ویدئویی که نحوه شکل گیری کریستال های زیبای نمک را نشان می دهد [تماشا کنید]

ویدئویی که نحوه شکل گیری کریستال های زیبای نمک را نشان می دهد [تماشا کنید]

شما حتی در یک قطره آب هم می توانید شگفتی های طبیعت را مشاهده کنید. اگر یک دوربین مجهز برای ثبت ترکیبات شیمیایی داشته باشید، می توانید اشکال و حرکات جالب عناصر  را درون آب مشاهده کرده و از زیبایی چشمگیر آنها شگفت زده شوید.

پیرو همین مساله، یک دانشمند چینی به نام «یان لیانگ» ویدئوهایی ساخته و به واسطه آن نشان می دهد، وقتی یک قطره آب حاوی نمک (همانند کلراید سدیم) خشک می شود، نمک از محلول بیرون آمده و کریستال های بسیار زیبایی را تشکیل می دهد.

در این حالت، مولکول های آب قطبی می شوند، به این صورت که سر منفی آنها حاوی اکسیژن و سر مثبت، حاوی هیدروژن خواهد بود. آنچه روی می دهد این است که آبِ قطبی شده، پیوند میان کلر و سدیم در نمک را در هم می شکند. هنگامی که آب خشک می شود، این دو عنصر دوباره به هم پیوسته و شبیه کریستال می شوند.

«لیانگ» با تکنیک تایم لپس از این شکستن پیوند فیلم برداری نموده و آن را در سایت آموزشی «زیبائی های علم» به اشتراک گذاشته است. در این وب سایت، مجموعه گسترده ای از انواع ویدئوها، عکس ها و کارتون هایی وجود دارد که پدیده های علمی را به روشی جذاب به تصویر کشیده اند.

«لیانگ» پیش از این نیز از مراحل انجام ترکیبات شیمیایی فیلم گرفته و در سایتی موسوم به BeautifulChemistry.net به اشتراک گذاشته بود. یکی از این ویدئوها که اتفاقا برنده جایزه چالش بصری انجمن ملی علوم در سال ۲۰۱۵ نیز شده بود را در ادامه می توانید مشاهده کنید.

منبع: vox
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود