پس از یک شب کم خوابی، با این راهکارها می توانید بیشترین بهره وری را در روز داشته باشید

پس از یک شب کم خوابی، با این راهکارها می توانید بیشترین بهره وری را در روز داشته باشید

بیشتر کسانی که در ادارات و شرکت های خصوصی مشغول به کار هستند باید بین ۸ تا ۹ ساعت به صورت روزانه کار کنند. این مساله در زمانی که شما خواب کافی در شب گذشته نداشته اید، می تواند تا حد زیادی آزار دهنده به نظر برسد زیرا مجبور هستید برای انجام وظایف خود تمرکز کافی داشته باشید.

برای این منظور شاید بد نباشد با برخی راهکارهای لازم در این رابطه آشنا شوید تا به واسطه آن ها بتوانید بهترین کارکرد را در طول روز ارائه دهید.

برای آشنائی با این ترفندها در ادامه با روزیاتو همراه باشید.

۷:۰۰ صبح: بیدار شدن

1-w900

وقتی زنگ آلارم را می شنوید آن را روی حالت Snooze (تکرار آلارم در چند دقیقه بعدی) قرار ندهید زیرا دقایق اضافه ای که به این صورت برای خود در نظر می گیرید ممکن است شما را به حالت خواب عمیق فرو برده و باعث شوند که دیر در محل کارتان حاضر شوید.

۷:۰۵ صبح: قهوه بنوشید

2-w900

شاید در حالت عادی یک ساعت بعد از بیدار شدن قهوه خود را بنوشید، اما در مواقعی که شب دیر خوابیده اید و صبح کمی ناهشیار هستید، بهتر است پس از بیدار شدن یک فنجان کوچک قهوه تلخ بنوشید.

کاملا طبیعی است که بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ابتدایی پس از بیدار شدن، کمی بی حال و سست باشید اما به تدریج به حالت عادی باز خواهید گشت.

یک کارشناس اختلالات خواب از دانشگاه نیویورک نیز در این رابطه بیان داشته که نوشیدن قهوه موجب هشیاری شما نمی شود اما  محرکی برای بیداری به شمار می رود.

۷:۳۰ صبح: صرف صبحانه

3-w900

دانه های خوراکی، پروتئین و میوه برای صبحانه میل کنید. خوراکی های شیرین همانند بیسکوئیت و کیک فقط برای زمان کوتاه و حداکثر ۲۰ دقیقه می توانند به شما انرژی بدهند. به همین خاطر لازم است غذاهایی برای صبحانه انتخاب کنید که در تمام طول روز انرژی و تمرکزتان را بالا نگه دارد.

۸:۰۰ صبح: آفتاب بگیرید

4-w900

به گفته محققان قرار گرفتن زیر نور خورشید در ابتدای صبح می تواند به افزایش هوشیاری، بالا آمدن دمای بدن و بازسازی ریتم شبانه روزی بدن کمک شایانی کند.

اگر به هر دلیلی قرار نیست بیرون بروید، از تلفن همراه یا تبلت خود کمک بگیرید زیرا نور آبی رنگ نمایشگر این دستگاه ها می تواند باعث بازسازی ریتم عادی بدن شده و تا اندازه کمی نقش نور خورشید را ایفا کند. این مساله موجب می شود تا مغز ترشح ملاتونین، هورمون تنظیم کننده ساعت خواب را قطع کند.

۹:۰۰ صبح: کارهای مهم را در اولویت های نخست قرار دهید

5-w900

مارک تواین در این رابطه بیان داشته: «در ابتدای صبح یک قورباغه زنده را قورت دهید و پس از آن دیگر هیچ کار سخت تری برایتان وجود نخواهد داشت.» منظور از این عبارت این است که ابتدا کارهایی را انجام دهید که سخت تر هستند و به انرژی و تمرکز بیشتری نیاز دارند. دلیلش هم این است که بین یک تا سه ساعت اولیه پس از بیدار شدن از خواب، انرژی بیشتری برای انجام کارهای روزانه خود دارید و بهتر است که به کارهای دشوار اختصاص داده شوند.

۱۰:۰۰ صبح: یک فنجان دیگر قهوه بنوشید

6-w900

کافئین می تواند به افزایش تمرکز و هوشیاری شما کمک کند.

۱۱:۰۰ صبح: زمان قرارهای ملاقات خود را تغییر دهید

7-w900

بهتر است وقتی در بهترین حالت روحی و جسمی قرار ارید با دیگران معاشرت کرده و ارتباط برقرار کنید. وقتی خواب آلوده باشید کمتر می توانید روی زبان بدن افراد تمرکز کرده و به نکاتی که در پس صحبت هایشان پنهان است، پی ببرید.

۱۲:۰۰ ظهر: خوردن ناهار سبک

8-w900

همانند صبحانه، بهتر است از غذاهای ناسالم و آماده دوری کرده و به سراغ غذاهای مفید بروید. سعی کنید وعده ناهارتان نیز سبک باشد زیرا در غیر این صورت، احساس سنگینی و خواب آلودگی بیشتری خواهید کرد.

۱۲:۳۰ ظهر: کمی راه بروید

9-w900

یک روانشناس مشهور به نام «ران فریادمن» در نتیجه تحقیقات خود ثابت کرده که استراحت های کوتاه و هر چند ساعت یک بار، باعث افزایش انرژی شده و کمک می کند تا با داشتن کنترل بهتر روی افکار، تصمیمات و کارهای خود، کارکرد بهتری داشته باشیم.

دانشمندان دانشگاه استنفورد نیز اعلام کرده اند که قدم زدن در طول روز می تواند تا ۶۰ درصد خلاقیت آدم ها را افزایش دهد.

وقتی در طول روز احساس خستگی دارید، ۲۰ دقیقه پیاده روی کنید تا از مزیت های چشمگیر آن بهره مند شوید.

۱:۰۰ بعدازظهر: نوشیدن قهوه

10-w900

۶ تا ۸ ساعت پس از بیدار شدن، بسیاری از آدم ها احساس خمودگی و رخوت پیدا می کنند. به همین خاطر بد نیست از گزینه های جانبی برای بازگرداندن انرژی کمک گرفت. مثلا یک فنجان قهوه بنوشید.

۲:۰۰ بعدازظهر: چرت زدن

11-w900

وقتی شب درست نخوابیده اید بهتر است بعد از ناهار به مدت ۲۰ دقیقه یک چرت کوتاهی بزنید تا بتوانید انرژی لازم برای ادامه کارهای خود را به دست بیاورید.

دانشمندان ثابت کرده اند که خواب نیمروزی می تواند در کاهش احساس عصبانیت و هیجانات لحظه ای و افزایش تحمل نقش مفیدی داشته باشد. هر ۱۰ دقیقه خواب نیمروزی انرژی لازم برای ۲ ساعت کار را به انسان باز می گرداند.

۳:۰۰ بعدازظهر: خوردن یک میان وعده سبک

12-w900

از آنجا که مغز بیشتر انرژی خود را از گلوکز تامین می کند، صرف غذاها یا خوراکی هایی که مقدار کمی قند دارند همانند پرک سبوس، باعث می شود تا گلوکز وارد جریان خون شده و در نهایت به افزایش قدرت مغز و تمرکز انسان منتهی شود.

۳:۱۵ تا ۵:۳۰ عصر: کارهایی که به فکر و تمرکز نیاز ندارند را انجام دهید

13-w900

از آن جا که در این ساعات قدرت زیادی برای تمرکزتان باقی نمانده، سعی کنید بیشتر وقت خود را برای انجام کارهایی بگذارید که به تمرکز چندانی نیاز ندارد.

منبع: businessinsider
۴ نظر

ورود

  • amin دی ۲۸, ۱۳۹۵

    اون قسمت چرت زدن عالیه…..۲۰ دقیقه یه چرت کوتاه داشته باشید و بعدش نتیجه اش رو ببینید…..عالیه

  • soheil بهمن ۱, ۱۳۹۵

    همش بخور بخواب شد که. پس که به کارمون برسیم؟

  • Ali بهمن ۱, ۱۳۹۵

    با قسمت ۲۰ دقیقه چُرت زدن موافقم ولی بعدش اخراج میشیم 🙂