کارهایی که با انجام آنها در دهه سوم زندگی، موفقیت های پایداری را تجربه خواهید کرد [بخش اول]

کارهایی که با انجام آنها در دهه سوم زندگی، موفقیت های پایداری را تجربه خواهید کرد [بخش اول]

با نقل قولی از بنجامین فرانکلین که چه خوب هم اهمیت زمان را بیان کرد، این نوشته را آغاز می کنیم: “وقت خود را تلف نکنید چرا که زندگی از همین تشکیل شده است.” مهم نیست که اکنون چند ساله هستید اما مهم است که در هر سنی که هستید، بتوانید جلوی این اتلاف وقت را بگیرید.

با تمام اعتقاداتی که وجود دارد که سن اهمیت چندانی برای انجام بسیاری از کارها ندارد با این حال، دهه سوم زندگی از اهمیت بسیار خاصی برخوردار است. بسیاری از این دهه به عنوان «شکل دهنده» سایر بخش های زندگی یاد می کنند. عاداتی که در این زمان پیدا می کنید در بسیاری از موارد تا آخر عمر به همراه تان خواهند بود.

با اهمیتی که برای این دوران برشمرده شد، بهترین کارهایی که می توان در این دوران انجام داد چه هستند؟

بر آن هستیم برخی از این کارها را که اگر در دهه سوم زندگی انجام شوند، خواهند توانست در بقیه عمر نیز راهگشا باشند را در دو بخش برای تان برشماریم. پس در هر سنی که هستید با بخش نخست ما همراه شوید چرا که شاید بتوانید این راهکارها را به اطرافیان یا فرزندان تان پیشنهاد کنید.

روی مهارت های مهم زندگی کار کنید

در زندگی جمیعی از مهارت ها وجود دارند که یاد گرفتن آنها ضرورت دارد. دهه سوم زندگی می تواند مناسب ترین زمان برای یادگیری آنها باشد. بدون آنکه زیر فشار یا کنترل والدین یا مکان های آموزشی که در آنها تحصیل می کنید باشید می توانید این مهارت ها را با خواست خودتان بیاموزید.

این مهارت های می تواند از آداب غذا خوردن و روی میز غذا بودن تا تمرین صبر و ترد شدن باشد.

برای حفظ سلامت خود از برخی از کارها پرهیز کنید

5

از آنجایی که عمدتا ما انسان ها به عارضه ای مبتلا نشویم وضعیت سلامتی خود را جدی تلقی نمی کنیم، خوب است که از دهه سوم زندگی خود با تمرین و رعایت کردن، از وضعیتی که ممکن است در آینده برای مان به وجود آید جلوگیری کنیم.

بریا انجام این کار لازم است از شروع بیست سالگی خود به رژیم غذایی، ورزش و تمرین های مداوم، داشتن خواب کافی، چکاپ سالانه پزشک و محافظت از وضعیت روحی و عاطفی مان مبادرت کنیم.

سئوال هایی را به صورت روزمره از خود بپرسید

بنجامین فرانکلین دو سئوال را هر روز از خود می پرسید. پرسش صبحگاهی او این بود که امروز باید چه کار خوبی را انجام دهم؟ و در پایان روز هم از خودش می پرسید، امروز چه کار خوبی انجام داده ام؟

در واقع بسیاری از متفرکران بزرگ در طول تاریخ از خود پرسش های مشابهی را می پرسیدند. به عنوان آلبرت انشتین می گفت: “از دیروز بیاموزید، برای امروز زندگی کنید و به فردا امیدوار باشید. نکته مهماین است که هرگز اندیشیدن را کنار نگذارید.”

آنچه مسلم است این است که پرسیدن سئوال از خودمان آسان تر از انجام آن چیزی است که به آن می اندیشیم شاید به همین دلیل هم باشد که از پرشیدن سئوال های دشوار از خود پرهیز می کنیم.

«جان دوی» به عنوان روانشناس و فیلسوف در کتاب خود به نام «چگونه می اندیشیم» که حدود ۶ سال پیش منتشر شد، می گوید: “سئوال پرسیدن از خود سبب می شود بر آن چه پیش از انجام اندیشیده ایم دست یابیم و به ارزش و اهمیت پذیرش اتفاقات و تحمل برخی از ناملایمات پی ببریم.

اینکه بتوانیم شرایط این چنینی را تحمل کنیم سبب افزایش اعتماد به نفس ما خواهد شد و همین امر کارآیی مان در آینده و در مواجهه با مسائل روزمره زندگی را بیشتر می کند.

سئوال معروف استیو جابز از خود این بود که اگر امروز آخرین روز زندگی من بود باز هم همین کاری را که اکنون در حال انجام آن هستم را انجام می دادم؟

شکست را تجربه کنید

حتما شنیده اید که هرچقدر بیشتر شکست بخورید بیشتر خواهید آموخت. دهه سوم زندگی زمان مناسبی برای مواجه شدن با شکست است. هرگز در طول زندگی تان نخواهید توانست انرژی بیشتری از این دوران داشته باشید بنابراین اگر هم شکست بخورید خواهید توانست از پس آن برآیید.

البته باید این را هم بدانید که در هیچ دوره ای از زندگی آسیب پذیرتر و شکننده تر از این دوران هم نخواهید بود. اینکه بدانید چه توانمندی هایی دارید و در کجاها بهتر می توانید انرژی از دست رفته از یک شکست را بازیابید نیز اهمیت فراوانی دارد.

 سرگرمی ذهنی برای خود فراهم کنید

1

از آن جایی که ممکن است استرس های فراوانی را در این سن متحمل شوید، بهتر است برای آرامش ذهنی خود به یک فعالیت سرگرم کننده ذهنی روی آورید تا بتوانید از وضعیت روحی خود به خوبی مراقبت کنید.

سرگرمی هایی چون شطرنج و یا پازل توصیه می شود. همچنین می تواندی از فعالیت های آرمبخش دیگر هم کمک بگیرید.

با خودتان وقت بگذرانید

در این دوران روزی نیم ساعت را به خودتان اختصاص دهید تا شناخت بهتری از خود داشته باشید. اینکه واقعا در پس ذهن شما چه می گذرد کمک خواهد کرد که با ابعاد ناشناخته ای از وجود خود آشنا شوید.

خود را درگیر برخی از فعالیت های داوطلبانه کنید 

همان طور که قبلا هم اشاره شد، در هیچ دوره ای از زندگی تا این اندازه انرژی و نیرو ندارید بنابراین از این همه توانایی برای ایجاد تغییر در جهان بهره ببرید.

یکی از کارهایی که می توانید در این دوران انجام دهید این است که در برخی از فعالیت های داوطلبانه شرکت کنید. این کار می تواند در یادگیری مهارت های جدید در زندگی به شما کمک کند. همچنین برای رزومه شما نیز با ارزش خواهد بود.

در زمان هایی که تعجیل دارید بدانید تصمیمی که می گیرید به چه چیزی ختم خواهد شد 

2

در آماری نشان داده شد که تنها ۱۰ درصد از افرادی که برای رسیدن به جایی عجله دارند برای کمک به فرد آسیب دیده به او کمک می کنند. ۴۵ درصد متوقف می شوند و ۶۳ درصد هم اصلا نمی ایستند تا بدانند چه اتفاقی افتاده.

اینکه مهارت پیدا کنید در لحظه و در زمانی که فرصت زیادی هم برای فکر کردن ندارید به درستی تصمیم بگیرید، همانند یک سرمایه گذاری بزرگ در زندگی تان تلقی می شود و خواهد توانست در کیفیت زندگی تان نیز تغییراتی را به وجود آورد.

شروع به پس انداز برای آینده کنید

اینکه بتوانید از دهه سوم زندگی تان برای دوران بازنشستگی تان پس اندازهایی داشته باشید، بسیار خوب است. اگر این کار را از ابتدای بیست سالگی تان انجام دهید و یا برای خود بیمه مناسبی برای عمر خریداری کنید چند دهه بعد از این کار احساس رضایت فراوانی خواهید داشت.

در بخش دوم این نوشته نیز همراه باشید.

منبع: businessinsider
دیجیاتو
یک نظر

ورود