کاهش نرخ باروری در جهان همانند یک «بمب ساعتی جمعیت» در معرض انفجار است

کاهش نرخ باروری در جهان همانند یک «بمب ساعتی جمعیت» در معرض انفجار است

اگر دوست دارید تا بدانید که اگر مردم از ازدواج کردن و تولید مثل دست بکشند چه اتفاقی در جهان روی خواهد داد، فقط کافی است نگاهی اجمالی به کشور ژاپن داشته باشید. جمعیت سرزمین آفتاب تابان با سرعت زیادی در حال کاهش یافتن است و تقریبا هیچ آینده روشنی را برای ژاپن نمی توان متصور گشت.

کارشناسان علم اقتصاد این پدیده را «بمب ساعتی جمعیت» نام نهاده اند؛ یعنی مکانی که به موازات کاهش میزان باروری، طول عمر اشخاص در آن افزایش می یابد.

شاید جالب باشد بدانید که حتی برخی از اقتصاددان ها برای خود «روز رستاخیز»ی هم برای خاموشی مطلق کشور ژاپن تعیین کرده و باور دارند در این زمان، ژاپن به طور کامل از بین خواهد رفت.

با این تفاسیر، گفتنی است که ژاپن بارزترین نمونه کاهش جمعیت جوان در جهان به شمار می رود و در راستای آن، کشورهای دیگر دنیا نیز با چنین معضلی مواجه بوده و امکان فروپاشی آن ها در آینده های نه چندان دور وجود دارد.

این معضل به دنبال افزایش ساعت کاری، کاهش نرخ باروری افراد و آینده نامعلوم اقتصاد جهان شکل گرفته است.

در همین راستا، اگر کنجکاو هستید تا بدانید کدام یک از کشورهای دنیا در طول ۲۰ سال آینده در معرض انقراض نسل قرار داشته و به عنوان «بمب ساعتی جمعیت» به شمار می روند، پیشنهاد می کنیم تا ادامه مطلب را مطالعه کنید.

هنگ کنگ

در هنگ کنگ، دولت با معضل نابرابری شدید جنسیتی مواجه است؛ شمار زنان این بخش خودمختار، بسیار بیشتر از مردان است و این مشکل را می توان در تمامی دسته‎‌بندی های سنی بالای ۲۵ سال مشاهده کرد.

به ادعای کارشناسان جنسیت شناسی، یکی از دلایل اصلی چنین عدم تعادلی این است که مردان بیشتر به دنبال زنان در شمال هستند، زنانی که ساکن سرزمین اصلی چین هستند، به عنوان افراد مشکل پسندتر از زنان در هنگ کنگ دیده می شوند.

همچنین گفتنی است که این منطقه هر ساله پذیرای هزاران کارگر خارجی از کشورهایی همانند فیلیپین و اندونزی است که بیشتر جمعیت آن ها را زنان تشکیل داده اند.

هر دو عوامل یاد شده باعث شده تا نرخ جمعیت جوان در این کشور تا حد زیادی کاهش یافته و به مرحله نگران کننده برسد.

سنگاپور

سنگاپور، کمترین نرخ باروری را در جهان دارد به طوری که میانگین تعداد فرزندانی که یک زن در طول زندگیش به دنیا می‌ آورد، ۰.۸۱ فرزند است.

در تاریخ ۹ اوت سال ۲۰۱۲، دولت سنگاپور، با همکاری کمپانی «منتوس» رویدادی موسوم به «شب ملی» برگزار کرد تا بدین وسیله زوج ها میزان میهن پرستی خود را نمایش دهند.

سنگاپور نیز همانند ژاپن با معظل بالا رفتن سن جمعیت کشور مواجه است. بدون وجود نسل جوان و جایگزینی آن ها با نیروهای پیر و فرسوده، اقتصاد کشور رو به افول می رود و آینده چندان خوشایندی نمی توان برای آن متصور گشت.

چین

تقریبا یک‌پنجم از جمعیت جهان در کشور چین زندگی می کنند. اما با نرخ باروری ۱.۶۰ و با داشتن فرهنگی که باید از میزان جمعیت کاسته شود، زنان و مردان به طور فزاینده ای از آشنایی، قرار گذاشتن و ازدواج کردن امتناع می کنند و در نتیجه هیچ کودکی نیز متولد نمی شود.

دولت چین نسلی را پرورش داده که ترجیح می دهند تنها باشند که آینده کشور را به وضعیت نامعلومی سوق می دهد.

کره جنوبی

بسیاری از مشکلاتی که ژاپن با آن مواجه است، به تدریج در کشوری همانند کره جنوبی نیز نمود یافته است. ساعات کار طولانی و بی توجهی به برنامه های خانوادگی باعث شده تا جمعیت جوان این کشور کاهش یابد. اما دولت در برابر این معضل ساکت نمانده و برای تشویق مردم به ازدواج و بچه دار شدن، کمک هزینه های نقدی برای خانواده هایی که بیشتر از یک فرزند به دنیا بیاورند، در نظر گرفته است.

نرخ کلی باروری در کره جنوبی ۱.۲۵ است.

ایالت متحده آمریکا

در سال ۲۰۱۶ میلادی، بر اساس آماری که مرکز کنترل بیماری ها منتشر کرد، آمریکا شاهد کاهش نرخ باروری بود. بر اساس این گزارش، نرخ کلی باروری در میان زنان ۱۵ تا ۴۴ ساله ۶۲.۰ تولد در هر ۱۰۰۰ زن بوده.

تغییر نگاه جنسیتی در سال های اخیر باعث شده تا بیشتر زنان به کارکردن بیرون از خانه روی بیاورند. بعلاوه، جوانان ترجیح می دهند تا بچه دار شدن خود را تا زمانی که در شغل خود پیشرفت و قسط های دانشجوئی را پرداخت نکرده اند، عقب بیندازند.

اسپانیا

میزان باروری در کشور اسپانیا نیز با نزول شدیدی همراه است و یکی از دلایل آن افزایش نرخ بیکاری است. تقریبا نیمی از جمیت جوان این کشور بیکار هستند که پس از یونان، دومین کشور اروپایی به لحاظ پیشگام بودن در نرخ بیکاری در اروپا شناخته می شود.

به دنبال این معضل، دولت اسپانیا سرپرست جدید به نام «ادلمیرا باریرا» را در سال ۲۰۱۷ استخدام کرد تا به بررسی مشکل پرداخته و راهکاری اساسی برای رفع این اشکال پیشنهاد دهد.

ایتالیا

نرخ کلی باروری در کشور ایتالیا، ۱.۴۳ است که در مقایسه با میانگین نرخ باروری در اروپا که ۱.۵۸ است، پائین به نظر می رسد. دولت ایتالیا به روش های مختلف مردم را به داشتن فرزندان بیشتر یک کودک تشویق می کند. در این راستا، مجموعه ای از کمپین های تبلیغاتی راه اندازی کرده که در آن به مسایلی همانند این که «زیبایی سن نمی شناسد، اما باروری چرا» می پردازد.

منبع: businessinsider
یک نظر

ورود

  • میلاد مرداد ۲۸, ۱۳۹۶

    به امید خدا همه عقیم شیم تا زمین از دست این غده ی مخرب و بیرحم راحت شه…انسان محکومه به نابودی