جام جهانی ۲۰۲۶ با ۴۸ تیم برگزار خواهد شد؛ مروری بر اهداف، نحوه اجرا و علل این تصمیم فیفا

جام جهانی ۲۰۲۶ با ۴۸ تیم برگزار خواهد شد؛ مروری بر اهداف، نحوه اجرا و علل این تصمیم فیفا

ساعتی پیش خبر جالبی از سوی فیفا منتشر شد. ظاهرا قرار است از جام جهانی ۲۰۲۶ به بعد، این رویداد ورزشی بی نظیر با حضور ۴۸ تیم برگزار شود. همانطور که می دانید، هم اکنون ۳۲ تیم در بزرگترین اتفاق فوتبالی جهان شرکت می کنند. چند گزینه پیش روی تصمیم گیران فیفا در زوریخ سوییس وجود داشت: برگزاری با ۳۲، ۴۰ و یا ۴۸ تیم. اما تعداد زیادی از شرکت کنندگان با گزینه سوم موافقت کردند.

ما در این مقاله قصد داریم جنبه های مختلف این تصمیم جنجالی را مورد بررسی قرار دهیم.

این ایده به چه کسی تعلق دارد؟

سپ بلاتر رییس سابق فیفا و کسی که سال گذشته جنجال های زیادی به پا کرد، پشت ماجراست. وی قصد داشت تعداد شرکت کنندگان در جام جهانی را به ۴۰ تیم افزایش دهد، اما ایده وی با ایرادات زیادی همراه بود. به همین دلیل، جانی اینفانتینو رئیس فعلی بالاترین نهاد بین المللی فوتبال، تصمیم گرفت ۴۸ تیمی شدن را نیز مورد بررسی قرار دهد.

۴۸ تیمی شدن چگونه اجرا خواهد شد؟

قرار است تیم ها در ۱۶ گرو ۳ تایی با یکدیگر به رقابت بپردازند. از هر تیم دو گروه بالا می آیند و سپس در مرحله حذفی با یکدیگر به رقابت می پردازند. جالب اینجاست که در مرحله گروهی خبری از مساوی نیست و در صورت کسب این نتیجه، کار به ضربات پنالتی کشیده خواهد شد.

در دورهای بعدی نیز خبری از وقت های اضافه نیست و بازیکنان مستقیما به سراغ ضربات مرگبار پنالتی می روند. تنها بازی های نیمه نهایی و فینال دارای وقت اضافه خواهند بود. بنابراین فیفا قرار است جام جهانی را به کلی متحول کند.

بازی های بیشتری برگزار می گردد

تعداد بازی ها از ۶۴ به ۸۰ عدد افزایش می یابد. بنابراین علاقه مندان می توانند مدت زمان بیشتری به تماشای فوتبال بنشینند. البته نوع برگزاری به شیوه ای است که تیم قهرمان همچنان باید برای رسیدن به جام، ۷ بازی را پشت سر بگذارد. به علاوه، فیفا اعلام کرده است که جام جهانی در همان ۳۲ روز به اتمام خواهد رسید.

تمامی موارد بالا باعث می شوند که باشگاه های اروپایی بیش از پیش نگران گردند. افزایش تعداد و کم شدن فاصله میان مسابقات، احتمال مصدومیت بازیکنان را افزایش داده و آن ها را بیشتر در معرض خطر قرار می دهد. اگر هم قرار باشد که میزبانی به طور مشترک به چند کشور داده شود، مشکلات باز هم افزایش پیدا می کنند.

کیفیت مسابقات چگونه خواهد بود؟

2238772_big-lnd-w700

اتحادیه فوتبال آلمان یکی از تنها نهاد هایی است که با تصمیم اینفانتینو مخالفت کرده و کیفیت جام جهانی را زیر سوال برده است. تحقیقات نشان می دهد که روش کنونی بهترین راهی است که می توان از طریق آن تیم های برتر را رو به روی هم قرار داد. با این حال همانطور که در مسابقات معتبری مانند یورو دیدیم، تیم هایی مانند ولز و ایسلند هم می توانند خودی نشان دهند.

هزینه ها و درآمدها چه سرنوشتی پیدا می کنند؟

پیش بینی ها نشان می دهد که این کار می تواند درآمد حاصل از جام جهانی را بیش از ۱ میلیارد دلار افزایش دهد. البته آقای اینفانتینو اظهار داشته که پول نباید دلیلی برای انجام این کار باشد. هدف از افزایش تعداد تیم ها، گسترش فوتبال و احساس ناشی از آن به بخش های بیشتری از جهان اعلام شده است.

برگزاری جام جهانی با ۴۸ تیم، فرصتی استثنایی برای تیم هایی است که هیچ گاه نتوانسته اند افتخار حضور در این رویداد بزرگ را پیدا کنند.

منبع: independent
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • علیرضا دی ۲۱, ۱۳۹۵

    واقعا عالیه
    امیدوارم بتونم تو اون جام جهانی به عنوان یک بازیکن شرکت کنم