتریشی و خانه های قدیمیشون.
    بیشتر از وین گردی برام جذاب بود. البته با کوچ سرفینگ نرفتما 🙂

  • فرهاد آبان ۲۳, ۱۳۹۵

    این عباس برزگر که گفتین خیلی کارش گرفته. واقعا یه بی سواد میلیونر هست به قول خودش.
    مثه عباس برزگر کم داریم

  • محسن اشراقی آبان ۲۳, ۱۳۹۵

    با عرض درود
    این خبر شما یک CASE STUDY عالیه. نوع نگاه تخصصی نویسنده جالب بود. مخصوصا لینک هایی که دادین
    باتشکر از عکس های جالب و کتاب های خوبی کع معرفی شد

  • ماشاالله گودرزی دی ۱۰, ۱۳۹۷

    سلام عرض می کنم. این نوع گردشگری در ایران ظرفیت بالایی داره . بنده در هر دو بخش اون یعنی کشاورزی و گردشگری تجربه دارم . از دوستان و علاقمندان به همکاری دعوت می کنم . ارادتمند . * کارشناس گردشگری

  • رسول خانی دی ۳۰, ۱۳۹۷

    سلام من یک کمپ عشایر گردی در دشت لار دماوند و یک مزرعه گردشگری و اقامت گاه بوم گردی زیر زمینی در کویر شرق تهران در ایوان کی روستای شور دارم و بسیار از مطالب سایت شما بهره مند شدم

  • داود میرزائی تیر ۱۵, ۱۳۹۸

    گردشگری مزرعه و روستا گردی با رویکرد استفاده از ظرفیت طب سنتی و گیاهان دارویی ،آبدرمانی و … با توجه به اقلیم ایران و همچنین سابقه طولانی کشورمان در طب سنتی ایرانی میتواند به عنوان فرصتی استثنایی بخشی از عقب ماندگی ما در بازار به شدت رقابتی توریسم را جبران نماید البته به شراط آنکه ابتدا به این باور و اعتقاد برسیم که گردشگری یا توریسم یک صنعت بزرگ و به سرعت در حال رشد و نقش آفرینی در اقتصاد دنیاست و برنامه دقیق و راهبردی برای آن پیاده کنیم در غیر این صورت این فرصت هم در کورس رقابت خیلی زود به رقبا واگذلر خواهیم کرد