چرا پاسپورت در سراسر جهان فقط در چهار رنگ عرضه می شود؟

چرا پاسپورت در سراسر جهان فقط در چهار رنگ عرضه می شود؟

شاید متوجه شده باشید که رنگ جلد پاسپورت در گوشه و کنار جهان تقریبا یکسان بوده و به چند رنگ خاص محدود می شود. مثلا تا الان روادیدی به رنگ زرد چاپ نشده اما در بسیاری از کشورها، رنگ جلد این دفترچه زرشکی یا قرمز تیره است.

رایج ترین رنگ های موجود برای پاسپورت قرمز، سبز، آبی و مشکی هستند. «هرانت بوقوسیان»، معاون بازاریابی پایگاه داده «پاسپورت ایندکس» در این رابطه بیان داشته که پاسپورت های موجود در گوشه و کنار جهان، عموما در طیف های گوناگون همین چهار رنگ عرضه می شوند و شاید از این نظر بتوان گفت که کلید کاغذی ورود به کشورهای دیگر تنوع رنگی زیادی دارد.

روند انتخاب رنگ

با استناد به گفته های «بوقوسیان»، دلایل گوناگونی برای انتخاب رنگ روادید در کشورهای گوناگون وجود دارد. به طور مثال، اعضای انجمن اتحادیه اروپا از رنگ شرابی و ایالت های واقع در کارائیب از رنگ آبی برای این منظور استفاده می کنند.

خط مش های سیاسی و حتی اعتقادات فرهنگی و مذهبی مردم کشورها نیز در انتخاب این رنگ بی تاثیر نیستند. مثلا برخی از کشورها همانند آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و اقیانوسیه اعتقاد دارند که چون رنگ های خانواده قرمز قبلا مورد استفاده کمونیست ها بوده، باید کنار گذاشته شود و به جای آن، رنگ آبی را انتخاب می کنند که نماد «جهان نو» نیز محسوب می شود.

یا مثلا در کشورهای مسلمان به دلیل مقدس شمردن رنگ سبز، ترجیح می دهند از این رنگ برای جلد پاسپورت استفاده کنند. همچنین رنگ سبز نماد زندگی و طبیعت نیز محسوب می شود. به همین دلیل در بسیاری از کشورهای خاورمیانه و کشورهای اسلامی، رنگ پاسپورت سبز است.

جالب است بدانید برخی از کشورها برای حفظ منافع سیاسی خود رنگ روادید خود را تغییر داده اند. از جمله می توان به ترکیه اشاره کرد که به رنگ شرابی روی آورده تا بتواند خود را وارد اتحادیه اروپا نماید.

یا مثلا آمریکا در طول تاریخ رنگ های متنوعی را انتخاب کرده و در حال حاضر، رنگ آبی مورد استفاده این کشور قرار دارد.

بوقاسیان همچنین گفته: «باید بدانید که تولید پاسپورت تحت نظارت های دقیق و موشکافانه قرار دارد و فقط چند شرکت محدود در سراسر دنیا مجوز تولید آن را دارند. کاغذی که برای جلد پاسپورت استفاده می شود، توسط شرکت های شخص سوم تولید می شوند و بنابراین، فقط در چند رنگ استاندارد تولید و عرضه می گردند.»

shutterstock_1244696

طراحی پاسپورت ها در حال تغییر کردن است

طراحی روادید در دهه های اخیر تغییر چندانی نکرده اما گویا این روند در حال پیشروی است و بسیاری از کشورها به طراحی مجدد پاسپورت های خود اقدام کرده اند.

زیباترین طراحی ها را می توان به پاسپورت های کشورهای انگلیس، آمریکا، کانادا و چین نسبت داد که تصاویر مخفی داشته و فقط زیر نور UV قابل مشاهده هستند. یا مثلا در پاسپورت فنلاند، تصویر متحرک راه رفتن یک گوزن را مشاهده می کنید که با ورق زدن سریع دفترچه قابل مشاهده است.

فارغ از چهار رنگ معمول و رایج برای پاسپورت، کشورهایی همانند کانادا از پاسپورت های سفید برای سفرهای موقتی خود استفاده می کنند.

در آخر هم اشاره کنیم که می توانید برای دیدن گالری تصاویر همه پاسپورت های جهان به این صفحه مراجعه کنید.

منبع: businessinsider
دیجیاتو
بدون نظر

ورود