آنچه لازم است در مورد خانه تکانی نوروزی بدانیم

آنچه لازم است در مورد خانه تکانی نوروزی بدانیم

اسفند که از نیمه می گذرد، هموطنان در سراسر کشور، طبق رسمی دیرینه، به تمیز کردن خانه مشغول می شوند تا سیاهی را از در و دیوار زدوده و خانه و اهالی آن را برای آغاز سال نو باستانی آماده کنند. رسم جالب خانه تکانی ایرانیان، بخشی از سبک زندگی آنان و رسمی از مجموعه اقداماتی است که از دیرباز، به منظور استقبال بهار اجرا انجام می شد.

خانه تکانی، این روزها کم هزینه نیست. به خصوص برای آن دسته از هموطنانی که با مشکلات عضلانی، کمر دردها و پا دردهای متداول این روزها مواجه هستند، هزینه آن بیشتر نیز می شود.

خانه تکانی اسفندماهی، روشی برای استقبال از بهار و سال جدید بوده و به نظر می رسد، می توان با خلاقیت و اقدامات نوآورانه، هم خانه تکانی اثربخشی را در دستور کار قرار داد و از هم از این فرصت، برای تغییر در سبک زندگی خود در سال جدید استفاده نمود.

KHANEH2

گزارش امروز خانه تکانی روزیاتو، شما را با ۲۰ راهکار ساده برای اثربخش تر کردن خانه تکانی نوروزی دوستدار محیط زیست آشنا می کند.

با ما همراه باشید.

خانه تکانی با گل آرایی

شعر نوستالژیک بهار آمد و شمشمادها جوان شده اند دهه شصت که در ترانه های بهاری روزگار پس از موشک باران، مهمان جعبه های سیاه ایرانیان بود، یادآور بهار و آشتی با طبیعت و گل بود. بازار گل و گل فروشان، در چند روز باقیمانده به سال جدید، بسیار پر رونق می شود و یکی از داغ ترین بازارهای کسب و کار در ایران را به خود اختصاص خواهد داد. ویدیو زیر، نکات جالبی را درباره گل آرایی در خانه معرفی می کند.

تلاش کنیم، این رسم نیکو، جذاب و ارزنده خرید گل را تنها مختص به عید نوروز باستانی نکنیم و کمی بیشتر با گل و گل آرایی آشتی کرده و آشنا شویم. قرار دادن گلدان در خانه و در فضاهای عمومی، در ایجاد سیگنال های انرژی مثبت، تقویت شاد زیستن و شادی آفرینی بسیار موثر است و در زندگی پر استرس امروزی، نقش موثری در کاهش تنش ها و ناهنجاری های روحی و روانی دارد.

قرار داد بامبو در مکان های مختلف، اختصاص بودجه ای هر چند ناچیز در سبد خانوار برای خرید گل در خانه و گل آرایی باغچه حیاط، حداقل کاری است که می توان برای ارتباط بهتر با طبیعت در نظر داشت و سبک زندگی دیجیتالی شده امروزی خود را بیش از قبل، با گل و گیاه همراه نمود.

اگر در تهران هستید، از فرصت استفاده کرده و پیش از اغاز سال نو، به بازار گل شهید محلاتی در شرق پایتخت مراجعه کرده و با دنیایی از گل های ایرانی و فرنگی آشنا شوید.

گل، معجزه خلقت را در خانه تکانی های نوروزی فراموش نکنیم.

خانه تکانی کتاب محور

خیلی ها در زمان خانه تکانی، کتاب های کتابخانه و طاقچه و جاهای دیگر خانه را در کارتن گذاشته و از خانه بیرون می کنند یا به کتابخانه محل هدیه می دهند و فضاهای مختلف خانه از آشپزخانه تا اتاق خواب و پذیرایی  و هال را، از وجود این یار مهربان، تهی می کنند.

اگر شما هم از این دسته افراد هستید که در فرآیند خانه تکانی، قدم اول را به حذف کتاب از بخش های مختلف خانه اختصاص می دهید، توصیه می کنیم اگر این کتاب ها را مطالعه کرده اید، آنها را با کتاب های دیگر جایگزین کنید و قفسه کتاب ها را از وجود این منابع غنی و ارزشمند، خالی نکنید.

KHANEH4

اگر بخشی از بودجه ای که برای خانه تکانی اختصاص داده اید، صرف خرید ۱ یا چند جلد کتاب نیز بشود، یک حرکت فاخر، فرهنگ مدار و ارزشمند را در سبک زندگی خود در سال ۹۶ تجربه کرده اید که آثار کوتاه مدت و بلند مدت فراوانی را به ارمغان می آورد.

خانه تکانی کتاب محور، فرهنگ کتابخوانی و مطالعه مستمر را به دنبال خواهد داشت و شما را در روزهای بلند نیمه نخست سال آینده، با یک همراه مطمئن و جذاب، همراه می کند.

چه خوب است که عید امسال، به جای اسکناس، کتاب های خواندنی و ارزان را هدیه بدهیم. . .

خانه تکانی با مواد شیمیایی کمتر

استفاده زیاد از مواد شیمیایی برای تمیز کردن خانه و کاشانه، تخریب محیط زیست و تاثیر منفی زیست محیطی را بر خاک و آب دیار خود به همراه دارد. هر اندازه شما در استفاده از مواد شیمیایی تمیز کننده، از وایتکس تا پودر های شستشو، توجه بیشتری به خرج بدهید، محیط زیست حال و اینده ایران زمین، کم تر تحت تاثیر مواد آلاینده قرار می گیرد.

گر چه استفاده از این مواد شوینده، تمیزی ظاهری را برای خانه های ما به ارمغان می آورد، اما از نگاه راهبردی و زیست محیطی، آینده آب و خاک ایران را با مصرف زیاد از حد، به شدت تهدید می کند. تلاش کنیم در خانه تکانی ها، به خصوص در شستن فرش، لباس، شستن دیوارها و پنجره ها، از میزان معقولی مواد شیمیایی استفاده کنیم و در مصرف مواد اسیدی، دقت کرده تا صدمه ای به محیط و انسان ها وارد شود.

با کم کردن مصرف مواد شیمیایی در نظافت خانه در فرآیند خانه تکانی، همین فرهنگ مصرف بهینه را در طول سال، تدوام ببخشیم.

خانه تکانی و تمرین نظم و سازماندهی

یکی از اقدامات مهم در فرآیند خانه تکانی که به نظر بعضی ها، یکی از سخت ترین کارها در این برنامه شب عید محسوب می شود، نظم بخشی و سازماندهی مجدد وسایل خانه است. یکی از دلایلی که مجبوریم تا وقت زیادی به نظم بخشی و سازماندهی مجدد وسایل قسمت های مختلف خانه اختصاص دهیم، پراکندگی وسایل و نبود مکانی مشخص و مدون برای قرار دادن ابزارها در مکان های گوناگون است.

خانه ای که در آن، افراد احساس آرامش و شادی می کنند، خانه شلوغ و نامرتب نیست. خانه منظم، انرژی مثبت را به همراه دارد و معمولا، بهینه سازی مصرف انرژی در چنین خانه ای، به مراتب بهتر و اثربخش تر از خانه ای که نظم خاصی بر آن حکمفرما نیست، صورت می پذیرد.

نظم بخشی به خانه یعنی اینکه اگر در کابینت آشپزخانه، انواع و اقسام وسایل پخت و پز و همزن و چاقو و امثالهم، هنوز جا و ظرف خاصی ندارد، برای آن، ظرف مربوطه تهیه شود تا ابزار، بر اساس کارکرد، در مکان مشخص قرار بگیرد.

در این ویدیو، روش هایی خلاقانه برای نظم بخشی به کابینت آشپزخانه را مشاهده می کنید.

نظم بخشی به خانه یعنی اینکه سیستم روشنایی را به گونه ای تنظیم کنید تا مصرف برق خانه در زمان های پیک مصرف در کشور کاهش یابد و هم به اقتصاد خانوار و ثروت ملی کمک کرده باشیم و هم روشنایی اثربخش را در زمان مورد نیاز، بر اتاق های مختلف حاکم کنیم. قرار دادن تلویزیون در اتاق پذیرایی ۵۰ متری که در شب تنها ۲ یا ۳ نفر مشغول تماشای آن می شوند، روشنایی بسیاری را طلب می کند.

بنابراین، برای کاهش مصرف انرژی، انتقال تلویزیون به جایی که روشنایی کمتری نیاز داشته باشد، اقدامی نظم آفرین است.

نظم بخشی به سبک زندگی خود در سال جدید را با خانه تکانی اسفندی، تمرین کنیم.

خانه تکانی و شستشوی فرش

اگر قصد ندارید تا فرش دستبافت یا ماشینی خود را به شرکت های مجاز فرش شویی بدهید، در تمیز کردن این وسایل مهم و گران خانه، توجه به نکاتی اهمیت دارد:

۱- استفاده از جاروی برقی  با دور تند یا استفاده از جارو با برس دنده ای، طول عمر فرش شما را کاهش می دهد.

۲- استفاده از مواد شیمیایی برای شستشوی فرش را حتما با کارشناسان فرش هماهنگ کنید تا رنگ نخ و تار و پود، حفظ شود.

۳- در طول روز، زمان هایی که تردد مهمان وجود ندارد، فرش به خصوص فرش های ابرشیمی را با پرده ضخیم، از تابش نور شدید آفتاب دور کنید.

۴- همچون موردی که در آموزش استفاده از تشک گفتیم، هر از گاهی، فرش را سر و ته کنید تا اصطلاحا به یک اندازه، سر و ته فرش پا بخورد و در معرض سایش قرار گیرد.

۵- اگر آدامس یا شمع یا شکلات بر روی فرش شما ریخت، با یخ، آن را سفت کرده و سپس به آرامی با یک کاردک، تکه ها را از فرش جدا کنید.

۶- برای تمیز کردن فرشی که لکه های جوهر یا خون بر روی آن ریخته شده است، مخلوط کردن لکه با ماست و جمع آوری آن با کاردک، بعضا امکان پذیر است.

۷- برای تمیز کردن لکه های میوه، شیر، قهوه و آب میوه بر روی فرش، از شامپو فرشی که تاریخ مصرف گذشته نباشد استفاده کنید.

۸- هر چقدر مایعاتی که بر روی فرش ریخته می شود، شیرین باشد، پوسیدگی فرش تسریع می شود. لذا، پاک کردن  این مواد را در اسرع وقت انجام دهید.

خانه تکانی و شستشوی مبل در منزل

بعضی ها دوست دارند تا شستشوی مبلمان و کاناپه را در فرآیند خانه تکانی، در منزل انجام دهند. برای این کار، اصولی باید رعایت کنید که اطلاعات مورد نظر را در ویدیوی ۸ دقیقه ای زیر، می توان دریافت نمود.

جایگزین خوب برای وایتکس

وایتکس همانطور که گفتیم، هم برای سلامت انسان مضر است و هم برای سلامت محیط زیست و یکی از عوامل تخریب محیط زیست است. شما فکر کنید که در اسفند ماه، میلیون ها لیتر وایتکس در سراسر کشور توسط هموطنان در فرآیند خانه تکانی استفاده می شود. فکر میکنید چه اتفاقی می افتد؟!

حتما خاک و آب آلوده خواهد شد. بنابراین، تلاش برای کاهش مصرف مواد شیمیایی، می تواند راهکار خلاقانه ای در خانه تکانی نوروز ۹۶ باشد. برای این کار، به جای استفاده از وایتکس، توصیه می شود که از محلول های جرم گیر طبیعی استفاده کنید که سفید کنندگی قابل توجهی دارند.

ویدیو زیر، شما را در ۷۰ ثانیه با چند محلول خوب برای نظافت خانه آشنا می کند.

۱- به جای اینکه مرتب، ظرف های چینی را برای شفاف شدن، داخل محلول وایتکس قرار دهیم، می توان آن را درون مخلوطی از آب و سرکه سیب قرار داد. با این کار، از قابلیت سفید کنندگی سرکه و آب، تعجب خواهید کرد.

۲- برای از بین بردن لکه های چربی که روی دستمال های سفید و دستگیره های رنگی آشپزخانه موجود است، می توان دستمال ها را به مدت یک ساعت در مخلوطی از آب و نوشابه خیس کرد. شاید شنیده باشید که نوشابه، یکی از محلول های خوب برای پاک کردن خون است!

۳- محلول آب و الکل صنعتی، در صورتی که از دسترس کودکان دور باشد، جایگزین خوبی برای وایتکس است و از آن می توان برای شستشوی شیشه ها استفاده نمود. نسبت ۲ به نیم یعنی ۱ لیوان آب و نصف لیوان الکل، برای شتسشوی چند شیشه چند متری، کفایت می کند.

۴- شاید برای شما جالب باشد که بدانید، حتی برای تمیز کردن مایکروویو، این دوست فراموش نشدنی ما در آشپزخانه، می توان از لیمو ترش قاچ شده برای تمیز کردن دیواره های پر چرب آن استفاده کرد. مخصوصا که در فضای مایکروویو، از مواد شیمیایی استفاده نکنید بهتر است.

۵- سینک های دستشویی، یکی از مقصدهای همیشگی شستشوی آشپزخانه است. مخلوط آب و لیمو و جوش شیرین، انتخاب بهتری از وایتکس ها برای تمیز کردن این وسایل است.

۶- اگر کابینت های آشپزخانه شما، مرتبا کثیف می شوند و استفاده از مواد شوینده، رنگ آن ها را با تهدید مواجه می کند، از ترکیب الکل و مقداری نوشابه گاز دار استفاده کنید که ترکیب جالبی برای زدودن جرم های روی کابینت و حتی سرامیک کف و دیوار آشپزخانه است.

اگر برای پاک کردن لکه های چربی از سطوح استیل، به دنبال یک محلول خانگی و طبیعی و غیر شیمیایی هستید، ویدیو زیر را در ۴۰ ثانیه تماشا کنید.

برای ساخت محلول های خانگی در فرآیند خانه تکانی، این ویدیو جالب که نوعی فوت کوزه گری را به شما آموزش می دهد، در نظر داشته باشید .

تمیز کردن کابینت های MDF

تمیز کردن کابینت های ام دی اف هم در فرآیند خانه تکانی، همیشه یکی از کارهای مشکل است. سالیان نه چندان دور، خانه ها مملو از کابینت های فلزی بود که سشتشوی آنها آسان بود. اما با نسل جدیدی از کابینت ها، شستشو نیز داستان خاص خود را پیدا کرده است.

اگر برای نصب کابینت ام دی اف به دنبال راهکاری هستید، ویدیو زیر اموزش خوبی خواهد بود.

برای تمیز کردن کابینت های ام دی اف، اصول ۵  گانه زیر را در نظر داشته باشید:

۱- اسفنج مرطوب، یکی از بهترین وسایل برای تمیز کردن کابینت ام دی اف است. اسکاچ و شوینده های اسیدی، اصلا مناسب تمیز کردن چوب MDF نیست و به آن آسیب می رساند. مخصوصا که رطوبت مربوطه، سبب پوسیدگی چوب خواهد شد.

۲- دستمالی که نم داشته و آغشته به مواد شوینده کمی باشد، برای شستشو و دستمال نرم نمدار برای خشک کردن سریع، توصیه می شود.

۳- دستمال هایی که در آشپزخانه برای پاک کردن زمین و ابزار دیگر استفاده می کنید، به هیچ عنوان بر روی چوب MDF نکشید یا از دستگیره ها و درب های ام دی اف آویزان نکنید که پوسیدگی آن را به دنبال دارد.

۴- برای تمیز کاری درب هایی که پروفیل ام دی اف یا آلومینیومی دارند، مواد شوینده نباید به داخل درزها نفوذ کند. نفوذ آب به مرور باعث کپک زدگی و ایجاد باکتری شده و خرابی درب ها را به دنبال خواهد داشت.

۵- باز گذاشتن درب های کابینت دیواری، سبب نفوذ بخار و گرمای آشپزخانه به داخل آن شده و آسیب آن ها را به دنبال خواهد داشت.

۶- درب کابینت های ام دی اف را برای شستشو، بیش از حد ممکن باز نکنید، چرا که تنظیم درب ها به هم خورده و باعث ساییدگی بین درب و بدنه می شود.

۷- اگر بر روی کابینت ام دی اف، اثرات جوهر و لک مشاهده می کنید، از وایتکس و الکل صنعتی برای تمییز کاری استفاده نکنید. زیر سطح چوب ام دی اف را آسیب می رساند.

۸- اگر قصد دارید تا شیشه های حاوی مربا و ترشیجات را داخل کابینت برای مدت زیادی قرار دهید، مطمئن باشید که زیر آن تمیز بود و لک از خود به جا نمی گذارند. در دراز مدت، لک های ایجاد شده سبب تغییر رنگ کابینت خواهد شد.

۹- حتی الامکان از تراشیدن لک بر روی کابینت ام دی اف خودداری کنید.

۱۰- استفاده از هرگونه ماده اسیدی، آسیب پذیری ام دی اف را افزایش خواهد داد.

۱۱- اگر در گوشه های کابینت، آب به مدت طولانی قرار بگیرد، پوسیدگی کابینت را به همراه خواهد داشت.

خانه تکانی قالیچه های خوش طرح و نقش

خانه خیلی از ایرانیان، قالیچه های خوش طرح و نقشی از جای جای ایران پهناور است که زینت بخش اتاق های مختلف خانه بوده و به همین خاطر، بخشی از فرآیند جالب خانه تکانی، معمولا با کمک همه اهالی خانه، به مقوله قالیچه شویی اختصاص پیدا می کند.

در زندگی های آپارتمان نشینی امروزی، قالیچه شویی همانند خانه های ویلایی و بزرگ حیاط دار سابق نیست. برای تمیز کردن قالیچه ها در خانه تکانی نوروزی، همانطور که در بالا گفتیم، بهتر است از مواد شیمیایی کمتری استفاده کنید تا هم به محیط زیست آسیب کمتری برسد و هم اینکه بافت قالی، با مواد شیمایی کمتری در تماس باشد.

به همین خاطر، متخصصان قالیچه شویی توصیه می کنند که از ترکیب سرکه و آب استفاده کنید که به واسطه ph خوب، از بین بردن جرم ها و لکه های پیدا و ناپیدای قالیچه ها خواهد بود. معمولا سرکه، پس مانده ای ندارد و محلول خوبی برای تمیز کردن قالیچه ها هستند. البته قالیچه های ابریشمی را با استفاده از کارشناسان فرش ابریشم، نسبت به نظافت و نگهداری آن ها اقدام کنید.

در تمیز کردن قالیچه ها، ۵ مورد زیر را در نظر داشته باشید:

۱- همواره رو و زیر قالیچه ها را از هر نوع که باشد، با جارو برقی به خوبی تمییز کنید.

۲- در تمیز کاری قالیچه ها با محلول طبیعی، از ترکیب سرکه سفید و آب گرم که کمی صابون هم به آن آغشته شده باشد، استفاده کنید.

۳- برای استفاده از این محلول طبیعی دوستدار محیط زیست، از تکه ای پارچه یا برس نرم استفاده کنید و آن را آغشته به محلول کرده و به آرامی در سطح قالیچه بکشید. حرکت برس باید در جهت تار و پود باشد تا آسیب کمتری به قالیچه در روند نظافت، وارد شود.

۴- همواره پس از شستشو، قالیچه را به خوبی خشک کنید و برای این کار می توانید از جارو برقی یا تِی استفاده کنید.

۵- اگر هوای بیرون بارانی بود، برای خشک کردن کامل قالیچه، از پنکه استفاده کنید که خیلی استفاده از آن در روزهای پایانی زمستان که روز خداحافظی با شوفاژ ها است، نامطلوب به نظر نمی رسد.

خانه تکانی و پاک کردن لکه های فرش

اگر قصد تمییز کردن فرش را در منزل دارید و گوشه هایی از آن، لکه های مختلفی مشاهده می شود، باید توجه داشته باشید که تمییز کاری هر لکه، روش مخصوص به خود را دارد و نمی توان برای هر نوع لکه، روش یکسانی به کار بست.

لکه های قهوه، غلظت بیشتری داشته و وقتی روش فرش و موکت ریخته می شود، اثر آن تا مدت ها می ماند. برای این کار، می بایست با پارچه ای نرم که آغشته به محلول آب ولرم و مقداری پودر لباسشویی است، نسبت به تمییز کاری لکه اقدام کنید. اگر همچنان شاهد وجود لکه قهوه بر سطح فرش هستید، از آب اکسیژنه ۵ درصد استفاده کنید که تهیه آن از فروشگاه های سطح شهر امکان پذیر است.

یکی از بدترین کارهای برای تمیز کردن فرش، لکه چسب و شکلات است که مدتی از وجود آن بر روی فرش می گذرد. این لکه ها، بسیار نقش مخرب در فرش داشته و باعث پوسیدگی آن می شوند. برای پاک کردن این لکه ها، ابتدا به اندازه یک قاشق غذاخوری، مایع نظافت با PH معمولی را با آب ولرم مخلوط کرده و بر روی لکه بریزید.

البته استفاده از آمونیاک هم توصیه می شود. البته مقدار آمونیاکی که باید مصرف شود، نباید از حد معمولی بیشتر باشد تا نقش مخرب ایفا نکند.

بارها پیش آمده است که در جریان مراسم تولد، قطرات شمع بر روی فرش ریخته و شما فراموش کرده اید و در حین خانه تکانی، مواجه با این خاطرات خوش رویداد تولد هستید! نگران نباشید. برای تمیز کاری قطعات شمع، یک عدد کاغذ قهوه ای رنگ یا یک کاغذ خشک کن روی نقطه مورد گذاشته و سپس یک اتوی داغ را روی خشک کن قرار دهید.

پس از چند دقیقه ملاحظه خواهید کرد که شمع به کاغذ چسبیده و اگر در بار اول این چسبندگی ایجاد نشد، این کار را چند بار تکرار کنید.

اگر فرش شما با لکه های دوده همراه شده است، پاشیدن نمک بر روی دوده و استفاده از پارچه ای نم دار، راه حل خوبی خواهد بود.

توجه داشته باشید که بهترین راه حل زدودن تکه های آدامس بر روی فرش، استفاده از قطعات یخ است تا سطح آن سخت و شکننده شود و به راحتی از سطح فرش جدا شود.

خانه تکانی حمام

تمیز کردن حمام ، بخشی از فرآیند خانه تکانی است. اما به دلیل آنکه این بخش از خانه، از معماری خاصی برخوردار است و با ترکیب سنگ و کاشی و موزاییک مواجه هستیم، دقت بیشتری نیاز دارد.

برای تمیز کردن کاشی حمام،  از هر مدل و طرح و رنگی که باشد، از بخار آب گرم و اسکاچ می توان استفاده کرد.

برای نظافت پرده حمام نیز، استفاده از پودر لباسشویی که در محلول جوش شیرین قرار گرفته، توصیه می شود.

اگر در زمان نظافت کاشی های حمام، با لکه هایی روی کاشی مواجه شدید، همان محلول آمونیاک یا سرکه سفیدی که در بالا به آن اشاره کردیم، راه حل خوبی خواهد بود. بنابراین سریع به روش سنتی وایتکس شویی رجوع نکنید. استفاده از جوش شیرین و آب گرم نیز کارایی خوبی برای زدودن لکه ها از کاشی دارد.

همواره وان حمام را با محلول نمک تمیز کنید و اینجا نیز، وایتکس را از دستور کار خارج کنید. انتظار نداشته باشید که همان تاثیر فوری وایتکس را این محلول طبیعی داشته باشد. به همین خاطر، کمی زمان گذاشته و با فشار و دقت بیشتری نسبت به تمیز کردن سطح وان اقدام کنید.

بوی وسایل آشپزخانه در خانه تکانی

حتما تا کنون در فرآیند خانه تکانی با این وضعیت مواجه شدید که برخی از لوازم آشپزخانه، بوی خاصی می دهند. مثلا ظروف پلاستیکی، سنگ کنار ظرفشویی و تخته گوشت، همواره بوهای نامطبوعی از خود ساطع می کنند که برای رفع آن، راه حل هایی وجود دارد.

برای رفع بوی خاصی که از ظروف پلاستیکی همیشه به مشام می رسد، قراردادن روزنامه در آن ها، راهکار خوبی است. اگر برای رفع بوی تخته گوشت، به دنبال راهکاری هستید، استفاده از لیمو ترش قاچ شده و مالیدن آن به سطح تخته توصیه می شود.

شما در فرآیند خانه تکانی این گفتار، به نقش سرکه سفید و لیمو ترش پی بردید.

خانه تکانی و نظافت کاغذ دیواری

دیوار بسیاری از خانه ها، با کاغذ دیواری پوشانده شده است که تمیز کردن آنها، یکی از سخت ترین مراحل خانه تکانی به شمار می رود. البته بسته به نوع و جنس لایه های کاغذ و چسب مورد استفاده در کاغذ دیواری، روش شستشو متفاوت است.

در تمیز کاری کاغذ دیواری، باید به این نکته توجه داشته باشید که لکه ها بر روی کاغذ دیواری نباید به مدت مدیدی روی آن باقی بماند. چرا که ممکن است، لکه پایدار شده و شستشوی آن با زحمت انجام شود. از طرفی، اگر کاغذ دیواری خاک گرفته است، آن را سریع تمیز کنید. مخصوصا در روزهای دود آلود کلان شهر ها،‌ که احتمال دوده گرفتن کاغذ دیواری ها بسیار بیشتر می شود.

برای تمیز کاری کاغذ دیواری ها، از بالا به پایین تمیز نکنید. برای کاغذهای نازک، استفاده از آب گرم تمیز بدون صابون توصیه می شود و برای کاغذهای ضخیم تر، محلول آب و صابون، انتخاب خوبی خواهد بود.

لکه های قوی بر روی کاغذ دیواری را با پاک کننده های شیمیایی تمیز کنید. اما خشک کردن سریع را فراموش نکنید.

حتما توجه داشته باشید که پاک کردن کاغذ دیواری ها با سیم های فلزی و اسکاچ، عمر کاغذ دیواری را کاهش داده و به سطح آن آسیب می رساند.

در تمیز کاری کاغذ دیواری ها دقت داشته باشید که تمیز کاری با فشاری انجام شود که آب به پشت کاغذ نفود نکند و منجر به جدا شدن کاغذ از سطح دیوار نشود. مخصوصا در محل قرار گیری رول های کاغذ دیواری، این مساله اهمیت بیشتری دارد. چرا که احتمال نفوذ آب به مراتب بیشتر خواهد بود.

معمولا، روی کاغذ دیواری، تکه های شمع نمی ریزد. اما در صورتی که مشاهده برخورد شمع با کاغذ دیواری خانه شدید، ابتدا شمع را با کارد، به آرامی تراش داده و بقیه آثار شمع را با مداد پاک کن، تمییز کنید.

اگر کودک شما در خانه با مداد رنگی، کاغذهای دیواری را بوم نقاشی خود می کند، پارچه آغشته به مایع پاک کننده، راه حل خوبی است. اگر لکه های مداد رنگی خیلی پر رنگ بود، از مسواک و خمیر دندان استفاده کنید که به راحتی سطح را تمیز می کند.

خانه تکانی و تمیز کردن اتو

یکی از پر کاربرد ترین ابزار خانه، اتو است که همه اهالی برای اتو کردن البسه خود استفاده می کنند. کف اتو، همواره باید تمیز و صاف باشد تا آسیبی به لباس های شما وارد نکند. اگر احیانا مشاهده کردید که کف اتو، لکه های سوختگی وجود دارد، از تکه ای پارچه به محلول آب گرم و مواد شوینده استفاده کنید.

البته محلول سرکه و نمک نیز نقش پاک کنندگی خوبی خواهد داشت.

یک نکته مهم: اگر همیشه شاهد براق شدن لباس های تیره خود در اثر اتوکشی می شوید، از این پس، یک پارچه رنگ روشن را روی لباس تیره پهن کرده و سپس اقدام به اتوکشی کنید.

خانه تکانی یخچال و فریزر

اگر در این ایام، قصد خرید یخچال و فریزر را دارید، ویدیو زیر را در نظر داشته باشید.

وسایل برقی مانند یخچال و فریزر، یکی از حساس ترین و گران ترین وسایل هر خانه هستند که نگهداری و نظافت آن، دقت و تمرکز بیشتری را طلب می کند. اگر زمانی متوجه شدید که یخچال و فریزر شما بوی نامطبوعی می دهد و این بو بر روی دیگر خوردنی ها و آشامیدنی های یخچال تاثیر منفی گذاشته است، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

۱- جدا کردن یخ از مواد فریز شده، راه حلی برای کاهش بوی نامطبوع فریزر است. یخ زدایی یخچال و فریزر می تواند، بعضا سبب کاهش بوی نامطبوع شود.

۲- تمیز کردن طبقات یخچال با آب و صابون یا ماده سفید کننده کلر، روش خوبی برای کاهش بوی نامطبوع یخچال است.

۳- استفاده از موادی که در زدودن بوی نامطبوع یخچال تاثیر گذار است مانند جوش شیرین و دانه های قهوه را در نظر داشته باشید.

۴- در بخش کاهش بوی نامطبوع لوازم پلاستیکی در کابینت ها، استفاده از روزنامه مچاله شده را توصیه کردیم، در اینجا نیز برای کاهش بوی نامطبوع یخچال، از روزنامه مچاله شده استفاده کنید و بگذارید مدتی در طبقات یخچال، این روزنامه ها باشد تا فرآیند بو زدایی تکمیل شود.

۵- سرکه سفید نیز بعضا، نقش بو زدایی خوبی در یخچال دارد. اما همه چیز، به منشا بو بر می گردد.

۶- تمیز کردن ماهانه یخچال و فریزر و بررسی تاریخ انقضا محتویات آن، اثر خوبی در کاهش بوی نامطبوع در یخچال و فریزر دارد.

امیدواریم مجموعه نکات معرفی شده در این گفتار، بتواند شما را در خانه تکانی آسان، ارزان و دوستدار محیط زیست در آستانه بهار ۹۶، یاری کند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۴ نظر

ورود

  • لاله اسفند ۱۶, ۱۳۹۵

    چقدر اطلاعات جالبی. برداشتن شمع با یخ و استفاده از سرکه سفید جالب بود. واقعن اگر وایتکس رو بیخیال بشن خانم ها خیلی خوبه. چون بسیار بسیار سمی و برای محیط زیست خیلی مضر هست. مرسی. برای چند تا از دوستام هم فرستادم. ویدیوهاتون خوب بود.

  • شهاب احمدیان اسفند ۱۶, ۱۳۹۵

    لیمو ترش واقعا معجزه یکنه اما یه خورده گرونه. اما eco friendly 🙂
    تنکیو

  • ریحانه اسفند ۱۷, ۱۳۹۵

    لاکی با بامبو رو خیلی دوس داشتم.
    مقسی بوکو

  • رامین اسفند ۱۷, ۱۳۹۵

    چه جالب! سرکه سفید واقعا یک محلول طبیعی فوق العادست. من چند بار امتحان کردم مخصوصا برای تمییز کردن ظروف سفالی. بهنظرم مردم خیلی اسراف میکنند در مواد شوینده شیمیایی. خدا به داد محیط زیست برسه