جهان در هفته ای که گذشت به روایت تصویر

جهان در هفته ای که گذشت به روایت تصویر

در ادامه این مطلب، بخشی از رویدادهای جهان در طول هفته گذشته را برایتان انتخاب کرده ایم که در گوشه و کنار جهان به وقوع پیوسته اند؛ از مرگبارترین تیراندازی تاریخ آمریکا که به کشته شدن ۵۹ نفر انجامید گرفته تا برندگان جایزه نوبل ۲۰۱۷

برای آگاهی از این اخبار در ادامه با روزیاتو همراه باشید.

به دنبال تیراندازی روز اول اکتبر در لاس وگاس، استیون پداک، تیرانداز ۶۴ ساله با شلیک به تماشاگران یک کنسرت موسیقی ۵۹ را کشت و ۵۲۷ نفر را مجروح کرد.
دونالد ترامپ، پس از ورود به جزیره، با کارمن یولین کروز، شهردار سن خوآن دست می دهد. رئیس جمهور آمریکا، از روش مدیریت بحران یولین به شدت انتقاد و وی را ناکارآمد خطاب کرده بود.
عکس لانگ اکسپوژر از فوران آتشفشان تارومیزو در کشور ژاپن در روز جمعه، ۲۹ سپتامبر.
واین اسکینر در حالی که غازی را در آغوش کشیده است، در انتظار آغاز سی و سومین دوره از جشن سنت فرانسیس و حمایت از حیوانات در کلیسای جامع سن جان دیواین در شهر نیویورک است.
تام پتی، ستاره موسیقی راک آمریکا در روز دوشنبه، ۲ اکتبر درگذشت و هوادارانش برای ادای احترام به هنر زیبای وی گل، شمع و کارت تسلیت روی ستاره وی در هالیوود قرار داده اند.
این سگ ۸ ساله از داکوتای شمالی، زبان بسیار بلندی دارد که باعث شد تا در روز سوم اکتبر نامش در کتاب گینس به ثبت برسد. زبان این حیوان ۱۸.۵۴ سانتی متر است.
پناهجویان روهینگیا که از میانمار به بنگلادش فرار می کردند، پس از شکسته شدن قایق چوبی شان غرق شدند. بیش از ۵۰۰ هزار مسلمان روهینگیا از اواخر ماه اوت از کشور خود خارج و آواره شده اند.
مأموران پلیس فرانسه در ایستگاه اصلی راه‌آهن شهر مارسی مردی را به ضرب گلوله کشته‌اند که با چاقو به مسافران حمله کرده بود. دو زن ۱۷ و ۲۰ ساله در حمله فرد مهاجم کشته شده‌اند. گلوی یکی از آنها بریده شده بود و فرد مهاجم به شکم دومی چاقو زده بود.
خمیازه روباه در باغ لندن، ۳ اکتبر
او.جی سیمپسون در حال امضای مدرک آزادی مشروط خود از زندان لاولاک در ایالت نواداست. این ستاره سابق فوتبال که به ۳۳ سال زندان محکوم شده بود بعد از گذراندن ۹ سال حبس در ایالت نوادا در آمریکا به قید التزام آزاد شد. آقای سیمپسون در حال گذراندن حکم حبس خود به جرم سرقت مسلحانه، و حمله با اسلحه مرگبار در پی درگیری در یک هتل در سال ۲۰۰۷ بود.
تظاهراتی امروز در شهرهای مختلف اسپانیا علیه استقلال کاتالونیا پس از همه‌پرسی هفته پیش برگزار می‌شود. قرار است تظاهرات در مادرید، پایتخت اسپانیا و شهرهای دیگر برگزار شود و طرفداران وحدت اسپانیا خواهان برپایی چنین تظاهراتی در بارسلون، مرکز کاتالونیا شده‌اند.
وینفرید شیفر، سرمربی ۶۷ ساله آلمانی هدایت باشگاه استقلال تهران را تا آخر فصل به عهده گرفت. او جای علیرضا منصوریان را می گیرد که فصل پیش سرمربی استقلال شد، اما کمتر از دو هفته پیش استعفا کرد. استقلال تهران این فصل پس از هفت بازی اول در لیگ برتر فوتبال ایران، در جای چهاردهم قرار داشت و این باعث شد که منصوریان نتواند در سمت خود باقی بماند.
مراسم تشییع جنازه جلال طالبانی، رئیس جمهوری سابق عراق در شهر سلیمانیه در کردستان عراق برگزار شده است. روز جمعه، ۱۴ مهر (۶ اکتبر)، هواپیمای حامل جنازه رئیس جمهوری سابق عراق در فرودگاه سلیمانیه، از شهرهای اقلیم کردستان عراق، به زمین نشست. تابوت حاوی پیکر جلال طالبانی در پرچم کردستان عراق پیچیده شده بود و هنگام خروج تابوت از هواپیما، بیست و یک تیر توپ به احترام رئیس جمهوری سابق شلیک شد و دسته موزیک نظامی سرود ملی عراق را نواخت.
کازوئو ایشی‌ گورو برنده نوبل ادبیات شد. این نویسنده بریتانیایی، دارای تبار ژاپنی‌ است. آکادمی نوبل در سوئد گفته است که داستانها و رمانهای آقای ایشی گورو دارای قدرتی عاطفی است و توانسته است پرده از دنیای پر رمز و رازی بردارد که احساس وهم آمیز ارتباط ما با جهان بیرون بر آن بنا شده است.آقای ایشی گورو که ۶۲ ساله است در واکنش به این جایزه آن را “افتخاری تکان دهنده” برای خود خوانده است.
یک کاسه چینی هزار ساله متعلق به دوران سلسله سونگ‌ در چین در یک حراجی در هنگ‌کنگ به قیمت حدود ۳۸ میلیون دلار فروخته شد. این رقم رکوردی تازه برای فروش ظروف چینی قدیمی محسوب می‌شود.
یک زوج آمریکایی یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار سر شرکت فروش اینترنتی آمازون کلاه گذاشته‌اند. آنها از آمازون جنس می‌خریدند و بعد ادعا می‌کردند که بیشتر خریدها زمانی که در اختیار شرکت پست بوده، صدمه دیده است. شرکت آمازون هم به جای جنس خریداری شده، یک کالای تازه برای آنها می‌فرستاده است. آنان سپس ابزار قبلی را که ادعا کرده بودند خراب است، در یک سایت دیگر می‌فروختند و پول آن را به جیب می‌زدند. آنها ممکن است به ۲۰ سال زندان و پرداخت ۵۰۰ هزار دلار جریمه محکوم شوند.
توفان در کاستاریکا، نیکاراگوئه و هندوراس،  در آمریکای مرکزی دست‌کم ۲۰ کشته بر جا گذاشت. توفان نیت، باران‌های شدید آورده که به رانش زمین و سیل در این مناطق منجر شده است.
یک مرد در آلمان که به قطاری که با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کرد آویزان شده بود، جان سالم به در برد. این مرد ۵۹ ساله قطعه‌ای پلاستیکی که واگن‌های قطار را به هم متصل می‌کند را محکم در دست گرفته بود، و روی یک لبه کوچک ایستاده بود. این مرد که گفته می‌شود اهل کشور رومانی است، وقتی که متوجه شد قطار – که حامل چمدان او بود – در حال حرکت کردن است، برای اینکه از قطار جا نماند، به آن آویزان شد.
تصادف قطار با اتوبوس در استان ولادیمیر روسیه واقع در ۱۰۰ کیلومتری شرق مسکو دست کم ۱۹ کشته بر جای گذاشته است. رسانه های روسی گزارش داده‌اند که ممکن است راننده اتوبوس پس از نادیده گرفتن سیگنال هشدار دهنده به هنگام عبور از تقاطع راه آهن موتور را متوقف کرده باشد.
یاهو گفته است که در جریان هک بزرگ سال ۲۰۱۳ حساب های تمامی سه میلیارد کاربر آن هک شده بود. این شرکت که امسال توسط “ورایزون” خریداری شد گفت که تحقیقاتش نشان داده است که آن حمله خیلی گسترده تر از تصور اولیه بود. یاهو افزود که پسوورد، اطلاعات کارت های بانکی یا شماره حساب ها جزو اطلاعات مسروقه نبود.
گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) از زنان دعوت کرده است تا به هواداری از این گروه به جبهه‌های جنگ ملحق شوند. در تازه‌ترین اطلاعیه این گروه در هفته‌نامه “داعش آنلاین” نوشته شده است که وظیفه واجب و ضروری زنان حمایت از این گروه “درتمام سطوح عملیات جنگی” است.
آکادمی سلطنتی علوم سوئد، جایزه نوبل فیزیک امسال را به سه دانشمند آمریکایی داد. راینر وایس، بری باریش و کیپ تورن فیزیکدانهایی هستند که به علت مشاهده موجهای گرانشی و همکاری با مرکز تحقیقات لایگو جایزه نوبل گرفتند. این جایزه شامل نشان و بیش از یک میلیون و صد هزار دلار پول نقد است اما راینر وایس نصف مبلغ را دریافت می کند و مابقی بین دو دانشمند دیگر تقسیم می شود.
نسل دوم گوشی موبایل گوگل (پیکسل ۲) می‌تواند با دوربین جلو و پشت، عکس “پرتره” بگیرد. منظور از “پرتره” عکس‌هایی است که در آنها پس‌زمینه نسبتا تار است و تأکید بر چهره شخص است. گوشی‌های دیگر هم چندی است این قابلیت را دارند، اما فقط با دوربین پشت که دو عدسی دارد و می‌تواند حس واقعی پرتره را ایجاد کند. حالا گوگل اعلام کرده با دوربین تک‌عدسی همین کار را می‌کند و به این ترتیب جای بیشتری برای باتری و بلندگوی گوشی می‌ماند.
روز چهارشنبه، ۱۲ مهر (۴ اکتبر)، آکادمی سلطنتی علوم سوئد در بیانیه‌ای اعلام کرد که جایزه شیمی نوبل سال جاری را به طور مشترک به ژاک دوبوشه، یواکیم فرانک و ریچارد هندرسون اهدا کرده است. ارزش مادی این جایزه حدود یک میلیون و یکصد هزار دلار است که بین این سه نفر تقسیم خواهد شد. محور مشترک تحقیقات این سه نفر بهبود شیوه‌های تصویرنگاری میکروسکوپی در دمای پائین (کریو-الکترون میکروسکوپی) است که امکان تصویرنگاری از موجودات و مواد زیستی بسیار کوچک می‌دهد. به این ترتیب، پژوهشگران می‌توانند از ساختارهای ریز، از پروتئین‌های ایجاد کننده مقاومت در میکروب‌های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک‌ها گرفته تا سطح ویروس‌ها تصویرنگاری کنند و به بررسی دقیق آنها بپردازند.
آلفارومئو با انتشار ویدئویی اعلام کرد مدل شاسی بلند جدیدش، استِلویو (Stelvio) با ثبت رکوردی تازه در پیست نوربرگ‌ رینگ آلمان، سریع‌ترین خودروی شاسی بلند جهان است. پیست نوربِرگ‌ رینگ یکی از پیست‌های قدیمی است که خودروسازان از شرایط دشوار آن برای آزمایش محصولاتشان استفاده می‌کنند.پیش از این رکورد سریع‌ترین شاسی بلند تولید انبوه در پیست نوربرگ‌رینگ در اختیار پورشه کاین توربو اس بود.

منبع: cnn ، BBC
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود