اولین سوپرمون ۲۰۱۷ دیشب در آسمان نمایان شد

اولین سوپرمون ۲۰۱۷ دیشب در آسمان نمایان شد

در ۲۴ آبان ماه سال گذشته، پدیده ابرماه در آسمان روی داد و به واسطه آن ماه ۱۴ درصد بزرگ تر و ۳۰ درصد روشن تر از همیشه در دل آسمان خودنمائی کرد. این رویداد دوباره دیشب مصادف با ۱۲ آذرماه روی داد و در سراسر جهان قابل مشاهده بود.

البته میزان بزرگی ماه در شب گذشته ۷ درصد بزرگ تر و ۱۵ درصد درخشان تر از حالت عادی بود.

بدنبال این پدیده، قمر در کامل ترین حالت به نزدیک ترین فاصله خود از زمین می رسد و در نتیجه درخشان تر و بزرگ تر از معمول دیده می شود که به آن سوپر مون می گویند. البته بد نیست بدانید که گردش ماه به دور زمین به صورت بیضی انجام می شود، بنابراین فاصله آن با زمین متغیر بوده و در نزدیک ترین حالت، ۳۵۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر و در دورترین حالت، حدود ۴۰۷ هزار کیلومتر از زمین فاصله خواهد داشت.

برای تماشای تصاویر زیبای سوپرمون در گوشه و کنار جهان از شما دعوت می کنیم تا در ادامه همراهمان باشید.

ماهِ تمام و زیبا را در پشت معبد «اوپاتاسانتی» در کشور میانمار، در یکشنبه شب ۱۲ آذرماه مشاهده می کنید. این نخستین سوپرمون ۱۳۹۶ بود و گویا قرار است دوبار دیگر در تاریخ های اول و سی و یکم ژانویه روی دهد.
تصویر ابرماه در کشور میانمار در امتداد بزرگراهی در نزدیکی یانگون. این پدیده وقتی روی می دهد که ماه در نزدیک ترین فاصله خود از زمین قرار داشته باشد.
ابرماه در پشت علامت «الله» در کشور پاکستان
ابرماه در بالای ویتبی اَبِی در یورکشایر، انگلستان
ابرماه ۱۲ آذر ماه در پشت ابرها در شهر کالابریا در کشور ایتالیا قرار دارد.
سوپرمون در پشت مجسمه آزادی در نیویورک سیتی
سوپرمون در واشنگتن دی سی از چشم انداز آرلینگتون، ویرجینیا
نمایی از سوپرمون در کنار آسیاب بادی در بلندی های کلرورادو. سوپرمون باعث می شود تا ماه ۱۴ درصد بزرگ تر و ۳۰ درصد درخشان تر از حالت عادی به نظر برسد.
عبور هواپیما از مقابل ابرماه در گرجستان

منبع: cnn
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود