پله؛ پادشاه فوتبال جهان

گزارش اختصاصی روزیاتو از زندگی خصوصی اسطوره برزیل

پله؛ پادشاه فوتبال جهان

دنیای مستطیل سبز، همانند رینگ بوکس که تنها یک اسطوره به نام محمد علی کلی فقید داشت، تنها یک اسطوره داشته و دارد و آن نه کریس رونالدو است و نه لیونل مسی و نه حتی مارادونا. او فقط فردی به نام Pele هست که از وی به عنوان پادشاه فوتبال جهان نام می برند. گزارش امروز سرویس ورزشی روزیاتو نگاهی داشته با زندگی این اسطوره فوتبال در قرن بیستم. با ما همراه باشید.

q1-w900-h600

(تصویر سمت راست: پله در کنار همسر اولش Rosemeir در سال ۱۹۶۶ و تصویر سمت چپ: پله و تولد فرزندش  Celeste  در کنار همسرش Assisira)

مستطیل سبز، تنها محیطی برای بازی فوتبال نیست. از اوایل قرن بیستم میلادی که فوتبال از سرزمین آنگلوساکسون ها به دنیا معرفی شد و بیش از یک قرن از گسترش آن می گذرد، فوتبال به عنوان بخشی از زندگی روزمره میلیون ها نفر در سراسر جهان تبدیل شده است. خیلی ها با فوتبال زندگی می کنند و با فوتبال می میرند. خیلی ها با فوتبال درآمد های نجومی دارند و خیلی ها از کنار فوتبال، به تبلیغات و بازاریابی و معرفی کالا ها و خدمات خود می پردازند. خیلی ها برای فوتبال، صدها مقاله و کتاب و ویدئو و مستند و فیلم و تئاتر طراحی و تولید کرده اند و برخی از چهره های این ورزش پر طرفدار، از سلبریتی های همه دوران تاریخ معاصر شدند.

فوتبال، بخشی از فرهنگ عامه و حتی بخش جدایی ناپذیر از زندگی لاکچری بازها و سلبریتی‌ها در سراسر دنیا به شمار می رود. فوتبال، فقط ورزش افراد عادی جامعه نیست، بلکه امروزه میلیاردرهای جهان، از این ورزش به عنوان رسانه ای موثر استفاده می کنند. آبراموویچ، مالک میلیاردر چلسی و سیلویو برلوسکونی نخست وزیر اسبق و جنجالی ایتالیا و صاحب امتیاز اسبق باشگاه میلان، یکی از بزرگان دنیای سیاست و ورزش هستند که درآمد های نجومی از باشگاه های تحت امر خود در اختیار دارند. در واقع، فوتبال برای این افراد، تبدیل به رسانه ای پر قدرت برای قدرت نمایی شده است.

اگر چه ماموریت بازی جوانمردانه (Fair Play) توسط فدراسیون جهانی فوتبال (FIFA) همواره مورد تاکید در یک قرن اخیر قرار گرفته است، اما متاسفانه هنوز که ۱۶ سال از آغاز قرن رویایی بیست و یکم می گذرد، شاهد درگیری های شدید و بعضا خونینی بین هواداران تیم های باشگاهی فوتبال به خصوص طرفداران تیم های ملی هستیم که خرده حساب های فرهنگی قومی و ملی را در سرزمین فوتبال تسویه می کنند و بعضا جدال های خونین و مرگباری هم رقم می خورد.

q2-w900-h600

(یکی از نمادی ترین تصاویر تاریخ ورزش جهان که به دوش کشیده شدن پله پس از قهرمانی برزیل در رقابت های جام جهانی فوتبال را نشان می داد)

نمونه این برخوردها، نزاع های خونینی هست که در جریان رقابت های فوتبال EURO 2016 در فرانسه رخ داد و هر روز شاهد درگیری هواداران تیم های ملی کشور های مختلف شرکت کننده در این رقابت فوتبالی مهم دنیا (مثل انگلیس و روسیه) با یکدیگر بودیم. نزاع هایی که اکنون، دامنه آن بر روی سکو های استادیوم های فوتبال کشیده شده است و به نظر می رسد، فوتبال امروز دنیا دیگر تنها یک ورزش معمولی نیست و باید از آن به عنوان حربه ای رسانه و قدرت تبلیغاتی در اختیار برندها و سیاستمداران یاد کرد.

q3-w900-h600

(دو اسطوره در یک قاب- محمد علی کلی، اسطوره بوکس سنگین وزن جهان در کنار پله، اسطوره مستطیل سبز)

فوتبال، دنیایی فراتر از مرزها

به هر حال، دنیای سرزمین مستطیل سبز، دنیایی فراتر از مرزها و ایدئولوژی ها و زبان ها و روند حاکم بر دنیای سیاست و دیپلماسی است و باید فوتبال را به عنوان یک بازی با نشاط و گروهی، هم چنان روی سبزه های زیبا، حفظ کرد. دعواهای ورزشکاران در داخل سرزمین مستطیل سبز، گهگاهی لحظه های تند و خشن و تاسف آوری را خلق می کند که ما در ۲۰ سال اخیر، نمونه هایی از این صحنه ها را چه در عرصه باشگاهی خودمان و چه در عرصه بین المللی و حتی در رقابت های جام جهانی مشاهده کرده ایم.

گویی، فقط فضا و رویکرد عمل شده است و همان گلادیاتور هایی که روزگاری در کلوزئوم شهر رم ایتالیا به جان هم می افتادند و هزاران نفر برای دیدن نزاع گلادیاتورها به این مجموعه بسته وارد می شدند، اکنون در مستطیل سبز در حال وقوع هست. ۲۲ نفر بدون توجه به حضور داور و میلیون ها چشمی که آن ها را به صورت زنده می بیند، بعضا به جان هم می افتند و لحظات تاسف آور و دردناکی را به تصویر می کشند.

ناگفته پیداست که در روزگار امروز که حقوق های میلیون دلاری و حمایت اسپانسر های معروف قدرتمند از بازیکنان و استادیوم ها و تیم های ورزشی صورت می گیرد، انتظارها از بازیکنان و تیم های فوتبال بسیار افزایش یافته است و امتیاز و پول، جای همه چیز را گرفته و کم تر در بسیاری از کشور های دنیا شاهد بازی زیبا هم چون روالی که در اواسط قرن بیستم شاهد بودیم، هستیم. به هر حال، فوتبال امروز دنیا را پول می سازد و بزرگان امروز، بعضا با حمایت های مالی هر روز مطرح تر می شوند.

q4-w900-h600

(تصویری از کلکسیون کاریکاتور هایی که در چند سال اخیر درباره پادشاه فوتبال جهان کشیده شده است)

اکنون با این اوصاف، می خواهیم از روزگاری صحبت کنیم که فوتبال، بیش از پول و امتیاز، یک عشق بود و بازیکنان و مردم، عاشقانه و آگاهانه به تماشای فوتبال مشغول می پرداختند. فوتبالی که اسطوره ساز و اسطوره پرور بود و این اسطوره ها، ماورای مرزها قرار می گرفتند. یکی از اسطوره های بی چون و چرای مستطیل سبز را باید فردی از سرزمین فوتبال دوست برزیل دانست. جایی که مردم برای فوتبال، همان طور که هندی ها برای بالیوود و سینما می میرند و زنده می شوند، زندگی می کنند و بخشی از سبک زندگی آن ها را فوتبال تشکیل می دهد.

ظرف ۴ دهه اخیر، بسیاری از بزرگان فوتبال جهان از کشور فوتبال خیز و شکر و قهوه برزیل برخواسته اند. از دکتر سوکراتس و پله گرفته تا روماریو و رونالدو و رونالدینهو تا همین نیمار (مهاجم بارسلونا)، همه بخشی از تاریخ پر فراز و نشیب فوتبال جهان هستند که لحظات خاطره انگیزی را برای نوستالژی بازهای سرزمین سبز رقم زدند.

این تنها بازیکنان فوتبال برزیلی نبودند که تاریخ ساز شدند و نامشان بر سر زبان ها افتاد. مربیان و کادر فنی تیم های فوتبال این کشور در رقابت های مختلف جهانی نیز، مورد توجه قرار گرفته اند که لوییس فیلیپه اسکولاری، مربی سر شناس برزیل، تنها مشتی نمونه خروار است!

q5-w900-h600

(تصویر پست توییتری پله پیش از برگزاری رقابت های جام جهانی ۲۰۱۴ در برزیل )

پله تنهای سلبریتی دنیای فوتبال هست که در فیس بوک و اینستاگرام نیست و تنها اکانتی در توییتر دارد که فالورهایش بسیاری نیز در اختیار دارد. وی را در نشانی اینترنتی به آدرس https://twitter.com/Pele دنبال کنید.

پله، اسطوره نیمه اول قرن بیستم

پله، اسطوره ای از نیمه اول قرن بیستم است. قرنی که در بین قرون اخیر، قرنی تاریخ ساز برای تاریخ بشر از نظر سیاسی بوده است. قرنی که شاهد دو جنگ جهانی بزرگ تاریخ بودیم و ده ها میلیون نفر به خاک و خون کشیده شد. قرنی که شاهد ظهور خونخواران معاصری چون آدولف هیتلر بودیم. در روزگار سختی و جنگ و خون، این فوتبال بود که نگاه ها را از نفرت و کینه دور می کرد و حتی در روزگار سخت دهه سی و چهل میلادی، مردم را با سرزمین سبزها، پیوند می داد.

q6-w900-h600

(تصویر موسوم به Pele Bicycle Kick که پله در جام جهانی در مقابل بلژیک انجام داد)

q7-w900-h600

(تصویری که تاریخی شد و پله خاطرات زیادی از آن حرکت شگفتی ساز دارد)

در روزگاری که فوتبال، عشق واقعی بود و صحبتی از رقم های چند میلیون دلاری برای چند بازی در میان بازیکنان سرشناس در لیگ ها و تیم های ملی فوتبال دنیا نبود، اسطوره ای پس از جنگ جهانی دوم وارد دنیای فوتبال شد که چشمان همگان را خیره کرد و هم چون جادوگری در مستطیل سبز، شگفتی ساز شد. پله، بازیکن سیاه پوست برزیل، فردی تاریخ ساز برای این کشور است. خیلی ها برزیل را با پله می شناسند، همان طور که آرژانتین را با مارادونا و پرتغال را با کریس رونالدو و اوزه بیو!

q8-w900-h600

(تصویر یکی از گل های سرنوشت ساز پله در جریان رقابت های جام جهانی در مقابل تیم ملی ایتالیا)

فوتبالیست های سلبریتی، هم چون سیاست مداران و بزرگان دنیای هنر و فرهنگ یک کشور، جریان ساز و تاریخ ساز هستند و جای تعجب ندارد که بسیاری از کشورهای کم تر شناخته شده در دنیای امروزی را با تیم های باشگاهی یا فوتبالیست های آن می شناسیم. به هر حال، پله، مردی خوش برخورد و شاد و فعال از برزیل، دنیای فوتبال را تغییر داد و با برزیل، صاحب همیشگی جام ژول ریمه شد.

پله کیست؟

پله، اسطوره برزیلی ها، کسی که نام برزیل را در دنیا بر سر زبان ها انداخت و سبب شد خیلی ها برزیل پرتغالی زبان را در آمریکای جنوبی بشناسند، قبلا گفته بود که من پادشاه فوتبال هستم و لیونل مسی شاهزاده آن. او، اخیرا به عنوان پادشاه فوتبال برزیل، از سوی توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک مدال افتخار گرفت. پله قبلا توسط کمیته IOC، عنوان ورزشکار قرن بیستم (Athlete of the Century) را کسب کرده بود.

q9-w900-h600

(کاریکاتوری از پله، پادشاه فوتبال جهان- اثری از ایران کارتون)

این فوتبالیست ۷۵ ساله در دوران بازیگری ‌اش هیچ وقت در المپیک حضور نداشته، اما توماس باخ اعلام کرد پله مستحق این افتخار است چرا که نمادهای جنبش المپیک یعنی دوستی، احترام و خوبی را در خود دارد. پله اسطوره فوتبال جهان نیز گفت: ما در حال حاضر در شرایط سخت سیاسی در برزیل قرار داریم. به یاد می‌آورم وقتی در سال ۱۹۵۸، ۱۷ ساله بودم برای نخستین بار در جام جهانی در سوئد شرکت کردم. آن زمان بود که فهمیدم هیچ کس درباره برزیل نمی‌داند و من از فوتبال تشکر می‌کنم که باعث شناخته شدن برزیل در جهان شد.

بعضی شماره ها در دنیای ورزش تاریخی می شوند. شماره ۱۴ که یادآور هنرنمایی های اسطوره فوتبال جهان و هلند، یوهان کرویف فقید است. اما شماره ۱۰ در دنیای فوتبال، همگان را یاد ۲ نام تاریخ ساز می اندازد. دیه گو آرماندو مارادونا، اسطوره فوتبال آرژانتینی ها و پله از برزیل، اسطوره همه اعصار. شماره ۱۰ در فوتبال، عددی نوستالژی برای خیلی هاست. خیلی ها عاشق عدد ۱۰ هستند. اسطوره حال آرژانتین ، لیونل مسی و سرمربی کنونی رئال مادرید، زین الدین زیدان نیز عدد ۱۰ را بر تن داشت.

q10-w900-h600

(تصویر ۹ بازیکن سرشناس فوتبال جهان که با شماره ۱۰ شگفتی ساز شدند)

اما پله ، نام واقعیش خیلی سخت هست. نامی که عادل فردوسی پور زمانی که در برنامه مسابقه هفته که ۵ شنبه ها در دهه شصت شمسی از شبکه اول سیما پخش می شد به عنوان شرکت کننده حضور یافت، نام ایشان را در مقابل مرحوم منوچهر نوذری بر زبان آورد و تحسین این مجری صاحب نام رادیو و تلویزیون ایران را برانگیخت.

q11-w900-h600

(وقتی پله کوچک بود)

ادسون آرانتس دو ناسیمنتو (به پرتغالی: Edson Arantes do Nascimento) ملقّب به پله (Pelé) (زادهٔ ۲۳ اکتبر ۱۹۴۰ برابر ۱ آبان ۱۳۱۹ ) در ترس کوراسائویس (Três Corações). پله در دوران بازیکنی خود سه جام جهانی را کسب کرد و رکوردهای بسیاری را شکست. او در زمره معدود بازیکنانی بود که در طول بازیگری، بیش از هزار و دویست و هشتاد گل را در هزار و سیصد و شصت بازی به ثمر رساند. پله همیشه گفته بود که عاشق کربوهیدرات ها در رژیم غذایی خود است به دلیل آن که مجبور است در هر بازی بیش از ۲۰ کیلومتر بدود.

q12-w900-h600

(پله در سن ۱۵ سالگی)

پله، عموماً به عنوان بزرگ ‌ترین بازیکن تاریخ جهان فوتبال شناخته می ‌شود. او ضمن مهارت بازی به عنوان هافبک یا مهاجم، مهارت کامل بازی با هر دو پا را داشت. تمام‌کننده ‌ای قهار بود، دریبل ‌زنی بی‌ نظیر و پاسوری به یاد ماندنی. او حتی به عنوان یک فوروارد تکل‌زن قهاری نیز بود. سرعت، قدرت و دقت شوت او از معروف ‌ترین ویژگی‌ هایش هستند که در فیلم های بازی هایش و حتی در هنرنمایی او در فیلم “فرار به سوی پیروزی” می توان دید.

q13-w900-h600

(خانه ای که پله در آن متولد شده بود، در سال ۲۰۱۲ میلادی به موزه تبدیل شده است در زمان خانم لیما روسف رییس جمهور وقت برزیل )

پله در دوران حرفه‌ای خود در چهار جام جهانی بازی کرد و موفق به کسب ۳ جام جهانی (۱۹۶۲، ۱۹۵۸ و ۱۹۷۰) شد. در جام‌جهانی ۱۹۵۸ سوئد او با ۱۷ سال سن جوانترین بازیکن برزیل بود و موفق شد با گلزنی در فینال برزیل را قهرمان جهان کند. در جام جهانی ۱۹۶۲ در دومین بازی برزیل برابر چکسلواکی مصدوم شد و نتوانست برزیل را در دیدارهای بعدی همراهی کند.

در جام جهانی ۱۹۶۶ نیز مصدومیت باعث شد تا تنها در دو بازی برای برزیل بازی کند و برزیل این بار در همان مرحلهٔ گروهی حذف شد؛ ولی در جام جهانی ۱۹۷۰ با قدرت بازگشت و با گلزنی در فینال برابر ایتالیا علاوه بر کسب جام قهرمانی یکی از معدود بازیکنانی شد که در دو فینال جام جهانی گلزنی کرده‌اند. او موفق شد در چهار دوره پیاپی جام جهانی گلزنی کند.

بازیکن صد و هفتاد و سه سانتی برزیل، یک چهره کاریزماتیک در مستطیل سبز و محبوب برای طرفداران فوتبال و به طور کل ورزش در سراسر جهان به شمار می رود. تقریبا همانند نقشی که محمد علی کلی در جریان مبارزان در داخل و بیرون رینگ در اختیار داشت.

ازدواج های پله

q14-w900-h600

(تصویر پله و رزماری، نخستین همسر ایشان در سال ۱۹۶۶ میلادی در کتار مادر پله)

 q15-w900-h600

(تصویر ازدواج سیاه و سفید: پله در کنار نخستین همسرش رزماری در روز عروسی در سال ۱۹۶۶)

این شخصیت مشهور هفتاد و پنج ساله برزیلی، تا کنون سه باز ازدواج کرده است. اولین بار با Rosemari Dos Reis در سال ۱۹۶۶ میلادی ازدواج کرد که سال ۱۹۸۲ ، یعنی یک سال پس از نمایش فیلم فرار به سوی پیروزی، از او جدا شد.

q16-w900-h600

(تصویر پله و رزماری، نخستین همسرش در کنار تخت بیمارستان، تولد نخستین فرزندشان را جشن گرفته اند)

q17-w900-h600

(پله و رزماری پیش از تولد نخستین فرزند دختری خود، لباس ها و عروسک هایی را برای این مهمان کوچولو در دهه هفتاد میلادی در خانه خود بر روی یک کاناپه آبی رنگ در حال تدارک بودند)

q18-w900-h600

(تصویر Kelly نخستین فرزند دختری پله از اولین همسرش در ۲ سالگی که او را در اتاق پله با کلکسیونی از مدال ها و جام ها مشاهده می کنیم)

در سال ۱۹۹۴ میلادی با Assiria Lemos Seixas که روان شناسی و خواننده موسیقی کلیسا بود ازدواج کرد که این ازدواج ۱۴ سال دوام داشت.

q19-w900-h600

(تصویر پله و همسر دومش در سال ۱۹۹۴ میلادی)

پله از سال ۲۰۱۴ تا کنون در کنار یعنی Marcia Aoki که زنی چهل و یک ساله با نژاد برزیلی و ژاپنی است و وارد کننده تجهیزات پزشکی می  باشد، ازدواج کرد. گفته می شود که پله ایشان را از سال ۱۹۸۰ میلادی  در نیویورک به این سو می‌شناسد و با ایشان از سال ۲۰۱۰ میلادی در ارتباط بوده است. پله در جریان ازدواج های سه گانه خود، صاحب ۳ دختر و ۳ پسر شد.

(تصویر پله با همسر سومش درحال مصاحبه با رسانه ها در یک مهمانی خانوادگی در برزیل)

q23-w900-h600

(تصویر پله در کنار همسر سومش و جمعی از فعالان مد و لباس برزیل در سال ۲۰۱۰)

q24-w900-h600

(تصویر پله با همسر سومش در شهر سائوپائولو برزیل)

پله و سیاست

پله با سیاسیون زیادی فوتبال بازی کرده است و در تعامل بوده و هنوز هم همینطور است.

q25-w900-h600

(تصویر توپ بازی پله با کت و شلوار سفید رنگ با جرارد فورد، سی و هشتمین رییس جمهور ایالات متحده)

q26-w900-h600

(تصویر توپ بازی پله با گرهارد شرودر صدراعظم اسبق آلمان)

در سال ۲۰۱۳ میلادی در جریان داغ شدن اعتراضات سیاسی مردم به دولت برزیل، پله از مردم خواست که اعتراضات را فراموش کنند ‌و به جای آن از تیم ملی فوتبال این کشور حمایت کنند. البته پله چند سال قبلش نیز به واسطه اظهارات سیاسی اش درباره زندانیان سیاسی این کشور توسط مقامات برزیلی تحت پیگرد قرار گرفت. در سال ۲۰۱۴ میلادی، Edinho که یکی از فرزندان ارشد پله است، به جرم پول شویی و خرید و فروش مواد مخدر، به سی و سه سال زندان محکوم شد. پله فرزند خود را کاتولیک خوانده بود. او پس از مدتی از زندان آزاد شد.

q27-w900-h600

(پله- اسطوره فوتبال جهان در کنار ادینهو پسر ارشدش که به ۳۳ سال زندان محکوم شده بود)

پله پس از دوران بازیگری خود، توسط فرناندو کاردوسو، رییس جمهور اسبق برزیل به عنوان وزیر فوق العاده برای امور ورزش انتخاب شد و در سال ۱۹۹۵ میلادی، به عنوان سفیر صلح یونسکو انتخاب شد.

q28-w900-h600

(پله سفیر صلح یونیسف در کنار سب بلاتر رییس اسبق فیفا و کوفی عنان، دبیر کل اسبق سازمان ملل )

در طی حضور پله به عنوان وزیر ورزش این کشور، تلاش زیادی برای اصلاح قوانین جهت کاهش میزان فساد در فوتبال این کشور در دستور کار قرار داد که به عنوان قوانین پله (Pele Law)‌ معروف شد. پله این مقام را در سال ۲۰۰۱ میلادی به خاطر اتهامی جهت مشارکت وی در رسوایی مالی ترک کرد. اگر چه سندی دال بر فعالیت وی در این رسوایی ارائه نشد. اما برای برکناری از عنوان سفیر یونیسف کفایت می کرد.

افتخارات پله

در سال ۱۹۹۷ میلادی، مدال افتخار ملکه الیزابت دوم را در یک مهمانی در کاخ باکینگهام دریافت کرد. پله به طور عمومی، وزیر فوتبال این کشور، ریکاردو تکسرا را به خاطر فساد های گسترده وقتی تلویزیون خصوصی پله اجازه شرکت در رقابت های جام جهانی ۱۹۹۴ میلادی را پیدا نکرد، مورد انتقاد قرار داد. جنجال هایی که پله در سال ۱۹۹۴ میلادی به پا کرد، سبب شد که “ژئوهاوه لانژ” رییس فیفا، مانع از حضور پله در فرآیندهای مدیریت برگزاری جام جهانی ۱۹۹۴ در لاس وگاس آمریکا شود که به دنبال آن، این انتقاد های رییس فیفا علیه پله سبب شد که “هاوه لانژ” در انتخابات ریاست فیفا، با مشکل رو به رو شود.

q29-w900-h600

پله در چند دهه اخیر، اتوبیوگرافی های فراوانی را از خود منتشر کرد و در فیلم های مستند بسیاری حضور یافت. هم چنین او در مراسم هنری و فرهنگی و ورزشی مختلفی حضور داشته که از جمله آن می توان به شرکت در یکصد و پنجاهمین سالگرد تاسیس قدیمی ترین باشگاه فوتبال جهان یعنی شفیلد یونایتد انگلیس اشاره کرد. یکی از عنوان هایی که پله در سال های اخیر کسب کرده است. در اوت ۲۰۱۰ میلادی در نیویوک برای هدایت یک تیم در لیگ برتر فوتبال آمریکا موسوم به MLS‌ دریافت کرد.

q30-w900-h600

(پله در چند سال اخیر تلاش کرده است تا در حراجی های مختلف، مدال های خود را به فروش برساند و صرف کارهای خیریه کند و تا کنون ۳.۶ میلیون دلار از این راه درآمد کسب کرد)

شرکت در اجلاس گرسنگان المپیک تابستانی لندن ۲۰۱۲ که توسط دیوید کامرون، نخست وزیر این کشور ترتیب یافته بود یکی از فعالیت های ورزشی غیر فوتبالی پله به شمار می رود.  پله در اختتامیه المپیک لندن حضور یافت و پرچم برگزاری دور بعدی رقابت های المپیک که در شهر ریو برزیل برگزار می شود را دریافت کرد.

q31-w900-h600

(پله روبروی دختر نخست وزیر انگلستان در اجلاس مبارزه با گرسنگی در حاشیه المپیک ۲۰۱۲ لندن)

پله در سینما

پله در سال ۱۹۷۷ در فیلمی با عنوان Pele حضور یافت. او را در این فیلم فوتبالیست های دهه شصت و هفتاد مانند مایکل چین همراهی می کرد.

q32-w900-h600

بسیاری از کسانی که فوتبال دوست نیستند و رقابت های فوتبال پله و خیلی های دیگر را دنبال نمی کردند، این بازیکن سرشناس را با فیلم “فرار به سوی پیروزی” به یاد دارند که توسط استودیو پارامونت در سال ۱۹۸۱ میلادی ساخته شد. این فیلم در آن روزگار، بیش از بیست و هفت میلیون دلار فروش کرد.

q33-w900-h600

(تصویر پوستر فیلم فرا به سوی پیروزی با هنر نمایی بابی مور، پله و سیلوستر استالونه)

این فیلم در واقع از جمله فیلم های فوتبالی جهان سینما بود که توانست بزرگان فوتبال جهان را به دور خود جمع کرد و از طریق فوتبال، دوستی مردم با بزرگان فوتبالیست را در عصر نازی ها به تصویر کشید. در آن فیلم ، پله در کنار بزرگانی چون بابی مور از انگلستان، جان واک از اسکاتلند و اسوالدو آردیلز از آرژانیتن، در یک فیلم سینمایی ایفای نقش کرد و سیلوستر استالونه (رمبو معروف)، نقش یک هدایت کننده جریان فرار شماری از سربازانی (فوتبالیست هایی) که در کمپ اسرای نازی ها نگهداری می شدند، از داخل حفره ای در استخری که در رختکن ورزشکاه قرار داشت، فراهم کرد.

q34-w900-h600

(نمایی از فیلم فرار به سوی پیروزی که بزرگان فوتبال دنیا (پله- بابی مور ) را در نفش هنرپیشه در رقابتی با افسران نازی نشان می دهد)

در این فیلم شاهد بودیم که پله چگونه هنر نمایی می کرد و حتی زمانی که بخاطر تکل های خشن آلمانی ها، مصدوم شد،‌ باز هم با دست مصدوم و باندپیچی شده، به هنرنمایی های شگفت انگیز خود ادامه داد و بازی را با همان قیچی تماشایی خود، به تساوی کشاند.

q35-w900-h600

(تصویر قیچی تاریخی پله در فیلم فرار به سوی پیروزی محصول ۱۹۸۱ انگلستان)

پله در این فیلم نیز ، هنر بزرگ خود را به پرده نقره ای کشاند و خیلی ها پله را از این فیلم شناختند. فیلم فرار به سوی پیروزی را باید یکی از مهم ترین فیلم های ورزشی تاریخ سینما دانست. فیلمی که توانست مردم را به خاطر فوتبال به سینما بکشاند.

q36-w900-h600

(تصویری از پله، پادشاه فوتبال جهان در پشت صحنه فیلم فرا به سوی پیروزی در سال ۱۹۸۱ میلادی)

زندگی خصوصی پله با فراز و نشیب های فراوانی همراه بوده است. شکست های متعدد عشقی و مبارزات سیاسی و فعالیت های فرهنگی و هنری و اجتماعی گسترده در برزیل و سایر نقاط جهان، زندگی این اسطوره مستطیل سبز را بسیار شگفت انگیز و ماجراجویانه کرده است. شاید پله، از جمله معدود شخصیت های سلبریتی زنده دنیا باشد که نسل های مختلف و میلیاردها نفر با او و هنرنمایی هایش در مستطیل سبز فوتبال از دهه چهل میلادی به این سو خاطرات زیادی دارند.

q38-w900-h600

(تصویر کتاب مصور زندگی ورزشی و خصوصی Pele)

این بود بخشی از داستان جالب یک اسطوره . . .

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود