داستان موکتامونی؛ دختر بنگلادشی ۱۲ ساله ای که به بیماری نادر «مرد درختی» مبتلا شده است

داستان موکتامونی؛ دختر بنگلادشی ۱۲ ساله ای که به بیماری نادر «مرد درختی» مبتلا شده است

موکتامونی یک دختر ۱۲ ساله ی بنگلادشی است که نیم تنه ی بالای او مورد حمله ی یک بیماری نادر و ترسناک به نام بیماری «مرد درختی» (tree man) قرار گرفته و رفته رفته بدن او در حال تبدیل شدن به ساختاری شبیه یک درخت است.

بیماری «مرد درختی» درد و رنج طاقت فرسایی را به قربانی خود وارد می کند. در مورد موکتامونی، طرف راست و سینه ی این دختر نوجوان و دست راست او کاملا متورم شده، تغییر شکل داده و با توجه به رنگ قهوه ایش ظاهری شبیه درخت عوعو پیدا کرده است. دست راست او که مورد هجوم این بیماری و عوامل آن قرار گرفته به شکل غیرقابل کنترلی متورم شده و با پیچ خوردن به سمت بالا امکان استفاده از آن برای این دختر بنگلادشی وجود ندارد.

42500F6E00000578-4695734-image-m-11_1500017736301-w700

اگر چه پزشکان گفته اند که بیماری در تمام بدن او منتشر شده اما در کمال ناباوری طرف دیگر بدن و سینه ی او هنوز هیچ نشانه ای از بیماری «مرد درختی» را از خود نشان نداده است. به گفته ی ابراهیم حسین، پدر موکتامونی، وی اکنون در بیمارستان کالج پزشکی داکا در حال مداوا است. البته هنوز به طور قطعی مشخص نشده که وی به بیماری «مرد درختی» با نام علمی « epidermodysplasia verruciformis» مبتلا شده یا نه اما اگر ابتلای او به این بیماری به اثبات برسد وی نیز یکی از معدود کسانی خواهد بود که در سراسر جهان به این بیماری نادر و مخوف مبتلا شده اند.

42500F8A00000578-4695734-image-m-12_1500017748069-w700

بیماری «مرد درختی» یک بیماری نادر و ارثی پوستی است که جراحات زگیل مانند و جرم های رنگی قهوه ای متمایل به قرمزی را روی سراسر بدن بیمار ایجاد می کند. برای این که این بیماری به شخص دیگری به ارث برسد دو ژن غیرطبیعی این بیماری از هر دو والد باید موجود باشد. تاکنون هیچ روش درمانی موثری برای مقابله با این بیماری نادر یافت نشده اما روش های درمانی محدودی صورت گرفته که میزان کارآیی آن ها مشخص نشده است.

ابول باجندر یک مرد بنگلادشی بود که برای اولین بار به این بیماری مبتلا شده و به همین دلیل به این بیماری لقب بیماری «مرد درختی» داده شد. باجندر جراحات زگیل مانندی روی تمامی سطح بدن خود داشت اما مورد معالجاتی قرار گرفت که به گفته ی پزشکان تا حدود زیادی موثر بوده است. در آن زمان این مرد ۲۷ ساله تنها یکی از ۴ نفری بود که در دنیا به این بیماری ژنتیکی نادر مبتلا می شد.

1499754434_4-w700

در همان دوران داستان ابتلای یک دختر ۱۰ساله ی بنگلادشی دیگر نیز به این بیماری مورد توجه قرار گرفت. ساهانا خاتون زائده های گره داری مانند تنه ی درخت داشت که از چانه، گوش و بینی او بیرون زده بودند اما پزشکان نتوانستند ابتلای او به بیماری «مرد درختی» را تایید کنند. یکی دیگر از کسانی که تاکنون به این بیماری مبتلا شده یک مرد رومانیایی به نام یان تودر بود که در مارس سال ۲۰۰۷ ابتلای او به بیماری «مرد درختی» تایید گردید. ابتلای یک مرد اندونزیایی به نام دیدی کوزوارا نیز به این بیماری به اثبات رسیده است.

"

منبع: dailymail
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود