دلایل پزشکی ابتلای به سرگیجه چه هستند؟

از افت فشار تا بِری بِری

دلایل پزشکی ابتلای به سرگیجه چه هستند؟

همه افراد در زندگی به اختلالاتی همچون سرگیجه دچار می شوند. این حس که تمام اتاق به دور سرتان می چرخد، شاید چندان هم برای تان ناآشنا نباشد. اما بدان معنا نیست که جدی گرفته نشود. علت چنین اتفاقی می تواند یک جریان بسیار ساده و پیش و پا افتاده باشد اما از طرف دیگر هم در مواقعی می تواند یک وضعیت پزشکی جدی تلقی شود.

در این نوشته برخی از عوامل به وجود آمدن چنین وضعیتی را مورد بررسی قرار خواهیم داد که اگر با چنین اتفاقی برای خود یا اطرافیان تان مواجه شدید، آگاهی بیشتری از جزئیات پزشکی آن داشته باشید.

افت فشار خون 

1

 

«هایپوتِنشن» که از آن به فشار خون پایین هم یاد می شود، می تواند از رایج ترین عواملی باشد که سبب ایجاد سرگیجه در افراد می شود. این اتفاق عمدتا در زمان هایی روی می دهد که دراز کشیده اید و می خواهید از جای تان بلند شوید و یا بایستید.

دکتر «شِری راس» متخصص زنان و زایمان در مرکز درمانی «سنت جانز» در سانتا مانیکای کالیفرنیا  در این باره می گوید: “زمانی که به سرعت از جای تان بلند می شوید، خون به همان سرعت بلند شدن شما به سر نمی رسد.” وی بر این باور است که برای جلوگیری از بروز چنین سرگیجه هایی بهتر است آرام تر از جای تان بلند شوید.

کم آبی عمومی بدن 

2

حتی اندکی کم آبی در بدن هم می تواند باعث ایجاد احساس خستگی، عدم تعادل و سرگیجه کند چرا که زمانی که بدن کم آب می شود، گردش خون با سرعت کمتری انجام می شود. این امر در نهایت سبب پایین آمدن های ناگهانی فشار خون و به تبع آن سرگیجه می شود. بنابراین لازم است که به اندازه نیاز بدن آب نوشیده شود.

مصرف بیش از اندازه کافئین 

3

مصرف بیش از اندازه کافئین که چیزی حدود ۴۰۰ میلی گرم در روز است سبب ایجاد سرگیجه می شود. این ماده به عنوان یک محرک عمل می کند و می تواند در گردش خون اختلالاتی را به وجود آورد و زمانی که خون نتواند به جریان طبیعی خود ادامه دهد، می تواند سبب به وجود آمدن سرگیجه شود.

حملات عصبی اضطرابی 

4

همه  ما در زندگی نگرانی ها و اضطراب هایی داریم اما زمانی که چنین اضطرابی با سرگیجه هم همره شود، می تواند سبب به وجود آمدن نوعی اختلال اضطرابی به نام «حمله عصبی» شود. از آنجایی که چنین حملاتی اغلب با ضربان شدید قلب و نفس های کوتاه همراه هستند به همین دلیل هم می توانند منجر به سرگیجه شوند.

اگر در چنین مواقعی کنترل اوضاع کاملا از دست تان خارج می شود حتما با پزشک خود صحبت کرده و از او مشاوره بگیرید.

تنفس های پرسرعت و عمیق (هایپروِنتیلیشِن) 

0

زمانی که شما به این عارضه مبتلا می شوید عمدتا شروع به تنفس های سریع و عمیق می کنید و سطح دی اکسید کربن بدن از تعادل خارج شده و به این ترتیب اکسیژن قادر نخواهد بود که به درستی به تمام اندام های بدن تان انتقال پیدا کند.

چنین عارضه ای می تواند در زمان هایی که اضطراب شدیدی را تجربه می کنید به وجود آید اما می تواند نشانه های برخی از بیماری های دیگر از جمله خونریزی، اختلالات قلبی و ریوی و یا عفونت نیز باشد. بر اساس پژوهش های انجمن سلامت ملی آمریکا هایپروِنتیلیشِن می تواند یکی از دلایل سرگیجه نیز باشد.

صدمه دیدن از ناحیه سر 

6

اگر اخیرا سرتان به جای هایی چون در کابینت برخورد کرده، سرگیجه می تواند یکی از نشانه هایی باشد که بعد از آن به وجود می آید.

دکتر « وِرنُن ویلیامز» نورولوژیست مرکز «کرلان جُب» در کلینیک اورتوپدی ای به همین نام در لوس آنجلس در این باره می گوید، چنین ضرباتی عمدتا شدید نیستند اما در برخی از موارد هم سبب آسیب هایی به مغز می شوند و بهتر است توسط متخصص معاینات لازم انجام شود. وی بر این باور است که چنین آسیب هایی می تواند تا هفته ها ادامه داشته باشد .

عفونت گوش میانی 

7

زمانی که بر اثر سرماخوردگی، آلرژی و یا عفونت های دستگاه تنفسی، چرک در پشت پرده گوش جمع می شود، به دلیل عدم تعادلی که به وجود می آید، فرد به سرگیجه مبتلا می شود. با افزایش شدت این چرک ها، فرد با سرگیجه های شدیدتری هم مواجه خواهد شد.

کمبود ویتامین «بی ۱» 

00

یکی دیگر از دلایل سرگیجه می تواند کمبود ویتامین «بی ۱» باشد. مواد معدنی پایه می توانند به ایجاد تعادل در وضعیت سیستم عصبی مرکزی کمک کنند. بنابراین کمبود این مواد به دلیل عدم کارآیی بدن به سوخت رسانی مناسب برای تولید انرژی می تواند سبب احساس ضعف و ضربان غیرمعمول قلب شود. این امر به دلیل فشاری است که به سیستم عصبی وارد آمده است.

اگر کمبود ویتامین «بی ۱» ادامه پیدا کرده و درمان نشود، می تواند سبب عارضه ای به نام «کاردیومیوپاتی» شود. این اختلال گردش خون به مغز را با مشکل مواجه کرده و در نتیجه فرد دچار سرگیجه می شود. این وضعیت می تواند بسیار خطرناک باشد. 

منبع: rd
دیجیاتو
بدون نظر

ورود