چرا فرزندان ارشد هر خانواده، عمدتا بیش از خواهران و برادران خود موفق هستند؟

چرا فرزندان ارشد هر خانواده، عمدتا بیش از خواهران و برادران خود موفق هستند؟

اگر فرزند نخست خانواده هستید احتمالا با هیجان بیشتری این مطلب را خواهید خواند و بهتر است بدانید که مطالعات اخیر نشان می دهد فرزندان ذکور و نخست خانواده ۲۴ درصد بیش از فرزندان دوم و ۲۸ درصد بیش از فرزندان سوم خانواده، در سمت های مدیریتی همچون مدیریت های اجرایی مشغول به فعالیت هستند. نتیجه مطالعه اخیر محققان در بخش اقتصاد موسسه IZA به انتشار رسید.

شاید دلیل اصلی این امر این باشد که فرزندان نخست ذکور در آزمون های مرتبط با مدیریت، سربلندتر بیرون می آیند و خصوصیات یک مدیر موفق را بیشتر دارا هستند. این خصوصیات شخصیتی مهم، عبارت از هدایت دیگران، ثبات احساسی، پشتکار، برونگرایی، احساس مسئولیت و ابتکار عمل هستند. همچنین آنها در دوران نوجوانی خود نیز، کتاب های بیشتری مطالعه می کردند، زمان بیشتری را به انجام تکالیف شان اختصاص داده و کمتر تلویزیون تماشا می کردند. بر اساس مطالعات انجام شده فرزندان آخر خانواده نیز، در مقایسه با خواهران و برادران بزرگ تر خود، یک ساعت کمتر به انجام تکالیف می پردازند.

علت این امر چیست؟ مسلما دلیل بیولوژیکی در پس آن وجود ندارد. بررسی ساختار خانواده هایی که فرزند نخست آنها فوت شده و یا تحت سرپرستی خانواده های دیگری قرار گرفته بودند، نشان داد که در چنین مواقعی، فرزند بعدی، نشانه هایی از رفتارهای مدیریتی را از خود نشان می دهد.

همین اتفاق در مورد والدین نیز می افتد. مطالعات گذشته نشان می دهد که پدران و مادران، عمدتا سختگیری های بیشتری را در مورد فرزند نخست و در مقایسه با سایر فرزندان انجام می دهند و فرزندان جوان تر خانواده نظارت کمتری را از سمت والدین خود دریافت می کنند.

دکتر «فرن والفیش» روانپزشک خانواده در بورلی هیلز و نویسنده کتاب «آگاهی والدین»، بر این باور است که فرزند نخست در هر خانواده ای نقش «موش آزمایشگاهی» را بازی می کند. وی می گوید: “به همین دلیل نیز والدین، فرزند نخست خانواده را زیر ذره بین قرار داده، از او انتظارات فراوانی دارند و وی را تحت کنترل بیشتری قرار می دهند.”

رقابت میان خواهران و برادران نیز مقوله مهمی تلقی می شود. نویسنده پژوهش توضیح می دهد، رقابت میان فرزندان یک خانواده، سبب شکل گیری استراتژی های رقابتی در آنها می شود و در این میان فرزند نخست خانواده با چالش های بیشتری برای در دست گرفتن نقش های اصلی مواجه است.

اگر آرزوی به راه انداختن یک بیزنس شخصی را دارید، به نظر می رسد که در میان فرزندان غیر نخست خانواده باشید. در واقع فرزندان ارشد خانواده که در الگوهای مدیریتی موفق تر هستند در مشاغلی که با انجام خلاقیت هایی همراه است، توفیق چندانی ندارند. به علاوه فرزندان غیرارشد ذکور خانواده نیز در چنین مشاغلی توفیقات بیشتری دارند. به عنوان مثال هم «بیل گیتس» و هم «مارک زاکربرگ»، خواهر و برادران بزرگ تر از خود دارند. البته بعید نیست که فرزندان جوان تر خانواده در به راه انداختن بیزنس های بزرگ به موفقیت های چشمگیری برسند.

1

اگر والدین چند فرزند هستید، این مطلب می تواند پیام های فراوانی را برای شما به همراه داشته باشد. «والفیش» می گوید: “فرزندتان را ترغیب کنید تا در آنها ایده های منحصربفرد و مخصوص به خودشان را به وجود آورید.”

وی ادامه می دهد: “اهمیت چندانی ندارد که فرزند شما کی بدنیا آمده و فرزند چندم خانواده باشد. بهتر است به تک تک آنها به یک اندازه عشق ورزیده و با صحبت کردن با آنها، از رقابت های ناسالم در بین شان جلوگیری به عمل آورید. تلاش کنید با هر کدام از آنها، گاهی جداگانه صحبت کنید، روابط بسیار خوبی با آنها داشته باشید و اعتمادشان را به خود جلب کنید.”

منبع: nypost
بدون نظر

ورود