گشتی نفس گیر در دهکده حیوانات «نفیسه روشن»

از سلفی با ببر بنگال تا بازی با مارهای سمی در ۲۰ قاب

گشتی نفس گیر در دهکده حیوانات «نفیسه روشن»

ترس از حیوانات (اهلی یا غیر اهلی) برای افرادی که در محیط های شهری زندگی کرده اند و ارتباط آن ها با طبیعت و زیستگاه های حیوانات در طول هفته بسیار کم است،‌ همیشه وجود داشته و مختص به همه جوامع است. شاید شما هم در طول روز، بانوان و آقایانی را مشاهده می کنید که از دیدن گربه یا سوسک یا مارمولک، دچار وحشت شده و شما از وحشت عجیب آنان، متعجب می شوید.

ترس، فاکتوری طبیعی در زندگی انسان است و اگر این ترس، از حالت اعتدال خارج شود و مانع از تقویت برخی از مهارت های ارتباط اجتماعی ما در زندگی شود، یک نوع بیماری خواهد بود که باید برای درمان آن اقدام کرد. بعضی ها، حتی از دست زدن به حیوانات اهلی مانند اسب و گاو و بزغاله نیز وحشت دارند و از آن، به عنوان یکی از غیر ممکن ترین کارهای زندگی خود نام می برند.

n10
سلفی نفیسه روشن با ببر  بنگال مورد علاقه اش

اما خوب،‌ در مقابل افرادی هم هستند که بر ترس غلبه کرده و با آموزش های مختلف، توانسته اند با حیوانات، حس خوبی برقرار کرده و از تعامل با آنها به عنوان قسمتی لذت بخش در زندگی روزمره یاد کنند. برای افرادی که عاشق حیوانات هستند، حیوان وحشی و اهلی تفاوتی ندارد. آنها، به مخلوقات خدا عشق می ورزند و برای حفاظت و نگهداری شان، تلاش می کنند.

n11
سلفی نفیسه روشن با شیر دریایی

در ایران، بر خلاف تصور عموم که زنان را نسبت به حیوانات، ترسو تر از مردان می دانند، زنانی داریم که حتی در همراهی با حیوانات نه تنها پیشگام بوده، بلکه در این زمینه، نام آور و تاریخ ساز شدند. مانند مژگان روستایی که نخستین پرورش دهنده کروکودیل در ایران و خاورمیانه است.

n16
مژگان روستایی، بانوی کارآفرین که ۱۵۰ سر کروکودیل در قشم پرورش می دهد

علاوه بر ایشان، فرد دیگری که واقعا عاشق حیوانات است و برایش خروس با ببر و مار سمی، تفاوت زیادی ندارد، نفیسه روشن، هنرپیشه معروف تهرانی بوده که به واسطه تصاویر گوناگونی که از دهکده حیواناتش و زندگی مسالمت آمیز با آنان در شبکه های اجتماعی منتشر کرد، یکی از پر مخاطب ترین سلبریتی های ایرانی در شبکه های اجتماعی به شمار می رود.

n2
از سلسله تصاویر نفیسه روشن با ببر مورد علاقه اش

گزارش امروز روزیاتو، شما را با یکی از شجاع ترین هنرپیشه های زن سینما و تلویزیون ایران آشنا می کند. کسی که سلفی با ببر و بازی با جغد و به گردن انداختن مار سمی، عادی ترین کارهاییست که در طول ماه انجام می دهد.

با ما در این گزارش نفس گیر با نفیسه همراه باشید و پیش از آن، ویدئو ۳۰ ثانیه ای را که یک ببر بنگال در آغوش نفیسه است را مشاهده کنید. این ویدئو، واقعی است.

نفیسه روشن کیست؟

n3
نفیسه روشن و ببر مازندران در سکانسی از یک فیلم

به قول احسان علیخانی، قهرمان قصه امروز ما، دختر جوانیست که نه به واسطه سلفی با ببر، بلکه بخاطر نقش آفرینی در فیلم ها و سریال های گوناگون در یک دهه اخیر، به باشگاه سلبریتی های جوان ایرانی وارد شد. نفیسه روشن، متولد اردیبهشت ۱۳۶۱ در محله باغ صبا در خیابان شریعتی تهران است. او چند سال پیش با یک خلبان ازدواج کرد و اکنون، علاوه بر سلفی در قفس حیوانات، سلفی در کابین هواپیما نیز به جمع لوکیشن های خودنگاره ایشان اضافه شده است.

n4
نفیسه روشن در حال شیر دادن به دوستان همیشگی اش

نفیسه روشن، از جمله نترس ترین هنرپیشه های زن سینما و تلویزیون ایران است که با اینکه نه بدل کار است و نه در زمینه حیوانات تخصص و فعالیت حرفه ای داشته، اما عشق واقعی به آنان سبب شده تا در مزرعه خانوادگی، با حیوانات اهلی و وحشی همراه شده و با آنان زندگی کند.

البته نفیسه، یک سوارکار حرفه ای و حامی حیوانات بوده و در این زمینه، در کمپ های حمایت از حیوانات بسیار فعالیت داشته است.

n5
حتی مصنوعی اش هم برای خیلی ها ترسناک و چندش آور است، چه برسد به . . .

ایشان با اینکه مدرک کارشناسی فقه و حقوق اسلامی از دانشگاه آزاد اسلامی دارد و قصد داشت با گذراندن دوره وکالت، یکی از وکلای تهرانی شود، اما عشق به هنر و هنرمندی سبب شد تا وی، عطای حقوق و وکالت و حقوق های آنچنانی و پرونده های پر فراز و نشیب اش را به لقایش ببخشد و خاک صحنه را ترجیح دهد.

او از مجموعه تلویزیونی کمکم کن به کارگردانی قاسم جعفری در پاییز ۸۱ به رسانه ملی آمد و ظرف یک دهه اخیر، در ۱۶ سریال تلویزیونی ایفای نقش کرده است. ساختمان ۸۵ مهدی فخیم زاده، دارا و ندار ده نمکی، پنج کیلومتر تا بهشت علیرضا افخمی، زمانی برای عاشقی محمد حسین لطیفی و برابر با اصل جلال الدین دری، ۵ کار جدیدیست که از خانم روشن در یاد داریم.

این ۵ سریال در فاصله سالهای ۸۹ تا ۹۳، در شبکه های مختلف سیما با حضور ایشان به نمایش در آمد. البته، قدیمی ها، بازی او را در سریال معروف و پر بیننده روزگار قریب کیانوش عیاری که در پاییز ۸۳ به تلویزیون آمد نیز به یاد دارند.

n6

ایشان تا کنون در ۴ فیلم سینمایی ایفای نقش کرده است که: چک به کارگردانی کاظم راست گفتار، انسان ها اثر محسن توکلی، مادر زن سلام خسرو ملکان و شاخه گلی برای عروس قدرت الله میرزایی از آن جمله است. در چند سال اخیر به جز سریال تهران دریست سپهر محمدی که در شبکه خانگی به نمایش درآمده است، کار جدیدی از ایشان مشاهده نکردیم.

خبر جدید از این هنرپیشه عاشق حیوانات آن که قرار است نخستین تجربه تئاتری او در تالار سنگلج، بزودی روی صحنه برود.

n15
نفیسه روشن و همسرش با رونمایی از مانتو ایشان که طرح برج آزادی دارد

البته باید اضافه کنیم که نفیسه روشن، فقط عاشق حیوانات نیست. او به فرهنگ ایران نیز عشق می ورزد و از مد و لباس خود نیز، برای ابراز این علاقه استفاده می کند. اخیراً ،طرح مانتو ایشان که با طرح برح آزادی (نماد تهران) جلب توجه کرد،  بازتاب رسانه ای گسترده ای در کشور به همراه آورد.

n7
نفیسه روشن در شامگاه دیدار با یک قلاده شیر

چرا نفیسه روشن عاشق حیوانات شد؟

شاید برای خیلی ها که تصاویر نفیسه روشن را در سایت های و شبکه های اجتماعی مشاهده می کنند، این سوال برایشان پیش بیاید که چرا او، تا این اندازه عاشق حیوانات شد و چه شد که او به راحتی می تواند یک ببر را بغل کرده و با جغد سلفی بگیرد و عین یک ریسمان، با ماری سمی مشغول بازی شود.

n19

او قبلا در مصاحبه ای با خبرگزاری مهر، پاسخ این پرسش را داد. وی معتقد است:

علاقه به حیوانات به زمان کودکی من بر می گردد. پدر من آن زمان نظامی بود و دوران جنگ مأموریت پیدا کرد که به بوشهر برود. من آن زمان یک ساله بودم و به همراه خانواده با پدر به پایگاه هوایی بوشهر رفتیم و تا ۵ سالگی از سال ۶۳ تا سال ۶۸ آنجا بودیم.

من آنجا به موجودات پیرامونم عادت کردم هر گاه که از منزل بیرون می آمدم حیوانات مختلفی از جمله روباه، سمور، جغد، مار، عقرب، رتیل و… می دیدم. آن زمان مادرم همیشه به من توصیه می کرد که مبادا حیوانی را که می بینم آزار دهم، سنگ بزنم یا بکشم و به این ترتیب به این موجودات زنده عادت کرده بودم.

n8

خانم روشن درباره مواجه شدن با مارمولک هم حرف جالبی می زند:

– اتفاقا مارمولک ترس ندارد. خاطرم هست یک روز در لوکیشن یکی از فیلم ها یک مارمولک وارد صحنه شد و همه از ترس فرار کردند، اما من این مارمولک را گرفتم و در کوچه رها کردم.

یکی از کارهای مفید همین رهاسازی است. وقتی شما حیوانی را می کشید حق یک زندگی را می گیرید. از طرف دیگر کمک به حیوانات باعث رخ دادن اتفاقات خوب می شود، من یک بار ساعت سه بامداد از پنجره منزل سگ کوچکی را دیدم که وسط خیابان بود. آن را نجات داده و کمی غذا دادم و صبح به یک پناهگاه تحویل دادم و درست همان روز یک قرارداد کاری خوب بستم.

n9
نفیسه روشن و همکارانش در کنار ببر

نفیسه روشن به عنوان حامی جدی حیوانات، نظر جالب توجهی درباره آنان دارد که قابل تامل است:

اگر ما اعتماد پیدا کنیم که هر چه را که خداوند خلق کرده است به نفع هستی محسوب می شود به راحتی به خود اجازه نمی دهیم که یک حیوان را بکشیم. شاید یکی از اتفاقات بد این روزها این است که بچه های ما همه آپارتمانی شده اند. آنها دیگر مرغ طبیعی نمی بینند، لانه گنجشک، کبوتر و… نمی بینند و این حیوانات برایشان قابل لمس نیستند.

n12

برای همین حس عاطفی آنها نسبت به این موجودات بسته می شود. ما در جامعه امروز از طبیعت دور هستیم و به سمت برج سازی نزدیک می شویم، همین ها باعث شده است که از حیوانات هم دور شویم.

اینستاگردی با نفیسه روشن

n17
پست های جدید نفیسه روشن در اینستاگرام

نفیسه روشن، به واسطه تصاویر نفس گیری که از همزیستی مسالمت آمیزش در سال های اخیر با حیوانات وحشی گرفته و در شبکه های اجتماعی منتشر کرده است، با استقبال گسترده هنردوستان و همچنین عاشقان حیوانات به خصوص کاربران جامعه مجازی ایران روبرو شد.

اینستاگرام ایشان اکنون با ۸۴ پستی که منتشر کرده، بیش از ۱.۷ میلیون مخاطب دارد و در فهرست ۱۰۰ صفحه پر بیننده سلبریتی های ایرانی در شبکه محبوب اینستاگرام است. او تنها ۶ صفحه را فالو کرده که همگی، صفحه هوادارانش به شمار می رود.

n13
نفیسه روشن همیشه خندان در کنار دوست همیشگی

برخی از پست های نفیسه، به فعالیت های روزمره و تعاملاتش با هنرمندان و شخصیت های مختلف فرهنگی و هنری مربوط است و خوب البته، برخی از آن ها نیز به عشقش به حیواناتی که دارد.

او اینستا نوشته های زیر درباره حیوانات را دارد:

«حیوانات عموماً شادتر از انسان ها هستند زیرا از آنچه دیگران درباره ی آن ها می گویند و می اندیشند، کاملاً ناآگاه هستند.»

n18

در جایی دیگر، با انتشار تصویر اسب سواریش می نویسد:

«ﮔﺮ ﺑﺎ ﺷﺨﺼﯽ ﮐﻪ ﺩﻭﺳﺘﺶ ﺩﺍﺭﯼ ﺭﻭﺑﺮﻭ ﺷﺪﯼ ،
ﻟﺒﺨﻨﺪ ﺑﺰﻥ ﺗﺎ ﻋﺸﻘﺖ ﺭﺍ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﮐﻨﺪ… ﺍﮔﺮ ﺑﺎ ﺩﺷﻤﻨﺖ ﺭﻭﺑﺮﻭ ﺷﺪﯼ ،
ﻟﺒﺨﻨﺪ ﺑﺰﻥ ﺗﺎ ﻗﺪﺭﺗﺖ ﺭﺍ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﮐﻨﺪ… ﺍﮔﺮ ﺑﺎ ﺷﺨﺼﯽ ﮐﻪ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺗﺮﮐﺖ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ ،ﺭﻭﺑﺮﻭ ﺷﺪﯼ ،
ﻟﺒﺨﻨﺪ ﺑﺰﻥ ﺗﺎ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﭘﺸﯿﻤﺎﻧﯽ ﮐﻨﺪ… ﺍﮔﺮ ﺑﺎ ﻏﺮﯾﺒﻪ ﺍﯼ ﺭﻭﺑﺮﻭ ﺷﺪﯼ ،
ﻟﺒﺨﻨﺪ ﺑﺰﻥ ﺗﺎ ﺑﺎ ﻟﺒﺨﻨﺪ ﭘﺎﺳﺨﺖ ﺭﺍ ﺩﻫﺪ… ﺍﯾﻦ ﺭﻣﺰ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺗﻮﺳﺖ…

ﺑﻪ ﻗﻮﻝ ﺳﻬﺮﺍﺏ ﺳﭙﻬﺮﯼ؛
ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺑﺎ ﻫﻤﻪﯼ ﻭﺳﻌﺖ ﺧﻮﯾﺶ
ﻣﺤﻔﻞ ﺳﺎﮐﺖ ﻏﻢ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﻧﯿﺴﺖ
ﺣﺎﺻﻠﺶ ﺗﻦ ﺑﻪ ﺟﺰﺍ ﺩﺍﺩﻥ ﻭ ﺍﻓﺴﺮﺩﻥ ﻧﯿﺴﺖ
ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﻭ ﺧﻮﺍﺑﯿﺪﻥ ﻧﯿﺴﺖ
ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺟﻨﺒﺶ ﺟﺎﺭﯼ ﺷﺪﻥ ﺍﺳﺖ
ﺍﺯ ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺎﻫﻪ ﺁﻏﺎﺯ ﺣﯿﺎﺕ…»

در جایی دیگر با انتشار تصویری از مشاهده یک لاک پشت در اصفهان چنین نوشت:

n20
همزیستی با لاک پشت در اصفهان

«امروز در منطقه زیبای محافظت شده پناهگاه حیات وحش موته☺️ من و شلمان که داشت کنار جاده برای خودش قدم میزد و من نشستم کنارش که عکس یادگاری بگیریم?? ??پ.ن: هر وقت وارد محیط حفاظت شده محیط زیست میشیم یا لباس استتاری بپوشیم یا لباس رنگ سبز به احترام محیط زیست که رنگش نشانی از زندگیه???☘???? زندگیتون پراز ارامش رفقا???? ?این لاکپشت از گونه های کمیاب است.»

n21
تصویر نفیسه روشن در کنار مهران مدیری در برنامه تلویزیونی دورهمی شبکه نسیم

از نفیسه روشن یاد بگیریم

n22

  • از حیوانات نباید ترسید. برای فوبیا، راه حل پیدا کنیم.
  • حمایت از حیوانات اهلی و وحشی را یک وظیفه انسانی و اخلاقی بدانیم.
  • خوردن گوشت حیوانات برای انسان ها، هیچ افتخاری ندارد.
  • درباره حیوانات و زندگی با حیوانات، بیشتر بخوانیم و بدانیم.
  • تماشای حیوانات وحشی در باغ وحش های آسفالت شده، لذتی ندارد.
  • اگر با حیوانات سر و کار نداریم، عاملی منفی در حیات آن ها نباشیم.
  • می توان حقوقدان بود و مشتاق هنرپیشگی و عاشق ببر و شیر و علاقمند به فرهنگ.
  • آشتی با حیوانات را با روستاگردی و گردش در طبیعت آغاز کنیم.
  • سوارکاری در تهران و مراکز استان ها به عنوان ورزشی مفرح که باعث دوستی انسان و حیوان می شود، برای طیف های سنی مختلف در سراسر کشور در دسترس است. بخشی از سبک زندگی دیجیتالی خود را به زندگی با حیوانات اختصاص دهیم.

امیدواریم نفیسه روشن نه به عنوان یک هنرمند یا چهره رسانه ای، بلکه به عنوان یک هموطن عاشق حیوانات اهلی و وحشی، الگویی باشد برای کسانی که از این مخلوقات زیبای خالق گیتی در هراس بوده و برای برون رفت از هراس خود، به دنبال راه حل نیستند.

 

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۸ نظر

ورود

  • میثم آذر ۲۸, ۱۳۹۵

    خیلی شجاعه 🙂
    حسووووووووووودیم شدا
    اون مار سمی واقعا شجاعت میخواد.

  • محراب آذر ۲۸, ۱۳۹۵

    واقعا این خانوم شجاعه 🙂
    خوشم اومد از این گزارش 🙂 ولی من میرتسم والا 🙂 خوووب راستش میترسم
    چیزایی میزارین که ادم ندیده. مرسی بسیار. لینگ دادم

  • ترنم آذر ۲۸, ۱۳۹۵

    ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺟﻨﺒﺶ ﺟﺎﺭﯼ ﺷﺪﻥ ﺍﺳﺖ
    ﺍﺯ ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺎﻫﻪ ﺁﻏﺎﺯ ﺣﯿﺎﺕ…»
    بسیار قابل تحسین بود و قابل تامل….احسنت چنین انسانهایی که به زیبایی و مهر عجینند با طبیعت…..
    جالب بود ….سپاس…..???

  • پویا آذر ۲۸, ۱۳۹۵

    واقعا همینه
    مهربان باشی با حیوونا، نه اونا ازت میترسن و نه تو از اونا
    خوشم اومد
    مرسی

  • لادن آذر ۲۸, ۱۳۹۵

    آفرین به نفیسه روشن
    به خودم بالیدم با این خانومهای شجاع

  • لادن آذر ۲۸, ۱۳۹۵

    من حرفی ندارم 🙂
    خخخخخخ

  • سامان آذر ۲۹, ۱۳۹۵

    شجاعت، مهارت هم میخواد
    این خانوم داره
    لینک ویدئو خیلی جذاب بود. دوست داشتم

  • رها تیر ۱, ۱۴۰۰

    کاش همه انسانها یاد بگیرن به حیوانات باید عشق ورزید
    اقلا محبت نمیکنن بعضیا حیوون آزاری نکنن
    من خودم حامی حیواناتم و سگ و گربه و پرنده و … دارم و حمایت میکنم و خودم پناهگاه خونگی دارم براشون
    ولی نمیدونم به حیوانات وحشی هم بتونم نزدیک بشم
    واقعا خانوم روشن بانوی بی نظیر و مهربون و شجاعیه
    واقعا خوشبحال همسرشون چون کسانی که حامی حیواناتن قلب فوق العاده رئوفی دارن