بیماری های دهان می توانند سرطان مری را تا ۲۱ درصد افزایش دهند

بیماری های دهان می توانند سرطان مری را تا ۲۱ درصد افزایش دهند

آیا مسواک واقعا وسیله ای برای مبارزه با انواع بیماری های دهان و دندان است؟ احتمالا این طور است. اما این را بدانید که تغییر در مجموعه باکتری های موجود در دهان می تواند به بروز انواع گوناگون سرطان ها همانند سرطان روده بزرگ، سرطان دهان و حتی دیابت منجر شود.

عدم رعایت بهداشت دهان همچنین ارتباط مستقیم با بیماری های قلبی دارد زیرا عوامل ایجادکننده خطر در هر دو بیماری مشابه یکدیگر است.

همچنین باید افزایش احتمال ابتلا به سرطان مری را هم به مشکلات عدم رعایت بهداشت دهان اضافه کنیم. بر اساس تحقیقاتی که اخیرا صورت گرفته و در نشریه علمی «سرطان شناسی» منتشر شده، باکتری های دهان می توانند خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش دهند.

کارشناسان، باکتری موجود در دهان بیش از ۱۲۰ هزار نفر را مورد آزمایش و تحلیل DNA  قرار داده اند تا ماهیت وجودی هر کدام را به طور دقیق شناسایی کنند. سپس، طی یک دوره ۱۰ ساله منتظر شدند تا ببینند آیا فردی از میان شرکت‌کننده ها به سرطان مری مبتلا می شود یا خیر. ۱۰۶ نفر از این تعداد، بیماری مذکور را گرفتند.

سرطان مری

در راستای مطالعه باکتری های موجود در دهان این اشخاص مشخص شد، شماری از این باکتری ها ارتباط مستقیم با سرطان مری دارند. به طور مثال، اشخاصی که تعداد باکتری های «تانرلا فورسیثیا» و «پورفیوروموناس» آن ها بیشتر بود، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان مری قرار داشتند. به این صورت که ثابت شده «تانرلا فورسیثیا» تا ۲۱ درصد احتمال بروز این بیماری را افزایش می دهد.

جالب است بدانید که یک گروه از باکتری ها به نام Neisseria و باکتریِ گلودردهای میکروبی، در افرادی که ریسک سرطان کمتری داشتند، بیشتر مشاهده می شد.

مطابق بر آمار و گزارشات رسمی، فقط حدود ۱ درصد از تمامی سرطان هایی که در سراسر آمریکا تشخیص داده می شود، به مری مربوط می شوند. اما همان یک درصد بسیار وخیم و شدید هستند به طوری که کمتر از یک نفر از هر ۵ نفر می تواند بیشتر از ۵ سال پس از تشخیص بیماری زنده بماند.

به گفته انجمن سرطان آمریکا، عواملی همچون سیگار کشیدن، مصرف الکل و ابتلا به رفلاکس شدید معده هم می توانند در افزایش روند بیماری موثر باشند.

با اینکه نتیجه این تحقیق بسیار جالب توجه به نظر می رسد، اما به این مفهوم نیست که باکتری ها به تنهایی باعث ایجاد سرطان یا حتی بیماری های دهان می شوند. بلکه در افزایش خطر ابتلا به سرطان و دیگر بیماریهای دهانی نقش موثری دارند.

اشخاص می توانند با استفاده از محلول های ضدعفونی کننده دهان، نخ دندان و مسواک تا حد زیادی از بروز هر گونه مشکل و بیماری در محیط دهان خود پیشگیری کنند.

در آخر هم بد نیست در مورد سرطان مری بگوییم که علائم آن شامل سختی در بلعیدن، کاهش وزن، درد هنگام بلعیدن، گرفتگی صدا، گره‌های لنفاوی متورم شده، (ایجاد غده) اطراف استخوان ترقوه، سرفهٔ خشک و احتمالاً سرفه کردن یا استفراغ خون می شود.

نرخ این بیماری در کشورهای مختلف متفاوت است، اما نیمی از تمامی موارد در چین روی می‌دهد. وقوع این بیماری در مردان سه برابر زنان است.

الکل، نوشیدن چای داغ، سیگار، زمینه ژنتیکی، رژیم غذایی حاوی روغن جامد، قند و شکر، انواع شیرینی و دسر، نمک، انواع ترشی و نوشابه گازدار و کنسرو احتمال سرطان مری را افزایش می‌دهند.

منبع: newsweek
دیجیاتو
بدون نظر

ورود