با ۸ عضو ظاهراً بلااستفاده بدن و وظایف جالب و مهم آن ها آشنا شوید

با ۸ عضو ظاهراً بلااستفاده بدن و وظایف جالب و مهم آن ها آشنا شوید

همه می دانیم که اعضای بدن اعم از داخلی و خارجی یک یا چند کارکرد خاص دارند و نمی توان عضوی از بدن را بدون وظیفه ای خاص یا ناکارآمد و اضافی دانست. زندگی بدون هر یک از اعضای بدن یا بدشکلی و نقص در آن ها بدون شک اگر غیرممکن نباشد بسیار سخت خواهد بود. در این میان مطمئناً برخی از اعضای بدن نقش های مهم تر و حیاتی تری را ایفا می کنند و به همین دلیل برای ما از اهمیت بالاتری برخوردار بوده و بیش از بقیه ی اعضا از آن ها حفاظت می کنیم. برای مثال اعضای صورت یا ارگان هایی مانند ریه، مغز، کلیه، قلب و غیره. با این وجود شاید تابحال با خود فکر کرده باشید که برخی از ارگان های بدنتان اضافی بوده و کارکرد خاصی ندارند یا حتی زائد بوده و برای انسان چیزی جز دردسر نخواهند داشت.

در ادامه ی این مطلب قصد داریم شما را با ۸ بخش از بدن که در ظاهر بسیار کم اهمیت بوده اما وظیفه ی مهم و خاصی را بر عهده دارند آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

۱- زبانه ی کوچک حلق موسوم به «ملازه»

Swollen-Uvula-w700
هیچ کس اهمیتی به این زائده ی آویزان پشت حلق نمی دهد به جز افرادی که اهمیت آن را درک کرده اند. بسیاری بر این باورند که این زائده ،که تنها در انسان به طور کامل تکامل یافته است، به نیاکان باستانی ما این امکان را داده اند که هنگام آب خوردن از یک چشمه بتوانند صحبت کنند. اما مشخص شده است که وظیفه ی اصلی آن تولید بزاق در سریع ترین زمان ممکن بوده و یک انسان در طول زندگی خود به طور متوسط به اندازه ی دو استخر شنا بزاق تولید می کند. بر اساس مطالعات یک تیم ایتالیایی، ملازه در خروپف کردن نیز تاثیر دارد به نحوی که افرادی که خروپف می کنند تارهای عصبی بسیار کمتری نسبت به کسانی که خروپف نمی کنند در این زائده ی حلقی خود دارند.

۲- ابروها

maxresdefault-w700
اگر چه این رشته های مویی برای ارتباط برقرار کردن نیز به کار می روند اما هدف اصلی آن ها محافظت از چشم در برابر گرد و خاک، آب و نور خورشید است. ابروها همچنین نقش مهمی در شناسایی صورت افراد دارند. وقتی که در یک پروژه ی تحقیقاتی در دانشگاه ام آی تی از افراد خواسته شد که ۵۰ فرد مشهور را در حالی که چشم هایشان به صورت دیجیتالی برداشته شده بود شناسایی کنند تنها در ۶۰ درصد موارد توانستند شخصیت های مورد نظر را به درستی شناسایی کنند. اما وقتی که صورت اشخاص تنها بدون ابرو به نمایش درآمد تنها در ۴۶ درصد موارد شخصیت ها برای شرکت کنندگان قابل تشخیص بودند.

۳- موی زیر بغل

how-to-avoid-the-underarm-issue-a-surprising-number-of-men-suffer-from-w700
موهای زیربغل که معمولاً برای همه دردسرساز می شوند در هر شخص بوی خاصی دارند که با بقیه ی افراد متفاوت است و در گذشته های دور به ویژه در مورد انسان های نئاندرتال نقش مهمی در جلب توجه جنس مخالف داشت. این موها روی غده های عرقی رشد می کنند که بوی بدن شما را تولید کرده که اطرافیان شما حس خواهند کرد. این موها در عصر هجر در تشخیص بوی بدن همسایگان بسیار موثر بود اما امروزه انسان ها آن ها را نمادی از زندگی انسان های نئاندرتال دانسته و از ته می تراشند. البته برخی نیز بر این باورند که موهای زیر بغل مانند تهویه عمل کرده و مانع تجمع باکتری ها در زیر بغل می شوند.

۴- نوک سینه مردان

slide_278899_2065897_free-w700
شاید باور نکنید اما زندگی هر دو جنس در رحم مادر به عنوان جنس مونث آغاز می شود. برای مدت ۶۰ روز تمامی جنین ها یک فعالیت ژنتیکی مشابه دارند تا این که تستوسترون مسیر حرکتی جنین هایی که دارای کروموزوم Y هستند را تغییر می دهد. به همین دلیل نوک سینه ی مردها که در دو ماه اول رشد جنین شکل گرفته اند در همان مرحله ی ابتدایی مانده و برخلاف سینه های زنان دیگر رشد نمی کنند. جالب این که بسیاری از مردها نشان دادن نوک سینه های خود را دوست ندارند.

۵- لوزه ها

3-signs-your-tonsils-could-be-behind-your-health-problems-w700
اگر تا حالا دچار گلو درد شده باشید حتماً بافت های اسفنجی لوبیا شکلی در قسمت عقب دهان را حس کرده اید که در این گونه موارد کمی متورم شده و قرمز می شود و در برخی موارد نیز نقاط سفیدی روی آن بوجود می آید. این غده ها به عنوان بخشی از سیستم لنفاوی بدن با عفونت هایی که از طریق دهان و بینی وارد بدن می شوند مبارزه می کنند اما در صورتی که با حجم زیادی از باکتری های یا ویروس ها مواجه شوند خود نیز درگیر بیماری خواهند شد. اما از آن جایی که لوزه ها تنها بخش کوچکی از سیستم دفاعی بدن را تشکیل می دهند در صورتی که در بیماری های مزمن دخالت داشته یا باعث مشکل در تنفس شوند می توان آن ها را با عمل جراحی برداشت. امروزه پزشکان در هنگام پیشنهاد جراحی لوزه ها برای کنترل عفونت بسیار محتاط تر از قبل عمل می کنند به طوری که در ایالات متحده امروزه ۵۰ درصد کمتر از دهه های قبل جراحی برداشتن لوزه ها انجام می گیرد.

۶- ناخن های دست

fingernails-inline-w700
ناخن ها علاوه بر این که نقش مهمی در صنعت لوازم آرایشی دارند تفاوت بین نخستی ها و دیگر پستانداران را مشخص می کنند. بسیاری از پستانداران چنگال دارند یا ناخن های آن ها شکلی کاملاً پهن و صاف به خود گرفته است. نیاکان ما از ناخن های دست برای دسترسی به میوه های روی شاخه و پایین کشیدن آن ها استفاده می کردند اما امروزه از آن ها برای انجام کارهای کوچکی مانند درست گرفتن یک سکه یا کاغذ استفاده می کنیم. ناخن ها می توانند نشانه ای برای سلامت بدن ما باشند. بی رنگ بودن ناخن ها یا وجود تورفتگی در آن ها می تواند نشانه ای از سوء تغذیه یا بیماری های خاص پوستی باشد.

۷- آپاندیس

appendix-w700
آپاندیس یک زائده ی حدوداً ۱۰ سانتی است که در انتهای روده ی بزرگ قرار دارد و بسیاری بر این باورند که نه تنها هدف و کارآیی خاصی ندارد بلکه مشکل ساز نیز می شود. وقتی که غده ی آپاندیس در اثر صدمه یا عفونت دچار تورم شود ممکن است پاره شده و مواد خطرناک و بیماری زای خود را در بدن منتشر کند. تورم آپاندیس که آپاندیسیت نامیده می شود بیشتر در کودکان اتفاق می افتد. وقتی که غده ی آپاندیس برداشته شود ظاهراً هیچ اتفاق خاصی در بدن نمی افتد. با این وجود مطالعات پزشکی اخیر نشان داده است که در غده ی آپاندیس باکتری های مفیدی نیز وجود دارد.

۸- دندان عقل

wisdom-teeth-w700
دندان های عقل که همواره مجبور می شویم آن ها را با عمل جراحی خارج کنیم در واقع سومین ردیف از دندان های آسیاب را تشکیل می دهند و به نیاکان ما کمک می کردند ریشه های گیاهی سخت، دانه ها و گوشت را به راحتی بجوند به خصوص وقتی که دیگر دندان ها می افتادند. در حدود ۳۵ درصد از افراد اصلاً دندان عقل شکل نمی گیرد اما در اکثر افراد دندان عقل در حدود سن ۱۰ سالگی شروع به شکل گرفتن کرده و بین سنین ۱۷ تا ۲۵ سالگی از پوست خارج می شوند. همین فاصله ی زمانی باعث نامگذاری این دندان ها شده است زیرا در آمدن این دندان ها را به کامل شدن عقل فرد نسبت می دهند. دندان عقلی که به صورت کامل و به شکل سالمی رشد کرده باشد نیاز به درآوردن ندارد اما در صورتی که رشد غیرمعمولی داشته باشند و در دهان باقی بمانند می توانند باعث بیماری های دهان و دندان به خصوص التهاب لثه، کیست های دهانی و صدمه رساندن به دندان های مجاور شوند.

منبع: rd
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۷ نظر

ورود

  • علی پایز خرداد ۳۱, ۱۳۹۶

    خیلی جالب و شگفت انگیز بود ممنونم.

  • khoram خرداد ۳۱, ۱۳۹۶

    عالی بود، متشکر

  • عرفان تیر ۱, ۱۳۹۶

    زبان کوچک وظیفه بستن راه بینی رو هنگام بلع داره..کسی فکر نمیکرده بی وظیفست.

  • حمیدرضا تیر ۲, ۱۳۹۶

    سلام ممنون ولی آپاندیس خیلی کارایی داره از جمله این که توی ویکیپدیا نوشته:
    نتایج تحقیقات ساینتیفیک آمریکن حاکی از آن است که آپاندیس در نوزادان به تولید هورمون و در افراد بزرگسال به تولید پادگنهای (آنتی‌ژن‌های) مفید برای ایمنی بدن و مبارزه با بیماری کمک می‌کند. همچنین تحقیقات دیگری نشان می‌دهد که آپاندیس نقش عمده‌ای در سیستم ایمنی بدن دارد

  • ملت شهریور ۵, ۱۳۹۸

    نظریه داروین و این زواید به درد افرادی میخوره که اجدادشون میمون بوده اما من و بقیه کسانی که مطمئن هستند خدا مارو اشرف مخلوقات افریده و از نسل حضرت آدم هستیم،هیچ زائده ای در بدن وجود نداره و همش به دردمون میخوره و حتی الان در کلام امامان معصوم، کاربردشون رو گفتن و احتیاجی به کشفیات انسانهای از نسل میمون نداریم

    • تقی فروردین ۱۵, ۱۴۰۰

      اگه خودت رو بزنی به نفهمی،واقعیت تغییر نمیکنه!!!

    • Nila اسفند ۶, ۱۴۰۲

      فقط احمقی چون شما میتونه خودشو اشرف مخلوقات بدونه!
      با وجود قاتلان زنجیره ای؛ دگرآزار ها و بیماران روانی و خودخواهی و طمع انسان و… هیچ کس انسان رو اشرف مخلوقات نمیدونه ای موجود خودخواه بی ارزش!