چه خط قرمزهایی برنامه «ماه عسل» را در انتخاب سوژه محدود می کنند؟

چه خط قرمزهایی برنامه «ماه عسل» را در انتخاب سوژه محدود می کنند؟

«ماه عسل»، برنامه زنده تلویریونی پر مخاطبی است که از سال ۱۳۸۶ تا کنون هر سال ماه رمضان قبل از افطار از شبکه سه سیما پخش می‌ شود. ایده اولیه این برنامه به احسان علیخانی که مجری برنامه نیز هست، تعلق دارد.

احتمالا خودتان این برنامه را دیده و می دانید که مهمان های آن، غالبا مردم عادی جامعه هستند که توانسته‌ اند در زندگیشان کار مهمی انجام داده یا در زندگی افراد دیگر تأثیرگذار باشند. اغلب این افراد پس از پشت سر گذاشتن مشکلات عدیده در زندگی توانسته اند با امید، پشتکار و تلاش بر مشکلات غلبه کرده و به انسان‌ های موفقی در زندگی خود تبدیل شوند.

«ماه عسل» سعی دارد با تلنگرهایی که از طریق مهمانان مختلف به مخاطب می‌ زند، وجدان بیننده را بیدار کند که البته در همه سال ها با انتقادهایی همانند غم‌انگیز بودن یا انداختن مسئولیت مشکلات اجتماعی به گردن مردم به جای مسئولان مواجه بوده است. با این حال، به دلیل تازگی سوژه‌ ها، نشان‌ دادن افراد و قشرهای دیده‌ نشده در تلویزیون، صراحت مجری و تأثیرگذاری در افکار عمومی موافقان بی‌شماری نیز دارد.

به دنبال انتقادها و استقبال های صورت گرفته از این برنامه، «عباس اختری»، عضو تیم کارگردانی و پرداخت سوژه‌های برنامه «ماه عسل»، درباره انتخاب سوژه‌ های سال جاری و خط قرمزهایی که با آن روبه‌رو بوده‌ اند، گفته: «امسال ما برای دوری از سوژه هایی که ممکن است یک مجموعه را زیر سوال ببرند، سعی کرده‌ ایم بیشتر قصه‌ هایی را انتخاب کنیم که موضوعات آن‌ ها اجتماعی و دغدغه روز جامعه است و مردم قهرمان آن‌ ها هستند.»

وی در ادامه درباره خط قرمزهایی که در انتخاب سوژه‌ ها با آن روبه‌رو بودند نیز اظهار کرد: «ما ترجیح داده ایم، برخی از سوژه ها را به جهت بدآموز و خطرناک بودن کار نکنیم. بیشترین چیزی که در مضامین انتخابی مد نظر ما بود این بود که مبتلا به آن در جامعه زیاد باشد.»

اختری در ادامه، امید و نوع نگاه پرداختن به مشکلات جوامع، اینکه از رنج‌ ها می‌ شود گنج ساخت را دو موضوعی برشمرد که امسال بیش از موضوعات دیگر در برنامه «ماه عسل» مورد توجه بوده است.
وی در رابطه با تعداد سوژه‌ های امسال «ماه عسل» نیز گفت: «این برنامه در مرحله اول بالای هزار سوژه داشت اما مرحله به مرحله این سوژه‌ ها را غربال کردیم. اما همواره درِ اتاق فکر برای موضوعات جدید باز است و اگر مضمون بهتری پیشنهاد شود، سریع روی آن کار می‌ کنیم.»

اختری در پایان نیز خاطرنشان کرد: امسال تغییراتی را در برنامه اعمال کردیم؛ یکی از تغییرات به لحاظ کیفیت تصویربرداری و نورپردازی بود که برای اولین بار در تلویزیون اتفاق افتاد. اینکه برای اولین بار صحنه‌های جذاب برنامه را به شکل آهسته ببینیم که در تلویزیون ایران، برنامه «ماه عسل» در این زمینه پیش‌رو بوده است.

منبع: ایسنا
دیجیاتو
بدون نظر

ورود