آیا می دانستید نهنگ های عنبر ایستاده می خوابند؟

آیا می دانستید نهنگ های عنبر ایستاده می خوابند؟

یک عکاسی سوئیسی به نام «فرانکو بانفی» و تیم غواصی همراه وی، به محل زندگی نهنگ های عنبر در سواحل جزیره دومینیکا واقع در دریای کارائیب رفته بودند که با صحنه ای جالب و عجیب رو به رو شدند؛ آن ها دسته ای از نهنگ های غول پیکر را دیدند که بدون حرکت و به صورت عمودی در آب ایستاده اند.

بعدا مشخص شد که این جانواران عظیم خواب بوده اند. این پدیده ی عجیب نخستین بار در سال ۲۰۰۸ میلادی توسط گروهی از بیولوژیست های اهل انگلستان و ژاپن مشاهده شد که سهوا به جمع نهنگ هایی که به صورت ایستاده خوابیده بودند، وارد شدند.

1

یکی از قایق های این گروه تحقیقاتی با یکی از نهنگ های عنبر که در خواب بوده برخورد می کند و این امر موجب بیدار شدن جاندار شده و بقیه نهنگ ها را نیز بیدار می نماید.

3

تا پیش از این رویداد این گونه تصور می شد که نهنگ های عنبر نیز همانند دیگر وال‌سان ها با خاموش کردن یک نیمکره از مغز خود و بیدار نگه داشتن سمت دیگر برای انجام فعالیت های فیزیکی، همانند شنا کردن یا آمدن به سطح آب برای تنفس، می خوابند.

اما در سال ۲۰۰۸ میلادی مشخص گشت که نهنگ های عنبر، هر دو نیمکره مغز خود را حین خواب خاموش می کنند. همچنین محققان کشف کردند که این جاندار غول پیکر، چندین مرحله خواب کوتاه در طول روز دارند که بین ۶ تا ۲۴ دقیقه ادامه دارد.

4

گفتنی است نهنگ عنبر فقط در ۷ درصد از مواقع به خواب عمیق فرو می روند.

0

بد نیست اشاره کنیم که نهنگ عنبر یا شاه نهنگ بزرگ‌ترین نهنگ دندان‌دار است و در تمام اقیانوس‌ ها زندگی می‌ کند.

حداکثر طول نرها ۱۸ متر است و وزنشان تا ۶۰ تن هم می‌ رسد که برابر با وزن ۱۳ فیل آفریقایی بالغ است. نهنگ های عنبر ماده‌، حداکثر ۱۲ متر بوده و وزنشان تا ۴۰ تن است. در بیشتر موارد رنگ آنها سیاه مایل به قهوه‌ای یا خاکستری تیره است. سر بزرگ نهنگ‌ های عنبر تقریباً یک‌سوم طول بدن را تشکیل می‌ دهد.

2

در سر نهنگ عنبر، روغن اسپرم وجود دارد که برای ساختن شمع مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین دلیل آن ها را  Sperm Whales می نامند. همچنین باید گفت، ماده‌ ای روغنی به نام عنبر از رودهٔ این نهنگ به دست می‌ آید که در تهیه عطر مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

این جانوران معمولاً تا عمق ۱۰۰۰ متری پایین می‌ روند و می‌ توانند بیش از یک ساعت زیر آب بمانند.

منبع: amusingplanet
دیجیاتو
بدون نظر

ورود