با اهدای مواد غذایی فروش‌نرفته به نیازمندان می توان به حل معضل گرسنگی کمک کرد

با اهدای مواد غذایی فروش‌نرفته به نیازمندان می توان به حل معضل گرسنگی کمک کرد

ایران از جمله کشورهایی است که هرساله درصد بالایی از مواد غذایی تولیدی را به هدر می‌دهد. براساس آمار منتشر شده توسط سازمان خوارو بار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، در ایران روزانه به ازای هر نفر ۱۳۴ کیلوکالری غذا دو ریخته می شود.

همچنین براساس گزارش‌های غیررسمی ۳۵ درصد محصولات کشاورزی تولیدی در ایران به هدر می‌رود. بر این اساس از یکصد میلیون تن محصول کشاورزی تولیدی در کشور ۳۵ میلیون تن در سال دور ریخته می‌شود که این رقم معادل غذای ۱۵ میلیون نفر است. در این زمینه می‌توان به ۳۰ درصد ضایعات در نان، ۲۵ تا ۳۰ (و حتی ۵۰) درصد ضایعات در میوه‌ها و سبزیجات، ۱۰ درصد ضایعات در برنج، ۲۵ درصد ضایعات در خرما و غیره اشاره کرد.

Fotolia_66301151-w900-h600

اما چاره چیست؟  و چگونه می توان از هدر رفت این همه غذا آنهم در جهانی که چالش آن تامین غذاست جلوگیری کرد؟ 

ما ایرانی ها عادت داریم که معمولا خوب شعار می دهیم اما پای عمل که می رسد پا پس می کشیم و همیشه منتظریم  که یک نفر دیگر اول اقدام کند بعد ما ارزیابی کنیم و ببینم آیا نتیجه چگونه می شود و در نهایت هم در بسیاری از موارد، هیچ کاری صورت نمی دهیم. درعین حال بسیاری از مواقع هم فقط منتظر می مانیم ببینم دولت چه کار می کند و دائم همه مشکلات را به گردن دولت می اندازیم. هرچند دولت نقش اساسی در بسیاری از  اقدامات مثبت و منفی در یک جامعه دارد اما اگر افراد جامعه مشارکت نکنند قطعا از دولت هم کاری برنمی آید.

قطعا  لازم نیست که ما برای هر مشکلی خودمان به دنبال راهکار بگردیم با نگاهی به اقدامات موفقی که در دیگر نقاط جهان در مسیر حل یک مساله  انجام شده است، می توانیم همان راه کار را با کمترین هزینه استفاده کنیم و تا حدود زیادی به نتیجه مطلوب برسیم.

در همین مقوله هدر رفت غذا نیز در برخی از کشورها راهکارهای جالبی را اتخاذ کرده اند که ما هم با کمترین هزینه می توانیم همان راهکار را به کار بسته و به نتیجه برسیم.

دولت ایتالیا در سال گذشته، لایحه‌ای را به صورت آزمایشی اجرا کرد که بر اساس آن تمامی سوپرمارکت‌ها موظف بودند آن بخش از موادغذایی را که به فروش نرفته در اختیار نیازمندان قرار دهند و در ازای این کار از سوی دولت تشویق می شدند.

اجرای این قانون در ایتالیا در حالی صورت گرفت که بر اساس برآورد فائو میزان مواد غذایی که فقط در قاره اروپا تلف می‌شود می‌تواند غذای ۲۰۰ میلیون نفر را تامین کند

بر اساس این طرح دولت ایتالیا سعی کرد با اجرایی کردن مجموعه‌ قوانین حمایتی با هدف کاهش مقادیر اتلاف مواد غذایی که سالانه در این کشور به هدر می‌رود جلوگیری و از سویی دیگر کمکی به نیازمندان کشور کند.

این لایحه که توسط ۱۸۱ سناتور ایتالیایی به تصویب رسید «کیسه‌های کوچک» نام دارد که سعی می کند از میزان پنج میلیون تن مواد غذایی که در هرسال دراین کشور هدر می رود بکاهد. مقامات ایتالیایی در این رابطه گفته‌اند که زباله‌های مواد غذایی دور ریخته شده در این کشور هزینه‌ای معادل ۱۲ میلیارد یورو در سال به اقتصاد این کشور ضرر وارد می‌کند که این میزان ۱ درصد تولید ناخالص داخلی ایتالیاست.

بر اساس این لایحه کشاورزان همچنین قادر خواهند بود محصول فروخته نشده خود را بدون تحمیل هزینه‌های اضافی به موسسات خیریه اهدا کنند.

در سال های اخیر، اقدامی مشابه نیز در کشور فرانسه انجام شد. براساس قانونی که در فرانسه اجرا می شود صاحبان سوپر مارکت ها در این کشور در صورتی که با سازمان‌های خیریه قرارداد اهدای غذا امضا نکنند تا ۷۵ هزار یورو جریمه می‌شوند.

به نظر می رسد در ایران هم اگر قوانین مشابهی وضع شود نه تنها از هدر رفتن میلیون ها تن غذا و محصولات کشاورزی جلوگیری می شود که غذای بسیاری از نیارمندان نیز تامین می گردد و در واقع با یک تیر دو نشان خواهیم زد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود