۱۰ ویژگی انسانی که باور نمی کنید ژنتیکی باشند

۱۰ ویژگی انسانی که باور نمی کنید ژنتیکی باشند

تقریبا همه می دانیم که انسان ها ویژگی های ظاهری شان را از والدین خود به ارث می برند، از رنگ چشم و پوست گرفته تا قد و پرپشتی موها. اما شاید ندانید که برخی از ویژگی ها و صفاتی همانند میزان کلسترول خون، موفقیت تحصیلی یا توانائی رانندگی کردن نیز ارثی هستند و شما ژن آنها را از پدر یا مادر خود دریافت می کنید.

برای آگاهی از این ویژگی ها در ادامه با روزیاتو همراه باشید.

کلسترول بالای خون

1

تقریبا همه مردم اعتقاد دارند که میزان بالای کلسترول خون به تغذیه افراد بستگی دارد و گفته می شود برای داشتن زندگی شاد و عمر طولانی، بهتر است میزان مصرف میوه و سبزیجات را افزایش داده و به طور منظم ورزش کنید.

اما خوب است بدانید که میزان کلسترول خون به سبک زندگی فرد بستگی ندارد، بلکه به ژن های وی مربوط می گردد. هر یک نفر از ۵۰۰ نفر دارای یک نوع جهش ژنتیکی ویژه هستند که باعث به وجود آمدن کلسترول بالای خون می شود. این افراد اگر فقط سبزیجات مصرف کنند نیز همچنان به این عارضه دچار خواهند بود.

تاسی سر مردان از مادرشان به آنها به ارث می رسد

2

یکی از ژن هایی که نقش اساسی در تاسی سر مردان دارد روی کروموزم X است. مردها این ژن را از مادر خود به ارث می برند. البته برای این موضوع نباید مادر خود را سرزنش کنید، زیرا این ژن از طریق پدر نیز به پسر می رسد. بعلاوه، فاکتورهای زیست محیطی نیز در از دست دادن موهای سر تاثیر چشمگیر دارند.

موفقیت های تحصیلی

3

وقتی یک مادر یا پدر فرزند خود را برای گرفتن نمرات پائین سرزنش کرده و به او یادآوری می کند که وی در این مقطع نمرات بسیار بهتری گرفته است، باید بدانید که این مقایسه چندان هم بیراه نیست. موفقیت تحصیلی در انسان ها، ۵۵ درصد به ژن آنها بستگی دارد. هزاران ژن به طور مستقیم مسوول عملکرد شما در مدرسه و دانشگاه هستند. بنابراین، اگر والدین شما در دوران تحصیل شاگردان موفقی بوده اند، به احتمال زیاد شما نیز در این زمینه موفق خواهید بود.

علاقه به قهوه

4

آیا در طول روز تعداد زیادی قهوه می نوشید؟ اگر این طور است خیلی خودتان را سرزنش نکنید. اخیرا به دنبال یک پروژه تحقیقاتی، افراد معتاد به قهوه و کسانی که چندان تمایلی به آن ندارند را با هم مقایسه کرده و متوجه شده اند که گروه دوم، با سرعت پائین تری قهوه را هضم و جذب می کنند. به همین خاطر، برای داشتن انرژی به نوشیدن تعداد زیادی قهوه در طول روز نیاز ندارند.

دیابت نوع ۲ در کودکان

5

دیابت نوع ۲ عموما در میان افراد بزرگسال و مسن مشاهده می شود. اما گاهی  شاهد بروز این بیماری در کودکان و جوانانی هستیم که بسیار فعال و پرانرژی هستند. دلیل آن هم فقط عوامل ژنتیکی است که به موازات رژیم غذائی کم ارزش، برخی از کودکان و جوانان به آن مبتلا می شوند.

کوررنگی از مادر به ارث می رسد

6

کوررنگی نیز یک بیماری موروثی است و فرد، ژن آن را از مادر خود به ارث می برد. اکثرا هم پسرها آن را از مادر دریافت می کنند. البته باید اشاره کرد که کوررنگی در میان مردان عمومیت بیشتری دارد. دلیل آن هم آرایش ژن های آنهاست زیرا تک کروموزوم X مادری را ندارند اما زن ها می توانند کروموزوم اکس را از پدر خود هم داشته باشند.

حساسیت به لاکتوز

7

شاید برایتان عجیب باشد اما تقریبا ۶۵ درصد از مردم توان هضم کردن لاکتوز یا همان قند شیر را ندارند. یک ژن ویژه مسوول این امر است. نوزادان برای ادامه زندگی در ماه های نخست زندگی خود به شیر وابسته هستند. یعنی تنها تغذیه آنها را شیر تشکیل می دهد که بدن برای هضم لاکتوز آن، باید آنزیم ویژه ای را تولید کند. هر چه کودک بزرگ تر می شود، توانائی گوارش محصولات لبنی را از دست می دهد. فقط تعداد کمی از مردم توان تحمل لاکتوز را دارند، به این معنی که با نوشیدن شیر مشکلی برایشان ایجاد نمی شود.

توانائی رانندگی کردن

8

جالب است بدانید که تحقیقات علمی ثابت کرده اند که هر کسی توانائی رانندگی کردن ندارد. حتی اگر آموزش رانندگی دیده باشید و گواهی نامه خود را نیز اخذ کرده باشید، باز هم ممکن است وقتی پشت فرمان می نشینید، دچار ترس شده و نتوانید واکنش های مناسبی از خود نشان دهید. یک ژن ویژه در این امر نقش مهم دارد. اگر فاقد آن در بدن خود باشید، قادر نخواهید بود با تمرکز بالا و به درستی رانندگی کرده و در نتیجه در این کار، بسیار بد بوده و تصادف خواهید کرد. در نتیجه تحقیق یاد شده مشخص گشته که این ژن در ۳۰ درصد از مردم وجود دارد.

نزدیک بینی

9

نزدیک بینی در افرا نیز کاملا ارثی است. اگر هر دو والد، یعنی پدر و مادر این مشکل را داشته باشند، ۵۰ درصد احتمال دارد که کودک نیز آن را به ارث ببرد. البته همه این مشکل به مسائل ژنتیکی و موروثی مربوط نمی شود، بلکه افرادی که کمتر روبه روی کامپیوتر نشسته و خیلی به مانیتور خیره نمی شوند، کمتر احتمال دارد که به نزدیک بینی مبتلا شوند.

محبوبیت

10

شاید برایتان بسیار عجیب باشد، اما میزان محبوب بودن افراد در ژن آنها نهفته است. دانشمندان دانشگاه هاروارد پس از چندین سال تحقیق به این نتیجه رسیده اند که در ابتدای شکل گیری انسان ها، آنهائی که اطلاعات بیشتری نسبت به منابغ غذایی و خطر داشتند، در مرکز توجه دیگران بوده اند. این افراد این ویژگی بارز خود را به نسل های بعدی خود نیز منتقل کرده اند. کسانی که این ژن را از والدین خود دریافت کرده باشند، در میان اجتماع ها محبوبیت بیشتری داشته و افراد زیادی تمایل دارند با آنها دوست شوند.

لازم به اشاره است که چگونگی انتقال این ژن هنوز معلوم نیست و امیدواریم در آینده ای نزدیک، بتوان این روند را توضیح داد.

منبع: brightside
مطالب مرتبط
یک نظر

ورود

  • khosrow آذر ۲۲, ۱۳۹۵

    ۵۵ درصد بستگی داشتن ، بستگی داشتن نیست. نیمی بستگی داشتن هست!