آیا می دانید رژیم ۵:۲ چیست و چه نتیجه ای دارد؟

با روزه گرفتن لاغر شوید

آیا می دانید رژیم ۵:۲ چیست و چه نتیجه ای دارد؟

رژیم ۵:۲ بسیار ساده است: شما ۵ روز هر چه دلتان می خواهد میل می کنید، اما دو روز را به طور کامل روزه می گیرید. یعنی در واقع به خود گرسنگی می دهید.

چه چیزی بهتر از اینکه که بتوانید همزمان با خوردن کیک شکلاتی و پاستا و سس همچنان وزن کم کنید و به تناسب اندام موردنظر خود برسید!

پیش از هر توضیح اضافه ای در مورد این رژیم غذایی باید یادآوری کنیم که از دهه ۱۹۴۰ میلادی، تاثیرات مثبت روزه گرفتن روی بدن ثابت شده است. اخیرا هم در سال ۲۰۱۳ دوباره از اثرات مثبت روزه گرفتن های متناوب روی سلامت بدن سخن به میان آمد.

داستان از این قرار بود که عده ای از مردم ادعا می کردند در بیشتر روزهای هفته همه خوراکی های دلخواه خود را میل می کنند اما دور روز را روزه می گیرند. همین باعث کاهش وزن آن ها می شود.

نخستین باری که مبحث گرسنگی کشیدن برای کاهش وزن مطرح شد، به تابستان سال ۲۰۱۲ میلادی باز می گردد. در آن سال، «مایکل موسلی» پزشک و ژورنالیست، نوعی رژیم موسوم به «انقلاب هوشمندانه» معرفی کرد و نتیجه آن در کتاب «رژیم غذایی روزه‌داری» در ژانویه سال ۲۰۱۳ میلادی منتشر شد.

یک ماه پس از انتشار کتاب موسلی، خبرنگار سابق بی‌بی‌سی، کیت هریسون نیز نسخه جدیدی از کتاب خود را با عنوان «کتاب رژیم ۵:۲» منتشر کرد.

مضمون اصلی هر دو کتاب یکی بود: با روزه‌داری، لاغر شوید.

رژیم لاغری با روزه گرفتن

رژیم لاغری با روزه گرفتن چیست؟

همان طور که در ابتدای مطلب گفتیم، بر اساس رژیم ۵:۲ شما می‌توانید در ۵ روز از هفته هر آنچه دوست دارید را میل کنید. دنبال‌کننده‌های این رژیم باید در طول ۵ روز به میزان نرمال کالری مصرف کنند و سپس، در دو روز باقی مانده از هفته، فقط ۲۵ درصد از مجموع کالری مجاز (۵۰۰ واحد برای خانم ها و ۶۰۰ واحد برای آقایان) را مصرف کنند.

گفته می شود که زنان با این رژیم حدود ۴۵۰ گرم در یک هفته می توانند از وزن خود بکاهند. این کاهش وزن در مردان نیز تقریبا در همین حد است.

در این رابطه، یک متخصص تغذیه به نام «کری تورنس» بیان داشته: این رژیم که بر پایه روزه بنا نهاده شده است، از دیگر  روش ها بسیار آسان تر است زیرا لازم نیست گروهی از مواد غذایی را از دایره تغذیه خود حذف کنید. حتی لازم نیست مواد غذایی را دسته بندی کنید.

روزه گرفتن فرایند چندان دشواری نیست و می توانید با استفاده از آن وزن خود را کم کنید. همچنین تجربه گرسنگی این مزیت را دارد که می توانید در طول هفته هم بر نفس خود غلبه کرده و از مصرف کالری های بی ارزش خودداری نمایید.

رژیم روزه‌داری ادعا می کند که محدود کردن کالری به موارد زیر منجر می شود:

  • تقویت حافظه
  • کاهش خطر حملات قلبی، سکته و سرطان
  • تنظیم میزان کلسترول و قند خون
  • خاصیت ضدپیری با کاهش میزان ترشح هورمون هایی همچون IGF-1

البته شواهد گوناگونی مبنی بر اثرات مثبت روزه روی بدن وجود دارد که هنوز مورد تایید علمی قرا نگرفته اند. البته رژیم روزه‌داری برای زنان باردار، زنان شیرده، افراد مبتلا به دیابت، نوجوانان و کودکان توصیه نمی شود زیرا ممکن است مانع از دریافت مواد غذایی لازم برای رشد و سلامت بشود.

در این نوع از روزه‌داری، هرگاه احساس سردرد یا سرگیجه داشتید، توصیه می کنیم حتما آب، چای گیاهی یا دمنوش بنوشید. کم‌آبی موجب سردرد می شود.

در روزهای روزه داری، بهتر است برای کنترل اشتهای خود به میزان بسیار کم سبزیجات و پروتئین مصرف کنید. البته توجه داشته باشید که در روزهای معمولی غذاهای شما حاوی میوه، سبزیجات، دانه های خوراکی، گوشت، مرغ، ماهی و لبنیات است. پس دچار هیچ کمبودی نخواهید شد.

روزه داری باید حدود ۱۲ ساعت ادامه داشته باشد. یعنی در ابتدا و انتهای یک فاصله ۱۲ ساعتی می‌توانید غذاهای سبک میل کنید. مثلا می توانید غروب یک وعده غذای سبک میل کرده و تا صبح روز بعد گرسنه بمانید. یا صبح یک وعده سبک غذا میل کنید و تا غروب به جز آب و دمنوش، هیچ غذایی نخورید.

توجه داشته باشید که دو روز روزه‌داری شما پشت سر هم نباشد. مثلا اگر یکی از آنها شنبه و دیگری سه شنبه یا چهارشنبه باشد، بهتر خواهد بود.

وقتی این رژیم را اتخاذ می کنید، حواستان باشد که پروتئین و ویتامین های موردنیاز بدن را در طول هفته با غذاهای سالم و مقوی تامین کنید.

منبع: beautyheadlines
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • sasan دی ۱۳, ۱۳۹۶

    روزه گرفتن یعنی آب و غذا نخوردن بیش از ۱۰ ساعت به برای بدن ضرر داره. به مغز کلیه و کبد اسیب میزنه. لطفا مطالب اشتباه رو بجای پزوهش علمی به خورد مردم ندید

    • فروغ بیداری دی ۱۳, ۱۳۹۶

      همان طور که تو متن نوشته شده، منظور از روزه، گرسنگی دادن به خود است، نه فرم مذهبی روزه؛ و شما ملزم به نوشیدن آب و مایعات در طول روز هستید. حتی در صورت نیاز می تونید سبزیجات مصرف کنید.