۹ باور غلط در مورد مسائل ژنتیکی که عموم افراد آنها را باور دارند

۹ باور غلط در مورد مسائل ژنتیکی که عموم افراد آنها را باور دارند

فضای مجازی مملو از اطلاعات درست و گاها غلطی است که کاربران هر روز با آن ها مواجه شده و در پس ذهن خود نگه می دارند.

از جمله داده های اشتباهی که بسیاری از ما آن ها را باور داریم، می توان به موارد زیر اشاره کرد. به طور مثال، برخی باور دارند که سرطان ارثی است و از والدین به فرزندان منتقل می شود. اما واقعیت این است که فقط ۵ تا ۱۰ درصد از سرطان ها ریشه ژنتیکی دارند و بقیه بر اساس فاکتورهای دیگر پدید می آیند.

برای آشنایی با این باورهای غلط در ادامه با روزیاتو همراه باشید.

افرادی که از دو نژاد متفاوت هستند، زیبایی ظاهری بیشتری دارند

چین+انگلیس / اندونزی+هلند
در واقع باید گفت ژن ترکیبی موجب شکل گیری سیستم ایمنی قوی می شود. دانشمندان اعتقاد دارند، افرادی که چنین سیستمی دارند، میی توانند از نظر ظاهری بیشتر از بقیه جذاب به نظر برسند.

سرطان ارثی است

واقعیت این است که فقط استعداد بدن برای ابتلا به سرطان موروثی است نه خود بیماری. فقط 5 تا 10 درصد از سرطان ها بر اثر ژنتیک پدید آمده اند. این حقیقت در مورد سرطان های معده، روده، سینه، ریه، تخمدان، سرطان پوست و لوسمی حاد مصداق دارد.
واقعیت این است که فقط استعداد بدن برای ابتلا به سرطان موروثی است نه خود بیماری. فقط ۵ تا ۱۰ درصد از سرطان ها بر اثر ژنتیک پدید آمده اند. این حقیقت در مورد سرطان های معده، روده، سینه، ریه، تخمدان، سرطان پوست و لوسمی حاد مصداق دارد.

دوران طلایی انسان با داشتن DNA کامل دوباره بازخواهد گشت

شاید بد نباشد بدانید که دوران طلایی، اولین دورانی است که انسان با ویژگی کمال و معصومیت در آن می زیسته است. همچنین، باید گفت که همه می دانیم که ژن ها دچار جهش می شوند. جهش های ژنتیکی در واقع نوعی خطای رندم در سیستم انتقال ژن ها هستند که می توانند در هر ناحیه‌ ای از DNA رخ دهند. این فرایند، گوناگونی ژنتیکی را در جمعیت افزایش می دهد زیرا جهش، منبع اصلی تفاوت های ژنتیکی است. اگر DNA واقعا بی نقص باشد، دگرگونی و تغییر به موجب کمبود تنوع، متوقف خواهد شد. پیامد این امر انقراض نسل بشر است.
شاید بد نباشد بدانید که دوران طلایی، اولین دورانی است که انسان با ویژگی کمال و معصومیت در آن می زیسته است.
همچنین، باید گفت که همه می دانیم که ژن ها دچار جهش می شوند. جهش های ژنتیکی در واقع نوعی خطای رندم در سیستم انتقال ژن ها هستند که می توانند در هر ناحیه‌ ای از DNA رخ دهند. این فرایند، گوناگونی ژنتیکی را در جمعیت افزایش می دهد زیرا جهش، منبع اصلی تفاوت های ژنتیکی است.
اگر DNA واقعا بی نقص باشد، دگرگونی و تغییر به موجب کمبود تنوع، متوقف خواهد شد. پیامد این امر انقراض نسل بشر است.

ویژگی های شخصیتی از والدین به ارث می رسد

این ادعا تا حدی صحت دارد: ویژگی ها و خصلت های شخصیتی ما ژنتیکی هستند اما شرایط محیطی نیز در این امر موثر هستند و نقش مهمی ایفا می کنند. تاثیرات محیطی می توانند گاها به پنهان شدن برخی از ژن ها منجر گردد. این مساله حتی در مورد دو قلوهای همسان با ویژگی های برابر نیز مصداق دارد. یعنی اگر شرایط رشد آن ها با هم فرق داشته باشد، رفتارها و باورهای متفاوتی پیدا خواهند کرد. برخی ژن ها بیشتر از بقیه موروثی هستند و از والدین به کودک منتقل می شوند، از جمله می توان به کج خلقی، زودرنجی و گرایش به ورزش، رابطه های اجتماعی، روان رنجوری و پایداری و تعهد در رابطه های طولانی اشاره کرد.
این ادعا تا حدی صحت دارد: ویژگی ها و خصلت های شخصیتی ما ژنتیکی هستند اما شرایط محیطی نیز در این امر موثر هستند و نقش مهمی ایفا می کنند. تاثیرات محیطی می توانند گاها به پنهان شدن برخی از ژن ها منجر گردد.
این مساله حتی در مورد دو قلوهای همسان با ویژگی های برابر نیز مصداق دارد. یعنی اگر شرایط رشد آن ها با هم فرق داشته باشد، رفتارها و باورهای متفاوتی پیدا خواهند کرد.
برخی ژن ها بیشتر از بقیه موروثی هستند و از والدین به کودک منتقل می شوند، از جمله می توان به کج خلقی، زودرنجی و گرایش به ورزش، رابطه های اجتماعی، روان رنجوری و پایداری و تعهد در رابطه های طولانی اشاره کرد.

بیماری های ذهنی و روانی موروثی هستند

اگر والدین فرد از بیماری افسردگی رنج ببرید احتمال ابتلای وی به این بیماری دو برابر بیشتر از بقیه خواهد بود. این رقم در مورد بیماری های دو قطبی 4 برابر و شیزوفرنی حدود 8 برابر بیشتر از مردم عادی است. اما به این معنی نیست که فرزندان لزوما دچار این بیماری ها می شوند. باید بدانید که ریسک ابتلا به بیماری های روانی از والدین به کودک منتقل می شود، نه خود بیماری.
اگر والدین فرد از بیماری افسردگی رنج ببرید احتمال ابتلای وی به این بیماری دو برابر بیشتر از بقیه خواهد بود. این رقم در مورد بیماری های دو قطبی ۴ برابر و شیزوفرنی حدود ۸ برابر بیشتر از مردم عادی است. اما به این معنی نیست که فرزندان لزوما دچار این بیماری ها می شوند.
باید بدانید که ریسک ابتلا به بیماری های روانی از والدین به کودک منتقل می شود، نه خود بیماری.

پس از جنگ بیشتر کودکان متولد شده پسر بودند

بر خلاف فرضیه های بی پایه و اساس، ژنوم انسان منوط به رویدادهای جهان نیست. گامت ها قبل، در طول و پس از جنگ رفتار متفاوتی از خود بروز نمی دهند زیرا عملکرد آن ها به اتفاق های محیط ارتباطی ندارد.
بر خلاف فرضیه های بی پایه و اساس، ژنوم انسان منوط به رویدادهای جهان نیست. گامت ها قبل، در طول و پس از جنگ رفتار متفاوتی از خود بروز نمی دهند زیرا عملکرد آن ها به اتفاق های محیط ارتباطی ندارد.

تحلیل ژنوم افراد می تواند تعیین کننده قومیت آن ها باشد

تعلق داشتن به یک قوم یا اقلیت خاص از طریق ژن تعیین نمی شود بلکه از روی تحصیلات، سنت های اجتماعی، خانواده و دیگر ویژگی های فرهنگی مشخص می گردد. به این ترتیب، می توان گفت که قومیت نیز همانند انتقال زبان است.
تعلق داشتن به یک قوم یا اقلیت خاص از طریق ژن تعیین نمی شود بلکه از روی تحصیلات، سنت های اجتماعی، خانواده و دیگر ویژگی های فرهنگی مشخص می گردد. به این ترتیب، می توان گفت که قومیت نیز همانند انتقال زبان است.

تیزهوشی از طریق کروموزوم X منتقل می شود

اگر قرار بود که تیزهوشی و ذکاوت از طریق کروموزوم اکس منتقل شود، پس زنان باید دو برابر بیشتر از مردان باهوش می بودند زیرا زنان دو کروموزوم اکس دارند.
اگر قرار بود که تیزهوشی و ذکاوت از طریق کروموزوم اکس منتقل شود، پس زنان باید دو برابر بیشتر از مردان باهوش می بودند زیرا زنان دو کروموزوم اکس دارند.

اعتیاد (به الکل) از والدین به فرزند منتقل می شود

6360121134673496121563446059_family-06
فرزندی که والدین وی معتاد الکل هستند، استعداد و احتمال ابتلا به آن را از پدر مادرش کسب می کند، اما لزوما معتاد نمی شود. نقش ژن و شراط محیطی در معتاد شدن افراد با هم برابر و ۵۰ ۵۰ است.

دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • پارسا تیر ۵, ۱۳۹۶

    این مقاله یک سری اشتباهاتی داره و بر اساس تعصبات نوشته شده. توی مقالات متعدد علمی اومده که بعد از جنگ اغلب فرزندان به دنیا آمده پسر می شوند. نژاد و قومیت را می شود از روی ژن تشخیص داد. سرطان و بیماری های روانی اغلب به صورت ارثی انتقال پیدا می کنند.

    • علی سینا نظری شهریور ۲۶, ۱۳۹۶

      سلام ولی ببخشید چیزی که تو ایران زیاد نوشته میشه مقاله هست اون هم با با اعتبار پایین جهانی که اکثرأ از منابع مختلف کپی برداری شده،همه از هم دیگه برداشت میکنن ،درضمن خیلی از نظریات در حد نظر هست و اثبات نشده،کسی که انگلیسی خوبی داشته باشه و سوادش در حد دکتری باشه اصلأ مقاله های داخلی رو نمی‌خونه چون می‌دونه اکثرأ کپی با برداشت های اشتباهه

  • رضایی مرداد ۱۹, ۱۳۹۹

    درسته که زنان دو تا کروموزوم ایکس دارن اما یکیش توی دوره جنینی غیرفعال میشه تا تعادل بیان ژن به هم نخوره. لطفاً نویسنده های متن دقت کنند که متنی رو بنویسند که در موردش اطلاعات کافی داشته باشن