نگاهی به زندگی محمد بن سلمان، ولیعهد جدید عربستان سعودی

نگاهی به زندگی محمد بن سلمان، ولیعهد جدید عربستان سعودی

این روزها خبرهای گوناگون و متعددی در رابطه با عربستان سعودی و ولیعهد این کشور یعنی «محمد بن سلمان» می شنویم. از حق رانندگی دادن به زنان، افتتاح باشگاه مشت زنی زنان در جده و اجازه ورود آن ها به ورزشگاه ها گرفته تا مبارزه با فساد مالی در دستگاه های دولتی و بازداشت ۱۱ شاهزاده و ۳۰ مقام رسمی سابق و فعلی، اخباری هستند که هر روز نام این ولیعهد جوان را به سرخط خبرها می آورند.

به همین خاطر شاید بد نباشد با این شخصیت جوان که تا دوسال پیش، قبل از آنکه پدر وی به پادشاهی برسد، خارج از مرزهای عربستان، کمتر کسی نام او را شنیده بود، بیشتر آشنا شویم.

«محمد بن سلمان» حدودا ۳۲ ساله است و توانسته در دو سال گذشته به یکی از پر نفوذترین چهره‌های ریاض تبدیل شود. وی ابتدا به مقام وزارت دفاع منصوب شد و اولین اقدامش نیز آغاز جنگ یمن در بهار ۱۳۹۴ بود.

البته گفتنی است که در دو سال اخیر، وزارت دفاع تنها سمت محمد بن سلمان نبود. پدرش او را به معاونت ولیعهد، معاون دوم نخست وزیر و رئیس شورای اقتصاد و توسعه هم منصوب کرده بود.

در نهایت، در روز  چهارشنبه، ٣١ خرداد ماه امسال ملک سلمان بن عبداالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، با صدور فرمانی فرزندش محمد را به عنوان ولیعهد جدید این کشور معرفی کرد. این نخستین بار در نظام سلطنتی سعودی است که فرزند پادشاه به مقام ولیعهدی می‌رسد. از آن زمان او برنامه‌هایی برای تغییرات در اقتصاد و جامعه عربستان معرفی کرده است که به عنوان دورنمای ۲۰۳۰ شناخته می‌شود.

از جمله اهداف اقتصادی که وی پیگیر آنهاست می توان به حذف یارانه‌ها و حقوق‌های دولتی کلان و خصوصی سازی بخشی از شرکت نفت عربستان اشاره کرد.

محمد بن سلمان، فرزند سومین همسر سلمان بن عبدالعزیز است و پس از درگذشت برادر بزرگترش در چند سال پیش، بزرگترین فرزند ملک سلمان نیز محسوب می‌شود.

او در رشته حقوق و علوم سیاسی از دانشگاه ملک سعود ریاض فارغ‌التحصیل شده، ازدواج کرده و دارای ۴ فرزند است.

این شاهزاده جوان با تکیه بر روحیه تهاجمی و بلندپروازانه خود، در سال‌های اخیر سفرهای دیپلماتیک مهمی انجام داده و میهمان سران کشورهای بزرگ جهان از جمله دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین بوده است. گفته می‌شود که در دو سال اخیر محمد بن سلمان مصدر بسیاری از تصمیمات تهاجمی در سیاست‌های کلان عربستان، از جمله حضور نظامی در یمن و تحریم قطر بوده است.

وی همچنین رویکردی خصمانه و پر تنش در برابر ایران دارد. ولیعهد عربستان وقتی در مقام وزیر دفاع بود، چندین بار علیه ایران با لحن تند و خصمانه سخن گفت.

جا دارد اشاره کنیم، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از نزدیکان خود ترس و هراس شدیدی دارد و ملاقات کنندگان با وی باید از سه لایه امنیتی عبور کنند.

به گزارش «العهد الجدید» در توئیتر: «محمد بن سلمان ولیعهد سعودی ترس شدیدی – حتی از جانب نزدیکترین نزدیکان خود- دارد. همه کسانی که می خواهند با او ملاقات کنند – حتی نزدیک ترین نزدیکانش- باید از سه اتاق بازرسی عبور کنند و همه وسایل ملاقات کنندگان – حتی خودکارهای آنها، در اتاق دوم گرفته می شود.

العهد الجدید قبلا هم نوشته بود که اقدام بن سلمان در بازداشت بیش از ۷۰ نفر از مبلغان، شیوخ و اندیشمندان در عربستان حکایت از ترس وی دارد.

برخی منابع می گویند که این فهرست شامل حال شمار زیادی خواهد شد که بن سلمان آنها را منبع نگرانی خود و حکومتش می داند.

اما زندگی ولیعهد جدید، نیمه پنهان نیز دارد. از جمله می توان به  خرید کاخی برای همسرش به قیمت ۳۰۰ میلیون ریال سعودی در منطقه «النخیل» شهر «ریاض» اشاره کرد که گفته می شود هزینه اش از خزینه بیت المال پرداخت شده است.

همچنین یکی از معارضان مشهور عربستانی گفته، محمد بن سلمان در سفر خود به جزایر مالدیو در سال ۲۰۱۵ میلادی برای یک شب خوشگذرانی حدود ۸ میلیون دلار هزینه کرده و بدنبال آن از شماری از خواننده های معروف غربی از جمله «شکیرا» دعوت به عمل آورده است.

مطالب مرتبط
۲ نظر

ورود