با میوه ها و سبزیجاتی آشنا شوید که مقدار زیادی از آب بدن را تامین می کنند

با میوه ها و سبزیجاتی آشنا شوید که مقدار زیادی از آب بدن را تامین می کنند

حتما شنیده اید که می گویند برای اینکه بدن در وضعیت سلامت کامل قرار بگیرد، لازم است روزانه ۸ لیوان آب مصرف کنیم. حتی برخی کارشناسان بیش از این مقدار را توصیه می کنند. اما بدون شک نوشیدن این حجم از آب در همه روزهای هفته ممکن نیست و گاهی به دلایل گوناگون نمی توان به این هدف نائل شد.

اما لازم نیست نگران این مساله باشید زیرا لازم نیست همه این مقدار را به صورت مستقیم تامین کنید. غذاها، میوه و سبزیجاتی که ما در طول روز می خوریم هم نقش آبرسانی به بدن را ایفا می کنند.

با اینکه مصرف آب از اهمیت بسیاری برخوردار است اما می توانیم بخش بزرگی از H2O بدن خود را با غذاهایی که در زیر به معرفی آن ها پرداخته ایم تامین کنید. این مواد غذایی همگی حاوی دست‌کم ۹۰ درصد آب در خود هستند. برای آشنایی با آن ها در ادامه با ما همراه باشید.

خیار: ۹۶.۷ درصد آب

این میوه تابستانی و بسیار خوشمزه در مقایسه با دیگر موادغذایی جامد بیشترین میزان آب را داراست. این میوه را خالی یا درون سالاد می توان مصرف کرد.

کاهو پیچ: ۹۵.۶ درصد آب

این کاهو همیشه مورد بی مهری کارشناسان تغذیه قرار گرفته است زیرا گفته می شود که کاهوی معمولی و برگ های سبز اسفناج فیبر و مواد مغذی بیشتری همانند ویتامین K دارند. اما در مورد آبرسانی این موضوع کاملا فرق می کند و اینجاست که کاهو پیچ در صدر دیگر سبزیجات قرار می گیرد. این کاهو با داشتن بیش از ۹۵ درصد آب به‌عنوان یک آبرسان طبیعی برای بدن بشمار می رود. از کاهو به اشکال مختلفی می توان استفاده کرد، از سالاد گرفته تا درون کاهو و به همراه سکنجبین.

کرفس: ۹۵.۴ درصد آب

کرفس از جمله موادغذایی محسوب می شود که کمترین میزان کالری را داراست به طوری که گفته می شود هر ساقه از آن فقط ۶ کالری دارد. این سبزی به دلیل داشتن مقدار زیادی آب و فیبر، حس سیری به فرد بخشیده و می تواند در کاهش اشتها و تناسب اندام موثر واقع شود. کرفس همچنین حاوی مواد مغذی فراوانی همانند ویتامین های A، ث و K و فولات است. بعلاوه، این سبزی به دلیل داشتن آب زیاد نقش بسیار مهمی در متعادل‌سازی اسید معده دارد به همین خاطر برای درمان رفلاکس معده و ترش‌کردن استفاده می شود.

ترب قرمز: ۹۵.۳ درصد آب

از این سبزی می توانید در انواع سالادها بهره بگیرید زیرا علاوه بر رنگ، طعم و مزه تند و متفاوتی هم دارند. از همه مهم تر اینکه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و کاتچین است که به وفور در چای سبز یافت می شود. برای افزایش مصرف ترب قرمز می توانید آن را حلقه ای کرده و به همراه کلم، هویج، لوبیا سبز پخته شده، فندق، جعفری، روغن زیتون، نمک و فلفل سیاه به صورت سالاد مصرف کنید. این ترکیب به هیچگونه سسی هم نیاز ندارد.

گوجه فرنگی: ۹۴.۵ درصد آب

گوجه‌فرنگی نیز از دیگر مواد غذایی است که می توانید با مصرف آن آب بدن خود را تا حد زیادی تامین کنید. گوجه فرنگی را می توانید به همراه پنیر کم‌نمک و گردو یا پسته مصرف کرده و از طعم عالی آن ها لذت ببرید. یا درون سالاد، غذا، ساندویچ و در کنار غذاهای دیگر استفاده کنید. ترکیب گوجه فرنگی، پنیر موزارلا و نان به عنوان یک اسنک عصرگاهی بسیار خوشمزه و لذیذ است.

فلفل دلمه ای سبز: ۹۳.۳ درصد آب

همه رنگ های فلفل دلمه ای حاوی مقدار زیادی آب است اما رنگ سبز آن از بقیه بیشتر آب دارد. رنگ های زرد و قرمز ۹۲ درصدشان را H2O تشکیل داده است. همچنین باید گفت که رنگ سبز این سبزی حاوی آنتی اکسیدان نیز هست. می توانید سالادی از فلفل دلمه ای سبز به همراه هویج و کرفس درست کرده و کمی لیموترش روی آنها بچکانید و میل کنید.

گل کلم: ۹۲.۱ درصد آب 

گل کلم که ما ایرانی ها برای تهیه ترشی و شور به وفور از آن استفاده می کنیم، علاوه بر خاصیت آبرسانی زیاد، حاوی انواع ویتامین ها و مواد مغذی است و در پیشگیری از سرطان و کاهش کلسترول خون نقش بسیار مهمی ایفا می کند. گل کلم از جمله برای مبارزه با سرطان سینه به شدت توصیه می شود. علاوه بر ترشی از این سبزی می توانید درون سالاد هم بهره بگیرید.

هندوانه: ۹۱.۵ درصد آب

حجم گسترده ای از این میوه بسیار خوشمزه تابستانی را آب تشکیل داده است. اما خوب است بدانید که هندوانه لیکوپین هم دارد که نوعی آنتی اکسیدان مفید برای مبارزه با سرطان است که در میوه ها و سبزیجات قرمز یافت می شود.

اسفناج: ۹۱.۴ درصد آب

اگر بتوانید برگ های خام اسفناج را جایگزین کاهو کنید، از مواد مغذی و فیبر زیادی که دارد می توانید در راستای بهبود شرایط عمومی بدن خود بهره بیشتری بگیرید. اسفناج حاوی لوتنین، پتاسیم، فیبر و فولات است و فقط یک لیوان از برگ های خام آن، ۱۵ درصد از ویتامین E موردنیاز برای بدن را تامین می کند.

میوه ستاره ای: ۹۱.۴ درصد آب

این میوه گرمسیری، بافتی همانند آناناس دارد و از آن می توان به صورت خام یا درون سالاد استفاده کرد. همچنین حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان نیز هست که از جمله می توان به اپیکاتچین اشاره کرد که در شکلات سیاه و چای سبز نیز به وفور یافت می شود. لازم به یادآوری است افرادی که مشکل کلیوی دارند نباید این میوه را مصرف کنند زیرا اسید اکسالیت آن به شدت بالاست.

توت‌فرنگی: ۹۱.۰ درصد آب

همه توت ها حاوی مقدار زیادی آب هستند اما توت‌فرنگی بیشتر از بقیه آبرسان و در دسترس است. از این میوه می توان درون سالاد یا ماست استفاده کرده، یا آن را خالی میل کرد.

بروکلی: ۹۰.۷ درصد آب

همانند گل‌کلم، بروکلی نیز از دیگر سبزیجاتی است که به سالاد طعم و شکلی عالی می بخشد. بروکلی حاوی مقدار زیادی فیبر، پتاسیم، ویتامین A و ویتامین C است و شاید بتوان گفت تنها کلمی است که مقدار قابل توجهی سولفورفون در خود دارد، عنصری که به بهبود عملکرد آنزیم های ایمنی بدن کمک شایانی می کند و موجب از بین رفتن عوامل سرطان‌زا در بدن می شود.

گریپ‌فروت: ۹۰.۵ درصد آب

این میوه علاوه بر آب زیاد، موجب کاهش کلسترول شده و چین و چروک پوست را نیز از بین می برد. به گزارش متخصصان تغذیه، مصرف یک عدد گریپ‌فروت در هر روز تا ۱۵.۵ درصد کلسترول و ۲۷ درصد تری گلیسیرید را کاهش می دهد. با خوردن نصف این میوه پیش از هر وعده غذایی (۴۰ کالری) می توانید در عرض ۱۲ هفته دست‌کم ۳۰۰ گرم وزن کم کنید. این میوه قند خون را تنظیم کرده و حس گرسنگی را کاهش می دهد.

هویج: ۹۰.۴ درصد آب

جالب است بدانید که هویج های کوچک حاوی آب بیشتری هستند. برای تامین آب موردنیاز بدن در هر روز، بهتر است مصرف هویج خام را افزایش دهید.

طالبی: ۹۰.۲ درصد آب

طالبی کالری کم و ویتامین A زیادی دارد.

منبع: cnn
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود