۱۰ مکان گردشگری زیبا در جهان که در حال ویران شدن به دست مسافران بین‌المللی هستند

ازدحام جمعیت معضل اصلی جاذبه های توریستی است

۱۰ مکان گردشگری زیبا در جهان که در حال ویران شدن به دست مسافران بین‌المللی هستند

ازدحام و رفت‌وآمد گردشگر در مناطق توریستی به همان اندازه که می‌تواند برای محلی‌ها درآمدزا و خوشایند باشد، پیامدهای منفی گسترده ای نیز بدنبال دارد.

به‌طور مثال، فرض کنید به تخت جمشید سفر کرده‌اید و در حال لذت بردن از ستون‌های پرابهت این منطقه هستید که ناگهان در میان سنگ‌نوشته‌ها و کنده‌کاری‌های زیبا، چشمتان به یادگاری ها رنگارنگی می افتد که توسط توریست ها نوشته شده‌اند.

البته این دست از هنرنمایی‌ها مختص ایران نیست و مثلا در کلوسئوم ایتالیا نیز گردشگران با کندن نام خود روی دیوارهای این بنای باستانی، موجب تخریب ظاهر آن می‌شوند.

از دیگر مشکلاتی که محلی‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، ازدحام و شلوغی بسیار زیادی است که در های‌سیزن‌ها شاهد آن هستند. برخی شهرها بعضا با جمعیتی بیشتر از ظرفیت شهر مواجه هستند که پیامدهای ترافیکی و زیست‌محیطی بدنبال دارد.

به همین خاطر، برخلاف تصور عموم مردم، دیدن توریست در برخی از شهرها برای شهروندان آن ها نه تنها خوشایند نیست که موجب عذاب و ناراحتی هم هست. دلیل آن هم این است که برخی از گردشگران آداب سفر کردن را بلد نیستند. از آشغال ریختن در باغ، جنگل یا خیابان گرفته تا سلفی گرفتن با آثار باستانی در مکان هایی که عکسبرداری ممنوع است. یا نزدیک شدن به آثار هنری و در معرض خطر قرار دادن آن ها.

پیرو این صحبت‌ها شاید بد نباشد شما را با ۱۳ مکان توریستی در گوشه و کنار جهان آشنا کنیم که به خاطر رفتار نامناسب گردشگران یا ازدحام بیش از حد آن ها از بین رفته و در معرض ویرانی قرار دارند.

همراهمان باشید.

ونیز ایتالیا

10 مکان گردشگری زیبا که در حال ویران شدن به دست مسافران بین‌المللی هستند
میدان سن مارک در ونیز، ایتالیا

ونیز در حال غرق شدن در آب است. هر سال سطح آب در این شهر بالاتر می آید و حضور توریست ها هم به رفع این مشکل کمکی نمی کند.

شهروندان ونیز ادعا می کنند که گردشگران موجب افزایش میزان آلودگی در این شهر شده اند و حضور کشتی های تفریحی در این منطقه برای سلامت محیط ونیز مشکلات عدیده ای ایجاد کرده است. همچنین کارگروه میراث جهانی یونسکو نیز در رابطه با تاثیر گردشگران در آسیب دیدن ظرفیت های گردشگری هشدارهایی داده است.

در ونیز اغلب گردشگران چنین رفتارهایی دارند: آشغال ریختن در فضاهای عمومی، انجام دادن شوخی‌های پرسروصدا، نپوشیدن پیراهن و تی‌شرت در خیابان ها، قفل عشق زدن روی دیوار و نوشتن یادگاری روی درخت و دیوار بناهای تاریخی.

به گزارش سی‌ان‌ان، اخیرا تعداد اتاق‌های هتل‌های جدید در این شهر محدود شده است.

دوبروونیک، کروواسی

10 مکان گردشگری زیبا که در حال ویران شدن به دست مسافران بین‌المللی هستند
دوبروونیک، کروواسی

در سال‌های اخیر به دلیل اینکه یکی از لوکیشن‌های سریال محبوب شبکه HBO یعنی «بازی تاج و تخت» در شهر ساحلی دوبروونیک در کشور کروواسی بود، تعداد گردشگرانی که مشتاق دیدن این شهر زیبا بودند، افزایش چشمگیری پیدا کرد. بر اساس آمار و به ادعای شهر دوبروونیک، تعداد توریست های این شهر در سال ۲۰۱۵ میلادی، ۱۰ درصد افزایش یافت و تنها دلیلش سریال گیم آو ترونز بود.

اما شهر توانایی مدیریت این حجم از گردشگران را نداشت. بنابراین، در اوت ۲۰۱۷ (تابستان) شهردار اعلام کرد که تصمیم دارند در سال جدید میلادی، تعداد پذیرش گردشگران را به نصف کاهش دهند. یعنی اجازه ورود گردشگر از ۸ هزار نفر به ۴ هزار نفر تقلیل خواهد یافت.

ریکیاویک، ایسلند

ساختمان‌سازی در ریکیاویک

پایتخت و بزرگ‌ترین شهر ایسلند یکی از پربازدیدترین مناطق گردشگری جهان است. در سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۱.۲۶ میلیون توریست از این شهر بازید کرده اند. این در حالیست که جمعیت این شهر در همان سال ۳۳۰ هزار نفر بود. در سال ۲۰۱۶ نیز فقط شمار گردشگران آمریکایی از تعداد شهروندان ریکیاویک بیشتر بود.

با این وجود، افزایش میزان گردشگران موجب ناراحتی و برهم خوردن نظم زندگی شهروندان شده و از این رو، آنها از حضور توریست های خارجی به شدن گله‌مند هستند. این در حالیست که وجود گردشگر برای این مردم بسیار پول‌ساز بوده و موجب رونق اقتصادی در این شهر شده است. اما همین امر موجب شده تا هزینه‌های زندگی و مسکن در ریکیاویک افزایش بیاید که برای محلی ها به هیچ وجه خوشایند نیست.

کوزومل، مکزیک

کشتی کروز در کوزومل در ساحل شرقی مکزیک

کوزومل در ساحل شرقی مکزیک یکی از زیباترین جزیره های دریای کارائیب بشمار می‌رود. همچنین دومین مقصد اصلی کشتی های کروز و تفریحی در جهان نیز هست.

صخره های مرجانی در اطراف این جزیره، چشم‌اندازهای بسیار زیبایی برای آن ساخته اند. اما بخش بزرگی از همین مرجان های زیبا در سال های اخیر توسط غواصان، قایق ها و کشتی های تفریحی از بین رفته و نابود شده اند. باقی مانده آن ها نیز در آستانه نابودی قرار دارند و دلیلش هم آلودگی های ناشی از ترافیک سنگین قایق ها و کشتی هاست.

بارسلون، اسپانیا

10 مکان گردشگری زیبا که در حال ویران شدن به دست مسافران بین‌المللی هستند
لا رمبلا در بارسلونا، اسپانیا

شهروندان بارسلون از اینکه علنا در مورد ناراحتی خود از حضور توریست ها گلایه کنند، ترس ندارند. میزان بیزاری مردم بارسلون از گردشگران خارجی به حدی است که در اوایل سال ۲۰۱۷، راه‌پیمایی اعتراضی علیه توریست ها در این شهر برگزار شد که در نهایت به خشونت کشیده شده و مردم به اتوبوس و هتل های گردشگران حمله کردند.

بسیاری از ظرفیت های گردشگری این شهر نیز به دلیل ازدحام بیش از حد مسافران، اجازه ورود گردشگران را محدود کردند. به طور مثال، در سال ۲۰۱۵ میلادی یکی از بزرگ ترین بازارهای عمومی بارسلون یعنی La Boqueria فقط اجازه ورود به گروه های کمتر از ۱۵ نفر را می داد. تا پیش از اعمال این محدودیت، صف های طولانی مردم برای عکس گرفتن موجب ایجاد ترافیک و ازدحام ناخوشایند برای شهروندان می شد.

نیویورک، نیویورک

میدان تایمز در نیویورک سیتی

نیویورک سیتی یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری جهان است. به همین خاطر، مسئولین تمهیدات ویژه ای نیز برای استقبال از حجم زیاد مسافران در نظر گرفته اند. از جمله می توان به ۱۱۳ هزار اتاق هتل اشاره کرد که گمانه‌زنی می شود تا سال ۲۰۱۹ به ۱۳۷ هزار اتاق افزایش بیابد.

در این شهر، مسافران برای تست کردن غذاهایی که عموما در اینستاگرام توسط گردشگران بسیار تبلیغ می شوند، باید ساعت ها در صف بایستند و این امر موجب ناراحتی برخی از شهروندان شده است.

ماچوپیچو، کاسکو، پرو

ماچو پیچو شهری با دیوارهای سنگی که مطابق با معماری کلاسیک اینکاها ساخته شده‌است.

روستای باستانی اینکاها روزانه هزاران گردشگر را به سوی خود جذب می کند. البته در سال ۲۰۱۱، دولت پرو در همکاری با یونسکو تعداد پذیرش گردشگران را به ۲۵۰۰ نفر در روز محدود کرد. زیرا حضور این حجم وسیع از مسافر در این منطقه موجب آسیب دیدن ظرفیت های گردشگری و بناهای باستانی شده است.

مسئولین در نظر دارند تا در سال ۲۰۱۹ یک مسیر مشخص با راهنمای مخصوص برای بازدید از این منطقه تعیین کنند تا از تخریب این اثر باستانی پیشگیری شود.

سانتورینی، یونان

سانتورینی با نام رایج ثیرا جزیره‌ای در دریای اژه در کشور یونان است

این جزیره زیبا همیشه مملو از جمعیت توریست هاست. در روزهای گرم تابستان، شمار توریست هایی که به ثیرا سفر می کنند تا ۸ هزار نفر در یک روز نیز افزایش می یابد. بر اساس آمار سال ۲۰۱۵، ۷۹۰ هزار نفر با ۶۳۶ کشتی کروز از سانتورینی دیدن کرده بودند. این در حالیست که جمعیت اصلی ین شهر کمی بیشتر از ۱۵ هزار نفر است.

رم، ایتالیا

رم، ایتالیا

رم نیز یکی دیگر از شهرهای بسیار زیبا و مملو از آثار باستانی است که در سال های اخیر به دلیل هجوم مسافران در معرض ویرانی قرار دارد. از بارزترین صدماتی که توریست ها به رم وارد کرده اند می توان به یک توریست اهل اکوادور اشاره کرد که روی دیوار کلوسئوم در حال حکاکی نام خانوادگی اش بوده است. بدنبال این اتفاق، پلیس وی را ۲۳ هزار دلار جریمه کرد زیرا در حال تخریب آمفی تئاتر تاریخی با قدمت ۲ هزار سال بود.

پراگ، جمهوری چک

10 مکان گردشگری زیبا که در حال ویران شدن به دست مسافران بین‌المللی هستند
پراگ، جمهوری چک

پراگ از دیگر شهرهای محبوب توریست ها در سراسر جهان است. اما شمار گسترده مسافرانی که به این شهر سفر می کنند باعث مختل شدن زندگی عادی شهروندان شده است. از این رو، به گزارش سی‌ان‌ان، دولت در ساعت ۱۰ شب، خاموشی عمومی اعلام کرده تا بدین طریق از بی نظمی ها ناشی از گردشگران تا حدی کاسته شود.

منبع: businessinsider
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • محمد دی ۱۴, ۱۳۹۶

    جای ایرانمون واقعا خالیه