گالری گردی روزیاتو: از «مک دونالد تهرانی ها» تا «نمایشگاه نقاش ۲ ساله»

گالری گردی روزیاتو: از «مک دونالد تهرانی ها» تا «نمایشگاه نقاش ۲ ساله»

گزارش گالری گردی این هفته سرویس هنری روزیاتو، شما را به ۲۰ گالری مطرح پایتخت می برد تا در گرمای این روزهای تهران، در جریان رویدادهای هنری مراکز فرهنگی شهر قرار بگیریم.

در گالری گردی این هفته ما همراه باشید.

نگارخانه نگر

این گالری تا ۱۴ تیر امسال، نمایشگاه نقاشی گروهی را در معرض دید گالری گردهای تهرانی قرار داده است. این نمایشگاه که MENU‌ نام دارد، آثاری از نقاشان جوان پایتخت: زهرا اسدنسب ،طلیعه بحرینی ،زیبا بیده ،بهار بینش ،فاطمه پاکدل ،ندا چینی‌فروش ،شیوا زینالی ،علی ضابطی ،سودابه کردی را رونمایی کرده است.

g1
کاتالوگ نمایشگاه MENU که در گالری نگر تهران برگزار می شود

در بیانیه نمایشگاه آمده است:

در دنیای امروز با پیشرفت روزافزون در هر زمینه و گرایش، با گستره‌ی دامنه‌ی روابط انسانی روبرو هستیم. تعابیری فراتر از کلمه هایی ساده: مانند زندگی، عشق و مرگ … منو، لیستی از تعابیر و مفاهیم انسانی غریبی است که به مددِ رنگ و فرم به روئیت درآمده است.

در این لیست، شاهد بسیاری از دورترین و نزدیک‌ترین جنبه های درونی انسانی بر سطوح دو بعدی خواهیم بود. منو، لیستی را در جلوی چشم بیننده می‌گذارد که در آن معانی و مفاهیم فراواقعی و درونی و هر آن ‌چه که تنها به واسطه ی انسان بودن قابل وصف می شود، وجود دارد. در این منو، با تعابیری عمیق و غریب روبرو هستیم، چیزی شبیه به عزای روحانی و حسرتِ زاید الوصفش.

منو می‌تواند از سرخوشی‌های واقعی بگوید، آن‌چه نجابتِ اندام درون، مانع از وصف آن می‌شود. شعفِ بازسازی روح گزینه‌ ایی غریب در این تصویر سازی‌های درونی است .لایه های زیرین و عمیق آثار قابل سفارش در این منو طعمی متفاوت از وجوه انسانی است که چشیدنش بر همگان توصیه می گردد.

  • نشانی: قیطریه، ضلع جنوبی پارک، خیابان روشنایی، کوچه دلارارم، پلاک ۳۳، زنگ سوم
  • درگاه: به این نشانی رجوع کنید.
  • روزهای تعطیل: شنبه ها
  • ساعات کار: ۱۶ تا ۲۰
  • تلفن: ۲۰ ۰۲۱-۲۲۶۷۷۴۵۹
  • پست الکترونیک: Negargallery94@gmail.com

پروژه های آران

نمایشگاهی با نام دغدغه تا دوم مرداد ماه سال جاری در نگارخانه پروژه های آران در معرض دید گالری گردهای قرار دارد. نمایشگاه گروهی مجسمه و چیدمان، فرصتی برای آشنایی با جدید ترین دستاوردهای مجسمه سازان جوانی پایتخت است. در این رویداد، آثاری از آرمین پورفهیمی، فرناز ربیعی‌جاه، حامد رشتیان، نسترن صفایی، امیر موسویزاده، علی موسویزاده به نمایش در آمده است.

g2

در بیانیه نمایشگاه آمده است:

شش هنرمند دغدغه های شخصی شان را به نمایش می گذارند. مجموعه ای که دربرگیرنده انواع واهمه ها و دلمشغولی ها است؛ از تبعیض و نابرابری تا اهمیت عشق ورزی و اضطراب پسامرگ با ساخت معبدی برای مردانگی، آرمین پورفهیمی رفتار مرد سالارنه بخشی بزرگ از جامعه را به نقد می کشد. فرناز ربیعی جاه دغدغه نیستی و ماندگاری را با پرس کردن گیاهان روی ورقه کاغذ یا دفن گل و بته در بتن، نشان داده و چرخه حیات و تاثیر حضور انسان را جستجو می کند.

g3

در مجموعه «قدم به قدم» نسترن صفائی فرش های دستباف را که حاصل قرن‌ها و سال‌ها تلاش نسل های مختلف برای تولید یکی از مهمترین میراث های کشور است را رنگ میزند. حرکتی شاید ناشایست ولی یادآور این که بهترین تولیدات این کشور به راحتی زیر پا انداخته می‌شوند.

این مجموعه با تحریک مخاطب، توصیه به برداشتن قدم‌های محکم و پیوسته و تاثیرگذار دارد. امیر موسوی زاده با ساخت پمپ های بنزین، نقش مردم در استفاده بیش از حد از نفت و سقوط به دامن مصرف گرائی را یادآور می‌شود. ملت های کشورهای نفت خیز خود “ژوکری”ی در بازی مستانه قدرتها و شرکتهای بین المللی در اضافه خواهی و استیلا طلبی هستند.

g4

علی موسوی زاده به احترام عشق، مجسمه های “قو” را به نمایش می گذارد. این پرنده که برای تمامی عمر خود وقت یک جفت بر می گزیند، در شب مرگی که از زمان آن آگاه است به محلی که جفت خود را برای اولین بار دیده می رود و با وجودی که در طول عمر خود هیچ صدایی تولید نمی کنند، تنها در نزدیکی لحظات مرگ آوازی زیبا سر می‌دهند. مرگی که به اندازه زندگی زیباست.

  • آدرس: خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر،پلاک ۵، ورودی حیاط
  • سایت: برای کسب اطلاعات بیشتر به این نشانی بروید
  • روزهای تعطیل: شنبه‌ها
  • ساعات کار: ۱۳ تا
  • تلفن: -۶۶۷۰۷۹۷۵
  • پست الکترونیک: info@aarangallery.com

چه خبر از نگارخانه نقش  جهان

نمایشگاه انفرادى اثار نقاشى مصطفى بختیارى با عنوان «بیکران» جمعه ۹ تیر ماه در گالرى (نقش جهان) افتتاح شد. مصطفى بختیارى متولد ۱۳۶۳. دارنده ى گواهى ثبت آثار هنرى از وزارت ارشاد اسلامى است که نقاشى را از سال ۱۳۹۰ أغاز کرده و آن را بصورت حرفه اى از سال ۱۳۹۲ ادامه داده است و این مدت با کارهاى حرفه اى توانسته نظر علاقه مندان به نقاشى را جلب کند.

g5

در نمایشگاه (نقش جهان) از ۱۲ اثر خود که در دهه نود روى آنها کار کرده رونمایى کرده است. تکنیک کارهاى وى راپید، رنگ روغن، و جوهر و رنگهاى دست ساز که ابداع خود ایشان است در این رویداد در معرض دید عمومی قرار دارد.

در بیانیه نمایشگاه (بى کران) پیرامون موضوع نمایشگاه امده است و نمایانگر این است که خالق حقیقت مطلق است و تمام ذرات هستى عکس رخ او در اینه هستى است. مراسم افتتاحیه اثار (مصطفى بختیارى) جمعه ۹ تیر از ساعت ۱۶ الى ۲۱ در گالرى (نقش جهان) با حضور علاقمندان هنرهاى تجسمى برگزار میشود.

این نمایشگاه تا تاریخ ۱۵تیر ماه از ساعت ۱۶الى ۲۰ در نگار خانه (نقش جهان) به ادرس نیاوران (با هنر) خیابان همایونفر ،کوچه سعدى، کوچه حافظ خیابان ایت الله محمودى ۲، پلاک ۹ برقرار است. نگار خانه شنبه تعطیل است.

نگارخانه شیرین

g6

کوچه، عنوان گالری نقاشی ایمان صفایی است که تا ۳ مرداد در نگارخانه شیرین تهران در معرض دید عموم قرار دارد.

  • آدرس: خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک۵
  • درگاه: برای کسب اطلاعات بیشتر به این آدرس بروید.
  • روزهای تعطیل: دوشنبه ها
  • ساعات کار: ۱۱ تا ۱۹
  • تلفن: ۸۸۸۲۳۷۴۲
  • پست الکترونیک: info@shiringallery.com

نگارخانه ماه

تا ۲۷ تیر ماه سال جاری در نگارخانه ماه، نمایشگاه نقاشی با عنوان طبیعت بی جان در معرض دید عموم گالری گردهای علاقمند به نقاشی قرار دارد.

g7

  • نشانی: خیابان افریقا، کوچه گلستان، شماره ۲۶
  • درگاه: برای کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.
  • روزهای تعطیل: یکشنبه‌ها
  • ساعات کار: ۱۶ تا ۲۰
  • تلفن: ۲۲۰۴۵۸۷۹
  • پست الکترونیک: info@mahartgallery.com

نگارخانه طراحان آزاد

تا ۱۴ تیر ماه، رونمایی از کتاب خواب دیده و مجموعه آثار حامد صحیحی در نگارخانه طراحان آزاد برگزار می شود.

G25

در بیانیه نمایشگاه آمده است:‌ مستند‌سازی تاریخ هنر معاصر، بخشی جدایی ‌ناپذیر از روند توسعه‌ی هنر است. خوشبختانه در دهه‌ی اخیر این ضرورت تا حد زیادی به رسمیت شناخته شده است. هرچند با کاستی‌های بسیار که با توجه سابقه‌ی اندک آن، اجتناب‌ناپذیر به‌ نظر می‌رسد.

نیمی از سده‌ی حاضر به غفلت از ثبت تاریخ هنر گذشته است. به این سبب انبوهی از کارهای نکرده به جا مانده: ثبت هنرمندان مدرنیست، آثار و دستاوردهایشان، دوران انقلاب و جنگ، هنر ایدئولوژیک و سپس دوران گذار که با شاخصه‌ی رویکرد به هنر مفهومی شناخته می‌شود.

G26
بخش هایی از کتاب رونمایی شده گالری طراحان آزاد تهران

ورود رسانه‌های جدید که، طومارشان در سیلابی که موج تجارت هنر به همراه آورد، پیش از آنکه به درستی شناخته شوند درهم پیچیده شد. همه، بی‌آنکه فرصت نقد و بررسی داشته باشند، بی‌آنکه حتی به تمامی ثبت شوند، بی‌درنگ و شتاب‌زده جای خود را به دیگری دادند.

G27
بخش هایی از کتاب

دشواری کار نیز از همین‌جاست. گویی کلافی سردرگم، که چاره‌اش در گره‌گشایی یک بخش نیست. با این‌حال طراحان آزاد به این نتیجه رسید، که اگر در معرفی و ثبت هنرمندان معاصری که شاهد رشد و شکوفایی‌شان بوده و خود را به گونه‌ای در روند تحول آنها سهیم می‌داند گام بردارد، به سلامت خواهد توانست از عهده‌ی امر برآید. در اینجا ما از هیچ‌یک از هنرمندان صاحب‌نام گذشته اعتباری کسب نمی‌کنیم.

G28

همچنین، خود را در عرصه‌ای از هنر مدرن یا هنر ایدئولوژیک که به دوره‌های پیشتر از حیات فرهنگی خودمان تعلق دارد وارد نمی‌کنیم. بلکه تجربه‌ی زیسته‌مان را مدون می‌کنیم. آن‌ هم بخش بسیار کوچکی که از نزدیک شاهدش بوده‌ایم و در آن نقشی هرچند کوچک ایفا کرده‌ایم. به گمان‌مان اگر هریک از ما اینگونه عمل کند، نهایتاً ما به کل تاریخ ثبت شده‌ی دوران خود دسترسی خواهیم داشت.

گالری طراحان آزاد پنج شنبه ها تعطیل است . نشانی: میــــــــــــدان ســـــــــلمـــــــــــاس جنــــب بانک پاسارگاد – شماره ۵.

گالری محسن با دال های ضمنی

g8

نمایشگاهی از عکس‌های نیما علیزاده، وحید دشتیاری و علیرضا زنگی‌آبادی با عنوان «دال‌های ضمنی» از ۹ الی ۲۸ تیر ۱۳۹۶ در گالری محسن برگزار خواهد شد. آثار این نمایشگاه توسط مهرداد افسری انتخاب شده است. در بیانه نمایشگاه، توضیح جالبی درباره این روادید ارائه شده است:

از دهه‌ی ۶۰ میلادی، هنرمندانی که تحت تأثیر جنبش هنر مفهومی بودند به بازنمایی ارزش‌های زندگی روزمره روی آوردند و به‌تدریج دیگر عکس را به مثابه هنر در نظر نمی‌گرفتند. عکاسانی که به زیبایی‌شناسیِ گویا و معنادار هنر مدرنیستی بدگمان بودند، درگیر نوعی از هنر شدند که عمدتا به مباحثات فکری و طرح پرسش می‌پرداخت.

آن‌ها از عکاسی به عنوان ابزاری برای ثبت بیواسطه بدون پیش‌داوری استفاده کردند که خیلی زود به زیبایی‌شناسی غالب در عکاسی بدل گشت. نمونه‌ی بارز این گونه آثار در سال ۱۹۷۵ در نمایشگاهی تحت عنوان «توپوگرافی‌های جدید: عکس‌هایی از چشم‌اندازهایی که انسان در آن‌ها دست برده است» در موزه‌ی عکاسی ایستمن هاُسِ نیویورک ارائه شد.

این نمایش نقطه‌ی عطفی در تاریخ عکاسی و مهر پایانی بر شیوه متداول نمایش چشم‌انداز بود. تصاویرِ متعالیِ چشم‌انداز های طبیعی جای خود را به نماهایی عاری از خیال‌پردازی و اغراق از چشم‌اندازهای خشک و بی‌روح صنعتی، نواحی درهم‌ برهم حومه‌ی شهر و صحنه‌های روزمره‌ای دادند که معمولاً مورد توجه قرار نمی‌گرفت.

مجموعه‌ی «آنجا بودی بی‌آنکه بدانی» اثر نیما علیزاده آنچه را به چالش می‌کشد که باید حضور داشته باشد اما دیده نمی‌شود و نیز آنچه حضور ندارد اما با این حال احساس می‌شود، به چشم می‌آید و به گوش می‌رسد. از نگاه علیزاده، مفهوم عکس از این آگاهی نشأت می‌گیرد که غیاب هر چیز، خواه یک انسان باشد، خواه یک کُنش یا حتی یک ایده، تأثیری به مراتب عمیق‌تر از حضور آن دارد.

آثار او دو گرایش متضاد را در نوع به کارگیری عکاسی توسط هنرمندان معاصر در کنار هم قرار می‌دهد: مستندنگاری زندگی روزمره و خلق سناریوهای پرجزئیات در مقابل دوربین. وحید دشتیاری عکس‌هایی زیبا از مکان‌های طبیعی می‌اندازد. اما چیزی فراتر از ترکیب عجیب و غیرعادی نور، زمین و درختان در آن‌ها وجود دارد.

دشتیاری می‌خواهد ترس را در تصاویرش ثبت کند، که البته ثبت آن در عکس همیشه کاری بسیار دشوار بوده است. او می‌خواهد آنسوی امور متعارف را ببیند و سوژه‌ی انتزاعی ترس را دنبال کند؛ ترسی که با لذت بردن توام است. عکس‌های او در نگاه اول بسیار معمولی به نظر می‌رسند، اما اتفاقات دیگری در حال وقوع‌اند، چراکه او دوست دارد امور نامرئی را در تصاویرش ثبت کند.

او عکاسی را به عنوان ابزاری برای رؤیت آنچه معمولاً به چشم نمی‌آید به کار می‌گیرد و هرگز حضور عنصر انسانی را از قلم نمی‌اندازد. او سعی دارد شادی و سرخوشی را به جزئیات عادی عکس‌های چشم‌انداز بازگرداند: چیزهایی که روزگاری دیدنشان چندان دشوار نبود؛ سرنخ‌هایی برای یافتن لحظات شادمان و ساده-ای که همواره ترس را در قلب ما می نشاند.

  • نشانی: ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک۴۲
  • روزهای تعطیل: پنج‌شنبه‌ها
  • ساعات کار: ۱۶ تا ۲۲
  • تلفن: ۲۲۲۷۷۸۰۲
  • پست الکترونیک: info@mohsen.gallery

اعراف در گالری  محسن

اعراف نام اثری است از الیکا هدایت که از ۹ تیر تا ۴ مرداد در پاسیو گالری محسن به نمایش درمی‌‌آید. پاسیو فضایی است به مساحت ۷ متر مربع در ارتفاع ۹ متر که صرفاً به نمایش هنرهای چیدمانی اختصاص دارد و اعراف اولین نمایش هدایت در گالری محسن است که روز جمعه ۹ تیر مراسم گشایش آن برگزار گردید.

هدایت سالهاست فعالیت هنری چندوجهی خود را در زمینه‌های طراحی، مستندسازی، چیدمان و پرفورمنس بسط داده است. او با فرم‌‌های بدیعی که در آثارش خلق می‌کند به بازنگری، بازیابی و بازسازی حافظۀ جمعی می‌‌پردازد. ارجاعات تاریخی در آثار هدایت استحاله و به حوزۀ تجربیات شخصی منتقل می‌‌شوند.

g9

او پیشینه خود را برای تبدیل این ارجاعات به روایت و ابزاری برای احیای حافظه جمعی به کار می‌گیرد. گرچه نقطه‌ قوت فعالیت هدایت در قدرت روایی ویژۀ‌ آثار اوست، طراحی شالودۀ آن است. موادی که هدایت دستمایۀ ساخت آثارش قرار می‌‌دهد گستره‌‌ای از کهن‌‌ترین تا متأخرترین مدیوم‌‌ها را شامل می‌‌شود، مثلاً نقاشی‌‌های دیواری به شکلی یکپارچه در کنار سیلیکون و تصاویر ویدیویی قرار می‌‌گیرند.

در واقع، آثار هدایت، چه به لحاظ فرم و چه به لحاظ محتوا، همزمان هم درون و هم بیرون از فضای معاصر قرار می‌‌گیرند. او با جلب توجه مخاطب به مسائلی از قبیل توالی زندگی، مرگ، و زندگی پس از مرگ و البته باورهای اخلاقی، ساختارهای ایدئولوژیک را نقد می کند.

ساختارهایی که جایگاهی مشخص برای افراد تعریف می‌کنند، خوب را از بد تشخیص می‌‌دهند و برای دیگران تصمیم می‌گیرند. در اسلام، اعراف (به معنای مکان/مکان‌‌های بلند) همان برزخ (مرزی میان بهشت و دوزخ) و جایگاه کسانی است که نیکی‌‌ها و بدی‌‌های یکسان دارند. هدایت در این اثر از زاویه‌‌ای جدید به مفهوم برزخ نگریسته است: اعراف پردۀ حائلی است بین خیر و شر و «مکان‌‌ بلندی» است بین بهشت و دوزخ. باید توجه داشت که افرادی که در این مرز هستند بر زیبایی‌‌های بهشت و زشتی‌های دوزخ ناظر هستند.

چه خبر از فرهنگسرای نیاوران؟

g10

نمایشگاه نقاشی سمانه احسانی نیا، جمعه ۹ تیر ماه ساعت ۱۷ در گالری شماره ۲ فرهنگسرای نیاوران گشایش یافت.  در این نمایشگاه تعداد بیست و پنج اثر از این هنرمند در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است. تکنیک آثار ارائه شده در این نمایشگاه آبرنگ و اکرلیک است.

احسانی نیا پیش از تصادف و ایجاد عارضه نخاعی ناشی از آن در عرصه هنرهای تئاتر، عکاسی و معرق کاری فعالیت می کرده است و از سال ۱۳۸۷ نقاشی را با دهان آغاز کرده است. وی از سال ۱۳۹۱ هنر نقاشی را به صورت حرفه ای و زیر نظر استاد هادی تقی زاده ادامه داده است. علاقمندان جهت دیدار از آثار این نمایشگاه می توانند در روزهای برقراری نمایشگاه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ به گالری شماره ۲ فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

  • نشانی: خیابان پاسداران، مقابل پارک نیاوران، فرهنگسرای نیاوران
  • درگاه: برای کسب اطلاعات بیشتر به این آدرس رجوع کنید.
  • روزهای تعطیل: ندارد
  • ساعات کار: ۱۰ تا ۱۹
  • تلفن: ۲۲۲۸۷۰۸۲

گالری فرهنگسرای نیاوران

نمایشگاه آثار چهره های ماندگار ایران توسط ماهنامه چهره های ماندگار و بنیاد آفرینش های هنری نیاوران با عنوان «قاب تجلی» جمعه نهم تیرماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد و تا ۱۶ تیر  ماه به کار  خود ادامه خواهد یافت.

g11

در این نمایشگاه آثار هنرمندان نام آشنا و ماندگار در حوزه هنر های تجسمی به نمایش در می آید و در کنار آن همچنین تصاویری از پرتره تعدادی از ۲۴۰ شخصیت برگزیده که در عرصه های علمی، فرهنگی، هنری در خلال این سال ها به عنوان “چهره ماندگار ” انتخاب شده اند نیز به روی دیوار خواهد رفت.

دکتر محمود اسعدی دبیر این نمایشگاه گفته است: پس از پیروزی انقلاب اسلامی بهترین شخصیت های صاحب رای در حوزه های علمی، فرهنگی و هنری به عنوان چهره ماندگار معرفی شدند. ما این افتخار داشته ایم تا این شخصیت های برجسته و نخبه را در عرصه های مختلف شناسایی و جامعه خصوصا نسل جوان را با آنها بیش از پیش آشنا کنیم.

در این نمایشگاه عکس های پرتره چهره های ماندگاری که فرصت کافی جهت عکاسی حرفه ای از آنها فراهم شده است به نمایش درخواهد آمد.

در کنار آن آثار نقاشی، خوشنویسی و نقاشی‌خط چهره های ماندگار هنرهای تجسمی چون استاد محمود فرشچیان، استاد محمد احصایی، استاد غلامحسین امیرخانی، استاد نصرالله افجه ای، استاد جلیل رسولی، استاد یدالله کابلی، استاد کیخسرو خروش، استاد محمدحسین حلیمی، استاد محمد سلحشور، استاد عباس اخوین، استاد علی اکیر صادقی، استاد حبیب الله آیت اللهی، استاد عبدالصمد حاج صمدی به همراه برخی دیگر از بزرگان هنر نیز در معرض دید عموم قرار می گیرد. همچنین دو کتاب عکس چهره های ماندگار و کاشی های اسلیمی چهره های ماندگار ارائه خواهد شد.

گزارش جامعی از این رویداد را فردا در سرویس هنری  روزیاتو مشاهده خواهید کرد.

نگارخانه والی

g12

تکرار با نگاهی دیگر، عنوان نمایشگاهی است که تا ۲۴ تیرماه در گالری والی تهران در معرض دید علاقمندان به گالری  گردی تابستانی قرار دارد. در  این نمایشگاه آثاری از: بهزاد بزرگی، اسفندیار پورمقدم، احمد تک، فریده ثقه الاسلام توکلی، روشنا رستمی، سهیلا حقیقت، مژگان حبیبی، حمید حمیدی، آوا صالحی، سیروان کنعانی، پردیس شفعیون، احمد محمد پور، امیر مکبر، الهام یزدانپناه در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

  • ادرس: میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک ۷۲
  • درگاه: برای کسب اطلاعات بیشتر به این نشانی رجوع کنید.
  • روزهای تعطیل: ندارد
  • ساعات کار: ۱۶ تا ۲۰ ۰۲۱
  • تلفن: ۸۸۰۴۷۶۹۸
  • پست الکترونیک: info@valiartgallery.com

کلمات ناممکن در نگارخانه بن

g13

از ۹ تا ۱۳ تیر ماه، نمایشگاه گروهی نقاشی در گالری بن تهران در معرض دید علاقمندان به نقاشی قرار می گیرد. در این نمایشگاه، آثاری از:‌ پونه اوشیدری ،آهو حامدى،ندا صمدی، راشین قربی، مهسا کریمی، لاله مقیمی در معرض دید عموم قرار دارد.

لکه های بکر

g14

«لکه‌های بکر» عنوان نمایشگاه آثار نقاشی نیروانا محمدنژاد است که به مناسبت دومین زادروز او در گالری ژینوس ترتیب داده شده است . نیروانا به خوبی با عناصر بصری و مواد نقاشی ارتباط برقرار می کند و موسیقی یکی از خواسته ها ی او در هنگام نقاشی کردن است.

گواش، پاستل روغنی، رنگ انگشتی و اکرولیک از جمله موادی هستند که او به عنوان رنگ، کودکانه هایش را به تصویر می کشد. خورشید کوچک به زیبایی پیرامون خود را لمس می کند و به زبانی شیرین با طبیعت و حتی اشیا صحبت می کند، تفاوت یک اثر نقاشی با یک اثر معمول و چاپی را تا حد زیادی می داند در یک جمع بندی کلی می توان گفت: آثار او در این مدت که به صورت جدی و در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده به سه دوره کوتاه قابل تفکیک است.

g15
نیروانا، نقاش ۲ ساله ای که گالری نقاشی برپا کرده است

دوره اول : ۱۸ ماهگی (نقاشی های متمرکز) در این دوره ضربه های قلم نزدیک به هم و با ایجاد مرکزیت در نقاشی اثری هنرمندانه پدید آورده.

دوره دوم : ۱۹ تا ۲۱ ماهگی، نقاشی های پراکنده و غالباً پر حجم، کلاژ و چاپ (منظور از چاپ استفاده از اشیاء اثرگذار و قلطک).

دوره سوم ۲۲ تا ۲۴ ماهگی : نقاشی های روان، ترکیبی پراکنده و با تکنیکی تلفیقی از رنگ های جسمی و روحی به طور همزمان.

این سه دوره بر اساس قدرت ذهن و رشد فکری و حسی کودک در خلق آثارش ایجاد شده و هیچ آموزش و دخالتی در آن صورت نپذیرفته است.

  • نشانی: خیابان دکتر‌ حسین‌فاطمی، ابتدای خیابان‌ولیعصر، پلاک‌۲۱، طبقه اول
  • درگاه: برای کسب اطلاعات بیشتر به این لینک بروید.
  • روزهای تعطیل: پنجشنبه ها
  • ساعات کار: ۱۷ تا ۲۰ ۰۲۱
  • تلفن: ۸۸۹۷۵۵۷۴
  • پست الکترونیک: zhinoosartgallery@gmail.com

نگارخانه شکوه

g16

نگارخانه شکوه تهران تا ۱۳ تیر  ماه، نمایشگاه نقاشی فرشین طهماسبی را در معرض دید علاقمندان قرار می دهد.

  • آدرس: فرمانیه. بلوار شهید اندرزگو. خیابان سلیمی شمالی. کوچه امیر نوری. پلاک ۱۹
  • درگاه: برای کسب اطلاعات بیشتر به این آدرس بروید
  • روزهای تعطیل: پنجشنبه‌ها و تعطیلات رسمی
  • ساعات کار: ۱۷ تا ۲۱
  • تلفن: ۲۲۲۱۲۶۲۹
  • پست الکترونیک: shokouhartgallery@gmail.com

نگارخانه سایه و سایه روشن

g17

سایه روشن، عنوان نمایشگاه نقاشی دیگر تهران است که این هفته در نگارخانه سایه در معرض دید گالری گردهای نقاشی باز قرار دارد. در این نمایشگاه، آثار هنرمندانی چون: هوناز افاقی، پگاه پیرهادی، فریبا طاهری اثنی‌عشری، محجوب ظهوریان پردل، آرزو غلامی، مریم (صدف) کباری، سیده مریم مجد تیموری به نمایش در آمده است.

  • نشانی: نیاوران، خیابان جمشیدیه (فیضیه)، خیابان امیدوار، کوچه آقاخانی، پلاک۳
  • درگاه: برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت نگارخانه سایه مراجعه کنید.
  • روزهای تعطیل: پنجشنبه ها
  • ساعات کار: ۱۱ تا ۲۱
  • تلفن: ۲۲۸۱۴۸۹۲
  • پست الکترونیک: info@sayeartgallery.com

تهران مک دونالد ندارد

نگارخانه دنا تهران این روزها تا ۲۶ تیر ماه، رویداد نقاشی و چیدمان را در معرض دید گالری گردهای تابستانی قرار می دهد/ در بیانیه  این رویداد آمده است:

g18

بیانیه به قلم ِ شاهین نوروزی بر خلاف بار منفی ای که واژه ی ( مصرف گرایی) دارد باید اعتراف کنم که در اغلب اوقات بی هزینه ترین سنگری ست که می توان به آن حمله کرد و یا در پشت آن سنگر گرفت و موضع گیری سرراستی خواهد بود ، هر چند که از حقنه رسانه ای و ایسمی حاصل شود.

آری این عجوزه ی هزار داماد گاهی مُسکنی کار آمد است در رفع ِ درد ِ همه ی ناکامی ها و نامرادی های ایدئولوژی های فراگیر در این نابسامانی ِ عقاید و جهت گیری دوستان ِ چپ گرا و روشن فکران ِ عزیز تر از جان. (مصرف گرایی)، نوزادانی چند سر آفریده که صورتهایشان گاه بسیار عمیق و ژرف اندیشانه با پوزخندی مرعوب کننده خیره، خیره بر ما می نگرند و گاه با ژستی بسیار صمیمانه و کارآمد نما، به سمت مان با لوندی های کوتاه مدت قدم بر می دارند.

g19

شاید بهتر باشد توجه به مساله ی ( مصرف گرایی) خارج از مولفه ها و طرق همیشگی، نزدیک شد و این شدن را نه برای توجیه یا رد کردن آن بلکه برای شناخت و ایجاد رابطه ای خود خواسته (و در عین حال ناگریز) با این گستره افسار گسیخته آغاز کرد.

g20

  • نشانی: خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهار راه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک۴، زنگ۲
  • درگاه: برای کسب اطلاعات بیشتر  به این آدرس  رجوع کنید.
  • روزهای تعطیل: شنبه ها
  • ساعات کار: ۱۶ تا ۲۰
  • تلفن: ۸۸۹۳۱۷۴۴
  • پست الکترونیک: denagallery@gmail.com

گالری امکان

g21

نمایشگاه گروهی تا ۱۹ تیر  ماه در گالری امکان برگزار می شود. در این نمایشگاه آثار هنرمندانی چون: نازگل انصارینیا، شهلا حسینی، بکتاش سارنگ‌ جوانبخت ،محمد‌ حسین عماد، محمد غزالی، رعنا فرنود، غزاله هدایت به نمایش در آمده  است.

  • آدرس: میدان هفت‌تیر ، کوچه آقامحمدی، پلاک ۷۷
  • درگاه: برای کسب اطلاعات بیشتر به این آدرس بروید
  • روزهای تعطیل: شنبه ها ساعات کار: ۱۵ تا ۲۰ ۰۲
  • پست الکترونیک: info@1emkan.com

روی دیگر  پنجره

نگارخانه دارگون تهران، تا ۱۴ تیر ماه نمایشگاه روی دیگر پنجره یه یادبود عباس کیارستمی، کارگردان فقید سینمای ایران را با الهام از فیلم ABC  AFRICA برگزار می کند.

g23

آثار هنرمندانی چون: سیما افتخاری‌راد، فریبا افلاطون، مینا ابوالقاسمیان، آذر امیدی، مهدی ایمانی، فریبا بهمنی، مهناز پسیخانی، مرجان ثابتی، رویا حاتم‌ بیگی، ستاره حسینی، جمشید حقیقت‌شناس، سمیرا دریا  علی رسولی، مجید زراعتی، آرزو زیبایی، شهریار سیروس، امیر شلمانی، فاخته شمسیان، سارا صابری، ترانه صادقیان، کمال طباطبائی، محمد‌رضا عباسی، کیوان عسگری، میلاد عزیزی، مینا غفاری، مریم علی‌ نژاد، مرجان قربانی، شیرین فرساد، سعید فرهی، اعظم قنبری، عاطفه قنبریان نائینی، جلال متولی، احمد مرادی، فرخنده مرعشی، مانلی منوچهری، ترمه موسوی، ناصر محمدی، میثم نژاد رسولی ، سهیل هاشمی، مریم نیک‌ بخش، زهره هاشمی، رضا هدایت، الهام یزدانیان در این نمایشگاه عرضه شده است.

  • نشانی: شریعتی، پایین تر از حسینیه ارشاد، خیابان کوشا، خیابان بدیعی، بن بست بشر دوست، پلاک ۱۴، زنگ۲
  • سایت: برای کسب اطلاعات بیشتر به این آدرس بروید
  • روزهای تعطیل: شنبه ها
  • ساعات کار: ۱۶ تا ۲۰
  • تلفن: ۲۲۹۰۳۶۴۸
  • پست الکترونیک: Daargoun@gmail.com

نمایشگاه گروهی خط  نقاشی

نگارخانه سهراب تهران  تا ۱۴ تیر ماه، نمایشگاه خط نقاشی را برگزار  می کند. آثاری  از فرامرز  پلارام، محمد احصایی و امیر صادق تهرانی در نمایشگاه عرضه شده است.

نمایشگاه تابستانی عکاسان نگارخانه راه ابریشم

عاشقان عکس، تا ۳۰ تیر ماه به نگارخانه راه ابریشم در پارک لاله تهران بروند.

نگارخانه آتشزاد

تا ۱۳ تیر  ماه، نمایشگاه رنگ و بی  رنگ در نگارخانه اتشزاد برگزار  می شود. نمایشگاه گروهی نقاشی با ارائه آثاری از بیست هنرمند معاصر با عنوان ( رنگ و بی رنگ ) در نگارخانه آتشزاد برگزار شده است. زمان مراسم گشایش نمایشگاه عصر روز جمعه ۲ تیر ماه از ساعت ۱۷ تا ۲۱ خواهد بود و نمایشگاه تا تاریخ ۱۳ تیر ادامه خواهد داشت.

احسان امینایی چترودی، زیبا بیک محمدلو، هوشنگ پیمانی، ستاره تاجی، لیلی چگینی، سارا خاکی‌فیروز، ا لمیرا خوب‌بخت، نفیسه دارایی‌باف، سمیه رضوی، افسانه سلیم‌ بیاتی، نسیم شجاع، نگار شریعتی خامنه، فروزان صفری، فرشته طهرانی، زهرا علی‌زاده، گلسا قاسمی، مرضیه مکفی‌نژاد، نیره موسوی، حانیه نجاتی، دنیا نیکذات آثارشان در این نمایشگاه عرضه شده است.

  • آدرس: تهـران، خیابان عباسپور ( توانیر ) شمالی، بعد از پل همت، نرسیده به میدان ونک، نبش کوچه هومان، پلاک ۲۳
  • نگارخانه روزهای شنبه تعطیل است .
  • تـلفـن: ۸۸۸۸۴۴۰۷ – ۸۸۸۸۴۵۷۲
  • فکس ۸۸۸۸۰۸۰۲

نگارخانه گلستان

نمایشگاه نقاشی مریم درویش از ۸ تیر تا ۱۴ تیر در این نگارخانه در معرض دید علاقمندان قرار دارد.

نمایشگاه سالانه خاک

نگارخانه خاک تهران تا ۲۶ تیر،‌ نمایشگاه نقاشی گروهی را برگزار می کند. در این نمایشگاه آثار هنرمندان چون: غلامحسین نامی، کوروش شیشه‌گران، بیتا فیاضی، کامبیز صبری، نرگس هاشمی، حامد رشتیان، عین‌الدین صادق‌زاده، نزار موسوی‌ نیا، مهران علمینیا، علی اتحاد،  اردشیر رستمی، بنیامین توکل در معرض دید عموم قرار دارد.

همراستا

عنوان نمایشگاهی است که در نگارخانه شمیده تهران تا ۱۵ تیر برای نمایش آثار نقاشی مریم ملکی و علی شقاقی برپا شده است.

نگارخانه ثالث

پس از یک شب طولانی، تا ۲۱ تیر ماه برای نمایش آثار فرح سلطانی در معرض دید گالری گردها قرار دارد.

نگارخانه علیها

نمایشگاه هنرجوان مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد تهران تا ۱۲ تیر  ماه، آثار این عزیزان را در معرض دید خیران قرار می دهد.

نگارخانه کبیری

از  رنگ ها و سایه، عنوان نمایشگاه طراحی است که تا ۱۴ تیر ماه به منظور نمایش آثار سیروس جاهد در نگارخانه کبیری رونمایی می شود.

صد چهره من در آب

نگارخانه سایه پلاس تا ۱۴ تیر ماه، به معرفی آثار جدید ندا جلالیان می  پردازد.

نگارخانه آبتین

تا ۲۰ تیر ماه فرصت دارید تا از جدید ترین آثار ابراهیم گنجیان در نگارخانه آبتین تهران با عنوان میان سرخدارها بازدید کنید.

گالری ۷ ثمر

تا ۱۴ تیر  ماه، فرصت  بازدید از نمایشگاه نقاشی فرزانه قریشی در نگارخانه هفت ثمر تهران است.

نگارخانه دلگشا

تا ۱۳ تیر، به نمایش آثار نیاز  باباتبار  می پردازد.

نگارخانه هپتا

نمایشگاه ز باد و آتش و ز خاک و ز آب تا ۲۱ تیر ماه در نگارخانه هپتا برگزار می شود.

زمان دگرگونه

نگارخانه جرجانی تهران، تا ۱۹ تیر ماه نمایشگاه نقاشی را ارائه کرده است. در این نمایشگاه آثار  هنرمندانی چون: فرانه آخوندیان، بصیرا بلبلی، علیرضا پرهیزکاری، راشین تیموری، عرفان جمشیدی، کوثر حدادپور، شکوفه خرم ‌رودی، سارا سرمدی، الناز عزتی، مریم فرشاد، سینا قدک‌ ساز، صبا قاسمی‌زاده، یاسین کاظمی، مریم کشمیری، شبنم میری، زهرا نازلی، مریم نوروزی عرضه شده است.

g22

در بیانیه نمایشگاه آمده است:

زمان همواره چون پدیده‌ای تفکربرانگیز در زندگی انسان و جهان پیرامون او حضور داشته و این مفهوم در تاریخ هنر به اشکال گوناگون تجربه شده است. گویی یکی از کلیدی‌ترین انگیزه‌های آثار هنری ثبت زمان و متوقف کردنِ آن بوده است.

مساله‌ی زمان با ظهور مدرنیته بیش‌تر مورد توجه قرار گرفت و در کار هنرمندان رُمانتیک و امپرسیونیست فراتر رفتن از مفهوم ساکن و ایستای زمان را می-توان دید. چه آن‌جا که لحظه برای هنرمند مهم می‌شود و چه آثاری که از تاثیرات گذر زمان و ثبت نور در ساعات مختلف روز بهره برده‌اند.

در هنر امروز مفهوم «زمان» به منزله‌ی بخشی از فرایند شکل یافتن اثر و ماهیت آن در معنای اثر هنری نقش بازی می‌کند تا زمان‌مندی خلق هنری نیز به موضوعی برای فکر کردنِ به اثر تبدیل شود. از این راه بیننده دیگر نه فقط محصول نهایی که لحظه‌های سپری شده برای شکل‌گیری کار را نیز دریافت می‌کند و این موضوع معنای اثر هنری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

چه خبر از خانه هنرمندان ایران؟

برنامه‌های دومین هفته تیر ۱۳۹۶ خانه هنرمندان ایران به این شرح است:

  • نگارخانه نامی: نمایشگاه کارتون‌های شهری با عنوان «شهر خند»
  • نگارخانه بهار: نمایشگاه کارتون ابوالفضل محترمی با عنوان «تهرون کارتون»
  • نگارخانه تابستان: نمایشگاه عکس باعنوان «تهران شهر زندگی»
  • نگارخانه‌ ممیز: نمایشگاه آثار گرافیکی زنده‌یاد «عباس کیارستمی»
    نگارخانه‌های خانه هنرمندان ایران همه روزه از ساعت ۱۴ تا ۲۱ میزبان علاقه‌مندان است.
h1
پرفورمنس سازهای کوبه‌ای (بزن به تخته) با همکاری اینتر- ارکستر تهران و با مدیریت هنری نادر مشایخی در پنجمین روز از «جشن شکرانه» | یکشنبه ۴ تیر، فضای باز خانه هنرمندان ایران.
h2
پرفورمنس سازهای کوبه‌ای (بزن به تخته) با همکاری اینتر- ارکستر تهران و با مدیریت هنری نادر مشایخی در پنجمین روز از «جشن شکرانه» | یکشنبه ۴ تیر، فضای باز خانه هنرمندان ایران.
h3
اجرای گروه حرکات موزون «ئاسو» با سرپرستی «ئاسو نادری» در پنجمین شب از «جشن شکرانه» | یکشنبه ۴ تیر، فضای باز خانه هنرمندان ایران.

h4

h5
نمایشگاه آثار گرافیکی زنده‌یاد #عباس_کیارستمی تا ۱۴ تیر در نگارخانه‌ ممیز #خانه_هنرمندان_ایران دایر است.

گردشگری عصرانه در روزهای گرم تابستان را در ۲۲۰ نگارخانه تهران تجربه کنید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود