انوشه انصاری و فیروز نادری؛ نگاهی به آلبوم افتخارات دو ایرانی که در صحنه مراسم اسکار ۲۰۱۷ حاضر شدند

انوشه انصاری و فیروز نادری؛ نگاهی به آلبوم افتخارات دو ایرانی که در صحنه مراسم اسکار ۲۰۱۷ حاضر شدند

همانطور که می دانید، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در آغاز دوره ریاست جمهوری خودش قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن، اتباع ۷ کشور مسلمان از جمله ایران، برای مدت مشخص نمی توانستند وارد خاک ایالات متحده شوند. این مسئله باعث شد که اصغر فرهادی کارگردان پر آوازه سینمای ایران که فیلمش (فروشنده) برای دریافت جایزه اسکار نامزد شده بود، در مراسم شرکت نداشته باشد. به همین دلیل، او نمایندگانی را برای دریافت جایزه اش معرفی کرد.

پس از آن که فیلم «فروشنده» امروز توانست جایزه را از آن خود کند، پروفسور «فیروز نادری» و «انوشه انصاری» به نمایندگی از آقای فرهادی اسکار را دریافت کردند. حال این سوال پیش می آید که این دو نفر دقیقا چه کسانی هستند و تا به حال چه افتخاراتی به دست آورده اند؟ ما در این مقاله قصد داریم مسئله یاد شده را مورد بررسی قرار دهیم.

انوشه انصاری

My very own Gloves with my initials

بانو «انوشه انصاری» در بیست و یکم شهریور سال ۱۳۴۵ شمسی در شهر مشهد چشم به جهان گشود. مدت کوتاهی پس از تولد او، تمام خانواده به تهران آمدند. وی زمانی که تنها ۱۸ سال داشت، به کشور آمریکا مهاجرت کرد. انوشه انصاری لیسانس خود را در رشته «مهندسی الکترونیک و علوم رایانه» از دانشگاه جرج میسون دریافت نمود و دوران کارشناسی ارشد را در دانشگاه واشنگتن گذراند.

پس از آن وی در شرکت مخابراتی «ام آی سی» مشغول به کار شد و در آن جا با همسرش «حمید انصاری» آشنا گشت. آن ها در سال ۱۹۹۱ میلادی با یکدیگر ازدواج کردند. دو سال پس از این ماجرا، وی همسر و برادر نا تنی اش را متقاعد کرد که با همکاری یکدیگر، شرکت «Telecom Technologies Inc» را راه بیاندازند.

کمپانی یاد شده کاری می کرد که عملکرد سرویس های مخابراتی بهبود یابد. شرکت انوشه انصاری در ریچاردسون تگزاس قرار داشت و محصولات آن، شبکه های مخابراتی فعلی را با نسل بعدی آن ها یکپارچه سازی می کردند. در سال ۲۰۰۱ میلادی، شرکت «Sonus Networks» به ازای معامله سهام برای سهام (stock-for-stock) بیش از ۱۰.۸ میلیون سهم، کمپانی را تصاحب کرد.

خانم انصاری به عنوان معاون شرکت یاد شده و مدیر کل بخش تازه تاسیس «INtelligentIP» منصوب گشت. در سال ۲۰۰۶ او شرکت «Prodea Systems» را بنا نهاد و در حال حاضر نیز به عنوان رئیس و مدیر عامل آن فعالیت می کند.

تمام موارد بالا باعث نشد که وی علاقه اش به فضا را دنبال نکند. در هجدهم اردیبهشت سال ۱۳۸۵ شمسی، سازمان فضایی روسیه اعلام کرد که انوشه انصاری به عنوان نخستین زن گردشگر فضایی، به خارج از مرزهای زمین سفر خواهد کرد. او در ۲۳ شهریور همان سال راهی فضا شد و نخستین فضانورد ایرانی لقب گرفت. خانم انصاری پس از رسیدن به ایستگاه فضایی، ۹ روز اقامت داشت و سپس در ۷ مهر به زمین بازگشت.

پس از این ماجرا، انوشه انصاری تصمیم گرفت دومین مدرک کارشناسی ارشدش را در زمینه علوم فضایی بگیرد. او همچنین موسسه خیریه ای به نام «بنیاد اهورا» دارد و از آن حمایت مالی به عمل می آورد.علاوه بر سفر به فضا، خانم انصاری بارها و بارها به دلایل مختلف مورد تقدیر قرار گرفته است.

عنوان کارآفرین برتر در سال ۲۰۰۰، حضور در فهرست تاجران موفق مجله فورچون در سال ۲۰۰۱، دریافت اولین جایزه نوآور برای بهترین کارآفرین در زمینه فناوری، دریافت دکترای افتخاری علوم از دانشگاه جرج میسون و جایزه ملی پیشگامان فضای آمریکا، تنها بخشی از افتخارات او هستند. آخرین افتخار او نیز دریافت جایزه اسکار اصغر فرهادی است.

پروفسور فیروز نادری

اسکار

فیروز مایکل نادری در ۵ فروردین سال ۱۳۲۵ شمسی در شهر شیراز به دنیا آمد. او تحصیلات ابتدایی را در شیراز گذراند و سپس به تهران رفت تا درسش را پیگیری کند. وی در سال ۱۹۶۴ میلادی به کشور آمریکا مهاجرت کرد و تحصیلات دانشگاهی اش را در رشته برق پیگیری نمود. دوران لیسانس او در دانشگاه ایالتی آیوا و دوران کارشناسی ارشد و دکتری نیز در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی سپری شد.

پس از تحصیلات، وی برای مدتی به ایران باز گشت و پس از آن دوباره راهی آمریکا شد. او از سال ۱۹۹۶ مدیر برنامه منشا حیات ناسا بوده است. پروفسور نادری در این سازمان مشاغل فنی و مدیریتی متعددی در زمینه ماهواره های مخابراتی متحرک، رادارهای سنجش از دور، رصد خانه های اختر فیزیک، اکتشاف مریخ و سایر اجرام آسمانی را بر عهده داشته.

دریافت جایزه همکار موسسه هوانوردی و فضانوردی آمریکا موسوم به «AIAA»، جایزه لیبرال در سال ۲۰۰۴، مدال افتخار جزیره اِلیس در سال ۲۰۰۵، کسب جایزه دوم ویلیام راندولف لاولیس از جامعه فضانوردی آمریکا در سال ۲۰۱۰ و مدال رهبری ناسا، جوایز و افتخارات او را تشکیل می دهند.

ناسا در سال ۲۰۱۶ به افتخار بازنشستگی فیروز نادری، نام او را روی یکی از سیارک های منظومه شمسی گذاشت. آخرین افتخار او نیز دریافت جایزه اسکار به نمایندگی از اصغر فرهادی است.

منبع:
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود