جان جی آویلدسن، کارگردان سرشناس فیلم های مشهور «راکی» و «پسر کاراته باز» درگذشت

جان جی آویلدسن، کارگردان سرشناس فیلم های مشهور «راکی» و «پسر کاراته باز» درگذشت

جان جی آویلدسن، کارگردان برنده ی جایزه اسکار برای اولین فیلم از مجموعه فیلم های «راکی» (Rocky) با بازی سیلوستر استالونه روز جمعه در شهر لس آنجلس و به دلیل بیماری سرطان پانکراس در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

وی با ساخت فیلم «راکی» که با موفقیت غیرمنتظره ای همراه بود به شهرت رسید و خود را به عنوان متخصص ساخت فیلم های تماشاگر پسند در مورد شخصیت های کتک خور و بازنده نشان داد که با ساخت فیلم «پسر کاراته باز» (The Karate Kid) در سال ۱۹۸۴ نیز ادامه یافت. آویلدسن قسمت دوم این فیلم را نیز کارگردانی کرد و در سال ۱۹۹۰ کارگردانی قسمت پنجم فیلم «راکی ۵» را نیز بر عهده گرفت. کارگردانی قسمت دوم این مجموعه نیز به وی پیشنهاد شده بود که آویلدسن آن را رد کرد و بعدها این تصمیم را یکی از اشتباه ترین تصمیمات زندگی خود اعلام کرد.

Rocky-w700

البته قبل از راکی نیز آویلدسن علاقه ی خود به شخصیت های شکست خورده و منکوب شده و البته خوش قلب را در فیلمی با عنوان «ببر را نجات بده» (Save the Tiger) در سال ۱۹۷۳ و با بازی جک لمون در نقش یک تاجر بدشانس و شکست خورده که سعی می کند همچنان به اصول اخلاقی و ارزش های شخصی خود پایبند باشد نشان داده بود. لمون برای این فیلم برنده ی جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد نقش اصلی شد. در سال ۱۹۸۹، آویلدسن فیلم زندگی نامه ای «به من تکیه کن» (Lean On Me) با بازی مورگان فریمن و در مورد مجرمی در مناطق مرکزی و فقیرنشین به نام جو کلارک را ساخت که یکی از مهم ترین نقش های فریمن در دوران حرفه ایش به شمار می آید.

THE-KARATE-KID-3-DI-02-w700

کارهای آویلدسن چنان با حضور شخصیت های بازنده و شکست خورده عجین شده است که مستندی که اخیراً در مورد او و کارهایش ساخته شده عنوان «جان جی آویلدسن:شاه بازنده ها» (G. Avildsen: King of the Underdogs) را بر خود دارد. البته وی در برخی از فیلم هایش نیز این رویه را ترک کرد و فیلم های کاملاً متفاوتی را ساخت که از عجیب ترین آن ها می توان به فیلم «فرمول» (The Formula) در دهه ی ۱۹۸۰ با بازی بازیگران مشهوری مانند جورج سی اسکات و مارلون براندو با یک گریم بسیار متفاوت اشاره کرد که در مورد اختراعی بود که می توانست نیاز بشریت به نفت را مرتفع کند. علاوه بر مهارت او در بازی گرفتن از بازیگران او در همه ی حوزه های کاری سینما تجربه داشت و فیلمنامه نویسی را نیز تجربه کرده بود. البته وی در تدوین نیز تبحر خاصی داشت و بسیاری از فیلم هایش را خود تدوین می کرد.

john-avildsen-rocky-w700

وی در سال ۱۹۸۱ نیز فیلم کمدی «همسایه ها» (Neighbors) با بازی دان آیکروید و جان بلوشی را کارگردانی کرد و در سال ۱۹۸۸ نیز با ساخت فیلم کمدی عاشقانه ی «For Keeps?» با بازی مالی رینگوالد این ژانر را نیز تجربه کرد. آخرین فیلم مهمی که آویلدسن کارگردانی کرد فیلم «دوزخ» (Inferno) در سال ۱۹۹۹ با بازی ژان کلود ون دام بود که بعد از حذف شدن صحنه های متعددی از فیلم سعی داشت نام خود را از لیست سازندگان فیلم خارج کند که موفق به این کار نشد. در هنگام مرگ آویلدسن بر روی اولین فیلم خود بعد از دو دهه سکوت به نام «نَیت و اَل» (Nate & Al) با همراهی ریچارد دریفوس و مارتین لانداو بود که مرگ امانش نداد.

در میان کسانی که مرگ او را تسلیت گفته اند می توان به سیلوستر استالونه بازیگر مجموعه فیلم های راکی اشاره کرد که در پستی در صفحه ی اینستاگرام خود چنین نوشته است:” من اطمینان دارم که بزودی فیلم سازی خود را در بهشت شروع خواهید کرد. از تو ممنونم اسلی”.

منبع: screenrant
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود