آشنایی با خوراکی هایی که به سفیدی بیشتر دندان ها کمک می کنند

آشنایی با خوراکی هایی که به سفیدی بیشتر دندان ها کمک می کنند

تقریبا همه انسان ها دوست دارند که دندان های سالم، یکدست و سفیدی داشته باشند به همین خاطر، سعی می کنند با مراجعه به دندانپزشکی ها این امر را محقق سازند.

اما از آنجا که هزینه های ترمیم و زیبایی دندان ها بسیار بالاست، شاید بد نباشد پیش از هر اقدامی، از چند روش خانگی برای سفیدی دندان های خود استفاده کنید که به گفته متخصصان، کاملا کاربردی و موثر هستند.

یکی از این روش ها، مصرف خوراکی هایی است که به سفیدی دندان کمک می کنند. برای آشنایی با برخی از آنها در ادامه همراهمان باشید.

گل کلم

1-w900

گل کلم و کلم بروکلی را اگر به صورت خام مصرف کنید، می توانید از خاصیت سفیدکنندگی آنها بهره بگیرید. از آنجا که جویدن این سبزیجات کمی دشوار است، هنگام خرد کردنشان در بین دندان ها، آنها یک لایه از سطح دندان را سائیده و از بین می برند. هر چه بیشتر آنها را بجوید، بزاق بیشتری هم ترشح شده و باعث برآمدن و از بین رفتن لکه ها می شود.

توت فرنگی

2-w900

توت فرنگی اسید مالئیک دارد که به موجب آن می توان کربوهیدرات را به انرژی برای عضله های بدن تبدیل کرد. اسید مالئیک برای سلامت دندان ها نیز بسیار مفید است به این صورت که موجب از بین رفتن لکه های سطحی روی دندان ها می شود.

از توت فرنگی به روش های مختلف برای سفید کردن دندان می توان استفاده کرد. به طور مثال، آنها را له کرده و با کمی جوش شیرین مخلوط کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد. سپس این خمیر را با مسواک روی سطح دندان ها بکشید. بهترین کار این است که پس از این مراحل، دهان خود را با محلول های حاوی فلوراید آبکشی کنید تا باقی مانده اسید مالئیک از سطح دندان ها پاک شده و به دوام بیشتر دندان ها کمک شود.

خوب است بدانید که اسید مالئیک در میوه های دیگری همانند سیب، شلیل، آلبالو، موز و هلو هم وجود دارد.

ماست و پنیر

3-w900

مواد لبنی نیز همانند کلم ها باعث ترشح مقدار زیادی بزاق در دهان می شوند و این بزاق هم موجب از بین رفتن لکه های سطحی دندان می شود. البته لبنیاتی همانند پنیر به دلیل داشتن اسید لاکتیک، به سفیدی بیشتر دندان ها کمک می کند زیرا این اسید نیز همانند اسید مالئیک موجب جدا شدن لکه ها از سطح دندان ها می شود.

دانه های خوراکی و آجیل

4-w900

تخمه های آفتابگردان، بادام، گردو و بادام هندی و دیگر آجیل ها نیز خاصیت لایه برداری برای دندان ها را داشته و موجب سفیدی بیشتر آنها می شوند. این مواد خوراکی همچنین برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی نیز بسیار مفید هستند و بهتر است به عنوان میان وعده هر روز مقداری آجیل مصرف کنید.

آناناس

5-w900

آناناس حاوی آنزیم بروملین است که موجب کاهش التهاب می شود. این آنزیم همچنین باعث در هم شکستن مولکول های پروتئینی و لکه های موجود در سطح  دندان ها نیز شده و رنگ آنها را هم از  بین می برد. هنگامی که پروتئین از روی دندان جدا می شود، آب دهان آن را شست‌وشو داده و موجب شفافیت بیشتر دندان ها می شود.

پیاز

6-w900

پیاز خام با اینکه بوی آزاردهنده ای دارد اما برای رفع پلاک میان دندان ها بسیار مفید بوده و موجب سفید شدن دندان نیز می شود.

کرفس

7-w900

کرفس و هویج حاوی آب فراوانی هستند که رسوبات باقی مانده از غذا در میان دندان ها را شسته و موجب تمیزی آنها می شوند. همچنین بافت کرفس برای از بین بردن لکه های سطحی دندان نیز مفید اعلام شده است. بنابراین، برای سفیدی بیشتر دندان های خود می توانید کرفس خام گاز بزنید.

تا این قسمت، برخی از خوراکی هایی که به واسطه بافت یا عناصر موجود در خود موجب سفیدی دندان هایتان می شوند را معرفی کردیم. اما بد نیست با خوراکی هایی که موجب ایجاد لکه و زردی روی دندان ها می شوند نیز آشنا بشوید و با پرهیز از مصرفشان، به سفیدی و سلامت بیشتر دندان های خود کمک کنید.

نوشیدنی های اسیدی

8-w900

نوشیدنی های اسیدی همانند قهوه، چای و نوشابه موجب بر هم خوردن تعادل pH دهان شده و به مینای دندان ها آسیب می رساند. نوشابه از دو گزینه دیگر خطرناک تر است زیرا قند و کربن نیز در خود دارد که می توانند موجب پوسیدگی دندان ها نیز بشوند.

اگر به نوشیدن این مایعات عادت دارید، بهتر است پس از صرف آن آب زیادی بنوشید تا مواد مضر این نوشیدنی ها از دهانتان پاک شوند. یا میوه ها و سبزیجات ترد مصرف کنید.

سس ها و چاشنی های تیره

9-w900

طعم دهنده های تیره همانند سرکه بالزامیک، سس سویا یا دیگر سس هایی که رنگ تیره دارند موجب تیره شدن دندان ها و ایجاد لکه های بنفش روی سطح آنها می شوند. به جای این موارد بهتر است از گزینه هایی همانند روغن زیتون یا سرکه برنج که موجب شفافیت دندان ها می شوند، برای طعم دادن به خوراکی های خود استفاده کنید.

سس قرمز

10-w900

سس های گوجه فرنگی به دلیل داشتن اسید زیاد و رنگ قرمز، موجی تغییر رنگ دندان می شوند. برای رفع مضرات این سس می توانید پس از مصرف، سبزیجاتی همانند گل کلم یا کلم بروکلی بجوید تا لکه های ایجاد شده را به سرعت از بین ببرند.

منبع: rd
بدون نظر

ورود