با ۱۵ سلاح مخوف و فوق پیشرفته موجود در زرادخانه های تسلیحاتی روسیه آشنا شوید [قسمت اول]

با ۱۵ سلاح مخوف و فوق پیشرفته موجود در زرادخانه های تسلیحاتی روسیه آشنا شوید [قسمت اول]

شاید بتوان ادعا کرد که در حال حاضر رابطه ی ایالات متحده و روسیه در بدترین شکل ممکن خود قرار دارد، حتی بدتر از دوران جنگ سرد. در آن دوران هر دو کشور ابرقدرت چنان زرادخانه های خود را از انواع مختلف سلاح های مخرب پر کرده بودند که برای چند بار نابود کردن دنیا کافی بودند. امروزه روسیه توانسته زرادخانه های هسته ای خود را با گستره ای از سلاح های جدید، پیشرفته و مخرب تکمیل کند که در صورت وقوع جنگی که یک طرف آن روسیه باشد عواقب سختی در انتظار کشور مقابل خواهد بود. در طول چند سال اخیر ارتش این کشور پیشرفت های زیادی در زمینه ی ساخت سلاح های جدید داشته که به شدت مقامات نظامی ایالات متحده را در نگرانی و حیرت فرو برده است.

همه می دانیم که تاریخ روسیه با پیشرفت های تکنولوژیکی عمده ای عجین شده و افسانه ای بودن تکنولوژی های موشکی و ماموریت های فضایی این کشور بر کسی پوشیده نیست. آن ها اولین کشوری بودند که ماهواره در فضا مستقر کردند و اولین انسان را نیز آن ها به فضا فرستادند. همچنین روسیه مسئولیت پیشتیبانی و فراهم کردن شرایط برای فضاپیمای سایوز را بر عهده داشت که فضانوردان آمریکایی را به پایگاه بین المللی فضایی منتقل می کرد.

امروزه روسیه یکی از بهترین و کارآمدترین سیستم های موشکی پیشرفته در جهان را دارد و می توان ادعا کرد که موشک های روسی در حال حاضر حتی از موشک های آمریکایی نیز قوی تر و بهتر هستند. اما نکته اینجاست که آن ها تلاش هایشان را تنها به توسعه ی سیستم های موشکی خود معطوف نکرده اند بلکه سیستم ها و سلاح های جدیدی را در چند سال اخیر موزد آزمایش قرار داده اند که دوره ی جدیدی از تقابل بین این کشور و کشورهای غربی به خصوص ایالات متحده را در پی داشته است.

در ادامه ی این مطلب قصد داریم شما را با ۱۵ مورد از پیشرفته ترین و مخوف ترین سلاح هایی که روس ها در زرادخانه های تسلیحاتی خود دارند آشنا کنیم. در ضمن برای دیدن قسمت دوم این مطلب می توانید از این لینک استفاده کنید.

۱۵- مسلسل تمام اتوماتیک تک تیرانداز RPK-16

1045168330-w700

یک مسلسل را با دقت یک تفنگ تک تیرانداز تصور کنید. این همان چیزی است که ارتش روسیه با ساخت مسلسل بسیار دقیق RPK-16 به آن دست یافته بدون این که نیاز باشد طول لوله اسلحه بلند بوده یا میدان دید تک تیرانداز  یک محدودیت محسوب شود. این خصوصیات مسلسل RPK-16 را به یک سلاح مخوف و مرگبار تبدیل کرده است. نکته ی جالب تر این که می توان با کمی تغییرات واکنش عقب نشینی این سلاح را نیز کاهش داد که برای هدف قرار دادن اهداف خاص مناسب است.

تیراندازی با این سلاح چه در حالت تک تیر و چه در حالت رگبار از دقت بالایی برخوردار بوده و این موضوع بدین معنا خواهد بود که سرباز دارنده این سلاح می تواند روی زمین دراز کشیده و به صورت رگباری اهداف خود را با همان دقت یک تک تیرانداز مورد هدف قرار دهد در حالی که میزان عقب نشینی و به اصطلاح لگد اسلحه به کمترین حد خود رسیده است. نکته ی دیگر این که این اسلحه ی بسیار دقیق از یک خشاب استوانه ای با ۹۶ فشنگ سود می برد که قدرت آتش فوق العاده ای به آن می دهد.

RPK-16_machine_gun_at_Military-technical_forum_ARMY-2016_02-w700

این جدیدترین اسلحه ی انفرادی است که توسط کمپانی اسلحه سازی کالاشینکف، سازنده ی تفنگ افسانه ای AK-47 ساخته می شود. علاوه بر RPK-16، ارتش روسیه دو اسلحه ی انفرادی تهاجمی دیگر به نام های AK-12 و AK15 نیز تولید کرده که توان شلیک ۷۰۰ گلوله در دقیقه را دارند.

۱۴- روبات تهاجمی Uran-9

maxresdefault-47-w700

روسیه همچنین مانند ایالات متحده ودیگر کشورهای غربی در سالیان اخیر تحقیقات گسترده ای را در زمینه ی ساخت روبات های نظامی و هواپیماهای بدون سرنشین و پهپادها انجام داده است. از تولیدات جدید روسیه در این زمینه می توان به روبات تهاجمی Uran-9 اشاره کرد که در واقع یک تانک بدون سرنشین با ویژگی کنترل از راه دور است. اگر چه این تانک کوچک بوده و تنها کمی از قد یک انسان معمولی بلندتر است اما تجهیزات بسیار پیشرفته ای دارد که از آن یک قاتل بی رحم ساخته است.

Army2016-536-XL-w700

این تانک را می توان به سلاح های مختلفی مجهز کرد از قبیل موشک های ضد تانک، موشک های ضدهوایی، یک مسلسل قدرتمند و یک توپ ۳۰ میلیمتری. ماموریت این تانک این است که از نیروی انسانی ارتش روسیه در حمله های زمینی پشتیبانی کند و بدون این که جان سربازان به خطر بیفتد خطر را شناسایی کرده و منهدم نماید. حتی نمونه هایی از این تانک بدون سرنشین ساخته شده که به عنوان آمبولانس مورد استفاده قرار گرفته و سربازان مجروح را به پایگاه های نظامی منتقل کرده و حتی شرایط حیاتی آن ها را نیز بررسی می کند. این تانک هنوز در میدان نبرد آزمایش نشده اما به نظر می رسد که در آینده ای نزدیک به خدمت در ارتش روسیه فرا خوانده شود.

۱۳- موشک ضد ماهواره Nudol

25079674gi-w700

بسیاری از ارتباطات نظامی امروزی با کمک ماهواره های مستقر در فضا انجام می شوند پس کشورها با ساقط کردن ماهواره های نظامی کشور متخاصم می توانند ارتباطات  آن ها را فلج کنند و این همان چیزی است که روسیه با ساخت این موشک ضد ماهواره به دنبال آن بوده است. این موشک می تواند اتمسفر را بشکافد و اهدافی که در حال چرخش در مدار زمین یا مدارهای دیگر هستند را مورد اصابت قرار دهد. این موشک در سال ۲۰۱۶ با موفقیت آزمایش شده و آماده ی عملیات است.

landscape-1482351001-gettyimages-178262562-w700

بر اساس گفته های یکی از ژنرال های نیروی هوایی ایالات متحده به نام ژنرال دیوید جی باک:” روسیه وابستگی ارتش ایالات متحده به فضا را به عنوان یک نقطه شعف قابل استفاده درک کرده و آگاهانه در حال تقویت توانایی های ضد فضایی خود هستند”. از لحاظ تئوریک از دست دادن ماهواره های نظامی و ارتباطی مستقر در مدار زمین به معنای از بین رفتن توانایی های ارتباطی و سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) به طور کلی خواهد بود. چنین خسارتی ارتش ایالات متحده فلج کننده است و یکی از مامورین رسمی سابق پنتاگون به نام مارک اشنایدر با تایید این موضوع گفته است:” از دست دادن هدایت سیستم موقعیت یاب جهانی به دلیل حمله ی این موشک های ضد ماهواره بخش بسیار زیادی از دقت سیستم های دفاعی و تهاجمی ما را از بین می برد”.

۱۲- سیستم های اقدام متقابل الکترونیکی Khibiny

Lipetsk_Air_Base_436-17-e1477929142395-w700

در آوریل سال ۲۰۱۴، یک ناوشکن یو اس اس دونالد کوک متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده در حال گشت زنی در آب های دریای سیاه و نزدیک به آب های کشور روسیه بود که یک جت جنگنده ی سوخوی ۲۴ نیروی هوایی روسیه به او نزدیک شد به نحوی که خدمه ی ناوشکن را در حیرت فرو برد. جالب این که مقامات نظامی روسیه ادعا می کردند که این جنگنده به یک سیستم جنگ الکترونیکی به نام «Khibiny» مجهز بوده است و با موفقیت توانسته تمامی سیستم های الکترونیکی ناوشکن آمریکایی را از کار بیندازد.

1036725742-w700

معلوم نیست که این اتفاق واقعا رخ داده یا این موضوع تنها یک جنگ تبلیغاتی از جانب روسیه است اما سیستم موسوم به «Khibiny» وجود دارد. این سیستم روی کاغذ یک سیستم کاملاً دفاعی است که جنگنده ی سوخوی ۲۴ را در داخل یک حباب الکترونیکی قرار داده که مانع از آن خواهد شد که موشک های مهاجم روی آن قفل شوند. اما شایعاتی در این زمینه وجود دارد که سیستم ضد الکترونیکی می تواند تهاجمی نیز باشد و تمامی سیستم های الکترونیکی هواپیماها ، کشتی ها و سیستم های موشک انداز را از کار بیندازد. اگر غرب نتواند سلاحی برای مقابله با این سیستم طراحی کند به طور قطع پشیمان خواهد شد.

۱۱- سلاح های لیزری

1-9Ksh8XUcivUc3aKi1NsC-g-w700

روسیه از دیرباز و از دوران شوروی سابق نیز به طور مخفیانه در زمینه ی ساخت و توسعه ی سلاح های لیزری فعالیت می کرده است. اما در دوران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و به ویژه در سال های اخیر این تحقیقات با پنهانکاری و محرمانه بودن بیشتری نسبت به قبل دنبال شده و هیچ اطلاعاتی در مورد پیشرفت های لیزری این کشور و ساخت سلاح های لیزری مخابره نشده است. اما شایعاتی وجود دارد که ادعا می کنند ارتش روسیه برنامه ی سری توسعه ی سلاح های لیزری دوران شوروی سابق را از نو راه اندازی کرده است.

1040790607-w700

در سال ۱۹۹۴ مقامات نظامی روسیه ادعا کردند که سیستمی لیزری را مورد آزمایش قرار داده اند که می تواند موشک های دشمن را در هوا رهگیری و منهدم کند. اما بعدها مشخص شد که علی رغم پیشرفت های خیره کننده ی این کشور در زمینه ی ساخت سلاح های لیزری اما هنوز سیستم لیزری آن ها چنین قابلیت خارق العاده ای ندارد که بتواند موشک های دشمن را قبل از اصابت به هدف منهدم کند. قبل از آن ارتش روسیه بر روی سلاح های لیرزی با پایه ی کربن دی اکسید کار می کردند اما به اعتراف خود آن ها در این زمینه پیشرفت چندانی نداشتند.

سلاح های لیزری مشکلات فراوانی دارند از منبع تغذیه گرفته تا گرمای شدید و مسائل دیگر. اما ارتش روسیه به شیوه های نامتعارف دیگری از سلاح های لیزری استفاده می کند. برای مثال یک سیستم لیزری به نام «Potok» توسط مهندسان ارتش روسیه طراحی شده که می تواند دشمن را کور کند.

۱۰- اژدر- موشک Shkval

FotorCreated-2-w700

روسیه در زمینه ی تکنولوژی موشکی طلایه دار کشورهای جهان است و آن ها نه تنها از دانش خود در این زمینه برای تقویت موشک های متعارف خود استفاده کرده اند بلکه اژدرهای دریایی خود را نیز به حد زیادی تقویت نموده اند. ایده ی ساخت چنین اژدری بسیار ساده است: هنگامی که اژدر شلیک می شود حبابی از هوا دور آن شکل گرفته و سپس از یک موتور راکت برای به پیش بردن اژدر با سرعت بالا استفاده می شود. چنین تکنولوزی جالب و ساده ای در ساخت اژدر- موشک Shkval  مورد استفاده قرار گرفته است. بر اساس گزارش ها در نسخه های تازه ی این اژدر سرعت آن تا ۳۰۰ گره دریایی نیز افزایش یافته که ۶ برابر سریع تر از یک اژدر معمولی خواهد بود.

shkval2-w700

این تکنولوژی دقت اصابت اژدر را به شدت افزایش خواهد داد و کشیتی های دشمن دیگر فرصت کافی برای خارج شدن از مسیر سیر اژدر را نخواهند داشت. این اژدر به دلیل یک مقوله ی علمی به نام «اثر فراکاواک زایی» (supercavitation) به چنین سرعت و دقت خارق العاده ای دست یافته است. وقتی که حبابی از هوا در اطراف یک اژدر شلیک شده تشکیل شود دیگر آب نمی تواند هیچ سایش و اصطکاکی با سطح اژدر داشته باشد. در نتیجه اصطکاک به شدت کاهش یافته و سرعت افزایش خواهد یافت. این حباب هوا با استفاده از یک سرلوله که در نوک اژدر تعبیه شده تولید می شود که با خارج کردن گاز باعث تشکیل حباب های هوا خواهد شد. موتور این اژدر نیز گاز تولید خواهد کرد که در تولید حباب نیز موثر خواهد بود.

۹- تفنگ دومنظوره آبی-خاکی ADS

5.45mm_ADS_rifle_-_InnovationDay2013part1-44-w700

وقتی که پای سلاح های زیردریایی به میان بیاید روس ها بسیار خلاق می شوند و این خلاقیت از موشک ها و اژدرها فراتر رفته و به سلاح های انفرادی رسیده است. تفنگ دو منظوره آبی-خاکی ADS یکی از بهترین نمونه های این خلاقیت بوده و یکی از معدود سلاح هایی به شمار می آید که هم در زیر آب و هم خارج از آب با قدرت تمام می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. این اسلحه به طور خاص برای نیروهای وِیژه این کشور با نام مستعار «مردان قورباغه ای» (frogmen) طراحی شده که از اعماق دریا به دشمن خود حمله می کنند.

912ads-w700

یکی از نوادگان این سلاح خارق العاده تفنگ تهاجمی زیرآبی APS  بود که اگر چه در زیر آب کارآیی خوبی داشت اما در خارج از آب بسیار موثر نبود. از این رو مردان قورباغه ای روس سلاحی می خواستند که هم در خشکی و هم در زیر آب توانایی بالایی داشته باشد بدین ترتیب تفنگ ASM-DT ساخته شد. تفنگ ASM-DT خشابی دارد که حاوی دو نوع فشنگ بوده، یکی فشنگ هایی که با تولید حباب توانایی شلیک و اصابت به هدف در زیر آب را دارند و دیگری فشنگ های معمولی که در بیرون از آب مورد استفاده قرار می گیرند.

بعدها و در سال ۲۰۱۳ تفنگ آبی- خاکی ADS جایگزین این سلاح شده که از هر لحاظ از سلاح قبلی پیشرفته تر و کارآمدتر بود. جالب این که هیچ کشور دیگری تاکنون چنین سلاحی نساخته یا دستکم پیشرفت های خود را در این زمینه عیان نکرده است.

۸- توپ های الکترومغناطیسی

1042843389-w700

توپ های ریلی در حال حاضر توجه بسیاری را در زمینه ی دانش تسلیحات نظامی به خود اختصاص داده اند و روسیه در این زمینه نیز همگام با کشورهای غربی پیش می رود. آمریکا خیلی وقت است که نمونه های خود در این بخش را با موفقیت آزمایش کرده و پیشاپیش تعدادی از این توپ های ریلی را روی ناوشکن های خود از اواسط دهه ی ۲۰۰۰ نصب کرده است. با این وجود روسیه نیز در این مقوله خیلی عقب نمانده و در سال های اخیر توپ های ریلی خود را با موفقیت آزمایش کرده و توانسته اند سرعت گلوله های این توپ ها را به ۱۱ کیلومتر در ثانیه افزایش دهند.

emtop0-560x381-w700

از این رو رقابت سختی بین روسیه و ایالات متحده و تا حدودی چین در زمینه ی ساخت توپ های ریلی در مقیاس وسیع وجود دارد. توپ های ریلی با استفاده از انرژی الکترومغناطیسی برای پرتاب کردن گلوله های فلزی با سرعت های بالا مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع این گلوله های فلزی به سمت دشمن پرتاب شده و پس از رسیدن به سرعت بالا آتش می گیرند. برتری این نوع سلاح بسیار ساده است بدین معنا که به دلیل سرعت بالا دیگر نیازی به استفاده از مواد منفجره و سوخت اضافی برای به پیش راندن گلوله وجود ندارد و هر چیزی را در مسیر خود نابود خواهد کرد. علاوه بر این توپ های ریلی برد بسیار بالایی داشته و برد نمونه های اولیه ی آن ها تا ۴۰ کیلومتر نیز می رسد.

railgun-970-80-w700

البته این سیستم نقاط ضعف بزرگی نیز دارد که از آن جمله می توان به نیاز آن به یک سیستم تغذیه بسیار بزرگ اشاره کرد که تمامی نیروی یک کشتی را در زمان پرتاب به خود اختصاص خواهد داد. اما در کل یکی از سیستم های نظامی جدیدی است که کشورهای پیشرفته نظامی روی آن حساب ویژه ای باز کرده اند.

منبع: therichest
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۷ نظر

ورود

  • seyed_m.m تیر ۲۳, ۱۳۹۶

    بهتر بود به جابی اینکه از قدرت نظامی روسیه مقاله مینوشتید از قدرت نظامی ایران یک مقاله دبش مینوشتید

  • Mohammad reza Hosseini pur تیر ۲۴, ۱۳۹۶

    با سلام
    ایران هم یه همچین اژدری داره اگه زحمتی نیست دربارش مطلب بنویسین
    اژدر حوت

    • حامد بهمن ۲۳, ۱۳۹۷

      اسکل حوت همون اشکوال هست که روسها دادن به ایران

  • میلاد مهر ۲۸, ۱۳۹۸

    آیتم ۸ مال آمریکاست نه روسیه نمیدونم چرا انقدر دوست داریم همه چیو به نام روسیه بزنیم !!!! حتی عکس های هم که از این آیتم گذاشتی مال آمریکاست نه روسیه

  • رضا دی ۷, ۱۴۰۱

    نه شکله هشت ماله روسیه هست آمریکا هم داره ولی چون توپ های مغناطیسی دارای مکانیزم داخلی خاصی هستند برای همین نمیتوان شکل گرد همانند توپ روس ساخت بلکه دارای ساخت تیز شکسته هست