۶ راهکاری که روانشناسان برای تسکین درد جدایی از شریک عاطفی پیشنهاد داده اند

۶ راهکاری که روانشناسان برای تسکین درد جدایی از شریک عاطفی پیشنهاد داده  اند

زمانی که رابطه عاطفی ای به پایان می رسد چالش های خاص خودش را دارد. چه شما کسی باشید که برای خاتمه دادن به این رابطه تلاش کرده باشید و چه طرف مقابل تان، در هر دو حالت وضعیت می تواند دشوار باشد.

از آنجایی که تمامی روابط مانند هم نیستند افراد به خاتمه آن عکس العمل های متفاوتی را نیز نشان می دهند. به همین دلیل هم برای این دلشکستگی راهکار واحدی وجود ندارد.

دکتر «کارن وایناشتاین» و دکتر «مایکل زتمن» از روانشناسان متجربی که در نیویورک کار می کنند، بسیاری از مراجعه کنندگان خود را مورد آزمایش قرار داده و چالش های آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

این دو روانشناس ادعایی ندارند که همه پاسخ ها به این مشکل را یافته اند اما راهکارهای کلی را برای سرعت بخشیدن به بهبود این وضعیت ارائه داده اند که در ادامه این نوشته به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

عینک عاشقانه های آن رابطه را از چشم بیرون بیاورید

1

دکتر وایناشتاین بر این باور است که در یک رابطه عاطفی هم لحظات خوب و تلخ و آزاردهنده وجود دارد. به همین دلیل هم اگر بعد از جدایی شروع به یادآوری آن خاطرات بسیار شیرین و رومانتیک کنید، روند فراموشی آن رابطه با مشکلات بیشتری روبرو خواهد شد.

در عوض اگر از تصمیمی که گرفته اید مطمئن هستید تنها بخش هایی را به یاد آورید که شما را آزار می دادند و ادامه رابطه را برای تان دشوار می شاختند. با این کار می توانید با این جدایی بهتر کنار بیایید.

عینک عاشقانه ها را با عینک مطالعه تعویض و کتاب بخوانید

2

یکی دیگر از راهکارهایی که دکتر وایناشتاین ارائه می دهد کمکی است که خودتان می توانید به خودتان کنید.

وی پیشنهاد می کند که برخی از کتاب های مرتبط با جدایی را مطالعه کنید که از آن جمله کتاب «گرگ و آماندانا بهرنت» به نام «جدایی جدایی است: زنان باهوش چگونه به این جریان کنار می آیند» و کتاب «آن مرد را صدا نزن» یا «دیگر به آن مرد پیامک نفرست» نوشته «راندا فیندلینگ» را پیشنهاد می کند. (خوشبختانه در این زمینه کتاب های فراوانی در کشور ما تالیف و ترجمه شده اند.)

البته خانم دکتر کارن وایناشتاین بر این باور است که بیشتر این کتاب ها برای کمک به خود گویی تنها برای زنان نوشته شده و مردان چنین مشکلی ندارند که البته این روند به دور از واقعیت است.

با درد دل با دیگران خود را خالی کنید 

3

دکتر زنتمن معتقد است بهترین چیزی که یک نفر در چنین مواقعی می تواند انجام دهد این است که در مورد احساساتش با دوستان و یا نزدیکانی که دوست شان دارد صحبت کند.

دکتر زنتمن می گوید اینکه کسی صدا و حرف های شما را بشنود و شاهدی برای آنها باشد احساس خوبی به شما خواهد داد.

برای نوشیدن چای یا قهوه و خوردن شام با یکی از دوستان خود بیرون بروید و ببینید خود جریان به چه ترتیبی پیش می رود. در این زمان حتی ممکن است نکاتی را در مورد خودتان متوجه شوید.

در مقابل انجام برخی از کارها از خود مقاومت نشان دهید

00

دکتر وایناشتاین می گوید بسیار خوب است که تمام احساسات خود را دریابید و آنها را تشخیص دهید اما لازم نیست که برای همه آن احساسات کاری انجام دهید.

با این کار ممکن است به رفتارهای عجیبی چون پرخوری، زیاده روی کردن در خرید، فرستادن پیامک های متعدد به همسر یا شریک عاطفی قبلی تان و یا شروع روابط کوتاه مدت متعدد روی آورید.

همچنین دکتر وایناشتاین باور دارد که گذراندن این دوره به اندکی زمان نیاز دارد و باید برای آن صبور بود.

حتی توصیه می شود که در این دوران برای تغییر مدل و یا رنگ مو و یا انجام تتو بر روی بدن تان هم اقدام نکنید. دکتر وایناشتاین می گوید برای انجام این کار به اندازه کافی بعد از رسیدن به ثبات روحی زمان خواهید داشت.

یادداشت برداری های شخصی خود را خارج از شبکه های مجازی انجام دهید

4

دکتر زنتمن می گوید: “اینکه به یادداشت برداری های شخصی بپردازید می تواند بسیار به شما کمک کند. اینکه می گویم این کار را به صورت شخصی انجام دهید برای آن دلیل دارم چرا که اگر چنین فعالیت هایی را در شبکه های اجتماعی انجام دهید، جریان را با چالش های داغ دیگری همراه خواهید کرد.”

وی ادامه می دهد: “ممکن است در ابتدا حس خوبی به نظر برسد که دیگران، شریک عاطفی سابق شما را مورد هجوم قرار دهند اما در بلند مدت نمی تواند راهکار مناسبی برای التیام درد شما باشد.”

بنابراین گوشی خود را کنار بگذارید و به یادداشت برداری شخصی برای خودتان بپردازید. این کار برای سلامت روان تان به مراتب بهتر است.

نگاهی در آینه به خود انداخته و خودتان را بهتر بشناسید

5

دکتر وایناشتاین می گوید: “در اغلب موارد مراجعه به یک مشاور حرفه ای می تواند این روند را برای شما تسهیل کند. این جدایی می تواند فرصت مناسبی برای شناخت بهتر از خودتان باشد. این شناخت می تواند در برخوردهایی که با شریک عاطفی سابق تان داشته اید بیرون آید.”

بنابراین به دنبال یک مشاور خوب بگردید. خواهید دید که همه چیز به خوبی و به خودی خود پیش می رود.

منبع: thisisinsider
مطالب مرتبط
۲ نظر

ورود

  • عاشق درد دیده مهر ۶, ۱۳۹۶

    هیچ چیز و هیچ کاری نمیتواند درد عشق را کم کند چنان دردیست که کمتر کسی قادر بتحمل ان میشود

    • مسعود خرداد ۲, ۱۴۰۰

      فقط یه احمق این حرف رو میزنه
      اگه بخوای میشه مخصوصا وقتی بفهمی اون رابطه اشتباه بوده