کتانی های ساخت اپل در دهه ۹۰ میلادی امروز به مزایده گذاشته خواهند شد

کتانی های ساخت اپل در دهه ۹۰ میلادی امروز به مزایده گذاشته خواهند شد

در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی، کمپانی سرشناس اپل نمونه اولیه از یک جفت کتانی سفید رنگ برای کارمندان شرکت خودش را تولید کرد.

این کتانی ها با زبانه ای از جنس ساتن و لوگوی رنگین کمانی اپل، به گونه ای طراحی شده بودند که برای هر دو جنس زن و مرد مناسب باشند. اما این طرح چندان با استقبال رو به رو نشد و در نتیجه هرگز به تولید انبوه نرسید و در نهایتِ مهجوری و گمنامی از صحنه روزگار محو شد.

تا اینکه در سال ۲۰۰۷ میلادی، یک جفت از این کتانی های عتیقه با قیمت ۷۹ دلار در فروشگاه اینترنتی ای بی فروخته شد.

این ختم ماجرای این کتانی ها نبود زیرا چند روز پیش نیز موسسه برگزاری مزایده «هریتیج» به صورت رسمی اعلام کرد که قصد دارد در روز یکشنبه (امروز)، این کفش را با قیمت پایه ۱۵ هزار دلاری برای مزایده بگذارد. گمانه زنی این موسسه این است که قیمت فروش این کتانی به ۳۰ هزار دلار نیز خواهد رسید.

دلیل آن ها برای پیش بینی چنین قیمت بالایی این است که مجموعه داران محصولات اپل، برای به دست آوردن کالاهای کمپانی ساکن کوپرتینو از هیچ هزینه ای دریغ نمی کنند و برایشان مهم نیست که چه مبلغ پول برای چه محصولی پرداخت کنند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که کلکسیونرهای محصولات اپل پیش از این هم برای خرید نخستین کامپیوتر رومیزی این کمپانی، یعنی Apple I که در سال ۱۹۹۹ میلادی تولید و عرضه شده بود، مبلغی معادل ۵۰ هزار دلار پرداخت کرده بودند.

از آن عجیب تر، پرداخت ۹۰۵ هزار دلار برای برنده شدن در مزایده فروش نمونه ای از کامپیوتر Apple I است که ادعا می شد «استو ووزنیاک» شخصا آن را اسمبل کرده است.

این روند در مورد دیگر محصولات اپل که توقف تولید شده یا حتی به چرخه تولید انبوه نرسیده بودند نیز مصداق دارد. به طور مثال، در سال ۲۰۱۴ میلادی یکی از عاشقان برند اپل برای خرید نسخه تولید محدود آی پاد U2 حدود ۹۰ هزار دلار هزینه کرد.

بنابر این تفاسیر، موسسه «هریتیج» گمانه زنی می کند که کتانی های ساده و قدیمی اپل با قیمت بالا و حدود ۳۰ هزار دلاری فروخته خواهند شد.

منبع: slate
دیجیاتو
بدون نظر

ورود