جهان در هفته ای که گذشت به روایت تصویر

جهان در هفته ای که گذشت به روایت تصویر

در ادامه این مطلب، بخشی از رویدادهای جهان در طول هفته گذشته را برایتان انتخاب کرده ایم که در گوشه و کنار جهان به وقوع پیوسته اند؛ از کیبورد فارسی آی‌اواس تا سخنرانی دونالد ترامپ در نشست سازمان ملل متحد.

برای آگاهی از این اخبار در ادامه با روزیاتو همراه باشید.

نیروهای امداد در تلاش برای کمک به آوارگان در زیر آوار ساختمان ها در نتیجه زلزله ۷.۱ ریشتری در روز ۵ شنبه ۱۹ سپتامبر
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، دوشنبه (۱۸ سپتامبر) در یک نشست سازمان ملل متحد شرکت کرده و سخنرانی کرد. این اولین حضور آقای ترامپ در این سازمان از زمان احراز مقام ریاست جمهوری آمریکا است.
پس از آن که دادگاهی در ایالت میسوری افسر سابق پلیس را به علت شلیک و کشتن یک مرد سیاه‌پوست در سال ۲۰۱۱ مقصر نشناخت، صدها نفر به خیابان‌ های شهر سنت لوئیس آمدند و با نزدیک شدن به نیمه‌های شب، این اعتراض‌ ها در لحظاتی با درگیری میان معترضان و ماموران پلیس همراه بود. معترضان با سنگ شیشه خانه شهردار را شکستند و پلیس برای متفرقه کردن آن ها در مواردی از گاز اشک‌آور استفاده کرده است.
این مدل کلاهی که توسط AWAKE طراحی شده است را در هفته مد لندن در روز ۵ شنبه ۱۹ سپتامبر بر سر گذاشته است.
مردم دومینیکا در حال راه رفتن روی ویرانی هایی هستند که طوفان ایرما در روسیو به بار آورده است.
این عکس مونوکروم، آخرین تصویری است که از فضاپیمای کسینیِ ناسا به زمین ارسال کرده است. همان طور که در تصاویر خبری هفته پیش بیان کردیم، عملیات فضاپیمای «کسینی» پس از سفری بیست ساله در فضا به شکلی شکوهمند به پایان رسید. سوخت این فضاپیما تمام شده بود و ناسا فرمان نابودی‌اش را صادر کرد تا با قمر تیتان برخورد نکند و این قمر را که ممکن است میزبان حیات برخی باکتری‌ها باشند آلوده نکند.
حامیان رئیس جمهور کنیا، اهورو کنیاتا، در بیرون ساختمان دیوان عالی در نایروبی اجتماع کرده اند. در ابتدای ماه جاری میلادی، دادگاه نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را به علت تخلف ها غیرمعتبر و باطل اعلام کرده بود. گفته می شود که قرار است ظرف ۶۰ روز این انتخابات از نو برگزار شود.
پس از انتخابات مخالفان به این نتیجه اعتراض کرده بودند. اکنون نوبت حامیان اهورو کنیاتاست که به دستور دیوان عالی معترض باشند.
نانسی پلوسی، از اعضای ارشد حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا، وزیر دادگستری آمریکا را متهم به دروغگویی به کنگره کرده و گفته است که وی فرد مناسبی برای مقام وزارت دادگستری آمریکا نیست. آقای سشنز هرگونه ملاقات با مقامهای روسیه و گفتگو با آنها در باره مسایل مربوط به تبلیغات انتخاباتی را تکذیب کرده است.
شاخ های کرگدن که با قیمت بیش از ۲ میلیون دلار در بازار سیاه خرید و فروش می شوند، در باغ وحش Dvur Kralove در جمهوری چک در حال سوزانده شده هستند. این اقدام در پاسخ به مزایده پرجنجال شاخ این حیوان در آفریقای جنوبی صورت گرفته است.
شان اسپایسر، سخنگوی پیشین کاخ سفید، در مراسم اهدای جوایز تلویزیونی امی حاضر شد و در پاسخ به این سوال که چند نفر مشغول تماشای مراسم امی هستند، همان جملات مربوط به جمعیت حاضر در مراسم تحلیف دونالد ترامپ را تکرار کرد و فقط به جای «مراسم تحلیف» گفت «مراسم امی».
لازم به یادآوری است که او در نخستین نشست خبری‌ خود در کاخ سفید، به دوربین‌ها چشم دوخت و گفت که بی چون و چرا در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دونالد ترامپ جمعیت از هر دوره‌ای بیشتر بوده است.
مردم در حال شعار دادن در اجتماع اعتراضی به مقامات اسپانیا در روز ۲۱ سپتامبر. این تظاهرات به دنبال ورود ماموران پلیس اسپانیا به ساختمان‌های وزارتخانه های اقتصاد، داخله، امور خارجی، رفاه اجتماعی، ارتباطات و مالیات دولت خودگردان محلی کاتالونیا و تعدادی از مقامات و کارکنان دولت محلی از جمله وزیر اقتصاد دستگیری صورت گرفت. در مجموع چهارده تن در روز چهارشنبه بازداشت شدند.
مردم به صورت داوطلبانه به یاری امدادرسان ها برای نجات جان کودکانی که در مدرسه ابتدایی در شهر مکزیک گرفتار شده بودند، شتافتند.
سگ های پلیس در سانتیاگو، شیلی در مراسم روز بزرگداشت افتخارات نیروی ارتش به صف ایستاده اند.
قایق های شکسته در جزایر کارائیب در سنت مارتین روی هم انبار شده اند. توفند ایرما این خرابی ها را به بار آورده است.
سناتور مک‌کین در حال تسلی دادن به ویکتور سیبایان است. پسر سیبایان به نام کارلوس یکی از ملوان هایی است که در تصادف ناوشکن آمریکایی جان خود را از دست داد. گفتنی است، ناو جان اس. مک‌کین در شرق تنگه مالاکا و سنگاپور با تانکر نفتکش آلنیک ام‌سی تصادف کرده بود.
قایقی که در اثر توفان ایرما آسیب دیده است.
انفجار یک بمب ساعتی در متروی لندن باعث زخمی شدن و سوختن ۲۲ تن از مسافران شد. کارشناسان پلیس می‌گویند بمب کارگذاشته شده به طور ناقص عمل کرده و فقط شعله‌های ناگهانی آتش باعث صدمه دیدن مسافران شده است.
چراغانی شدن کلبه ها در جزیره تفریحی یوتو در کشور چین
نخستین سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با “تهدید به نابودی کره‌شمالی” و “شرمساری” برجام برای آمریکاییان همراه بود، واکنش‌های تندی به همراه داشته است.
وزارت داخله/کشور افغانستان می‌گوید کاروان نیروهای خارجی در کابل هدف حمله انتحاری قرار گرفته است. این انفجار در نزدیکی مرکز آموزشی امنیت ملی افغانستان رخ داده است. وزارت داخله اعلام کرده که ساحه از سوی نیروهای پلیس ملی مسدود شده است. طالبان مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.
“دختر شایسته” امسال ترکیه بعد از توییتی در مورد کودتا در این کشور، عنوانش را از دست داد.

 

 

 

 

دانشمندان درباره خطر شیوع گسترده نوعی بیماری مالاریا هشدار داده‌اند که درمان‌های فعلی بر آن بی‌اثر است.
محققان یک موسسه تحقیقاتی دارویی در بانکوک هشدار داده‌اند که این مالاریا به نام “سوپر مالاریا” در مقابل تمام داروهای ضد مالاریا مقاوم است و هیچ دارویی توانایی کشتن آن را ندارد.
مردم آلمان در انتخابات پارلمانی این کشور امروز به پای صندوقهای رای رفته‌اند. براساس گزارشها حوزه‌های انتخاباتی در ساعت ۸ صبح به وقت محلی (۶ گرینویچ) کار خود را آغاز کردند. اگر نظرسنجی‌ها درست باشد، حزب حزب حاکم دموکرات مسیحی (CDU) خانم مرکل پیروز خواهد بود و وی برای یک دوره چهارساله دیگر هم صدر اعظم آلمان خواهد شد.
وزارت دفاع آمریکا می‌گوید بمب‌افکن‌های این کشور که با حمایت جنگنده‌های اف ۱۵ پرواز می‌کردند، بر فراز سواحل شرقی کره‌شمالی پرواز کرده تا به پیونگ‌یانگ از آمادگی آمریکا برای مقابله با هر تهدیدی هشدار دهند.
در نسخه جدید سیستم عامل آی‌اواس برای دستگاه‌های همراه و هوشمند اپل امکان اضافه کردن صفحه کلید (کیبورد) فارسی فراهم شده است. باکلید جادویی “نیم‌فاصله”.
هیئت معرفی فیلم ایرانی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی در آمریکا (اسکار) فیلم “نفس” ساخته نرگس آبیار را به عنوان نماینده ایران برای رقابت در رشته بهترین فیلم خارجی نودمین دوره جوایز اسکار انتخاب کرد.
اسباب‌بازی فروشی زنجیره‌ای ‘تویزر آس’ (Toys R Us) که بیش از ۱۶۰۰ شعبه در آمریکا و کانادا و حدود ۶۴ هزار کارمند دارد اعلام ورشکستگی کرده است.
مقام‌های ایران و بریتانیا قرارداد ساخت یک نیروگاه بزرگ خورشیدی به ظرفیت ۶۰۰ مگاوات را نهایی کرده‌اند.
این قرارداد امروز چهارشنبه ۲۹ شهریور (۲۰ سپتامبر) بین مسئولان شرکت کرکوس بریتانیا، مجری این طرح و وزارت نیروی ایران در لندن، پایتخت بریتانیا نهایی شده است.
دانشمندان پادتنی را طراحی و تولید کرده‌اند که به ۹۹ درصد گونه‌های ویروس عامل بیماری ایدز حمله و از ابتلا به این بیماری در میمون‌ها پیشگیری می‌کند. این پادتن به سه بخش اصلی ساختار ویروس حمله می‌کند بنابراین برای ویروس مقاومت در برابر آن بسیار دشوارتر از پادتن‌های طبیعی است.
برای اولین بار در بریتانیا، دانشمندان دی ان ای یک جنین انسان را تغییر داده‌اند. در این تحقیق از روشی به نام اصلاح ژن استفاده شده است. هدف از آن، افزایش دانش درباره اولین مراحل تکامل جنین است.
نفت، به یکی از سواحل آتن در یونان نفوذ کرده است. این اتفاق در نتیجه غرق شدن یک دستگاه نفت‌کش در جزیره سالامیس روی داده است.

منبع: cnn
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود