باورهایی نادرست در مورد ریزش مو و واقعیاتی که باید در این باره بدانید

باورهایی نادرست در مورد ریزش مو و واقعیاتی که باید در این باره بدانید

بسیاری از زنان و مردانی که بالای ۲۰ سال سن دارند یکی از مهم ترین- شاید مهم ترین- دغدغه های خود را از دست دادن موها و طاسی می دانند. دلایل متعددی برای ریزش مو چه در موقع حمام کردن و چه به هنگام شانه زدن وجود دارد اما در این میان باورهایی هست که بسیاری آن ها را از دلایل اصلی ریزش مو می دانند اما به هیچ عنوان صحت ندارند. در ادامه این مطلب به ۵ باور نادرست در مورد ریزش مو پرداخته و در ادامه ۵ واقعیتی که در این مورد باید بدانید را برخواهیم شمرد.

افسانه هایی در مورد ریزش مو که باید فراموش کنید:

۱- کلاه گذاشتن بر سر تاثیر بسیار زیادی در ریزش مو دارد

یک باور غلط عمومی وجود دارد مبنی بر این که موها نیاز به نفس کشیدن دارند. اما واقعیتی که باید بدانید این است که تنها ریشه مو زنده است و به تنفس نیاز دارد و اکسیژن مورد نیازش را نه از طریق هوا بلکه از طریق خونی که دریافت می کند تامین می نماید.

۲- محصولات آرایشی مو عامل اصلی ریزش مو هستند

رنگ مو، فر و صاف کردن، محلول های فر کننده، محلول های نرم کننده، اسپری مو و سشوار کشیدن همواره در ریزش مقطعی و بسیار کم مو تاثیر دارند اما بدترین تاثیری که می توانند داشته باشند این است که باعث بریدگی یا شکستن مو شوند و نه ریزش کامل آن.

۳- مصرف مقادیر زیاد ویتامین و مواد معدنی از ریزش مو جلوگیری خواهد کرد

مصرف بی رویه ویتامین ها و مواد معدنی نه تنها کمکی به سلامت موها نمی کند بلکه می تواند عاملی در اسیب رساندن به موها و ریزش ان ها باشد. بدین ترتیب نکته مهم این است که به اندازه کافی و مجاز باید از این مواد مغذی استفاده کنید تا سلامت موهای خود را تضمین نمایید.

۴- کوتاه کردن مو باعث رشد بیشتر و سریع تر آن شده و شانه کردن موها چند بار در روز باعث رشد موهای بیشتری می شود

این گفته ها تنها افسانه هایی است که آرایشگران می گویند تا شما زودتر از معمول به آن ها مراجعه کنید. این موضوع نه صحت داشته و نه پایه علمی دارد زیرا رشد مو در گرو تامین مواد مغذی از طریق ریشه و فولیکول مو بوده و با مسایل ژنتیکی نیز مرتبط است. حتی شانه کردن بیش از حد مو باعث شکستن آن خواهد شد.

۵- مواد شیمیایی که در هنگام آمیزش جنسی در بدن آزاد می شود می تواند رشد مو را افزایش دهد

این ادعا افسانه ای بوده که هیچ صحت نداشته و مطالعات نشان داده که داشتن رابطه جنسی هیچ تاثیری در افزایش رشد موها ندارد.

نکات درستی که باید در مورد ریزش مو بدانید:

۱- مصرف مقادیر زیاد ویتامین A

بر اساس انجمن درماتولوژی ایالات متحده هر شخص بالغ باید روزانه بیش از یک و نیم گرم ویتامین A مصرف نکند. این ویتامین در عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است اما زیاده روی در مصرف آن باعث ریزش مو می شود.

۲- استرس و اضطراب

استرس مادر تمامی بیماری هاست. اگر برای مدت زمان قابل توجهی دچار استرس یا اضطراب شوید، چند ماه پس از اوج این شرایط بحرانی متوجه ریزش موی شدید خواهید شد. دلیل این است که در صورت تجربه کردن احساسات و عواطف شدید، فولیکول های مو وارد فاز استراحت می شوند.

۳- مصرف داروهای خاص

داروهای رقیق کننده خون، داروهای کاهش فشار خون، ایبوپروفن و داروهای ضد افسردگی نقش موثری در ریزش مو دارند. بنابراین در هنگام مراجعه به پزشک از او در مورد تاثیر منفی داروهای تجویزی بر سلامت موهایتان با او مشورت کنید.

۴- رژیم غذایی کاملاً گیاهی

رژیم های غذایی که پایه کاملاً یا اکثراً گیاهی داشته باشند بدین معناست که بدن شما مقادیر زیادی از ترکیبات مغذی دریافت خواهد کرد که باعث افزایش رشد موهای شما خواهد شد اما مهم ترین ماده ای که در رشد موها موثر است را دریافت نخواهید کرد. این ماده آهن است که نقش اصلی را در ریزش موهای غیرژنتیکی دارد.

۵- ژنتیک

قبل از این که انگشت اتهام را به سوی پدر و مادرتان بگیرید بدانید که فاکتورهای متعددی در ژنتیک والدین وجود دارد که باعث افزایش ریزش مو با منشأ ژنتیکی در افراد می شود و نمی توان هیچ کدام از والدین را به خاطر این امر سرزنش کرد یا عامل اصلی دانست.

منبع: shared
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود