آشنایی با ۲۵ دانشگاه ممتاز ژاپن [قسمت دوم]

فرصت های تحصیلی در دانشگاه های ممتاز پزشکی و فنی مهندسی

آشنایی با ۲۵ دانشگاه ممتاز ژاپن [قسمت دوم]

در قسمت نخست سلسله مطالب معرفی ۲۵ دانشگاه ممتاز ژاپن، با نظام آموزش عالی قطب اول صنعت و اقتصاد آسیا و همچنین فهرست ده ها دانشگاه ممتاز این کشور از نظر اداره کل دانش اموختگان وزارت علوم کشورمان آشنا شدیم.

همانطور که اشاره شد، ژاپن یکی از معدود کشورهای قاره کهن است که حداقل ۱ دانشگاه در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان دارد و این افتخار به دانشگاه توکیو (Tokyo University) رسیده است که هاروارد آسیا به شمار می رود.

افرادی که علاقمند به تحصیل در کشور ژاپن با صدها دانشگاه و مرکز تحقیقاتی و پارک های علم و فناوری دانش بنیان عریض و طویل هستند، به جز در مقطع کارشناسی، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا نیازی به یادگیری زبان ژاپنی جهت تحصیل ندارند و با IELTS و TOEFL IBT که ادمیشن ارشد و دکترا از اروپا و آمریکای شمالی دریافت می شود، برای دریافت پذیرش و حتی بورس تحصیلی ژاپن کفایت می کند.

البته توجه داشته باشید که برخی از دانشگاه های ژاپن، برای شماری از رشته های تحصیلی، نیاز به مدارک GRE و GMAT هم هستند و این موضوع فقط به شرایط پذیرش از دانشگاه های آمریکای شمالی ارتباط ندارد و دیده شده که دانشگاه های ژاپنی هم از این مدارک آمریکایی استقبال کرده اند.

اگر شما هم علاقمند به تحصیل کوتاه مدت و بلند مدت در سرزمین آفتاب تابان هستید، در گفتار امروز با ۱۰ دانشگاه ممتاز ژاپن آشنا می شویم که برای تحصیل در رشته های علوم انسانی، علوم فنی و مهندسی و علوم پزشکی ارزشیابی شده است.

japan1

با ما همراه باشید.

دانشگاه Hokaido ژاپن

دانشگاه شماره ۱ معرفی شده توسط اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت تحصیل در این کشور، دانشگاه هوکایدو ژاپن است که از برترین دانشگاه ها و مراکز آموزشی فنی و مهندسی و علوم انسانی در قاره آسیا به شمار می رود. دانشگاه هوکایدو ژاپن در واقع یکی از دانشگاه های ملی ژاپن است و عضو فهرست معتبر هفت دانشگاه ملی ژاپن (National Seven Universities)، بوده که به عنوان بهترین مؤسسه ملی آموزش عالی یا تحقیقاتی ثبت شده است.

این دانشگاه در مرکز شهر ساپرو (Sapporo) درست در شمال ایستگاه ساپرو قرار دارد و تقریباً ۲,۴ کیلومتر به طرف شمال کشیده شده است. دانشگاه هوکایدو ژاپن، به عنوان یکی از برترین دانشگاه های ژاپن در نظر گرفته می شود و سابقه ای بیش از ۱۳۰ سال در آموزش عالی این کشور دارد. بیش از ۱۰ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و همواره در فهرست ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار داشته است.

jap1
تصویر ایندکس بخش بین المللی دانشگاه معتبر هوکایدو ژاپن

برای آگاهی از فرصت های تحصیلی و بورس و رشته هایی که به زبان انگلیسی در این دانشگاه معتبر ژاپنی ها تدریس می شود و به بخش بین المللی درگاه آن در این آدرس رجوع کنید. بخش های متنوعی در بخش انگلیسی زبان این درگاه همان طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید ارائه شده است. اگر روی بخش RESEARCH & EDUCATION کلیک کنید، تصویر زیر برای شما به نمایش در خواهد آمد.

jap2

در این قسمت همانطور که در تصویر بالا ملاحظه می کنید، بخش هایی مهم به شرح زیر وجود دارد که بایستی برای آگاهی از ظرفیت های تحصیلی در این دانشگاه، از آن استفاده کرد:

  • بخش Undergraduate School برای آگاهی از فهرست رشته های کارشناسی دانشگاه هوکایدو ژاپن
  • بخش Research Programs برای آگاهی از برنامه های پژوهشی بین المللی دانشگاه هوکایدو ژاپن
  • بخش Postgraduate برای آگاهی از فهرست رشته های کارشناسی ارشد و دکترا دانشگاه هوکایدو ژاپن
  • بخش Career Path Support که شما را با فرصت های کارآموزی و اشتغال آفرین دانشگاه آشنا می کند.
  • بخش Find a Researcher که دانشجو را برای پیدا کردن فرصت های تحقیقاتی و تعامل با محققان راهنمایی می کند.

اگر به دنبال آگاهی از برنامه های فوق لیسانس و دکترا دانشگاه هستید به این لینک بروید. همانطور که در فهرست زیر مشاهده می کنید، دپارتمان های مختلف بخش تحصیلات تکمیلی دانشگاه هوکایدو، از حقوق و فناوری اطلاعات و محیط زیست گرفته تا کشاورزی و آموزش و اقتصاد ارائه شده است.

دانشگاه هوکایدو، یکی از مقصدهای تحصیلی در رشته های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی است. اگر قصد تحصیل در رشته های پزشکی در ژاپن را دارید، گزینه اول شما میتواند این دانشگاه معتبر باشد که تجهیزات تخصصی و اساتید حرفه ای دارد. دانشکده هایی مانند: دانشکده حقوق، دانشکده علوم اطلاعات و ارتباطات، دانشکده علوم ماهی گیری، دانشکده علوم محیط زیست، دانشکده علوم، دانشکده کشاورزی، دانشکده علوم زندگی،‌ دانشکده آموزش،‌ دانشکده رسانه و ارتباطات، دانشکده مهندسی، دانشکده شیمی، دانشکده داروسازی، دانشکده دامپزشکی، دانشکده صنایع غذایی.

دپارتمان پزشکی (Medicine) دانشگاه هوکایدو در این نشانی در دسترس است. رشته های کارشناسی ارشد در بخش پزشکی دانشگاه ارائه شده است را اینجا ببینید. هم چنین کورس هایی که در بخش PhD دانشکده پزشکی دانشگاه هوکایدو ارائه شده است را میتوانید در این لینک دنبال نمایید.

jap3
برنامه تحصیلی رشته های کارشناسی و دکترا دانشکده پزشکی دانشگاه هوکایدو

شرایط پذیرش دانشجو در دانشکده پزشکی دانشگاه هوکایدو به این شرح است. همانطور که مشاهده می کنید،‌ متقاضیان تحصیل در رشته های پزشکی این دانشگاه می بایستی فرم تقاضای ثبت نام در دانشگاه را با ارسال یک نامه ای که حاوی تمبرهایی به ارزش ۲۰۵ ین ژاپن باشد درخواست کنند. حتما روی نامه مشخص کنید که درخواست شما برای رشته های کارشناسی ارشد هست یا دکترا.

jap5

همچنین به دلیل آنکه دانشکده پزشکی این دانشگاه، آزمون ورودیه دارد، برای آشنایی با نمونه سوالات آزمون های گذشته می توانید درخواستی مکتوب از دانشگاه داشته باشید تا سوال ها برای شما ارسال شود. البته میتوانید شرایط دیگر را از طریق تماس با دانشکده دریافت کنید.

شما می توانید با ارسال یک نامه به دانشکده پزشکی دانشگاه هوکایدو ژاپن، از این دانشگاه بخواهید که فرم ثبت نام، نمونه سوالات آزمون های قبلی ورود به دانشکده پزشکی و همچنین اطلاعات تکمیلی رشته مورد نظر را ارسال کنند.

برای این درخواست میباست پاکت نامه ای به ارزش تمبر ۴۰۰ ین ژاپن ارسال کنید. توجه داشته باشید که کلیه اطلاعات درخواستی می بایست به نشانی زیر ارسال شود:

  Student Affairs Office, Graduate School of Medicine, Hokkaido University

E-mail: d-tanto@med.hokudai.ac.jp

Phone: 81 (11) 706-5018 Kita 15-jo, Nishi 7-chome, Kita-ku, Sapporo, 060-8638, Japan

اگر جهت تحصیل در دانشکده پزشکی دانشگاه با پرسشی روبرو شدید، به بخش ارتباط با ما مراجعه کنید. اگر خواهان تحصیل در رشته بیومدیکال دانشگاه هستید، برای آگاهی از آزمون ورودی، به این قسمت بروید.

Application Guidelines For Doctoral Program (For enrollment April 2018 or October 2017

Qualification Review Application Period
June 13, 2017 (Tuesday) to June 19, 2017 -Monday

Application Period
July 11, 2017 (Tuesday) to July 18, 2017-Tuesday

Examination Date
August 31 ,2017 -Thursday

jap4

برای اینکه با قسمت های مختلف این دانشگاه اشنا شوید، از لینک هایی که پایین صفحات سایت دانشگاه هست و در عکس بالا مشاهده می کنید استفاده نمایید. افرادی که به دنبال فرصت های بورسیه و دریافت کمک هزینه تحصیلی از این دانشگاه هستید می توانند به قسمت اسکالرشیپ مراجعه کنند. در نظر داشته باشید که از منابع سه گانه ذیل الذکر برای دریافت بورس از دانشگاه اقدام کنید:

دانشگاه Keio ژاپن

jap6

یکی دیگر از فرصت های تحصیلی ژاپن که در فهرست دانشگاه های ممتاز این کشور از نظر وزارت علوم ایران قرار گرفته است، دانشگاه کیو است که در شهر توکیو قرار دارد و از جمله دانشگاه های خصوصی این کشور به شمار می رود. برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش انگلیسی زبان سایت دانشگاه رجوع کنید. اطلاعات بخش پذیرش دانشگاه را در این لینک مشاهده فرمایید.

در سال ۱۸۵۸ میلادی دانشگاه کیو تاسیس شد. کیو یک موسسه آموزشی عالی خصوصی واقع در شهر توکیو است در این دانشگاه در تمامی مقاطع تحصیلی عالی دروس دانشگاهی ارائه میشود جمعیت دانشجویان دانشگاه کیو به ۳۶ هزار دانشجو میرسد. از لحاظ وسعت و قدمت جزء بزرگترین و قدیمی ترین دانشگاه های ژاپن به حساب می آید.

jap13

این موسسه ۱۶۰ سالهT بر اساس آزمون ورودی پذیرش دارد که قبولی در رشته های این دانشگاه بسیار سخت است همچنین درب های این دانشگاه برای دانشجویان بین المللی از همه جای جهان باز است. رتبه این دانشگاه در ژاپن ۳ و در سطح جهان رتبه ی ۱۲۱ دارد.

سطوح و دروسی که در دانشگاه کیو توکیو ارائه می شود به شرح زیر است:

  • دانشکده ادبیات دانشگاه کیو: از جمله دانشکده های دانشگاه کیو، دانشکده ادبیات است که رشته های زبان و ادبیات چینی، اصول و اخلاق، طراحی هنری، ادبیات آلمانی، زبان و ادبیات ژاپنی، زبان و ادبیات فرانسه، تاریخ ژاپن، جامعه شناسی، باستان شناسی، قومیت شناسی و دیگر رشته های مربوط به این رشته به صورت تخصصی در سطوح مختلف آموزشی از جمله لیسانس و فوق لیسانس تدریس می شود.
  • دانشکده اقتصاد دانشگاه کیو: یکی از مراکز مهم آموزشی تحقیقاتی نظام آموزشی ژاپن به حساب می آید و رشته های دارایی، مطالعات توسعه، روابط بین الملل آمار و تحقیق اقتصاد و اقتصاد کلان ژاپن در این دانشگاه به صورت گسترده تخصصی در سطح عالی آموزشی تدریس می شود. تحصیل در رشته اقتصاد در اقتصاد اول آسیا و جهان، فواید بسیاری برای دانش پژوهان و دانش آموختگان دانشگاه های این کشور دارد.
  • دانشکده حقوق کیو: در آن رشته حقوق و دیگر رشته های مرتبط با آن در این دانشگاه به صورت کاملا تخصصی تدریس می شود رشته های این دانشکده عبارتند از جامع شناسی، سیاست عمومی، قانون و مطالعات عمومی، روزنامه نگاری،  دیگر رشته های حقوق مانند روابط بین الملل، حقوق بین المللی در این دانشکده تدریس می شود.

jap14

دانشگاه Kyoto ژاپن

jap7

دانشگاه کیوتو همانطور که در بخش اول این گفتار معرفی کردیم، یکی از برترین دانشگاه های ژاپن و قاره آسیا است که ده ها هزار دانشجو و محقق از سراسر جهان در آن مشغول به فعالیت هستند. بخشی از موفقیت های علمی و اثربخشی شرکت های دانش بنیان ژاپنی را باید مدیون فعالیت های علمی و تحقیقاتی دانشگاه کیوتو بود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فرصت های تحصیلی و بورس این دانشگاه به سایت انگلیسی زبان آن مراجعه کنید.

دانشگاه کیوتو در سال ۱۸۹۷ میلادی تاسیس شد و یکی از قدیمی ترین داشگاه های ژاپن محسوب می شود این دانشگاه یک موسسه غیرانتفاعی و خصوصی به حساب می آید و در مرکز یکی از بزرگترین شهرهای ژاپن واقع شده است در این دانشگاه تمامی سطوح تحصیلی اعم از لیسانس، فوق لیسانس و دکتری ارائه می شود. این موسسه ۱۲۰ ساله قانون پذیرش انتخابی با آزمون ورودی دارد به نحوی که دانشجویان بین المللی نیز می توانند در این دانشگاه تحصیل و از خدمات آموزشی رفاهی این دانشگاه بهره مند شوند.

دانشگاه Kyushu ژاپن

jap8

دانشگاه کیوشو، چهارمین دانشگاه قدیمی ژاپن و یکی از ۷ دانشگاه برتر دولتی این کشور به شمار می رود که در زمینه های مختلف فنی و مهندسی و پزشکی و علوم انسانی، نسبت به پذیرش دانشجو اقدام می کند. هم اینک بیش از ۲ هزار دانشجوی بین المللی در دانشکده های آن مشغول به تحصیل و تحقیق هستند. برای کسب اطلاعات درباره ظرفیت های تحصیلی و بورس دانشگاه به بخش انگلیسی زبان درگاه آن رجوع کنید.

در زیر، فهرست دانشکده های دانشگاه کیوشو برای آگاهی مخاطبان عزیز ارائه می شود. دانشکده های علوم انسانی، علوم یکپارچه برای جامعه جهانی، مطالعات انسان و محیط زیست، حقوق، اقتصاد، علوم پایه، ریاضیات، علوم زندگی، علوم پزشکی و پیراپزشکی، علوم فنی و مهندسی، طراحی و مد از جمله دانشکده هایی هستند که نسبت به پذیرش دانشجو اقدام می کنند.

توجه کنید که با مراجعه به لینک های فوق، می توانید در جریان موارد زیر قرار بگیرید:

  • فهرست رشته های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در هر دانشکده
  • شهریه مربوط به تحصیل در هر رشته
  • شرایط دریافت ادمیشن و وضعیت آزمون ورودی
  • شرایط و فرصت های دریافت بورس تحصیلی و کمک هزینه
  • بانک اطلاعات اساتید هر دانشکده و فرصت های تحقیقاتی هر یک

در صورتی که خواهان تحصیل در این دانشگاه هستید، با بخش Graduate Department یا بخش بین الملل تماس بگیرید.

دانشگاه Nagoya

jap17
از بخش Prospective students برای آگاهی از شرایط ثبت نام دانشجویان بین المللی استفاده کنید

دانشگاه ناگویا یکی از ۶ دانشگاه برتر ژاپن است که در فهرست دانشگاه های ممتاز اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم کشورمان قرار گرفته است. دانشگاهی که در سال ۱۸۷۰ تاسیس شد و نماد علمی شهر ناگویا محسوب می شود. این دانشگاه نیز همانند دیگر دانشگاه های نام برده در تمامی مقاطع اعم از لیسانس، فوق لیسانس و دکتری پذیرش دانشجو انجام می دهد و یکی از قدیمی ترین موسسات آموزشی ژاپن به حساب می آید.

جمعیت دانشجویان این دانشگاه به ۲۰ هزار دانشجو می رسد. این موسسه ۱۵۰ سال براساس آزمون ورودی دانشجو می پذیرد بر همین اساس دانشجویانی که مایل به ادامه ی تحصیل در این دانشگاه هستند بایستی آزمون ورودی آن را با موفقیت پشت سر بگذارند.

jap18

همچنین دانشجویان بین المللی نیز می توانند از امکانات این دانشگاه مانند کمک هزینه های مالی و کمک هزینه های تحصیلی استفاده از مسکن، خوابگاه و امکانات درمانی و ورزشی نیز استفاده کنند.

دانشگاه ناگویا مانند دیگر دانشگاه های برتر ژاپن اکثر رشته های تحصیلی را تحت پوشش قرار داده است از هنر و علوم تا رشته های پزشکی و مهندسی و در تمامی سطوح آموزشی از لیسانس تا دکتری این رشته در دانشکده های این دانشگاه تدریس می شود.

به طور مثال می توان به رشته ی پزشکی این دانشگاه اشاره کرد که رشته هایی مانند دندانپزشکی، بیولوژی و پرستاری در این دانشکده تدریس می شود. یا رشته های مهندسی این دانشکده که در تمامی سطوح دانشجو می پذیرد مانند رشته های مهندسی معماری ، مهندسی برق، مهندسی الکترونیک، مهندسی کنترل، مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک،  فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و علوم رایانه در زمره رشته های پر طرفدار این دانشگاه به حساب می آیند.

همچنین دانشکده علوم انسانی که رشته های حقوق، علوم سیاست، ادبیات، تاریخ، مدیریت، اقتصاد، کسب و کار، نوآوری و خلاقیت و دیگر رشته های مطرح علوم انسانی در این دانشکده ارائه و تدریس می شود. برای آگاهی از ظرفیت های علمی و بورسیه دانشگاه به سایت آن رجوع کنید. بیش از ۲.۵ میلیون صفحه در اینترنت درباره این دانشگاه ایندکس شده است که جایگاه علمی آن را در فضای مجازی نشان می دهد.

شرایط معافیت از پرداخت شهریه دانشگاه ناگویا

Admission Fee Exemption System

Your entrance fee can be exempted within the limit of our budget. Eligibility for application, financial situation of your family, and scholastic attainments are considered on the basis of our standards. Postponement of collection of your entrance fee means that the deadline of the collection is postponed. However, the same total sum will be collected.

Students eligible for exemption of the entrance fee

Different standards are applied to the students who enter an undergraduate school and the students who enter a graduate school. Applicants must satisfy any of the following conditions.

Students having entered an undergraduate school

Within one year before a student enters a school

the person who bears school expenses (example: father) has died, or

the person who bears school expenses or the student him- or herself has suffered damage from a storm and/or a flood and therefore has extreme difficulty in paying his or her entrance fee

A student who satisfies two or more of the following conditions

the person who bears school expenses is unemployed within one year before the student enters a school

the family of the student is receiving public assistance

the student is from a fatherless (or motherless) family

the person who bears school expenses is under medical treatment for a long period of time

the person who bears school expenses is a physically handicapped person, and so forth

دانشکده های دانشگاه ناگویا ژاپن

دانشگاه Osaka

jap19

دانشگاه  اوساکا ژاپن نیز یکی از برترین دانشگاه های این کشور است که در لیست دانشگاه های ممتاز اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم کشورمان قرار دارد. برای آگاهی از فرصت های تحصیلی این دانشگاه به سایت آن رجوع کنید. این دانشگاه نیز آزمون ورودی برای پذیرش دانشجویان بین المللی دارد که برای کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه نمایید و فرصت های ثبت نام آوریل ۲۰۱۸ میلادی را بررسی کنید. دپارتمان های مختلف این دانشگاه از دندانپزشکی و اقتصاد و مهندسی تا علوم انسانی و حقوق را میتوانید در لینک های زیر مشاهده کنید.

رشته های مطرح این دانشگاه عبارتند از: دندانپزشکی، اقتصاد، مهندسی، علوم مهندسی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مطالعات بین المللی، حقوق بین المللی، علوم انسانی، حقوق، علوم دارویی و علوم پزشکی.

Law

شرایط  پذیرش دانشگاه اوساکا ژاپن

با بررسی لینک های بالا، شرایط پذیرش در دانشگاه اواسکا را تا سال ۲۰۲۰ میلادی بررسی کنید و در جریان شرایط شرکت در آزمون های ورودی دانشکده های مختلف قرار بگیرید.

دانشگاه توکیو 

jap9

برترین دانشگاه ژاپن و یکی از ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان، همین دانشگاه توکیو است. کلیه مقاطع تحصیلی در بسیاری از رشته ها به زبان انگلیسی در این دانشگاه بین المللی و مجهز و معتبر ژاپن در دسترس است. دانشکده های بسیاری دارد که در زیر به معرفی آن می پردازیم:

دانشکده کشاورزی و علوم پایه: در این دانشکده تحصیلات تکمیلی پوشش داده می شود که به صورت پیشرفته به اکوسیسیتم جهانی و مزارعه و جنگل ها و کشاورزی صنعتی را پوشش میدهد این دانشکده ۱۲ بخش دارد و در هر بخش بیش از ۲۰۰ نفر از دانشجویان در حال تحصیل هستند که این رشته ها و دپارتمان ها عبارتند از:

  • دپارتمان کشاورزی، زیست شناسی، محیط زیست
  • گروه شیمی کاربردی زیست شناسی
  •  گروه بیوتکنولوژی
  •  گروه علوم جنگل
  •  گروه آبزیان علوم زیستی
  •  اقتصاد کشاورزی و منابع
  •  گروه زیست شناسی و مهندسی محیط زیست
  • گروه علوم ماده
  •  گروه جهانی علوم کشاورزی
  •  گروه مطالعات اکوسیستم
  •  گروه علوم منابع حیوانات
  •  گروه دامپزشکی
  • علوم پزشکی

انواع مدارک تحصیلی این دانشکده برای کارشناسی ارشد و دکتری است و برنامه های رسمی این دانشکده از اواسط ماه مه شروع می شود و مهلت ارسال مدارک اواسط ژوئن و برای دکتری برای ترم یک تا اواسط جولای و ترم ۲ تا اواسط دسامبر است .

دانشکده اقتصاد: از برترین دانشکده های اقتصاد در قطب صنعت و اقتصاد آسیا، دانشکده اقتصاد دانشگاه توکیو است که کتابخانه بی نظیری دارد. سایت اختصاصی این دانشکده را در این لینک بررسی کنید. تحصیل در این دانشکده سبب می شود تا شما با برخی از تئوریسین های اقتصاد و کسب و کار آسیا که ژاپنی هستند، در مکتب ها و جنبش های مختلف اقتصادی آشنا شوید و با انتشار مقاله با آنها، فرصت های تحصیلی و اشتغال خوبی در مجامع اقتصادی بدست آورید.

دانشکده آموزش: دانشکده آموزش دانشگاه نیز در زمینه های مختلف آموزشی، فرصت های تحصیلی برای علاقمندان فراهم کرده است.

دانشکده حقوق: اگر قصد دارید در گرایش های مختلف رشته حقوق و حتی حقوق بین الملل تحصیل کنید، دانشکده حقوق دانشگاه توکیو بهترین گزینه ممکن در آسیا خواهد بود. ارتباط این دانشکده با موسسات و سازمان های بین المللی از جمله یونسکو، یونیسف و سازمان ملل متحد سبب می شود تا با کارشناسان نخبه در سراسر جهان در تعامل باشید.

دانشکده علوم و هنر: از جمله دانشکده های فعال دانشگاه توکیو، دانشکده علوم و هنر است که از سال ۲۰۰۵ میلادی، روابط گسترده ای با دانشگاه های سراسر جهان در دستور کار قرار داده است. رشته های این دانشکده عبارتد از: علوم زبان و اطلاعات، مطالعات فرهنگی میان رشته ایی، گروه مطالعات منطقه ایی، برنامه تحصیلات تکمیلی امنیت انسانی، دوره های تحصیلات تکمیلی علوم انسانی جهانی، دوره تحصیلات در جامعه جهانی، دوره تحصیلات تکمیلی در علوم محیط زیست و در سطح کارشناسی ارشد و دکتری این دانشکده فعالیت می کند.

jap11

دپارتمان های ۴ گانه این دانشگاه به شرح زیر است:

  • دپارتمان علوم انسانی و علوم اجتماعی: شامل رشته های مطالعات فرهنگی و میان رشته ای، مطالعات منطقه ای و روابط بین الملل.
  • دپارتمان علوم میان رشته ای: مطالعات علوم و فناوری، علوم طراحی و جغرافیا، فناوری اطلاعات و علوم انرژی و اکوسیستم.
  • دپارتمان علوم یکپارچه: علوم ریاضیات، علوم مواد، علوم زیستی، علوم رفتاری و شناختی، علوم تربیت بدنی.
  • دپارتمان علوم مشترک: رشته های cross-disciplinary‌ دانشگاه توکیو موارد زیر را شامل می شود که برای علاقمندان به مطالعات میان رشته ای علوم، انتخاب خوبی خواهد بود:‌
  • Global Ethics
  • Evolutionary Cognitive Neuroscience
  • Barrier-free Studies
  • Science Interpreter Training Program

دانشکده زبان: از جمله دانشکده های زبان خارجی مطرح و معتبر در قاره آسیا، دانشکده زبان های خارجی دانشگاه توکیو است. تقریبا تمامی رشته های زبان از اسپانیولی گرفته تا سواحیلی در مقاطع مختلف و تخصص های گوناگون در این دانشکده ارائه می شود. این دانشکده در تمامی سطوح مطالعاتی دانشجو میپذیرد .

دانشکده پزشکی: دانشکده پزشکی دانشگاه توکیو از برترین و پیشرفته ترین دانشکده های علوم پزشکی در سطح جهان و یکی از پیشگامان علم پزشکی در این کشور به شمار می رود. در این دانشکده اکثر رشته های پزشکی و پیرا پزشکی از جمله دندانپزشکی، بیولوژی، پرستاری، مامایی، رادیولوژی و دیگر رشته های پزشکی در تخصص های گوناگون عرضه می شود.

دانشکده مهندسی دانشگاه توکیو: از جمله مطرح ترین دانشکده های علوم فنی و مهندسی در آسیا، همین دانشکده مهندسی دانشگاه توکیو است که از محبوب ترین دانشکده های ژاپن به شمار می رود و مقصد تحصیلی شماره ۱ تحصیل در رشته های مهندسی در خاور دور است. رشته های مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی الکترونیک، مهندسی شیمی، مهندسی مواد، مهندسی جغرافیا و دیگر رشته های مهندسی در تمامی سطوح دانشگاهی لیسانس، فوق لیسانس و دکتری ارائه می شود.

jap10
از بخش Prospective students به اطلاعات ادمیشن دانشجویان بین المللی پی ببرید

نحوه ی پذیرش دانشگاه توکیو با ازمون ورودی است و تمامی مدارک سطوح قبلی فرد متقاضی باید ارائه شود و هزینه تحصیل در این دانشگاه تقریبا بین ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار در سال است. برای کسب اطلاعات بیشتر به درگاه آن رجوع کنید. ۱۲۸ میلیون صفحه ایندکس شده در اینترنت درباره این دانشگاه،‌ نشان دهنده جایگاه ویژه آن در علوم و فناوری دارد.

jap12

موسسات وابسته دانشگاه توکیو برای علاقمندان به تحصیل در مقطع دکترا جهت ارائه پروپزال و پیدا کردن استاد راهنما به این شرح است:

Atmosphere and Ocean Research Institute

Earthquake Research Institute

Historiographical Institute

Institute for Advanced Studies on Asia

Institute for Cosmic Ray Research

Institute for Solid State Physics

Institute of Industrial Science

Institute of Medical Science

Institute of Molecular and Cellular Biosciences

Institute of Social Science

Asian Natural Environmental Science Center

Biotechnology Research Center

Center for Research and Development of Higher Education

Center for Spatial Information Science

Cryogenic Research Center

Environmental Science Center

Information Technology Center

International Center for Elementary Particle Physics

Policy Alternatives Research Institute (PARI)

Isotope Science Center (Japanese)

Research into Artifacts, Center for Engineering

University Museum

VLSI Design and Education Center

Research Center for Advanced Science and Technology

بانک اطلاعات محققان دانشگاه توکیو در رشته های گوناگون را در این لینک مشاهده کنید. رشته های کارشناسی ارشد دانشگاه توکیو که به زبان انگلیسی تدریس می شود عبارتند از: اقتصاد بین الملل، جامعه جهانی، مطالعات زیست محیطی، مهندسی عمران، مدیریت شهری، مهندسی زیستی، معماری و مهندسی کشاورزی.

شرایط پذیرش در دانشگاه توکیو

به دلیل اینکه برخی از ایرانیان علاقمند به تحصیل در سرزمین آفتاب تابان، علاقمند به تحصیل در این دانشگاه معتبر هستند، شرایط ادمیشن این دانشگاه را در زیر مرور می کنیم. همانطور که ملاحظه می کنید، برای ادمیشن از این دانشگاه در بسیاری از رشته ها، نیاز به قبولی در آزمون ورودی دارید.

اگر به دنبال دریافت بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی هستید به این لینک بروید. اطلاعات کامل شهریه دانشگاه توکیو را می توان در این لینک مشاهده کرد. توجه کنید در صورتی که قصد تحصیل در این دانشگاه و اقامت در خوابگاه های آن را دارید، به این آدرس رجوع کنید که بخش housing دانشگاه است. برای ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه توکیو نیز به بخش alumni مراجعه نمایید.

دانشگاه Tohoku

jap20

سومین دانشگاه قدیمی ژاپن که در شهر سندایی قرار دارد و در فهرست ۷ دانشگاه ملی این کشور و یکی از دانشگاه های ممتاز معرفی شده توسط اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم ایران است. برای آگاهی از فرصت های تحصیلی و بورس این دانشگاه به این لینک رجوع کنید. برخی از رشته های این دانشگاه به صورت مشترک با دیگر دانشگاه های جهان است و Double Degree نام دارد. متقاضیان ایرانی محترم می توانند از فرصت های تحصیل در این رشته های انگلیسی زبان نیز در این مرکز آموزشی استفاده کنند.

برخی از رشته های دانشگاه، توسط دانشگاه های همکار برگزار می شود و به صدور double degree منتهی می شود. اطلاعات بیشتر را در این لینک دنبال کنید. دانشگاه های همکار عبارتند از:

  • Ecole Centrale Group (Paris/CentraleSupélec, Nantes, Lille, Lyon, Marseille), France
  • INSA de Lyon, France
  • KTH Royal Institute of Technology, Sweden

Graduate School of Law
Cross-National Doctoral Course: http://www.law.tohoku.ac.jp/english/graduate/cndc

Graduate School of Economics and Management
IGSAP: http://www.econ.tohoku.ac.jp/econ/IGSAP/english
GPEM: http://www.econ.tohoku.ac.jp/econ/english/IPEM/index.html

Human Security Program (Linkage Program)http://www.agri.tohoku.ac.jp/human-security/human_security_english.html
[In collaboration with the Graduate Schools of Agricultural Science, Medicine, Environmental Studies, and International Cultural Studies]

Graduate School of Dentistryhttp://www.dent.tohoku.ac.jp/english/index.html

Graduate School of Engineeringhttp://www.eng.tohoku.ac.jp/english

رشته های دانشگاهی به زبان انگلیسی

رشته های کارشناسی ارشد و دکترا دانشگاه توهوکو ژاپن را در در لینک های زیر مشاهده کنید. این دانشگاه درباره رشته های انگلیسی زبان نوشته است:

Tohoku University currently offers a number graduate courses conducted in English for students wishing to pursue advanced degrees. Each course provides opportunities to study within specialized fields while also offering numerous elective subjects. Tohoku University’s world-class research is the foundation of its high-quality graduate-level education and provides students with rich research and learning opportunities

Click on a course title in the table below to see that course’s website. For application instructions, please contact the department of the course you are interested in directly. See the FAQ for general information on FGL graduate programs

International Doctoral Program in Engineering, Information Sciences, Environmental Studies and Biomedical Engineering

International Graduate Program for Advanced Science

International Post-Graduate Program in Human Security

International Environmental Leadership Program

International Mechanical and Aerospace Engineering Course (Graduate)

International Materials Science and Engineering Course

Global Program in Economics and Management

International Graduate School of Accounting Policy

Information Technology and Science Course

Interface Oral Health Science Course

International Course of Life Sciences

International Graduate Program in Language Sciences

موسسه فناوری توکیو

JAP21

یکی دیگر از مقصدهای تحصیلی معتبر و ممتاز ژاپن، موسسه علوم و فناوری توکیو است که همچون دانشگاه توکیو، از برترین مراکز آموزشی خاور دور به شمار می رود. برای آگاهی از فرصت های تحصیلی MIT ژاپن می توانید به این درگاه رجوع کنید.

رشته های تحصیلات تکمیلی دانشگاه عبارتند از:

ریاضیات – شیمی-مهندسی مکانیک-مهندسی برق و الکترونیک- مهندسی صنایع و اقتصاد-مهندسی شیمی- مهندسی رایانه-مهندسی فیزیک- علوم زمین شناسی-مهندسی کنترل و سیستم-مهندسی ارتباطات و اطلاعات-مهندسی علوم مواد-علوم رایانه- هوش مصنوعی-علوم و فناوری زیستی، مهندسی عمران و معماری، علوم زیست محیطی، مهندسی عمران، مهندسی توسعه پایدار، علوم اجتماعی، علوم نوآوری- فناوری و مدیریت نوآوری- علوم انرژی – علوم طراحی مهندسی- علوم بیومدیکال- مهندسی هسته ای.

آشنایی با رشته حرفه ای مدیریت نوآوری و فناوری 

یکی از رشته های پر طرفدار این مرکز تحقیقاتی عالی ژاپنی ها، رشته مدیریت نوآوری و فناوری است که اطلاعات بیشتر را در این لینک بدست آورید. این دانشگاه اعلام کرده است که دانش اموختگان این رشته قادر خواهند بود در موسسات ژاپنی زیر مشغول به کار شوند:‌

The Bank of Tokyo-Mitsubishi UFJ / Charles Taylor Plc / Daiwa Securities / Mitsubishi Research Institute / The Chugoku Electric Power Company / ABeam Consulting / Creative Research and Planning / NICHIA CORPORATION / Japan Post Bank / IMS Japan / Hitachi Automotive Systems / QUNIE / Bayer Yakuhin / SHIGA International Patent Office / Japanese Broadcasting Corporation / Toshiba Medical Information Systems / Mizuho Bank / SAP Japan / HIKARI TSUSHIN / Mitsubishi Heavy Industries / Quants Research / PwC / Asahi Kasei / BNP Paribas / NS Solutions / FORCIA / Recruit Holdings / IBM Japan / Daiwa Asset Management / Works Applications / M-IT Solutions / Yahoo / Meiji Yasuda Life Insurance Company / Daiwa Securities Group / Honda Motor Company / Dai-ichi Life / Nomura Securities / Fuji Xerox / IBM Japan / INPEX / Mizuho FG / NTT docomo / McLagen Parterns Asia, Inc. (Arbitrary order)

هدف برگزاری این رشته، تقویت اطلاعات فعالان عرصه کسب و کار و فناوری است که بتوانند در حوزه اقتصاد و فناوری فعالیت کنند و دانش خود را در جهت توسعه فعالیت های صنعت و جامعه به عنوان رهبران نوآوری آینده به کار گیرند. افرادی که در حوزه های مختلف علمی و فناوری تخصص دارند، دعوت میشود در این دوره شرکت کنند و از ظرفیت های فناورانه موسسه استفاده کنند.
برای آشنایی با برنامه های اموزشی این موسسه به این نشانی مراجعه کنید.

موسسه فناوری Tsukuba

jap15

دانشگاه تسوکوبا دانشگاه تسوکوبا در سال ۱۹۷۳ میلادی تاسیس شد و با وجود آنکه از دانشگاه های جدید ژاپن است، اما در فهرست ممتاز اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم کشورمان قرار دارد. دانشگاه تسوکوبا یک موسسه آموزشی غیر دولتی است که در حومه شهر تسوکوبا قرار گرفته است. همچنین این دانشگاه در شهر توکیو نیز نمایندگی دارد و برخی از رشته ها در این شهر برگزار می شود.

جمعیت دانشجویان این دانشگاه به ۲۵ هزار دانشجو می رسد دانشگاه تسوکوبا تمامی مقاطع تحصیلی اعم از لیسانس، فوق لیسانس و دکتری را پوشش می دهد. نحوه ی پذیرش این دانشگاه ۴۵ ساله براساس آزمون ورودی و سابقه ی تحصیلی دانشجویان است.

jap16

محدوده نرخ پذیرش دانشجو به نسبت دیگر دانشگاه های مطرح ژاپن بالاتر است و دانشجویان بین المللی می توانند برای ادامه ی تحصیل این دانشگاه را انتخاب کنند. از لحاظ جایگاه این دانشگاه در بین دانشگاهای ژاپن رتبه ی چهارم و در بین دانشگاه های جهان رتبه ی ۲۸۰ را از آن خود کرده است.

برخی از رشته هایی که در این دانشگاه ارائه می شود را برای شما بررسی می کنیم. دانشکده علوم انسانی و هنر که رشته های این دانشکده عبارتند از: تاریخ، هنر، طراحی هنر کلاسیک، موزه و باستان شناسی از این دست قبیل رشته ها هستند که در این دانشکده در تمامی سطوح از لیسانس تا دکتری ارائه می شود.

تمرکز اصلی این دانشگاه روی رشته های مهندسی و فعالیت تحقیقاتی در زمینه رباتیک است به نحوی که یکی از بزرگترین آزمایشگاه های رباتیک ژاپن در این موسسه ی آموزشی قرار گرفته است و یکی از بزرگترین پروژه های تحقیقاتی در سطح جهان در حال حاضر توسط پروفسور ماساشی یاناگیساوا در این دانشگاه در حال اجرا و تحقیق است که در صورت موفقیت می تواند تحولی بزرگی در علم رباتیک جهان بوجود آورد.

از سرتا سر جهان برترین های این رشته در حال همکاری با این پروژه و دانشگاه هستند و این امر باعث این شده است که این دانشگاه از پیش شناخته تر شود و جایگاه بالاتری را بدست آورد. برای آگاهی از فرصت های تحصیلی این دانشگاه به سایت آن رجوع کنید.

لینک های مهم برای تحصیل در ژاپن

japan11
فرصت های تحصیلی در ژاپن را از سایت وزارت آموزش عالی این کشور بدست آورید

جهت تحصیل در هر کشوری در دنیا، نیازمند هستید تا با درگاه های ملی که خدمات گسترده ای را در اختیار محققان و شهروندان خارجی قرار می دهند آشنا شوید. مواردی که وزارت ورزش و آموزش عالی ژاپن منتشر کرده است به شرح زیر است که به نظر میرسد برای دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل در این کشور، دانستن آن ها مفید باشد.

همانطور که در لیست زیر مشاهده می کنید، موسساتی همچون: آژانس ورزش جوانان ژاپن، آژانس امور فرهنگی ژاپن، آکادمی هنر، موسسه لرزه نگاری ژاپن، کمیسیون ملی یونسکو ژاپن، موسسه ملی تدوین سیاست های آموزشی، مرکز اطلاع رسانی ملی تحقیقاتی آموزشی ژاپن، موسسه ملی علوم و فناوری ژاپن، مرکز MEXT، موسسات ملی و موزه ملی هنر این کشور ارایه شده است.

japan12
موسسه ملی تحقیقات آموزشی ژاپن برای آگاهی از اولویت های پژوهشی آکادمیک این کشور

در قسمت بعدی، شما را با دیگر دانشگاه های این کشور آشنا میکنیم. توجه داشته باشید که برای دریافت روادید تحصیلی بلند مدت از سفارت ژاپن در تهران، می بایست مدارک ادمیشن و همچنین ریز نمرات خود را در اختیار سفارت قرار داده تا نسبت به صدور روادید اقدام شود. اگر برای تحصیل در این کشور نیازمند اطلاعات تحصیلی (غیر مهاجرتی و روادید) هستید، درخواست خود را کامنت کنید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود