ساختمانی جدید برای گالری تیت مدرن

ساختمانی جدید برای گالری تیت مدرن

ساختمان جدیدی در ده طبقه به گالری تیت مدرن لندن اضافه شد. با افزایش این ساختمان، ظرفیت تیت را۶۰ درصد بزرگتر می کند. هزینه ساخت آن ۳۶۷ میلیون دلار بوده و ۱۶۸ هزار آجر در بنای آن به کار رفته است. مجموعه جدید روز جمعه بیست و هشتم خرداد ماه و دقیقا مطابق با وعده مسئولان این مرکز معتبر هنری افتتاح شد.

ستونهای بتونی ناهموار یادآور گذشته صنعتی این مکان است که در گذشته نیروگاه برق بوده است. طرح توسعه گالری تیت مدرن در لندن مشتمل بر ساختمانی است که توسط Herzog & de Meuron طراحی شده است.

ساختمان جدید تیت مساحتی حدود ۲۲،۵۰۰ متر مربع دارد و فضای داخلی آن شامل نمایشگاه، اتاق آموزش، فضاهای نمایش، بخش اداری، پذیرایی، سالن فروش و تراس پانوراما است.این بخش از تیت مدرن از طریق پل پیاده از طبقه پنجم به طبقه اول و دوم ساختمان قدیمی مجاور متصل می‌شود، نمای این ساختمان جدید نیز برای هماهنگی با ظاهر ساختمان قدیمی با آجر قرمز پوشیده شده است. همچنین به‌منظور پایداری و کاهش تأثیر بر محیط زیست، بهینه کردن سیستم‌های بازیابی حرارتی، خنک‌کننده آب‌های زیرزمینی و تأمین انرژی با استفاده از پمپ حرارتی زمین‌گرمایی در نظر گرفته شده است.

معماران سوییسی این بنا در طراحی آن سعی کردند که عناصر قدیمی و مدرن را با هم پیوند بزنند. ژاک هرتسوگ یکی از دو معمار این بنا می گوید: «از تاریخ الهام گرفته ایم. اینجا یک محل صنعتی بوده که تغییر شکل یافته و نو شده است. ترکیب چیزهای مختلف خیلی مهم است. مثل بقیه موزه های مدرن نیست که زرق و برق آن زیاد باشد ولی بیشتر، دگرکون کننده است.»

تیت مدرن، از زمان افتتاح، سالانه حدود پنج میلیون بازدید کننده داشته یعنی ۴۵ میلیون نفر از زمان تأسیس آن در سال ۲۰۰۰ تاکنون از نمایشگاههای آن دیدن کرده اند. این موزه یکی از بزرگترین گالریهای هنر مدرن در جهان است.

نیکولاس سراتو، مدیر تیت می گوید: «سعی داریم سبکهای هنری آشنا و غریب را با هم بیامیزیم. سعی داریم نشان دهیم که هنرمندان تنها به دوره خود یا حتی به دوره گذشته فکر نمی کنند. آنها به مردم پنجاه، صد سال گذشته نگاه می کنند. از آنها الهام می گیرند و این نگاه را در آثار خود به کار می برند. جالب بودن مجموعه های ما هم همین است.»

تیت جدید، به آثار هنرمندان زن و غیر اروپایی ها توجه بیشتری نشان می دهد. هشتصد اثر هنری از بیش از سیصد هنرمند از پنجاه کشور در این مجموعه جای دارند. از جمله، هم اکنون آثارهنرمند فرانسوی-آمریکایی، لوییز بورژوا در اینجا به نمایش در آمده است. این هنرمند به ساخت مجسمه هایی با ابعاد بزرگ و سازه های مدرنش شهرت دارد.

استل لووات، منتقد هنری در مورد این نمایشگاه می گوید: «خیلی امروزی است. قرن بیست و یکمی است. امیدواریم از این به بعد چنین باشد. اثری تعاملی است، جذاب و تأثیرگذار است. شما را وا می دارد که دور آن راه بروید و جذب آن شوید. این حالت خیلی کم ایجاد می شود، بخصوص وقتی بسیاری از مردم می ترسند به موزه بروند. این موزه، این حالت را عوض می کند.»

هنرمند لبنانی الاصل پاریسی طارق اتویی Tarek Atoui هم با اجرای موسیقی، سالن ویژه اجراهای زنده در موزه را افتتاح کرد.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود